Hei alle Har havnet i en vanskelig situasjon. Mine foreldre skulle reise idag fra OSL-LHR-CAI-PEK og deretter innen 144 timer fra PEK-ISB som egen booking. Alt gikk fint fra Oslo. Men når de skulle boarde Egypt air flyet så ber de først sitte å vente. Og helt på slutten så sier de at de må ha visum. De prøver å forklare dem og vise dem utskrifter av reglene at de kan få visum på arrival men de nekter. Deretter skjer det samme på Egypt air skranken. De forsøker igjen på siste flyet som gikk nå og fikk heller ikke noen som kunne hjelpe. De er nå på LHR og vet ikke hva de skal gjøre. Ringte SAS da jeg er diamant men de sier at det er Egypt Air som må gjøre noe. Hvor står jeg nå. Vil returen også ryke siden de ikke fullførte avreisen sin? Situasjonen blir jo ikke bedre med at SAS er ute av SA. Hva bør jeg gjøre i morgen? Ikke lett å få tak i noen på Egypt air heller. Alle tips og erfaringer mottas med takk.
Her gjeld det og få tak i supervisor/senior personell. «Computer says no» altså reglane i systemet flyselskapet brukar, mest sannsynlig amadeus er ikkje oppdatert. Så må ha senior personell på flyplassen for overstyring, har vore borti liknande når me skulle til USA under pandemien og reiste på NIE. Kom til slutt gjennom men lyste rødt og X også når me boarda flyet etter innsjekk. Skriv gjerne ut dokumentasjon og vis til kilden.
Har dette løst seg ennå? Ikke bare skal Egypt Air få dem til ISB kjapt og ære returbilletten, de skal selvsagt også betale 600 EUR i kompensasjon per pax. Håper foreldrene dine tok dette greit.
Husk også å spesifisere at de skal benytte Transit Without a Visa (TWOV) da begrepet "visa on arrival" i dette tilfellet er feil og kan skape forvirring.
I forhold til OSL-LHR-CAI-PEK så er første flyselskap som har irrops ubegrenset ansvarlig og ferdig med. Du gir de 10 dagers sjanse på mail til å fikse det, ellers så er det videre til Transportklagenemnda. (Og deretter Tingretten) Det burde vært en lov som som straffet selskaper i å trenere saker. Feks at man er pålagt å betale €600 i en sak. Betal som forventet, OK Om flyselskapet ikke betaler, så økes straffen til €50,000
Sørg for å oppgi ISB som endelig destinasjon og si at de har separate billetter dit. Da kan de legge det inn i systemet. Som nevnt over, spesifiser at man er fritatt fra visum om man forlater til en tredje stat innen 144 timer.
Ringte SAS igjen og krevde at de skulle løse det og at hun må snakke med supervisor. Hun sa bare vent litt og la på :-(
IATA travelcentre sier dette: Nationals of Norway with a confirmed onward air, cruise or train ticket to a third country within 144 hours, starting from 00:01 on the day following the day of entry. They must: - arrive at and depart from one of the following locations: Beijing (PEK), Daxing (PKX), Tianjin (TSN), Shijiazhuang (SJW), Beijing West Railway Station, Tianjin International Cruise Home Port or Qinhuangdao Sea Port; and - have documents required for the next destination. Det er jo liksom ikke noe tvil om reglene.
Ser at Egyptair ikke har en flight til Beijing før på mandag, hvis de må dit må de routes om til annen carrier. De flyr ikke til ISB heller ser det ut til hvis det er best å få de booket om rett dit.
Nemnda vil avvise saken da den ikke har tilknytning til Norge. Air Egypt har ikke kontor i Norge så dette blir vanskelig. EU-reglene gjelder ikke. Men de tilsvarende UK reglene kan brukes i UK mot Egypt Air. Vanskelig uten hjelp. Erstatning om de selv booker annet fly, men høy risiko og vanskelig prosess.
Men billetten er jo solgt av SAS. Så her må jo de også være noe ansvarlig for å få noen fra A til B. Kan vel ikke kaste alt på Egypt Air?
I tilfelle ny billett også bookes med MS, så bør man i hvert fall bruke AMEX, da dem er svært imøtemommende med tanke på charge back. Selv om MS ikke refunderer noe, så kan man i hvert fall be AMEX om å reversere transaksjonen når man sender dem god dokumentasjon (man har dog aldri en garanti og det spørs om det er lurt å bruke MS enda en gang når dem allerede har tullet det til på første forsøket).
Nå sier damen ved skranken at de må ha en sammenhengende billett til Isb. Siden første leg er PEK og de får bagasjen sin der så må de ha visum. Kan ikke ha en annen billett videre til Isb. Veldig rart opplegg.
Det er ingen krav om at videreforbindelsen må være på samme billett for TWOV. Utfordringen er nok at handlingagenten på LHR ikke har full oversikt, og da er det enklere å være restriktiv fremfor å risikere bøtelegging for å la noen slippe noen gjennom uten dokumenter i orden.