Del II - First Class British Airways LHR SFO

Tråd i 'Reisebrev' startet av Bjoern In America, 26. mars 2017.

  1. Bjoern In America

    Bjoern In America Digger USA og Japan!

    Innlegg:
    744
    Likes mottatt:
    1,009
    Bonuspoeng:
    93
    Her er del I
    https://insideflyer.no/forums/threa...rways-osl-lhr-sfo-t-r-del-i.7659/#post-133337




    Etter 5 timer i loungen var det etter hvert klart for boarding av BA 287 til San Francisco ved gate C 65. Dette var min første tur på first class. Og at det er med en Airbus 380, verdens største passasjerfly, gjør det ikke mindre spennende.

    british airways first class airbus380-98.jpg

    British Airways er nøye med å la sine First Class og Emerald kunder gå ombord først. Det er en herlig følelse å rolig kunne finne seg til rette i sete med et glass champis på bordet. Pakke ut litt saker man trenger og se gjennom underholdningssystemet. Det er helt topp og allerede før pushback begynne å se en film.

    british airways first class airbus380-97.jpg

    british airways first class airbus380-96.jpg

    british airways first class airbus380-95.jpg

    british airways first class airbus380-94.jpg


    Rett etter takeoff er det drinker og varm nøtteblanding. For meg er det bare å sette på seg Bose klaffofonene og finne en film med passe spenningsnivå.


    british airways first class airbus380-93.jpg

    british airways first class airbus380-92.jpg

    british airways first class airbus380-91.jpg




    Purser kommer rundt med IPaden sin og håndhilser og ønsker velkommen ombord. Han var nok veldig interessert i litt småprating, men filmen var inne i en veldig spennende scene. Men jeg måtte bare si fra hvis det var noe jeg lurte på.



    Til forrett valgte jeg gulrot og koriander suppe, den var knall god!

    british airways first class airbus380-89-1.jpg

    british airways first class airbus380-90.jpg

    british airways first class airbus380-89.jpg

    british airways first class airbus380-88.jpg

    Til hovedrett valgte jeg filen ved navn Aberdeen Angus beef. Den var litt skuffende av utseende og størrelse, men det var mat i ypperste klasse. Knallgodt!

    british airways first class airbus380-87-1.jpg

    british airways first class airbus380-87.jpg


    Når det gjelder vin er jeg enkel og holdt meg til champagne fra Laurent-Perrier Grand Siècle hele veien. Den koster 1150,- på polet. Jeg er sikker på jeg satte i meg over en flaske. Samme champagne var også tilgjengelig i Concorde Lounge hvor jeg tilbrakte 5 timer. Så beskjedne 3000 kroner har jeg nok i hvert fall drukket champis for.




    For de som er interessert i viner, se avfotografert vinkart.





    Til dessert tok jeg bare iskrem og et glass Baileys.

    Men her var det mye snadder å velge i. Særlig hvis du elsker oster og vin.

    british airways first class airbus380-86.jpg

    Mat og drikke opplevelsen var veldig bra. Jeg var førstereis gutt på first class og gjorde vel noen feil da jeg ikke smakte på mer viner og oster.



    Men i det jeg retter ut stolen for å se slutten av filmen og nyte nok et glass champagne sovner jeg av med glasset i hånden og fjernkontrollen til stolen i den andre. Jeg våkner av at flyvertinnen tar champagne glasset ut av hånden min, og der står hun klart til å legge over meg en dyne. Da jeg igjen våkner igjen under annonseringen av at der er bare 40 minutter til landing. Wow jeg sov virkelig godt. Det var bare å få summet seg litt. Bestilte en vodka og ginger ale og et glass sprudle vann. Og etter en tur på do var det bare å pakke sammen sakene sine og kikke på San Francisco som kom til syne utenfor vinduet.











    BA 380: First vs Business (Club World)

    Tidligere har jeg fløyet business med Airbus 380 og sittet i etasjen over. Der har de to enorme toaletter. Så jeg må si jeg er litt skuffet over toalett rommene på first, men greit nok. Det er ikke der jeg skal tilbringe turen.



    Noe annet jeg la merke til på turen er at det ikke er hattehylle over de to setene i midten. Jeg la merke til at to rader bak meg hadde vi den typen som til stadighet skulle opp i hattehylla, og smeller den igjen over hode på han som sover.



    Men til gjengjeld så hadde vi også vært vårt skap, men plass til å henge opp jakken og lagre en veske.



    Jeg satt på sete 2A Han stakkaren som satt på 1A måtte være døv. Ved siden av han går trappen opp til 2 etasje, og under trappen har crew noe skapplass. De dører der ristet og skranglet noe jævlig. Jeg hørte det ikke der jeg satt, men la merke til det når jeg var på do.









    Oppsummert er jeg fornøyd og jeg sitter gjerne på First igjen. Men jeg har det også godt i CW og forskjellen er ikke så stor som prisforskjellen ofte er. Jeg fikk ikke kikket på utvalget av snaks osv. under turen siden jeg sov. Og jeg sov godt. Om det var pga setene eller all champisen er nok en kombinasjon.

    Maten er jo som seg hør og bør bedre. British Beef som ofte er kjøttet på CW har jeg sluttet å spise. Men ofte er både kyllingen og/eller fisken bra. Nå er ikke jeg den som spiser mest heller, og måltidet før landing har ikke benyttet meg av på lenge.



    Som dere ser av bildene så er ikke setene imponerende store. Det er også en ganske stor, ”vinduskarm” mot veggen. Den plassen kunne de utnyttet bedre.



    Tilbake til LHR var det Boing 777 som var maskinen, og jeg hadde First Class der også. Kan komme med en oppsummering der også hvis det er ønskelig.


    british airways first class airbus380-86-1.jpg british airways first class airbus380-85.jpg british airways first class airbus380-84.jpg british airways first class airbus380-83.jpg british airways first class airbus380-82.jpg
     
    OttoL, Upsaker, Petter B-C and 8 others like this.
  2. Eddie47

    Eddie47 1D

    Innlegg:
    15,024
    Likes mottatt:
    875,505
    Bonuspoeng:
    293
    Dette er jo en gjenganger i suppestuen på OSL ...var den du fikk like god?
     
    OttoL and Bjoern In America like this.
  3. Stuttfeiten

    Stuttfeiten Veteran Moderator

    Innlegg:
    3,440
    Likes mottatt:
    18,532
    Bonuspoeng:
    183
    Moroklumpen! :D

    Ver så snill å køyr på? Strålande lesestoff når ein sit i innenlandskantina og kan velge mellom betasuppe og flatbrød.
     
  4. Fredrik81

    Fredrik81 EBG BA Sølv og HHGull

    Innlegg:
    2,839
    Likes mottatt:
    2,661
    Bonuspoeng:
    113
    Det er ønskelig :)
     
  5. Bjoern In America

    Bjoern In America Digger USA og Japan!

    Innlegg:
    744
    Likes mottatt:
    1,009
    Bonuspoeng:
    93
    hehe forskjellen på 380 og 777 FC er ikke så stor, så det blir vel å gjenta seg selv....
     
  6. Bjoern In America

    Bjoern In America Digger USA og Japan!

    Innlegg:
    744
    Likes mottatt:
    1,009
    Bonuspoeng:
    93
    Ja suppa på BA var ganske kremet, eller tykk :) Den var nok, om mulig enda bedre ja. Veldig rik på smak!

    Var nesten så jeg spurte om mer :)
     
  7. CrotchRocket

    CrotchRocket Fernweh...

    Innlegg:
    1,446
    Likes mottatt:
    8,847
    Bonuspoeng:
    183
    Hyggelig med BA F i ny og ne. Grei måte å reise på, selv om det er småkjipt å måtte gå fra Concorde til C-gates. Der har BA noe å lære.

    Var det fullt i alle 14 seter? Ingen pysj og CW-safari med sjampis?
     
    Bjoern In America liker dette
  8. Bjoern In America

    Bjoern In America Digger USA og Japan!

    Innlegg:
    744
    Likes mottatt:
    1,009
    Bonuspoeng:
    93
    Jeg tror det var 4 ledige seter. Fikk pysj ja, men brukte den ikke.
     
  9. Fredrik81

    Fredrik81 EBG BA Sølv og HHGull

    Innlegg:
    2,839
    Likes mottatt:
    2,661
    Bonuspoeng:
    113
    Jeg vurdere heller å bruke mine Avis på F tur HKG-TPE. Ikke lange turen men koster ikke mer en 36 000 avios pluss litt avgifter.
     
  10. RoadKing

    RoadKing Helt hekta

    Innlegg:
    16,305
    Likes mottatt:
    33,875
    Bonuspoeng:
    293
    Stuttfeiten liker dette
  11. OttoL

    OttoL Veteran

    Innlegg:
    4,364
    Likes mottatt:
    12,513
    Bonuspoeng:
    183
    God kok dette. BA har et helt greit F-produkt, og så lenge de ikke har noen direkte konkurranse fra ME3 har de nok heller ikke noen incentiv til å forbedre F-produktet ytterligere. Synes dog at prisen ikke kan forsvares, og vil trekke det så langt at det er mye hyggeligere i 62A/K på en jumbo :)

    Kom gjerne med 777-oppsummering også.
     
    Fredrik81 liker dette

Del denne siden