Destination Unknown

Tråd i 'SAS EuroBonus' startet av Malmo, 05. febr 2024.

  1. Kaffen

    Kaffen Globetrotter

    Innlegg:
    2,215
    Likes mottatt:
    5,739
    Bonuspoeng:
    183
    New Caledonia er i Schengen på grunn av Frankrike og ligger i sydhavet, så dra dit :cool:
    New Caledonia er litt av en rartitet fordi er du en utlending på Schengen visum så kan du ikke dra dit, men er du Schengen borger så kan du flytte dit i dag o_O:)



    Men går vi stille i gangen her, så kan det være at SAS åpner for hele Schengen med en feiltakelse i Skyteam, og med det åpner bookinger til Reunion og French Guiana med en feiltakelse i første runda på sine kampanjer, før skandalen skjer, så kryss fingrene her. Tur/retur Reunion på Air France for 60.000 Poeng hadde ikke vært noe å klage på det ;)
     
    Last edited: 08. febr 2024
  2. Are

    Are EBD - Eurobonusekspert? InsideFlyer Ambassadør

    Innlegg:
    13,351
    Likes mottatt:
    19,585
    Bonuspoeng:
    293
    Er vel like mye schengen som Svalbard ...

    Jeg holder en knapp på AMS, gir god mening å pakke dette sammen med en tur til nye verdensherredømme...

    Skal man virkelig smøre på kan man jo svippe innom Europas minst effektive flyplass også, CDG..
     
    Earl and RoadKing like this.
  3. Kaffen

    Kaffen Globetrotter

    Innlegg:
    2,215
    Likes mottatt:
    5,739
    Bonuspoeng:
    183
    Jeg lurer litt på hva MC Premium vil bli i fremtiden når KLM tar full eierskap av SAS? Vil hele KLM nettverket bli tilgjengelig MC Premium pakka, for i såfall har Amex med deres CT billetter noe å tenke på. Kanskje de må gjøre som i USA der poengene kan overføres til mist ett flyselskap i hvær allianse og tilby en lounge løsning for å kunne konkurrere med MC Premium da, det er hva jeg tenker. De må i hværtfall i gang med arbeidet nå, for sånn som kredittkortene og deres opptjening er nå, så tror jeg at det kan by på problemer for Amex når det gjelder kundegrunnlaget om de ikke tar tak i dette i løpet av det neste året og radikalt endrer strukturen på produktene deres.

    https://www.flightroutes.com/KL

    * Flytt tråden hvis den var postet på feil plass ;) eller link den i kommentar på rett tråd hvis en poster der :)
     
  4. Sonictravel

    Sonictravel Veteran

    Innlegg:
    2,917
    Likes mottatt:
    29,162
    Bonuspoeng:
    183
    Njet...

    None of France's territories located outside Europe are part of the Schengen Area. These include :

    • The overseas départements and regions of France (DROM) :
      • Reunion;
      • French Guiana, Guadeloupe and Martinique (the three départements in the Americas);
      • Mayotte;
      • Saint-Barthélemy;
      • Saint-Martin.
    • Other local municipalities and territories of the French Republic located overseas (COM) :
      • French Polynesia;
      • New Caledonia;
      • Saint-Pierre and Miquelon ;
      • Wallis-et-Futuna;
      • The French Southern and Antarctic Lands.
     
    holmen liker dette
  5. Spielhaug

    Spielhaug Veteran

    Innlegg:
    3,401
    Likes mottatt:
    8,732
    Bonuspoeng:
    183
    Det er interessante tanker, men det er mange år frem ennå. Før det skjer, må enten Eurobonus bli overført til FlyingBlue og opphøre å eksistere som eget program, eller SAS opphøre å eksistere som eget merke/selskap og bli KLM. Uansett så er det noe som ikke skjer over natten, og vil ta mange, mange år.
     
  6. Kaffen

    Kaffen Globetrotter

    Innlegg:
    2,215
    Likes mottatt:
    5,739
    Bonuspoeng:
    183
    Litt interessant dette her, for det ser ut som at jeg kan reise dit og faktisk bosette meg der for en ubegrenset periode som medlem av Schengen i følge Wikipedia, og det å få arbeidstillatelse der så må du registere seg som en resident i Frankrike etter det jeg vet så går resten av prosessen med arbeidstillatelse automatiske etter det jeg antar. Så skulle en ha flyttet dit, så bør en først stattemessig flytte til Frankrike, også deretter flytte adressen over til disse territoriene. Så det er utenfor Schengen i praksis for dem som søker Visum uten i fra akkurat som Svalbard, men for dem som er i Schengen så har vi fulle rettigheter der.

    Det eneste jeg kan se i Norsk Perspektiv er hvis en på NAV penger prøver å flytte ned på AAP der eller bu der en hel sykepengeperiode, ikke det at det vil skje, men det hypotetiske ssenarioet hadde vært interessant å fått presentert i en rettsal i Strasbourg da :rolleyes:
     
  7. Jorge

    Jorge Fastboende

    Innlegg:
    5,110
    Likes mottatt:
    7,416
    Bonuspoeng:
    293
    Det er om du er EU/EØS-borger (evt Sveits, Monaco, etc.) som har noe å si her, ikke om landet du bor i har skrevet under på Schengen-avtalen. Feks er ikke Irland et schengen-land, men borgerne har samme rettigheter som oss.
     
  8. Kaffen

    Kaffen Globetrotter

    Innlegg:
    2,215
    Likes mottatt:
    5,739
    Bonuspoeng:
    183
    Ok, EU + Schengen kan bo der ubegrenset, liten korreksjon, da omfatter det noen til utenfor Schengen i tillegg, sånn som EU land som ikke er i Schengen :)
     
  9. Are

    Are EBD - Eurobonusekspert? InsideFlyer Ambassadør

    Innlegg:
    13,351
    Likes mottatt:
    19,585
    Bonuspoeng:
    293
    Du blander sammmen begrep og konsepter her.
    Schengen har ingenting med bosetting å gjøre.
    Schengen er et avtaleverk for å ha passfrie grenser, man kontrolleres ved schengen-områdets yttergrense og kan deretter fritt krysse landegrenser innad i området uten flere kontroller.
     
    RoadKing liker dette
  10. Are

    Are EBD - Eurobonusekspert? InsideFlyer Ambassadør

    Innlegg:
    13,351
    Likes mottatt:
    19,585
    Bonuspoeng:
    293
    Jeg tror dette er ganske enkelt.
    Så lenge Eurobonus er Eurobonus, så tilfaller alt SAS.
    Om KLM kjøper opp mer av SAS, så vil de enten beholde Eurobonus som i dag og da skjer ingenting, ellers vil de høvle det ned å integrere alle medlemmer til Flying Blue, da må nok alle eksisterende kredittkort reforhandles og til slutt vil det da være Flying Blue CT /FlyPremium etc som gjelder.
    Da vil det være nærliggende å tro at det skilles mellom Flying Blue selskap og resten av SkyTeam, på samme måte som vi i dag har Eurobonus og Star.
     
    holmen, EndreD, RoadKing and 2 others like this.
  11. Spielhaug

    Spielhaug Veteran

    Innlegg:
    3,401
    Likes mottatt:
    8,732
    Bonuspoeng:
    183
  12. Jansoste

    Jansoste Nytt Medlem

    Innlegg:
    11
    Likes mottatt:
    2
    Bonuspoeng:
    3
    Noen som er kjent med om SAS har gjort tilsvarende tidligere? I tilfelle kan det forventes fullt opplegg på destinasjonen (innlosjering, turer, måltider etc..) eller bare dropp-off - have fun? Virker litt spennende, men tidspunktet passer dårlig for meg.
     
  13. RoadKing

    RoadKing Helt hekta

    Innlegg:
    15,987
    Likes mottatt:
    33,144
    Bonuspoeng:
    293
    De har gjort det før mener jeg, husker ikke detaljene.
     
  14. kiev

    kiev Ex Spært

    Innlegg:
    1,276
    Likes mottatt:
    4,607
    Bonuspoeng:
    113
    De hadde jo slike «opplevelsesreiser» som gave man kunne velge som diamant/pandion. Problemet var at de skulle ha mengder av poeng OG masse cash for turene, samt at turene var ganske uinteressante for oss ikke-golfere. Tror dette var planlagt slik at fiffen fra Frösundavik skulle få luftet seg sammen med oss almuen, mens vi selvsagt tok regningen.
    Vet ikke om en eneste av disse turene virkelig ble gjennomført?
     
    RoadKing liker dette
  15. RVC

    RVC Nytt Medlem

    Innlegg:
    27
    Likes mottatt:
    20
    Bonuspoeng:
    3
    Ingen spørsmål om avreiseflyplass. Betyr det at man må komme seg til København på egenhånd?
    upload_2024-2-12_11-21-8.png
     
  16. Mysterio

    Mysterio Senior Medlem

    Innlegg:
    671
    Likes mottatt:
    1,363
    Bonuspoeng:
    93
  17. Mysterio

    Mysterio Senior Medlem

    Innlegg:
    671
    Likes mottatt:
    1,363
    Bonuspoeng:
    93
    Ja.

    SAS vil ikke tilby transport til København lufthavn, hvis du bor et annet sted, må du ordne dette selv. Imidlertid, hvis du reiser fra Stockholm eller Oslo, kan du ta den første morgenflyet og fortsatt rekke det ukjente flyet.
     
  18. holmen

    holmen "Ung" og "lovende"

    Innlegg:
    17,439
    Likes mottatt:
    62,245
    Bonuspoeng:
    293
    Så utrolig dårlig.. Hvis man booker en bonusbillett, så koster det jo det samme om man flyr fra Norge via CPH til X eller bare fra CPH til X.
     
    Frode789, magnusant, NoLimit and 3 others like this.
  19. HaraldOslo

    HaraldOslo Veteran

    Innlegg:
    2,423
    Likes mottatt:
    4,322
    Bonuspoeng:
    113
    Kan turen da gå til et land hvor schengen-beboere får fri adgang/visa on arrival?

    For strengt tatt holder det med id-kort innenfor Schengen.
     
  20. HaraldOslo

    HaraldOslo Veteran

    Innlegg:
    2,423
    Likes mottatt:
    4,322
    Bonuspoeng:
    113
    Det kommer nok til å bli rift om bonusbilletter OSL-CPH den dagen..
     
    Kristian liker dette

Del denne siden