Hele verden: Alvorlige nettverksstudier (vg.no) Er noen her rammet? Det er jo alltid en IFer på en flyplass et sted i verden!
Jeg er ikke rammet som sådan, men får ikke til å søke etter fly på sas.no. "There are currently technical issues impacting the booking engine. We apologize for any inconvenience caused and are working to resolve the issue as quickly as possible."
Sitter i loungen i PRG for å fly LO via WAW til OSL. Ser at PRG er på en liste over rammede flyplasser. Det er noen forsinkelser her og det står på hjemmesiden at det er problemer med Innsjekk pga nevnte dataproblemer. Men i det store og hele ser det ut til å gå greit.
Kan hende at vi er midt opp dette nå. Er på tur til JFK. Den går først i morgen, men posisjonering til VIE er i dag, og flight MUC -VIE ble innstilt omtrent når vi dro fra OSL.. I skrivende stund i en lounge på MUC og venter på at hun som skulle skrive ut billetter til NY i morgen skal bli ferdig med pausen sin. Pausen var lovbestemt, noe hun formidlet tydelig. Kan se ut som vi slipper strafferunden til og fra VIE
Her på Hilton Washington DC National Mall The Wharf sliter de med inn og utsjekk, angivelig på grunn av Crowdstrike-problemet. Måtte nettopp følges til rommet for å bli låst inn, da resepsjonen ikke kunne oppdatere nøkkelkortet.
I forlengelsen av dette; et spørsmål til dere i IT-bransjen ... Dette skaper jo enorme ekstrakostnader og tapt salg hos noen av verdens største selskaper. Manglende kvalitetsssikring hos IT-leverandør kan være en årsak. Er det noe som helst å hente fra IT-leverandøren eller er kontraktene mellom IT-leverandørene og kundene vanligvis "vanntette"?
Kontraktene er oftest svært godt beskyttet for følgehendelser der flere leverandører er involvert i kjeden, så trolig lite å hente for hver aktør her. Derimot ganske interessant å se om flyselskapene kan komme unna med Force majeure på EU261/04 siden denne reguleringen er langt mer «snill» med oss som forbrukere. Trolig må selskapene punge ut.
Det som forundrar meg er feilen som skjedde hos Crowdstrike, det skulle jo vore ganske enkelt og finne ved QC/QA. At ein slik grov feil som førte til at PC låste seg i blåskjerm og ein må starte i sikkermodus for deretter og slette ei fil er veldig merkelig ar har gått gjennom hos eit selskap som jobbar med it sikkerhet. Det er nesten så ein ikkje trur det skal gå ann hos eit så stort selskap og release ein oppdatering med ein slik feil…
Nå har ikke jeg hørt om noen flyselskap som er rammet, bare flyplasser. Ved førstnevnte er det kanskje noe å hente, men det er definitivt utenfor flyselskapenes kontroll hvis det er flyplassene som stenger ned
QA er dyrt og de kule gjør det midt i selve utviklingsprosessen. Ren spekulasjon, men Crowdstrike og andre sikkerhetsselskaper er nok tjent med hyppig patching når trusselbildet skifter såpass fort som i dag, da frister en snarvei eller to.
Heilt klart, men det er jaggu dyrt at selskapet stupar på børs samt dårlig rykte og kanskje miste kunder. Nå tapar nok ikkje selskapet på erstatning, her er nok kontraktene vanntette. Kanskje det er kult og gjøre QA midt i prosessen, men lite kult og bli verdenskjent p.g.a dårlig QA. Nå hadde eg hørt om selskapet som Mercedes F1 sponsor. Men for mange blei dei kjent nå.
Aksjonærene klarer seg nok så lenge hendelsen håndteres på en god måte: https://www.crn.com/news/security/2024/crowdstrike-s-stock-plummets-after-outage-but-is-rebounding Ikke direkte sammenlignbart, men selskaper berørt av lekkasjer ol. spretter stort sett tilbake iløpet av måneder: https://www.comparitech.com/blog/information-security/data-breach-share-price-analysis/
Noen går garantert til sak mot dem i USA. Veldig mange selskaper har tapt veldig mye penger på følgene av feilen de gjorde. Da vil vi etterhvert få se hvor vanntette avtalene til Crowdstrike med kundene er. Store selskaper har gått konkurs av mindre ting enn dette, hvis de plutselig ender med milliardkrav mot seg fastsatt av US domstoler.
Noen punger dyrt ut for nye billetter og satser på at reiseforsikringen dekker merutgiftene: https://www.tv2.no/nyheter/innenriks/punget-ut-20000-dette-er-hjemreisen-fra-helvete/16858767/ Noen som har erfaring med hva reiseforsikringen dekker i slike tilfeller? Skulle jeg lagt ut såpass mye ville jeg vært rimelig sikker på det først.
[QUOTE="VikingFlyer, post: 545112] Noen som har erfaring med hva reiseforsikringen dekker i slike tilfeller? Skulle jeg lagt ut såpass mye ville jeg vært rimelig sikker på det først. [/QUOTE] Ja. Norske reiseforsikringer dekker som regel ikke dette - men vil vise til at det var utenfor kontrollen til både flyselskap, flyplass, og at hele verden ble rammet av noe uventet. Ikke sikkert domstolene ville være enig, for hverfall i mine øyne er ikke dette "force majeur" som et jordskjelv, eller ekstrem-vær ville kunne være.