Derfor flyr jeg ikke med Qatar Airways

Tråd i 'Øvrige flyselskap' startet av anders82, 12. april 2018.

  1. anders82

    anders82 Veteran

    Innlegg:
    2,870
    Likes mottatt:
    9,153
    Bonuspoeng:
    183
    Ikke uenig, men som en annen nevner, vanskelig å være 100% her. For meg er dette et enkelt valg, men ser den med billige klær. Er ikke noe bedre det, men to gale gjør heller ikke en rett..
    Jeg tenker at hvis alle bidrar med litt noen steder så blir totalen veldig bra.
    Ellers er jo klær noe alle trenger, men svært få av oss må fly med Qatar til NZ. Og så er man ofte seg selv nærmest. V blir nok aldri helt enige, men for meg så er det viktig at folk vet hva de er med på å støtte.
     
    watchaddicted, furlong and Chrisbgg like this.
  2. thecoldfish

    thecoldfish Senior Medlem

    Innlegg:
    532
    Likes mottatt:
    495
    Bonuspoeng:
    63
    Jeg håper relativismen til enkelte her inne springer ut fra at de simpelthen ikke forstår situasjonen utenlandske arbeidere utsettes for i golfstatene. Å sammenligne polakken som jobber for 160 kroner timen i Norge med nepaleseren som får 2500 kroner måneden, må bo i sovesaler og fått inndratt passet sitt av arbeidsgiver for å så måtte søke utreisevisum for å få lov å dra hjem, er mildt sagt urimelig. Qatar er verdens kanskje rikeste land, men praktiserer i dag et moderne slaveri mot ikke-arabere som man bør ha mot til å ta stilling til.
     
  3. Chrisbgg

    Chrisbgg Veteran

    Innlegg:
    1,611
    Likes mottatt:
    2,657
    Bonuspoeng:
    113
    Nå antar jeg du retter denne mot meg, siden jeg "dro inn polakken" men nei, det er ikke det jeg sier..

    Jeg prøver å vise til at de som ofte klager over dårlige arbeidsforhold hos enkelte, gjerne fort glemmer, at de støtter oppom tilsvarende, eller ofte mye værre forhold, gjennom sine kjøp... Men da er man ikke i direkte kontakt med "problemet" og tenker litt "ute av syne, ute av sinn"...

    Man skal ikke glemme at det i store deler av denne verden er en HELT annen arbeidskultur og en annen virkelighet enn vi er vant med her hjemme i vår "pappapermboble"..

    Man leser mye om Elendige forhold for ansatte i Qatar Airways, men ifølge Indeed.com, hvor 600 ansatte har rated det å jobbe der, scorer de 4.2 av 5.. Jeg tror ikke det er så ufattelig forferdelig over hele linjen, som de historiene som gjerne kommer frem i media...


    C
     
    CrotchRocket, Schlandy and Sindre like this.
  4. OttoL

    OttoL Veteran

    Innlegg:
    4,318
    Likes mottatt:
    12,285
    Bonuspoeng:
    183
    Ja du har rett at det er en annen arbeidskultur og annen virkelighet enn hva vi har i Norge, men det betyr ikke at det er akseptabelt å ansatte folk på slavekontrakter, inndra passet til personene og stue de sammen i råtne brakker. Qatar Airways har samme eiere som driver med denne slavevirksomheten, og da er det for meg lite relevant at en selektert gruppe har gått inn på indeed.com og gitt Qatar Airways 4.2 av 5..

    Det er tross alt bare 3 år siden Qatar satt et team fra BBC i fengsel fordi de åpenbart begynte å grave mer enn hva myndighetene ønsket. Anbefaler deg også å lese siste Josimar.
     
    kaijoar, anders82 and watchaddicted like this.
  5. milehigh

    milehigh Veteran

    Innlegg:
    2,983
    Likes mottatt:
    8,363
    Bonuspoeng:
    183
    Kan noen gi meg et land det er moralsk ok å reise til?
    Norge? Verdens "verste"/farligste barnevern?
    Vatikanstaten? De katolske gutta har vel ingen svin på skogen?
    Er det ok å dra til Nord Korea? Har vel aldri utnyttet en fremmedarbeider?
    Er boykott eller dialog veien å gå?
    Diplomati eller krig?
    Er det bedre å fly et dyrere men mer forurensende selskap?

    Edit: artikkelen er god, og forholdene er problematiske, men det sier mer om verden i dag når alternativet for de fleste av de omtalte arbeiderne har det verre hjemme.
     
  6. milehigh

    milehigh Veteran

    Innlegg:
    2,983
    Likes mottatt:
    8,363
    Bonuspoeng:
    183
    Sletter vi tråden når QR blir sponsor av IS (altså insideflyer) ?
     
    NoLimit liker dette
  7. watchaddicted

    watchaddicted Reisende fant

    Innlegg:
    1,943
    Likes mottatt:
    3,898
    Bonuspoeng:
    113
    Det er rett og slett forundrende å lese diverse innlegg her. Jeg gjentar meg selv; Det er ikke mulig å være 100 % etisk til enhver tid, men det betyr ikke at man ikke skal gjøre noe. Som jeg skrev i en tidligere post blir det ingen endring hvis man tenker slik mange her tydeligvis gjør.

    Jeg ser det argumenteres med at fremmedarbeiderne i Qatar gjerne hadde hatt det verre på tekstilfabrikken (som selvsagt også trenger fokus) hjemme enn på byggeplassen i Qatar eller hos flyselskapet deres. Det kan godt hende dere har rett i det, men dette handler om så mye mer enn det. Dette handler om universale menneskerettigheter. Dette handler om kvinners rettigheter. Dette handler om geopolitikk og terrorfinansiering. Dette handler om frihet til å velge.
    Sett i en slik kontekst blir tekstilfabrikken et lite problem.

    Vi er så heldige i vår del av verden at vi står fritt til å velge. Fritt til å velge å fly med flyselskapene til land som ikke respekterer menneskerettigheter, ikke respekterer kvinners rettigheter, driver med terrorfinansiering.. denne friheten er ikke alle forunt!

    Synes Arnulf Øverlands Dikt "Du må ikke sove" fanger denne diskusjonen på en god måte. Et av avsnittene går som følger;

    Du må ikke tåle så inderlig vel
    den urett som ikke rammer dig selv!
     
  8. anders82

    anders82 Veteran

    Innlegg:
    2,870
    Likes mottatt:
    9,153
    Bonuspoeng:
    183
    Hadde et langt innlegg på trappene, men @watchaddicted skrev akkurat det jeg skulle si.
    Jeg har hatt lyst til å dra til nord-Korea, men da støtter man også et fryktelig dårlig regime.
    Jeg skal ikke moralisere, men synes det @milehigh skriver er trist lesning
     
    watchaddicted liker dette
  9. Chrisbgg

    Chrisbgg Veteran

    Innlegg:
    1,611
    Likes mottatt:
    2,657
    Bonuspoeng:
    113
    Vi er nok enig i mer enn hva diskusjonen gir inntrykk av.. :)

    Men kanskje uenig om veien dit?
    Jeg tror det er viktigere å fortsette å handle med land, også hvor det begås urett, det er den måten jeg tror man kan få til forandring, Arbeidsforholdene i Kina var for 30 år siden helt annerledes enn det er i dag, mye er bedret, mye er fortsatt gale, men man har dratt 300 millioner mennesker ut av fattigdom.. og arbeidsforholdene for mange er på en annen planet enn den gang..


    Jeg tror ikke boikott er den rette løsningen..


    C
     
  10. Edvard

    Edvard 一期一会

    Innlegg:
    4,174
    Likes mottatt:
    11,213
    Bonuspoeng:
    183
    Last edited: 28. sept 2019
    Chrisbgg liker dette
  11. mathiasfe

    mathiasfe Veteran

    Innlegg:
    2,773
    Likes mottatt:
    10,104
    Bonuspoeng:
    183

Del denne siden