Det begynner bli mange SAS Cafe lounges nå...

Tråd i 'SAS EuroBonus' startet av Fnate, 30. mai 2015.

  1. Fnate

    Fnate Halvstudert Røver

    Innlegg:
    3,545
    Likes mottatt:
    6,549
    Bonuspoeng:
    183
    Midt oppi all SAS-kritikken om forhåndsbestilling av knekkebrød (sorry @Ida), til tider merkelige servicekonsepter, devaluering av Eurobonus og så klart... WATERGATE (får man nok vann i PLUS?)... Så skjer det jo noe bra også.

    Nå popper det opp Cafe lounges over alt på domestic. Siste nå til og med i Tromsø.

    Jeg husker at jeg ikke var spesielt imponert første gangen jeg prøvde den på domestic Oslo. Det var havregrøt og bananer. Siden har det blitt mye bedre.

    Dette er jo faktisk en mega-Upgrade for alle dem som reiser på dyre billetter innenlands, eller har gullkort.

    Helt ærlig er det noe jeg aldri trodde skulle komme. Når jeg oppdaget den i Tromsø for en ukes tid siden satte jeg nesten Brooklyn lager'en i halsen.

    Hva synes dere? Kombinert med stadig mer fast-track så veier det rimelig bra opp for lavere EB poeng, og gir PLUS en ekstra dimensjon og faktisk verdi.
     
  2. Larata

    Larata Senior Medlem

    Innlegg:
    517
    Likes mottatt:
    1,506
    Bonuspoeng:
    93
    Dette er VELDIG bra! Cafe-lounge har en målbar verdi for oss reisende: mindre stress, strøm, stille og stort sett sitteplass. Nå forstår jeg også at vi alle har forskjellige preferanser, og det er stor forskjell på jobb og ferie, så jeg svelger gladelig et par kameler med bena til alle kanter i bytte mot lounge! Hadde dessuten verdens herligste crew CPH-ARN i går....og de var danske!!!!
     
    jefi99, Origo, Cecilie and 1 other person like this.
  3. Cecilie

    Cecilie Se! Jeg sitter i en flymotor.

    Innlegg:
    2,180
    Likes mottatt:
    2,364
    Bonuspoeng:
    113
    Jeg må også si meg enig med de to karene over her. Café lounges er faktisk et kjærkomment tilbud til de reisende det er rettet inn mot.
    Det er ikke sånn at man booker laaange connections for å sitte å spise havregrøt på OSL eller cookies på Værnes, men av og til så er det ikke andre alternativer, og da er det jo sabla jillt av SAS å stelle i stand litt greie områder for de reisende.

    Neste cafélounge går vel til Bergen eller Stavanger? Men jeg håper ikke Bodø er så altfor langt nede på "to-do" lista heller. Mye transferpax i Bodø som sikkert hadde satt pris på en liten café.
     
    Larata liker dette
  4. Asbjorto

    Asbjorto Bitt av basillen

    Innlegg:
    71
    Likes mottatt:
    89
    Bonuspoeng:
    18
    Innenlands-loungen på OSL er mitt faste og kanskje favoritt frokoststed opptil flere ganger i uka. Synes havregrøt er perfekt! Veldig glad det ikke bare er brødmat å få.

    Nå var jeg innom Tromsø Cafe Lounge både tirsdag og fredag, og er dessverre ikke helt imponert. Noe av det jeg ser for meg at en lounge skal ha, er gode arbeidsplasser med strømtilgang, og behagelige stoler man kan slappe av i. I Tromsø synes jeg de har bomma litt på begge deler. Benkene langs vinduet er svært smale og harde, og bordene veldig små. Nå løste det seg med at jeg satte to ved siden av hverandre for å få plass til pc, et glass juice og en banan. Men det vil vel være dårlig stil å bruke to små bord dersom loungen er full. Det finnes større bord/benker, men da må du sitte på en puff uten mulighet til ryggstøtte, og det fristet ikke.

    Det er heller ingen lenestoler der, så det et tydeligvis ikke tenkt at man skal oppholde seg lenge der, noe jeg synes er rart, da vi som har vært en del nordover vet at det brått blir både kanselleringer og forsinkelser både sommer som vinter (senest i går, da de stengte HFT pga tåke, og undertegnede fikk gleden av å oppholde seg en del flere timer både i HFT og TOS enn planlagt)

    Misforstå meg rett, jeg setter pris på dedikert område og kaffe/frukt etc, men tenker at når de først bygde om og la ned såpass ressurser så hadde det ikke kostet skjorta å ende opp med et enda mer tilpasset produkt.

    Nå har jeg ikke testet den i TRD ennå, det blir til uka, noen som har andre erfaringer der?

    Til slutt vil jeg nevne at SAS også kanskje kunne funnet et par mer serviceminded/presentable sjeler til betjening. Ved begge besøk var det svært unge (som i seg selv er greit, men....) jenter med tilfeldig sammenrasket 'uniform'; korte bukser, lilla joggesko, litt ymse skjerf, enda mer ymse innstilling som betjente inngangen. Her tenker jeg vel at man ved å sette inn en port ala Osl kunne sluppet unna fast betjening, og basert seg på at de kun var innom en gang pr 30 min/time? Jeg har ikke noe mot å rydde etter meg selv i loungen, så ved å sette opp en pen avfallsstasjon ved utgangen kunne de på en pen måte hintet til at det var forventet at man må rydde selv. Synes ikke SAS setter noe kvalitetsstempel på loungen når personalet fremstår såpass rufsete. Men det kan jo være innkjøringsproblemer

    Puh. Merker at jeg har en del meninger om dette, og er spent på om andre har lignende eller motstridende meninger/erfaringer?
     
  5. Larata

    Larata Senior Medlem

    Innlegg:
    517
    Likes mottatt:
    1,506
    Bonuspoeng:
    93
    En digresjon før Cafe-lounge blir slaktet her inne: Nå har heldigvis SAS ikke hypet opp dette produktet før lansering, jeg vet det er begrenset plass på norske flyplasser og norsk mat på cafe med mange reisende er neste alltid usunn og usmakelig. Sett i lys av dette har jeg stort sett bare meg selv å takke hvis jeg blir sur "før" jeg går inn!
     
  6. Brunello

    Brunello A heart's a heavy burden

    Innlegg:
    733
    Likes mottatt:
    1,331
    Bonuspoeng:
    93
    Min erfaring er at flyselskapene gjerne setter noen drevne, gamle drager i skrankene. Antagelig er det såpass mange kranglete passasjerer at de trenger det.
     
    Scandipendler liker dette
  7. Asbjorto

    Asbjorto Bitt av basillen

    Innlegg:
    71
    Likes mottatt:
    89
    Bonuspoeng:
    18
    Og det synes jeg de har lykkes godt med på OSL. Liker de damene der jeg! Ikke samme standard på TOS
     
    travellers4fun liker dette
  8. Larata

    Larata Senior Medlem

    Innlegg:
    517
    Likes mottatt:
    1,506
    Bonuspoeng:
    93
    TRD har kirkebenker langs veggen, så en A4 norsk rumpe får ikke plass! God kaffe og nydelige bananer ;-)
     
    Asbjorto liker dette
  9. Bizflyer

    Bizflyer Veteran

    Innlegg:
    3,818
    Likes mottatt:
    3,024
    Bonuspoeng:
    113
    Så lenge de ikke har fått i KRS er jeg fortsatt sur og grinete!
     
    Petter B-C, Are and Dash like this.
  10. Fnate

    Fnate Halvstudert Røver

    Innlegg:
    3,545
    Likes mottatt:
    6,549
    Bonuspoeng:
    183
    Ok... Så er de ikke perfekte.

    Men før hadde vi ikke lounge i Tromsø. Jeg mener.. Altså... hei, hei liksom...

    Det er ganske mye bedre enn å ikke ha lounge.
     
    view, mhsalv, Dash and 6 others like this.
  11. Jørgen

    Jørgen Livsnyter

    Innlegg:
    2,805
    Likes mottatt:
    2,115
    Bonuspoeng:
    113
    Konseptet er kjempeflott syns jeg også! Skulle like at de hadde hatt litt bedre plass og derav bedre muligheter for litt skikkelige arbeidsplasser, samt stoler som var gode å slappe av i.. Bortsett fra det: Brillefint..
     
    Asbjorto liker dette
  12. Herlov

    Herlov Poengsanker InsideFlyer Ambassadør

    Innlegg:
    2,066
    Likes mottatt:
    5,991
    Bonuspoeng:
    183
    Jeg synes loungene er en veldig bra oppgradering, som de skal ha skryt for. En riktig prioritering av pengebruk i utfordrende tider for selskapet.
     
    Origo and Larata like this.
  13. KristianSk

    KristianSk Veteran

    Innlegg:
    1,712
    Likes mottatt:
    1,998
    Bonuspoeng:
    113
    Vel vel, gutter og jenter (som sitter og venter i en cafe lounge). La meg rante litt om lounger generelt.

    Jeg har ikke besøkt noen av SAS' Café lounger, men jeg har besøkt innenriks loungen et par ganger, samt hørt og sett bilder fra et par av café loungene. Er det noe det etter min erfaring ikke er så er det et stille og rolig sted med nok plass hvor man kan sitte å jobbe. Dette gjelder etter min mening de fleste lounger, det er ikke spesielt for SAS. Matutvalget til SAS er også fantastisk dårlig ift mange andre (ja, det finnes også svært mange andre som er like dårlig og dårligere).

    Jeg prøver å minimere tidsbruken på flyplasser så mye som mulig. På OSL (min favorittflyplass) er dette svært enkelt, jeg hopper på flytoget, går rett til den alltid effektive sikkerhetskontrollen (både fast- og slow-track), går bestemt mot Uppercrust (som ofte har sinnsykt lang kø....!), og evt. spaserer gjennom den nesten alltid raske passkontrollen og rett til boarding. Dersom jeg skal reise langt legger jeg nok inn en noe lengre buffer, men for inta-europe tar jeg som oftest sjansen. I London er dette langt vanskeligere å time så jeg ender stort sett opp med et loungebesøk (dersom jeg ikke har sittet med hjertet i halsen i kø hele veien til LHR). Heldigvis er loungene på LHR T5 og T2 et sted jeg kan spise meg mett, men det er ikke et sted jeg ville hatt hjemmekontor. På flyplasser jeg ikke frekventerer tar jeg som oftest ingen sjanser og ender "alltid" med et loungebesøk, da vil jeg ha mat og ser gjerne en film.

    For min egen del gidder jeg som regel ikke jobbe på flyplasser eller på korte intra-europe. Longhaul kan jeg godt jobbe, dersom jeg ikke sover. Skrive e-post teller ikke da jeg gjør dette hele tiden.

    Konklusjonen min må bli at jeg på generelt grunnlag ikke synes lounger er et superfett sted å være, men når jeg må være der vil jeg ha sitteplass og mat man kan bli mett av.

    Jeg registrerer at mange SAS reisende elsker å trykke seg sammen i små lounger for å spise havregrøt og knekkebrød, og for all del, det er greit for meg.
     
  14. Origo

    Origo Senior Medlem

    Innlegg:
    1,247
    Likes mottatt:
    2,712
    Bonuspoeng:
    113
    Ved retur via OSL blir det en del ganger litt ventetid. Da setter jeg pris på å kunne få en (noe) roligere plass til å kunne jobbe litt. Skader heller ikke å kunne få litt snacks/suppe og noe å drikke. Alternativet er å jage rundt etter en ledig plass på en matplass, eller pcen på fanget ved en gate.
    SAS har vel heller aldri proklamert at dette er en gourmet-lounge.
    Thumbs up SAS. Dette er iallfall godt mottatt hos meg! (Selv om alt har forbedringspotensial).
     
    Bjartne liker dette
  15. Torkjell Andersen

    Torkjell Andersen Nytt Medlem

    Innlegg:
    48
    Likes mottatt:
    61
    Bonuspoeng:
    18
    Som fast jobb pendler på ruta SOJ-TOS-OSL-TOS-SOJ, så setter jeg stor pris på Café Lounge i TOS. Innenriks-lounge på OSL derimot gir ikke samme nytten. Har stort sett retur torsdag ettermiddag, og da er den stappfull, gjerne med et høyrøstet herregjeng som camper så nært ølkranen som mulig. Men samlet sett; helt klart en fin upgrade av SAS :cool:
     
  16. peterfox

    peterfox EBD-QR Platinum- HH Gold - Carlson Rewards - Gold

    Innlegg:
    2,145
    Likes mottatt:
    2,214
    Bonuspoeng:
    113
    Det er vel hyggelig?
     
  17. Are

    Are EBD - Eurobonusekspert? InsideFlyer Ambassadør

    Innlegg:
    13,340
    Likes mottatt:
    19,549
    Bonuspoeng:
    293
    Jeg bruker innenriksloungen stort sett hver uke og synes det er et greit sted å tilbringe sted sammenliknet med i terminalen.
    Utenriks og København har selvfølgelig bedre lounger men jeg setter fortsatt pris på å få meg en kopp kaffe og noe lett å tygge på mens jeg venter på en flight.
    Synes også det er greit at man kan ta seg en pils i ny og ne der inne, selv om jeg for min del stort sett skal kjøre bil når jeg lander.

    Kapasiteten er nok den største utfordringen, har opplevd kø helt ned trappa ved et tilfelle av snøkaos.. Ellers kan det være trøblete å finne plass i perioder..

    Som en liten avsporing ser jeg stadig folk som opptar mer enn en sitteplass med eget stæsj, typisk veske som står i setet ved siden.
    Spør man så vedkommende om det er ledig får man et stygt blikk mens de fjerner veska.. Men det er ikke SAS sin feil.

    Jeg ser frem til dette blir enda mer utbredt, fasttrack og lounge på Kjevik til folket!

    Blir interessant å se om Norwegian tar opp kampen på dette eller holder seg til å prise seg lavere.
    For min arbeidsgiver kan jeg fint forsvare å betale litt mer for SAS når jeg har loungetilgang og ikke legger igjen penger på flyplassen.. (Men ikke 1000kr.....)
     
    Petter B-C, Dash and Origo like this.
  18. Misterix

    Misterix Veteran

    Innlegg:
    3,755
    Likes mottatt:
    3,576
    Bonuspoeng:
    113
    Det kommer ny innenriks Lounge på OSL som skal ta over lokalet der Sinnataggen nå ligger, skal visstnok være 1000 kvm :)
     
    Dash and Origo like this.
  19. blystan

    blystan Senior Medlem

    Innlegg:
    555
    Likes mottatt:
    243
    Bonuspoeng:
    63
    For meg så er ALLE forbedringer bra. Om man kan sitte i en lounge som er kun kvalitet 4, så er dette bedre enn å krangle om en ok sitteplass med komfort og stillhet som gir kvalitet 2 :)
    Sitter heller i en dårlig lounge enn enda dårligere i terminal området
     
    AcroN, Origo and Larata like this.
  20. Islending

    Islending Senior Medlem

    Innlegg:
    564
    Likes mottatt:
    498
    Bonuspoeng:
    63
    Bergen får dessverre ikke noe lounge før åpningen av den nye terminalen i 2017. Håper de åpner en skikkelig lounge der (ikke Cafe lounge)...
     
    Hamburgersmauet liker dette

Del denne siden