Derfor flyr jeg ikke med Qatar Airways

Tråd i 'Øvrige flyselskap' startet av anders82, 12. april 2018.

  1. anders82

    anders82 Veteran

    Innlegg:
    2,870
    Likes mottatt:
    9,153
    Bonuspoeng:
    183
  2. watchaddicted

    watchaddicted Reisende fant

    Innlegg:
    1,945
    Likes mottatt:
    3,902
    Bonuspoeng:
    113
    Dette gjelder ikke bare Qatar. Alle sandkasseselskapene er statseide selskaper i land hvor menneskerettigheter brytes i tur og orden. Kvinners rettigheter er fraværende og skulle du være så uheldig å bli voldtatt, så syndig å anmelde det, er det du som blir arrestert og dømt for sex utenfor ekteskapet.
    Et annet aspekt er konkurransevridningen disse selskapene besørger med sine store statlige subsidier.
    Derfor flyr jeg ikke noen av disse selskapene!
     
  3. anders82

    anders82 Veteran

    Innlegg:
    2,870
    Likes mottatt:
    9,153
    Bonuspoeng:
    183
    @watchaddicted er nok ikke noe beder nei. Har heller ikke fløyet med noen av de andre derfra faktisk. Er sikkert mye rusk i andre selskaper også, men ME-landene er i en særstilling hva gjelder brudd på menneskerettigheter og menneksesyn.
    Jeg har helle rikke noe behov for å besøke Dubai, et land som fengsler voldtektsofre(!!!)
    Det gir en ekkel smak i munnen når man vet hvordan de som jobber i disse landene har det
     
  4. sutenai

    sutenai Not throw away...

    Innlegg:
    622
    Likes mottatt:
    3,073
    Bonuspoeng:
    93
    Om ikke annet så er det å fly Qatar en langfinger til Saudi-Arabia og co.? :rolleyes:
    Har heldigvis uansett ikke vært i den posisjon at å fly med noen av disse har vært aktuelt, uavhengig av prinsipper
     
  5. thecoldfish

    thecoldfish Senior Medlem

    Innlegg:
    532
    Likes mottatt:
    495
    Bonuspoeng:
    63
    Har man samvittighet bør man egentlig unngå å fly med selskaper fra alle land med kafala-systemet. Dubai og Abu Dhabi er intet unntak.
     
  6. Bjoern In America

    Bjoern In America Digger USA og Japan!

    Innlegg:
    744
    Likes mottatt:
    1,009
    Bonuspoeng:
    93
    Good for you! Boosting your morale. ;)
     
    Robert H and PaalAndre1977 like this.
  7. watchaddicted

    watchaddicted Reisende fant

    Innlegg:
    1,945
    Likes mottatt:
    3,902
    Bonuspoeng:
    113
    Hehe.. det var et konstruktivt innlegg i en viktig debatto_O:rolleyes:
     
    kaijoar, Henrik, Petter B-C and 2 others like this.
  8. anders82

    anders82 Veteran

    Innlegg:
    2,870
    Likes mottatt:
    9,153
    Bonuspoeng:
    183
    Bra med saklige innlegg i en viktig prinsipiell sak..
    Som sagt, jeg har ikke mange prinsipper og er sikkert like dobbektmoralsk som alle andre, men enkelte ting mener jeg at man faktisk skal ha et bevisst forhold til.
    Dette handler ikke om moral, men rett og slett om og ikke støtte et regime som behandler ansatte som dritt og bryter det meste av menneskerettigheter. Vi snakker om et land som praktiserer et system som ikke hører hjemme noe sted. Folk dør som fluer på jobb i disse landene..
     
    swib, kaijoar, braathens safe and 2 others like this.
  9. Bjoern In America

    Bjoern In America Digger USA og Japan!

    Innlegg:
    744
    Likes mottatt:
    1,009
    Bonuspoeng:
    93
    Jepp! ;)

    Jeg mener, Qatar sponset i 2013 FC Barcelona, da kunne jeg ikke heie mer på de mere. TV3 sendte kamper, og formidlet Qatar reklame, da kunne jeg ikke se mer på TV3..... osv. osv.....

    Det er ikke lett å leve etter en høy moralsk standard.... :D
     
    milehigh liker dette
  10. anders82

    anders82 Veteran

    Innlegg:
    2,870
    Likes mottatt:
    9,153
    Bonuspoeng:
    183
    Barcelona tok jo ansvar etter at dokumentaren om Qatar og arbeidsforholdene der gikk på BBC. De videreførte ikke avtalen sin som en direkte konsekvens. Og ja, som supporter så kunne du faktisk sluttet å kjøpe drakter så lenge de ble sponset av det drittet der. Penger er et språk alle forstår.
    Det handler om å ta noen få standpunkter her. Dette er et flyselskap som sparker gravide ansatte og et land som støtter ISIS. Men så lenge man får fly business til Auckland for 14k så er det ikke så farlig kanskje
     
    kaijoar, Henrik, NoLimit and 6 others like this.
  11. Bjoern In America

    Bjoern In America Digger USA og Japan!

    Innlegg:
    744
    Likes mottatt:
    1,009
    Bonuspoeng:
    93
    Hva med andre flyselskaper som flyr til Doha? @anders82 De benytter seg også av samme arbeidskraft når de kjøper tjenester på flyplassen.
     
  12. Edvard

    Edvard 一期一会

    Innlegg:
    4,174
    Likes mottatt:
    11,213
    Bonuspoeng:
    183
    Last edited: 28. sept 2019
    milehigh liker dette
  13. watchaddicted

    watchaddicted Reisende fant

    Innlegg:
    1,945
    Likes mottatt:
    3,902
    Bonuspoeng:
    113
    Som @anders82 påpeker så kan man ta noen standpunkter her i livet.

    Jeg er i utgangspunktet prinsipielt enig med deg. Som du sikter til vil det ikke være mulig i praksis å være totalt konsekvent. Det betyr likevel ikke at man IKKE skal gjøre noe.
    Du argumenterer for at det spiller ingen rolle, men det er feil. Noe er bedre enn ingenting. Det å velge bort selskaper som Qatar er gjerne et lite bidrag i det store bildet, men mange bekker små som man sier.. hvis alle tenker som deg blir det aldri endring i denne verden!
     
  14. Bjoern In America

    Bjoern In America Digger USA og Japan!

    Innlegg:
    744
    Likes mottatt:
    1,009
    Bonuspoeng:
    93
  15. OttoL

    OttoL Veteran

    Innlegg:
    4,319
    Likes mottatt:
    12,286
    Bonuspoeng:
    183
    Synes det er en vanskelig debatt. Ting som går igjen i sandkassen er et forkastelig kvinnesyn, men også hvordan men behandler fremmedarbeidere (Josimar om fotball-vm for eksempel). Godt dokumentert at arbeidskraften både i Dubai og Doha i beste fall noen ganger kan kalles for slavekontrakter. Naivitet og ignoranse er iallfall ikke bra.. Husker for eksempel en av disse bloggerne som bor i Dubai som ble intervjuet. Hun var så glad i å bestille mat på døren fordi levering kostet ingenting. OG HVORFOR TROR DU AT DET IKKE KOSTET NOE?....

    Ting er ikke svart og hvitt, men det er neimen ikke en dans på roser heller for mange som bor i sandkassen. Dog føler jeg at det er med EK og QR som med Norwegian. Folk glemmer alt gnaget om hvor mye problem Norwegian på langdistanse har skapt for folk, bare billettene er billig nok. Samma greien med EK og QR.

    https://no.wikipedia.org/wiki/Whataboutism
     
    Last edited: 12. april 2018
  16. anders82

    anders82 Veteran

    Innlegg:
    2,870
    Likes mottatt:
    9,153
    Bonuspoeng:
    183
    Det er jo selvfølgelig ikke det, men at det er mye muffens som foregår i Qatar er opplest og vedtatt.
    Det er hundrevis av artikler på alle språk som omtaler Qatar og deres levesett og behandling av fremmedarbeidere. Anbefaler for øvrig boken om hvordan Qatar fikk VM. Er mange som ikke stilles i et særlig godt lys.
    Og uansett hvordan man vrir og vender på ting så har man dette kafala(?)-systemet som i praksis er slaveri.
    Ser for øvrig en del på Al-Jazeera da de tar opp saker med en annen vinkel enn vestlige medier og også ting vi ofte ikke får med oss hjemme
     
    watchaddicted liker dette
  17. anders82

    anders82 Veteran

    Innlegg:
    2,870
    Likes mottatt:
    9,153
    Bonuspoeng:
    183
    @Edvard qatar sin offisielle nettside er vel egentlig ikke en særlig god kilde til hvordan det egentlig står til der? :). Litt som å tro på alt de viser på nord-koreansk TV.
     
    watchaddicted liker dette
  18. Edvard

    Edvard 一期一会

    Innlegg:
    4,174
    Likes mottatt:
    11,213
    Bonuspoeng:
    183
    Det er opp til deg å vurdere.

    Al Jazeera er (likt The Guardian) en av de best internasjonale nyhetskildene. De har intelligent, bred, interessant dekning og mange originale reportasjer/program.

    Se også: https://www.hrw.org/
     
    anders82 liker dette
  19. anders82

    anders82 Veteran

    Innlegg:
    2,870
    Likes mottatt:
    9,153
    Bonuspoeng:
    183
    Som sagt, Al-Jazeera er bra dreier. Et lands eget nettsted, ikke fullt så bra
     
    Edvard liker dette
  20. Chrisbgg

    Chrisbgg Veteran

    Innlegg:
    1,612
    Likes mottatt:
    2,657
    Bonuspoeng:
    113
    Dette minner meg litt om LO Pampene som står å snakker om "Sosial Dumping"(Hva er det for et ord egentlig?) I sin nyinnkjøpte dress fra Dressmann, sydd av en Kineser som tjener 30kr timen.. ... For det er greit.. Mens en Polsk herremann uten utdannelse, som tjener 160 kr timen i Norge, han blir utnyttet(Sosial Dumping), mens han i Polen ville hatt en stilling på fabrikk med 50 kr timen..

    Ja, la oss ta et standpunkt, og bruke pengene der hvor man føler det er riktig... Men, vær ærlig med deg selv, det aller mest du omgir deg med,(iPhone, PC, Skjorten din, Skoene dine, The list goes on) er laget av personer som jobber på en fabrikk i Kina/Vietnam/Bangladesh, som har LANGT værre arbeidsforhold enn hva som er tilfellet for flyvertinner hos Qatar...

    Må si meg litt enig med @Edvard Ta en titt på noe annet en TV2 Nyhetskanalen og CNN, så ser man ting fra et litt annet ståsted... Verden er ikke så Svar/Hvit som Media ofte liker å fremstille den....

    C
     
    Trillekoff, milehigh, miura and 7 others like this.

Del denne siden