De nye maskinene i Fast-Track på Gardermoen

Tråd i 'Bonusfeber Lounge' startet av Fnate, 18. okt 2013.

1. Fnate

Fnate Halvstudert Røver

Likes mottatt:
    6,284
    Bonuspoeng:
    113
    Gikk opp for meg idag at Gardermoen har fått nye bagasjescannere på Gardermoen. Omtrent den samme som på Arlanda og som London Heathrow Terminal 5 har hatt (til enkeltes forargelse).

Den typen der man må legge kofferter og alt mulig oppi bokser og at boksene sirkuleres rundt i maskinen.

Min egen erfaring er at jeg er en av de som synes disse er usannsynlig trege og forsøker å styre unna. Hva mener dere?

Jeg forsøkte for morro skyld å spørre en som stod der (OSL Fast Track) med en stor kjepp og sorterte bokser der om hva de mente. Men vi hadde desverre ingen felles språk, så det gikk ikke å kommunisere.

Det var riktignok ikke noe problem idag, ettersom det kun var meg der og fordi jeg var i et strålende humør forøvrig.

AndersB liker dette
  2. AndersB

AndersB Reisende

Likes mottatt:
    1,003
    Bonuspoeng:
    113
    Jeg må si jeg måpte første gang jeg så dette. Jeg så også at de har fått 2-3 meter mindre avlessingsområde for de som skal tømme lommer og bager. OSL er jo gode på security, synd om dette skal bli dårligere organisert.

3. Cecilie

Cecilie Se! Jeg sitter i en flymotor.

Likes mottatt:
    2,342
    Bonuspoeng:
    113
    La merke til disse jeg også på tirsdag. Nå var jeg der litt etter peak hour, så det gikk ganske greit for seg, men ser jo at det er blitt litt mindre plass til å losse av seg dubbedittene sine.

Men disse gode gammeldagse boksene som ikke sirkulerer er jo ikke bare fryd og gammen det heller. Når folk bare tømmer boksene for sine ting, uten å fjerne boksene selv, så hoper det seg opp og det er jo ikke særlig effektivt det heller.

4. view

view Senior Medlem

Likes mottatt:
    730
    Bonuspoeng:
    93
    Synes dette er et klart steg bakover hva gjelder effektivitet. Det er veldig til opphoping på enden av båndet nå, som fort skaper kø og kaos. Har ikke noe i mot boksene i seg selv, men de krever mye plass slik at man har rikelig med plass før og etter scanning. Selv tilsynelatende rutinerte reisende slet med denne i domestic fasttrack peak hour denne uken.

5. milehigh

milehigh Senior Medlem

Likes mottatt:
    584
    Bonuspoeng:
    93
    De mistet beltet mitt idag- så nå er jeg belteløs i London. =hate fast track OSL:)

6. LN-MOW

LN-MOW Chattahoochee - eller 'Han Som Klapper Fly'

Likes mottatt:
    1,232
    Bonuspoeng:
    113
    Stusset på dette selv da jeg somlet meg gjennom Fast Track Domestic mandag morgen. Heldigvis lite folk, men det gikk smått likevel ..

Fnate liker dette
  7. Fnate

Fnate Halvstudert Røver

Likes mottatt:
    6,284
    Bonuspoeng:
    113
    Køet seg til å tirsdag også. Nesten ikke et menneske i Fast Track, men allikevel tok det "evigheter" å håndtere kasser og å få plass i mottakerenden.

I tillegg virker det (udokumentert) som om de trenger flere mennesker til å betjene dem.

Jeg skal ikke gå bananas med en "rant" - den sparer jeg til Moskva tråden - men det forundrer meg at de som er ansvarlige kan kjøpe inn noe sånt. Har de aldri vært på en flyplass? Hva slags statistik kan produsenten av dette skrotet oppvise?

Underlig opplegg

8. ruby1968l

ruby1968l Tomleskolt

Likes mottatt:
    1,065
    Bonuspoeng:
    113
    Registrerte også maskinene, jeg gikk både inn, ut og inn igjen på Fast Track Domestic mandag litt over 09, lite pax og godt bemannet så om maskineriet er effektivt kan jeg ikke dra en konklusjon på.
    De stakk imidlertid av med noe stæsj jeg hadde kjøpt i BKK, men da flyet var 10min forsinket sprang jeg tilbake, fikk varene igjen og sjekket det inn i en ryggsekk 15 min før rutetid, tror EBG berga meg der gitt, både mt innsjekking og fast track.

9. Ida

Ida Spoiler mixer

Likes mottatt:
    2,453
    Bonuspoeng:
    113
    Jeg elsker fast tracken fordi jeg er allergisk mot å stå i vanlig sikkerhetskø. Men... a couple of thoughts + a question:

Etter jeg slutta å jobbe på Gardermoen (ja jeg var slem og brukte ansatte-securityen når jeg skulle ut å reise og køa i sikkerhetskontrollen var >7 minutter, shame on me... :mad: ) var det lettere grusomt å komme tilbake til normal security på innlandsreiser. Er derfor som nevnt superhappy for innenlands fast track. Men faen, altså. Ansattesecurityen er helt amazing på Gardermoen. Det er liksom et langt bånd som går i vinkel, hvor du til og med kan putte tunge kofferter på et sånn skråbånd, og deretter sikkert 3-4 meter med rulle-bånd fram til selve røntgenmaskinen. Det er laget for effektivitet og effektiv købehandling - så de kan jo faktisk om de vil på GM (?!).

Men i stedet for å ta med seg suksessen ut fra rommet så har de heller funnet ut at det crappet de har i fast tracken skal være bra? Det ble kø i går når jeg + 2 stk foran meg skulle gjennom. Jeg måtte stå å vente lenge på at kineserne foran meg skulle få alt på plass, for det var jo ikke plast-burkar til meg. Jeg spurte en av de som stod i securityen om jeg kunne få en plastboks "nei, vent litt, jeg må bare klarere at de ikke har computere eller slikt" sa han til meg. Så der tviholdt han på 3 bokser (!) som jeg ikke kunne få. Idioti.

Hvilket leder til mitt spørsmål, jeg kom på int til dom transfer, så jeg hadde med meg følgende: 1 laptop, 1 iPad, 1 pose taxfreedrikke, 1 veske og 1 stor jakke. Det tilsier 3 bokser, sånn ca, siden de jo er litt romslige. Men hvordan skal jeg raskest mulig gjøre dette? Jeg har bare 2 hender, jeg kan ikke ta ut pc, ipad, av meg jakken, og samtidig bære både veska og posen med taxfree? :p Jeg føler meg som en ekkel kø-skaper som ikke klarer å være rutinert nok til å være klar når jeg endelig får "go" på å putte tingene i plastikkboksene.

Så hva mener dere FQTVs? Ville dere tenkt "agh, jævla køskaper" om meg? Hvordan kan man bli mer effektiv når det er så dårlige forhold for å være effektiv i fast tracken på OSL?

10. Helikopter

Helikopter Senior Medlem

Likes mottatt:
    252
    Bonuspoeng:
    63
    Ansattkontrollen er hovedsaklig rask fordi at de ansatte gjør dette veldig mange ganger og har blitt rutinerte.
    Jeg bruker å stoppe foran køen å gjøre nødvendige forbredelser. At pcen ligger øverst, beltet, mobil osv stapper jeg i kofferten. Så når jeg kommer frem er det bare å åpne kofferten, ta ut det jeg har forbredt. Lukke kofferten og gå.

11. milehigh

milehigh Senior Medlem

Likes mottatt:
    584
    Bonuspoeng:
    93
    Det har jeg! Jeg kjøpte med noen ekte håndsydde burkaer fra Afghanistan, og en kunster lånte den ene ifm et prosjekt og lagde en gjennomsiktig plastburka:D

Jeg fikk den i gave. Den er riktignok fortsatt jomfruelig:p

12. Ida

Ida Spoiler mixer

Likes mottatt:
    2,453
    Bonuspoeng:
    113
    Nja, ansattekontrollen er nok hovedsaklig "rask" fordi det sjeldent er stort trøkk der, folk kommer jo strøende inn hele dagen. De gangene det er kø der er det når f.eks Qatar eller Thai kommer med hele crewet samtidig. Om det går raskere per person er nå en ting, men det er MYE enklere å gjøre seg klar når du har flere meter med rullebånd og fritt med plastkasser å ta av. Så du kan faktisk gjøre deg klar og putte tingene dine i plastboksene MENS du står i kø. I stedet for å stoppe opp rett før du går gjennom metallscannern. Det er det jeg skulle ønske de hadde tatt med seg til fast-tracken.

Forøvrig har jeg jo alt liggende klart i veska, men jeg må jo likeframst sette fra meg veske og taxfreepose, ta av jakken, legge jakke i boks, legge taxfreeposen oppå. Så åpne veska, ta ut pc, ta ut ipad, legge disse i boks, og så legge veska i en egen boks.. Det tar litt tid :(
    Jag har blitt svensk, vet du, og i sweden sier vi plastburkar! :cool:

13. SASDC8

SASDC8 Senior Medlem

Likes mottatt:
    1,053
    Bonuspoeng:
    113
    Jeg må si at jeg digger fast tracken på OSL og de ny automatiserte maskinene, selv om plassen for å lesse på og av kunne vært noe større. De siste gangene har køen på vanlig kontroll vært cirka 10 minutter, mens jeg har vært igjennom på under minuttet :D

Del denne siden