De nye maskinene i Fast-Track på Gardermoen

Tråd i 'InsideFlyer Lounge' startet av Fnate, 18. okt 2013.

  1. Fnate

    Fnate Halvstudert Røver

    Innlegg:
    3,545
    Likes mottatt:
    6,549
    Bonuspoeng:
    183
    Gikk opp for meg idag at Gardermoen har fått nye bagasjescannere på Gardermoen. Omtrent den samme som på Arlanda og som London Heathrow Terminal 5 har hatt (til enkeltes forargelse).

    Den typen der man må legge kofferter og alt mulig oppi bokser og at boksene sirkuleres rundt i maskinen.

    Min egen erfaring er at jeg er en av de som synes disse er usannsynlig trege og forsøker å styre unna. Hva mener dere?

    Jeg forsøkte for morro skyld å spørre en som stod der (OSL Fast Track) med en stor kjepp og sorterte bokser der om hva de mente. Men vi hadde desverre ingen felles språk, så det gikk ikke å kommunisere.

    Det var riktignok ikke noe problem idag, ettersom det kun var meg der og fordi jeg var i et strålende humør forøvrig.
     
    AndersB liker dette
  2. AndersB

    AndersB Reisende

    Innlegg:
    1,882
    Likes mottatt:
    1,038
    Bonuspoeng:
    113
    Jeg må si jeg måpte første gang jeg så dette. Jeg så også at de har fått 2-3 meter mindre avlessingsområde for de som skal tømme lommer og bager. OSL er jo gode på security, synd om dette skal bli dårligere organisert.
     
  3. Cecilie

    Cecilie Se! Jeg sitter i en flymotor.

    Innlegg:
    2,180
    Likes mottatt:
    2,364
    Bonuspoeng:
    113
    La merke til disse jeg også på tirsdag. Nå var jeg der litt etter peak hour, så det gikk ganske greit for seg, men ser jo at det er blitt litt mindre plass til å losse av seg dubbedittene sine.

    Men disse gode gammeldagse boksene som ikke sirkulerer er jo ikke bare fryd og gammen det heller. Når folk bare tømmer boksene for sine ting, uten å fjerne boksene selv, så hoper det seg opp og det er jo ikke særlig effektivt det heller.
     
  4. view

    view Veteran

    Innlegg:
    1,849
    Likes mottatt:
    1,926
    Bonuspoeng:
    113
    Synes dette er et klart steg bakover hva gjelder effektivitet. Det er veldig til opphoping på enden av båndet nå, som fort skaper kø og kaos. Har ikke noe i mot boksene i seg selv, men de krever mye plass slik at man har rikelig med plass før og etter scanning. Selv tilsynelatende rutinerte reisende slet med denne i domestic fasttrack peak hour denne uken.
     
  5. milehigh

    milehigh Veteran

    Innlegg:
    2,984
    Likes mottatt:
    8,365
    Bonuspoeng:
    183
    De mistet beltet mitt idag- så nå er jeg belteløs i London. =hate fast track OSL:)
     
  6. LN-MOW

    LN-MOW Chattahoochee - eller 'Han Som Klapper Fly'

    Innlegg:
    1,457
    Likes mottatt:
    1,547
    Bonuspoeng:
    113
    Stusset på dette selv da jeg somlet meg gjennom Fast Track Domestic mandag morgen. Heldigvis lite folk, men det gikk smått likevel ..
     
    Fnate liker dette
  7. Fnate

    Fnate Halvstudert Røver

    Innlegg:
    3,545
    Likes mottatt:
    6,549
    Bonuspoeng:
    183
    Køet seg til å tirsdag også. Nesten ikke et menneske i Fast Track, men allikevel tok det "evigheter" å håndtere kasser og å få plass i mottakerenden.

    I tillegg virker det (udokumentert) som om de trenger flere mennesker til å betjene dem.

    Jeg skal ikke gå bananas med en "rant" - den sparer jeg til Moskva tråden - men det forundrer meg at de som er ansvarlige kan kjøpe inn noe sånt. Har de aldri vært på en flyplass? Hva slags statistik kan produsenten av dette skrotet oppvise?

    Underlig opplegg
     
  8. Ruby

    Ruby Super-veteran

    Innlegg:
    1,932
    Likes mottatt:
    6,761
    Bonuspoeng:
    183
    Registrerte også maskinene, jeg gikk både inn, ut og inn igjen på Fast Track Domestic mandag litt over 09, lite pax og godt bemannet så om maskineriet er effektivt kan jeg ikke dra en konklusjon på.
    De stakk imidlertid av med noe stæsj jeg hadde kjøpt i BKK, men da flyet var 10min forsinket sprang jeg tilbake, fikk varene igjen og sjekket det inn i en ryggsekk 15 min før rutetid, tror EBG berga meg der gitt, både mt innsjekking og fast track.
     
  9. Helikopter

    Helikopter Medlem

    Innlegg:
    245
    Likes mottatt:
    271
    Bonuspoeng:
    63
    Ansattkontrollen er hovedsaklig rask fordi at de ansatte gjør dette veldig mange ganger og har blitt rutinerte.
    Jeg bruker å stoppe foran køen å gjøre nødvendige forbredelser. At pcen ligger øverst, beltet, mobil osv stapper jeg i kofferten. Så når jeg kommer frem er det bare å åpne kofferten, ta ut det jeg har forbredt. Lukke kofferten og gå.
     
  10. milehigh

    milehigh Veteran

    Innlegg:
    2,984
    Likes mottatt:
    8,365
    Bonuspoeng:
    183
    Det har jeg! Jeg kjøpte med noen ekte håndsydde burkaer fra Afghanistan, og en kunster lånte den ene ifm et prosjekt og lagde en gjennomsiktig plastburka:D

    Jeg fikk den i gave. Den er riktignok fortsatt jomfruelig:p
     
  11. SASDC8

    SASDC8 Senior Medlem

    Innlegg:
    1,369
    Likes mottatt:
    1,526
    Bonuspoeng:
    113
    Jeg må si at jeg digger fast tracken på OSL og de ny automatiserte maskinene, selv om plassen for å lesse på og av kunne vært noe større. De siste gangene har køen på vanlig kontroll vært cirka 10 minutter, mens jeg har vært igjennom på under minuttet :D
     

Del denne siden