Delta over atlanterhavet - economy class

Tråd i 'Reisebrev' startet av Flight Cancelled, 26. sept 2014.

  1. Flight Cancelled

    Flight Cancelled Bonusjeger

    Innlegg:
    1,529
    Likes mottatt:
    3,544
    Bonuspoeng:
    113
    Flyttet til USA tildligere denne uken, og turen over ble fra OSL gjennomført med KLM og Delta. Jeg planla ikke å skrive noe reisebrev, men bestemte meg for å dele mine opplevelser og erfaringer med strekket AMS-MSP (Amsterdam - Minneapolis) med Delta i economy. Det er ikke det vanligste reiseselskapet for nordmenn, men det er en god del connections til statene via AMS fra Norge. Hvis ikke opererer Delta fra både CPH og ARN, dog uten mulighet for gjennomgående billett fra Norge.

    Jeg ankom AMS rundt 2 timer før flyet til MSP hadde planlagt avgang. Alikavel startet boarding 1,5 timer før oppsatt avgangstid. Schipol som transferflyplass er etter min mening veldig enkelt og greit, men man må selvsagt belage seg på litt gåavstand når man kommer fra schengen og skal til non-schengen. Selv om jeg hadde mulighet, besøkte jeg ikke loungen.

    Ved ankomst gate var det først innsjekk via pass, før man stilte seg i SkyPriority-køen og kom til det punktet hvor man måtte svare på en rekke spørsmål vedrørende pakking av bagasjen. Etter det ble det enda mer kø før man måtte gjennom enda en sikkerhetskontroll med full kropsscan. Selvsagt måtte alt av elektronikk ut av bagasjen. For meg som hadde 2 datamaskiner, 1 nettbrett, 2 mobiltelefoner, ørten-og-pil-og-bue ladere og kabler, strømoverganger, ekstra batteri, barberingsmaskin, headsett og enda mer endte med å sende kofferten gjennom tre ganger da det alltid lå noe skult i ett eller annet rom. Kan konstatere at akkurat det er en tungvindt prosess, selv om jeg ikke skal klage på at passasjerenes sikkerhet blir godt ivaretatt.

    Flyet til MSP var en A330-200, konfigurert med 9 rader BusinessElite og resten economy. Jeg valgte å boarde nesten sist da jeg ikke så behov for å sitte i flysetet lengre enn nødvendig. Var i utgangspunktet plassert på midtsete når jeg sjekket inn kvelden i forveien - og det var ikke mulig å endre verken hos KLM eller Delta. En kjapp telefon kvelden før avreise, fikk flyttet meg til 23B.

    Førsteinntrykket i kabinen var veldig godt. Selv om dette var dagflight (avgang rundt 13, ankomst rundt 15 - totalt 9 timer reise), lå det både pute og teppe i alle seter i economy. I setene forran var det store fine touchskjermer med veldig bra IFE. Anslagsvis var det et 40-talls filmer å velge mellom, i tillegg til en rekke episoder fra diverse serier. Innholdet var også nytt, så¨man kunne lett bruke 9 timer på å se film. I tillegg var det også en USB-kontakt i alle skjermene, som gjorde at man kunne lade det man hadde av elektronikk.

    [​IMG]
    (Bilde: Det eneste bildet jeg tok hele flyturen...)

    Hva gjaldt pitch og bredde, var begge gode nok. Ruger rundt 187 over bakken, og kunne strekke føttene helt ut, og setet hadde helt grei bredde. Stoffet/skinnet til setene var også behagelig.

    På billetten stod det at vi skulle få severt lunch - men det var mer enn bare det som kom. Det startet med en runde hvor man fikk drikke (alt var gratis, inkludert alkohol) sammen med de normale nøttene og pretzels. Så kom enda en drikkeservering (fortsatt gratis, noe det var hele reisen) sammen med et varmt måltid. Det stod mellom noe pasta og kylling med gratinerte poteter i dag. Jeg gikk for kyllingen, og syntes den smakte helt greit. Etter måltidet kom de så rundt med dessert, som var iskrem sammen med noe jeg ikke husker var. Konstant gjennom hele flyturen var de gjennom med vognen hvor man kunne få store glass med drikke, inkludert isbiter om man ønsket. Crewet var i tillegg veldig serviceinnstilte og imponerte meg stort. Et par timer ut i turen ble enda et måltid servert, dog denne gang kaldt. Og igjen, et par timer før landing, kom enda et varmt måltid. Jeg er redd for at jeg ikke husker måltidene, men jeg kan konstatere at jeg var stappmett når jeg gikk av flyet. I tillegg kan jeg legge til at de ofte gikk gjennom kabinen med brett med vannglass mellom drikkeserveringene som kom hver 20-30 minutt hele den 9 timer lange flyturen.

    Selv om vi hadde litt sen avgang, landet vi før rutetid i Minneapolis. Kun vårt fly skulle gjennom immigration (50 meter fra gate), og det gikk raskt og smidig. Bagasjen var alt på båndet (som var 10 meter fra immigration), så da bar det bare gjennom tollen (15 meter fra båndet) før man kunne lempe den av igjen (20 meter fra tollen). Veldig enkel flyplass å ha connection til innenriks, kan man si.

    Grunnen til at jeg faktisk skriver reisebrev, er at jeg ble veldig imponert. Etter å ha erfart både Delta Economy og SAS Plus, mener jeg at Delta Economy vinner. En så behagelig reise i noen annen klasse enn Business har jeg aldri opplevd. En ting er at ting gikk veldig smidig - en annen er at jeg faktisk hadde det veldig godt der bak.

    Terningkast 6 til Delta. I'm impressed.
     
    Last edited: 26. sept 2014
    kosvines, Fnate, Darkcho and 10 others like this.
  2. John in The Tower

    John in The Tower Senior Medlem

    Innlegg:
    904
    Likes mottatt:
    1,181
    Bonuspoeng:
    93
    Takk for fin rapport! Lykke til i Grand Forks, hils Eirik ;)
     
    PettR and Flight Cancelled like this.
  3. Fnate

    Fnate Halvstudert Røver

    Innlegg:
    3,545
    Likes mottatt:
    6,549
    Bonuspoeng:
    183
    Jøss, dette hørtes jo helt fenomenalt ut. Takk for at du deler.
     

Del denne siden