Den store GT tråden

Tråd i 'InsideFlyer Lounge' startet av Helikopter, 26. mars 2016.

  1. Helikopter

    Helikopter Medlem

    Innlegg:
    245
    Likes mottatt:
    271
    Bonuspoeng:
    63
    Kjør debatt!

    Plukker stort sett alltid opp en hendricks i tax-freen på vei hjem. Men forrige gang ble jeg fristet til å kjøpe en slik en som falt veldig i smak.

    [​IMG]
    Tonic blir som oftest noe fra Fentimans, selv om det koster skjorta. Å gå tilbake til Schweppes blir som å fly Y igjen etter å ha prøvd Biz.
     
    Jonbertel, GinTonic and Bizflyer like this.
  2. Henrik

    Henrik Hellas-sympatisør

    Innlegg:
    2,197
    Likes mottatt:
    8,285
    Bonuspoeng:
    183
    Har veldig sansen for The Botanist. Har smakt den lagd med agurk og nykvernet sort pepper på topp, og det var helt prima.
     
    Blaa liker dette
  3. Bizflyer

    Bizflyer Veteran

    Innlegg:
    3,818
    Likes mottatt:
    3,024
    Bonuspoeng:
    113
    Smakte også Botanist her for en stund siden og ble positivt overrasket. Hendrics blir litt i kraftigste laget synes jeg.

    Ingenting feil med Beefeater og Tanqueray i min bok. Men hold agurk unna mitt glass! Eneste som kommer oppi der er litt lime eller sitron. Agurk?? Hva blir det neste? Gulrot og reddik? Kapers? Jaja. Smaken som baken osv.

    Er det rart jeg drikker.....
     
  4. Wiolenze

    Wiolenze Veteran

    Innlegg:
    4,604
    Likes mottatt:
    30,935
    Bonuspoeng:
    183
    Tanqueray og Nordic Mist, i bolleglass. Ett lite tilskudd av lime. Agurk skal i beste fall spises som den er og aldri blandes i noen drikk.
     
    Bizflyer liker dette
  5. Helikopter

    Helikopter Medlem

    Innlegg:
    245
    Likes mottatt:
    271
    Bonuspoeng:
    63
    Nja, jeg blir ganske furt når jeg får hendricks med lime. For de som ikke har prøvd det så er det bare å be om hendricks neste gang du er ute på en snurr. Men i all annen GT er det lime som gjelder.
     
  6. Blaa

    Blaa Veteran

    Innlegg:
    1,533
    Likes mottatt:
    2,625
    Bonuspoeng:
    113
    Holder med Henrik.. GT skal serveres med agurk og pepper.
     
  7. Henrik

    Henrik Hellas-sympatisør

    Innlegg:
    2,197
    Likes mottatt:
    8,285
    Bonuspoeng:
    183
    Sjeldent jeg er på polske nattklubber, så styrer unna sitronen.

    Lime i gin som ikke er like floral som The Botanist og Hendricks fungerer fjell. Hadde en fantastisk GT i Bangkok hvor ginen var infusert med lavendel, rosmarin og litt annet snacks, for å minne om 4711-parfymen. Da passet lime helt perfekt.
     
    GinTonic liker dette
  8. GinTonic

    GinTonic Senior Medlem

    Innlegg:
    833
    Likes mottatt:
    699
    Bonuspoeng:
    93
    Prima tråd! Har selv sansen for Hendricks og synes den svinger best med et par skiver agurk oppi. Men prøver denne om det blir noe handlerier på OSL på mandag.

    Ellers har vi jo fått en egen ginbar på Løkka i Oslo som heter Chairs. Mye merkelig å få, men som også svinger godt. Anbefales veldig!
     
  9. Bizflyer

    Bizflyer Veteran

    Innlegg:
    3,818
    Likes mottatt:
    3,024
    Bonuspoeng:
    113
    Brukernavnet ditt forplikter jo big-time!! hehe!

    Her måtte jeg ta i bruk en Gordons med bare 37.5% alk. Men i nøden drikker selv fanden fluer!

    Men nu er det Jagermeister i glasset, og da kan det knapt bli bedre. Spesielt ikke med Weihenstephaner weissbier i det store glasset!
     
    GinTonic liker dette
  10. Jonbertel

    Jonbertel Medlem

    Innlegg:
    61
    Likes mottatt:
    68
    Bonuspoeng:
    18
    Jeg er inhabil, men våger meg med et par kommentarer: HVIS agurk i GT (eller annen ginbasert longdrink eller cocktail): Kun kort tid - så rett ut. Etter en tid går agurken amok, og det smaker intet annet enn - nettopp: Agurk. Sitron (zest/olje fra skallet) i GT er det de fleste bartendere foretrekker, da sitronen rett og slett tilfører mindre enn for eksempel lime (og annen sitrus). Sitron oppfattes også å ligge høyere på friskhetsskalen*, og utfordrer heller ikke bitterbalansen på samme måte som det lime gjør (bitterheten tar kininen i en god tonic godt vare på). Så om dere vil ha fasiten på hvordan en GT skal drikkes: Med zest/olje av sitron(skall), alternativt med zest/olje av lime(skall), alternativt med en skive agurk (som plukkes ut av drinken etter kun få sekunder), alternativt akkurat slik du vil. Jeg gleder meg til første gang jeg kan smake en GT med olje av mandarinskall (som etter min mening er det suverent beste av sitrusskallene, men mandarin er omtrent ikke i salg i den vestlige delen av verden lenger, grunnet tettheten av stein i frukten). Om mandarinskall vil fungere i en GT eller ei vet jeg ikke - dette er kun ren nysgjerrighet fra min side.

    *Moden sitron ligger dypere enn mindre moden sitron, og tilsvarende for lime (og annen sitrus). Om det er oljene i skallet man er ute etter, er det ønskelig med fersk vare (slik at oljene ikke har tørket inn) - i motsetning til om det er saften som skal benyttes (for eksempel for å gi syre i en saus eller i en gryterett). Til destillasjon kan gammelt sitrusskall være fantastisk (spesielt mandarinskall), men det er en annen dans.

    Disclaimer: Jeg etablerte Botanist på det norske markedet, og hadde da "agurkginen" Hendrick's som hovedkonkurrent. Jeg er ansvarlig for tilvirking av blant annet gin og sjenever, samt markedsføring av flere produkter som er i direkte konkurranse til de nevnte ginene i denne tråden. Mine uttalelser må derfor leses med et kritisk blikk.
     
    Last edited: 27. mars 2016
    Travellingalf, Trond, kiev and 6 others like this.
  11. Bizflyer

    Bizflyer Veteran

    Innlegg:
    3,818
    Likes mottatt:
    3,024
    Bonuspoeng:
    113
    Jon, takk for gode innspill! Jeg er veldig enig med deg, og du har jo god peiling på dette. Det skal ingen underslå. Du har jo din egen cognac serie og er en respekt mann innenfor bransjen.

    Du har helt rett at sitron nok er det rette man tilsetter uten å dominere smaken av en GT. Lime overtar fort hele smaken, men har man en enkel blading som Gordons/Schweppes tonic gjør det nok smaken friskere for mange, men allikevel er smaken delt.

    Men uansett er vel rådet og prøve seg frem til man finner det man selv liker. Jeg er helt på høyde med Jon når det gjelder agurk. Jeg er nok litt mer fleksibel når det gjelder lime. Jeg er heller ikke av typen hvor man blir for nyskapende. GT er GT på en måte. Den skal liksom ikke tulles med. Men allikevel er jeg jo alltid åpen for å prøve noe nytt, og siden jeg har arbeidet innenfor hotell/restaurant i 25 år så har det ikke manglet på det å smake på nyskapninger.

    Men i fare for å gjenta meg selv: Man må selv finne ut av hva man liker!

    JON: Vi hadde satt stor pris på et ukentlig råd i drikkeveien fra en ekspert som deg! Feel free!!
     
    Jonbertel liker dette
  12. peterfox

    peterfox EBD-QR Platinum- HH Gold - Carlson Rewards - Gold

    Innlegg:
    2,145
    Likes mottatt:
    2,214
    Bonuspoeng:
    113
    Rødbeter
     
    Kjakan, Bizflyer, GinTonic and 2 others like this.
  13. elgaaen

    elgaaen Senior Medlem

    Innlegg:
    792
    Likes mottatt:
    536
    Bonuspoeng:
    93
    Fikk smake en ren og pen gin på Ruby i København som heter Sipsmith.. Kommer fra et "lite" destilleri og den smakte fortreffelig.
    Hendricks med Agurk er jeg så drittlei av at jeg nesten spyr av den søte smaken!

    Men har gode erfaringer med feks Grapefrukt i GT´en.. og sjokolade..
     
  14. peterfox

    peterfox EBD-QR Platinum- HH Gold - Carlson Rewards - Gold

    Innlegg:
    2,145
    Likes mottatt:
    2,214
    Bonuspoeng:
    113
    Skal legge litt rødbeter (ferske) på Gilbey når jeg vender hjem.
    Mtp på alkoholprosent blir det kanskje årets billigste jule-snaps, fargen må jo nesten matche kebab-saus på slipset etter julebord?
     
    Bizflyer and kiev like this.
  15. mikkle

    mikkle Medlem

    Innlegg:
    65
    Likes mottatt:
    43
    Bonuspoeng:
    18
    Hei, jeg er ingen Gin-kjenner, men er glad i en GT når anledningen byr seg, som nå. Hvordan måler Bombay Sapphire seg med tidligere nevnte Gin i denne tråden?
    Hilsener fra SK984 på vei hjem fra Narita :)
     
  16. Edvino

    Edvino Flyvende pastamonster

    Innlegg:
    35
    Likes mottatt:
    14
    Bonuspoeng:
    8
    Mine favoritter:
    Blodtørr dry martini: No. 209 Har friskhet fra sitrus fra før, så her er det bare å vaske isbitene i vermut. Benytt skikkelige oliven.
    Vil du har en liten sitrussnurr istedenfor, så er Oxley et knall valg!

    GT: Fevertree tonic (Vanskelig å slå denne tonicen) og en limited edition fra sipsmith kalt V.J.O.P (Spiller på V.S.O.P fra Cognac, betyr very juniper over proof) Dette er en gin for kjennere, men er kanskje noe av det mest balanserte og vellagde jeg har vært borti. Kunne drukket den bar av melkeglass. Kjørte på med zest av sitron (bruker sjelden til aldri fruktkjøttet fra sitrus) men med litt mer eksperimentering vil den nok bli byttet med en rødere sitrus.
    Vil du prøve noe kult? Gin Mare, fevertree, oliven og cherrytomater.

    GotR (Gin on the Rocks): Her ville jeg kjørt en av de mer spesielle ginene. Kan nevne i fleng: Monkey 47 (klassiker), Saffron gin med en kaffebønne. Her kan man også se til f.eks. Sverige hvor de lager fantastiske giner. Spirit of Hven er en økologisk gin som har blitt redestillert etter fatlagring, gir en ny dimensjon. Ellers er er Hernø godteri.

    Hendricks har tatt landet med storm, og har mye av skylden for "ginbølgen". Den er langt fra en favoritt her i gården, men som en "entry level" inn i en verden av noe annet enn Blue sapphire og schweppes er det ok.

    Dra til din lokale ginbar og prøv noe annet enn dispenserdriten og billigste gin fra hyllen. Oslo: Chair (Ikke helt utvalget jeg ville gått for, litt for mye "ta inn alt fra polet (kvanitet ikke kvalitet)) Territoriet (Vinbar med bra gin i tillegg). Bergen: Royal Gourmetburger og Gin (Skal mye til å slå kunnskapsnivået og bredden) Kafé Magnus. Kristiansand: Bakgården (Fantastisk sted med konge utvalg av sprit)

    Hvis noen kjenner til andre steder, så skal jeg personlig ta turen.

    Edvin
    Gin Aficionado
     
    kiev and Bizflyer like this.
  17. peterfox

    peterfox EBD-QR Platinum- HH Gold - Carlson Rewards - Gold

    Innlegg:
    2,145
    Likes mottatt:
    2,214
    Bonuspoeng:
    113
    Bombay er OK, måles i to gode fingerbredder
     

Del denne siden