Dette er konkurransesituasjonen for SAS i dag på ruten til Hong Kong, så når den vanlige mannen i gaten, ikke sånne typer som oss søker på fly til Hong Kong, så er SAS sjanseløse når det gjelder å få kunder til å booke dem med det prisnivået de opererer med nå på denne ruten. Ikke bare Air China billigere men mange andre bedre selskaper har også bedre priser på dette strekket, så om SAS vil unngå tomme fly i høst så bør de ta grep. Folk får feriepenger og penger på skatten i disse tider, og det er da folk booker feriene sine til vinteren. ARN - HKG med SAS ligger på 4688 Kroner ARN - HKG med Air China ligger på 3316 Kroner Prisdifferanse = 1372 kroner fordel Air China OSL - HKG med SAS ligger på 5313 Kroner OSL - HKG med Air China ligger på 3866 Kroner Prisdifferanse = 1447 Kroner fordel Air China CPH - HKG med SAS ligger på 5414 Kroner CPH - HKG med Air China ligger på 3316 Kroner Prisdifferanse på 2098 kroner fordel Air China
Du fortsette og poste i testforumet.............................. SAS lever nok godt på at mange bestiller dem da folk fra Scandinavia kjenner SAS, og er redd for nye ting (LIDL all over again)
Er ikke SAS verd noen kroner mer enn Air China da mon tro? Kan ikke se for meg at SAS ansatte og deres fagforeninger kommer til å godta kinesisk lønn til Asia heller...
Sjanseløse? Vel det er nå en gang slik at folk (også de som ikke er her inne) tar hensyn til flere ting i en kjøpssituasjon - for hvis man kunne gikk etter pris ville jo ingen kjørt BMW, gått med Rolex eller handlet dagligvarer på Meny...
Hong Kong ikke er en destianasjon for den vanlige mannen i gata, listen hvorfor er lang, men la meg starte med prisnivået... Kan også nevne at AirChina-routingen din byr på en mellomlanding i PEK, jeg betaler halvannet laken med glede for å slippe den.
Kan gå med på at SAS er bedre en Air China, men de aller aller fleste andre "full service" selskap er å foretrekke over sas dersom man flyr vei uten gull. Klm/LH/United/Qatar/Finnair også videre har i allefall inkludert servering. Trodde de spøkte med meg hos SAS når de skulle ha betalt for ølen til maten på IC..
Er ikke uenig med deg - poenget mitt var bare at det å kun fokusere på pris blir for snevert. Som du selv påpeker er service et viktig element.
Ser ikke helt poenget med denne tråden? Å diskutere en prislapp på 1500kr på SAS (direkte) vs Air China (med mellomlanding) er en no brainer. Selv for 4000 kr dyrere. Amen
SAS har prøvd ....og det ble bråk https://www.dagbladet.no/nyheter/sas-ansetter-kinesere/66176712 https://www.dagbladet.no/nyheter/kineserne-kommer/66173558
Dette er da en ikke-sak. Priser på flyreiser varierer hele tiden og SAS tar den prisen de vet de får. Som skrevet over her, HKG er ikke en så prissensitiv destinasjon som feks BKK var. Det er en grunn til at SAS slutta å fly dit.... Sammenlignet med feks en del innenlandsreiser eller europa i ferien er det grisebillig å få sitte 11 timer på et fly for den prisen.
Sist jeg flydde til Kina(Shanghai) med SK var en stor andel av de ombord kinesere. Også mange i Biz kabinen. Og jeg tror Kinesere, som oss, gjerne betaler noen kroner ekstra for å «vite hva man fly med» og kinesere flest vet jo hva CA innebærer.. Så jeg tror nok SAS lever godt med dette.. Og det er jo litt som en av sjefene i sas sa.. Det er lett å fylle fly, men vi skal også tjene penger på å fly det... Om differansen var på 1300 kr hadde jeg uansett valgt sas, og det tror jeg mange holder med meg i.. C
Betaler gledelig noen kroner ekstra for å unngå Air China og PEK transfer. Prøvde dette for noen år siden og det var lite trivelig.
Det er vel ikke overraskende at SAS er dyrere enn sine kinesiske konkurrenter? Norske lønninger er i verdenstoppen, så det sier seg jo selv at SAS ikke klarer å holde samme prisnivå. Det gjelder jo det meste annet også hvis man sammenligner mot norske priser. Nei, støtt norske arbeidsplasser, særlig når prisdifferansen kun er småkroner...
Om priser skal sammenlignes må det da være CX fra CPH, som er eneste konkurrent med direkterute fra Skandinavia...
Kinesere betaler faktisk ekstra for å slippe ting fra Kina og Asia. Det er status med vestlig og europeisk. Antar dette gjelder flyselskap også. Jobbet sammen med noen kinesere før og da det var snakk om firmabil måtte det være et europeisk merke. Koreansk eller japansk var helt uaktuelt. Kina er jo ikke så gode venner med de landene heller akkurat...
Med den logikken forstår jeg ikke hvordan Singapore Airlines klarer å selge en eneste billett i Economy, Business eller First til noe sted. Men med samme logikken forstår jeg hvorfor Ryanair har høyere børsverdi enn Lufthansa Group og IAG.
Det som er SAS sitt problem er at de hverken er fugl eller fisk i forhold til ruten til HKG. Økonomiklassen er heller dårlig i forhold til Finnair som også tilbyr seter mye billigere enn SAS. Jeg fløy også med Aeroflot for ett par år siden og jeg ble ikke bare positiv overrasket men også mektig imponert av det flyselskapet som leverte ett økonomiprodukt på nivå med Singapore Airlines og de er billigere. Hadde økonomiproduktet vært på linje med KLM med fullservice, så kunne SAS ha krevd den prisen de nå krever på en økonomisk konkurransedyktig måte.