Jeg er inhabil, men våger meg med et par kommentarer: HVIS agurk i GT (eller annen ginbasert longdrink eller cocktail): Kun kort tid - så rett ut. Etter en tid går agurken amok, og det smaker intet annet enn - nettopp: Agurk. Sitron (zest/olje fra skallet) i GT er det de fleste bartendere foretrekker, da sitronen rett og slett tilfører mindre enn for eksempel lime (og annen sitrus). Sitron oppfattes også å ligge høyere på friskhetsskalen*, og utfordrer heller ikke bitterbalansen på samme måte som det lime gjør (bitterheten tar kininen i en god tonic godt vare på). Så om dere vil ha fasiten på hvordan en GT skal drikkes: Med zest/olje av sitron(skall), alternativt med zest/olje av lime(skall), alternativt med en skive agurk (som plukkes ut av drinken etter kun få sekunder), alternativt akkurat slik du vil. Jeg gleder meg til første gang jeg kan smake en GT med olje av mandarinskall (som etter min mening er det suverent beste av sitrusskallene, men mandarin er omtrent ikke i salg i den vestlige delen av verden lenger, grunnet tettheten av stein i frukten). Om mandarinskall vil fungere i en GT eller ei vet jeg ikke - dette er kun ren nysgjerrighet fra min side.
*Moden sitron ligger dypere enn mindre moden sitron, og tilsvarende for lime (og annen sitrus). Om det er oljene i skallet man er ute etter, er det ønskelig med fersk vare (slik at oljene ikke har tørket inn) - i motsetning til om det er saften som skal benyttes (for eksempel for å gi syre i en saus eller i en gryterett). Til destillasjon kan gammelt sitrusskall være fantastisk (spesielt mandarinskall), men det er en annen dans.
Disclaimer: Jeg etablerte Botanist på det norske markedet, og hadde da "agurkginen" Hendrick's som hovedkonkurrent. Jeg er ansvarlig for tilvirking av blant annet gin og sjenever, samt markedsføring av flere produkter som er i direkte konkurranse til de nevnte ginene i denne tråden. Mine uttalelser må derfor leses med et kritisk blikk.
Last edited: 27. mars 2016