Det er for dyrt med SAS til Hong Kong nå

Tråd i 'SAS EuroBonus' startet av Kaffen, 23. juni 2018.

  1. Kaffen

    Kaffen Globetrotter

    Innlegg:
    2,049
    Likes mottatt:
    5,345
    Bonuspoeng:
    183
    Dette er konkurransesituasjonen for SAS i dag på ruten til Hong Kong, så når den vanlige mannen i gaten, ikke sånne typer som oss søker på fly til Hong Kong, så er SAS sjanseløse når det gjelder å få kunder til å booke dem med det prisnivået de opererer med nå på denne ruten. Ikke bare Air China billigere men mange andre bedre selskaper har også bedre priser på dette strekket, så om SAS vil unngå tomme fly i høst så bør de ta grep. Folk får feriepenger og penger på skatten i disse tider, og det er da folk booker feriene sine til vinteren.


    ARN - HKG med SAS ligger på 4688 Kroner
    ARN - HKG med Air China ligger på 3316 Kroner
    Prisdifferanse = 1372 kroner fordel Air China

    OSL - HKG med SAS ligger på 5313 Kroner
    OSL - HKG med Air China ligger på 3866 Kroner
    Prisdifferanse = 1447 Kroner fordel Air China

    CPH - HKG med SAS ligger på 5414 Kroner
    CPH - HKG med Air China ligger på 3316 Kroner
    Prisdifferanse på 2098 kroner fordel Air China



     
  2. Shyneno

    Shyneno Okama

    Innlegg:
    2,032
    Likes mottatt:
    1,470
    Bonuspoeng:
    113
    Du fortsette og poste i testforumet..............................

    SAS lever nok godt på at mange bestiller dem da folk fra Scandinavia kjenner SAS, og er redd for nye ting (LIDL all over again)
     
  3. Are

    Are EBD - Eurobonusekspert? InsideFlyer Ambassadør

    Innlegg:
    13,340
    Likes mottatt:
    19,549
    Bonuspoeng:
    293
    Er ikke SAS verd noen kroner mer enn Air China da mon tro?
    Kan ikke se for meg at SAS ansatte og deres fagforeninger kommer til å godta kinesisk lønn til Asia heller...
     
  4. sutenai

    sutenai Not throw away...

    Innlegg:
    622
    Likes mottatt:
    3,073
    Bonuspoeng:
    93
    Men de som skal til HKG i høst har vel allerede booket under F&F? :D
     
    SuperVC10 and Petter B-C like this.
  5. Outback_Oggy

    Outback_Oggy You'll Never Walk (or Fly) Alone

    Innlegg:
    468
    Likes mottatt:
    1,749
    Bonuspoeng:
    93
    Sjanseløse? Vel det er nå en gang slik at folk (også de som ikke er her inne) tar hensyn til flere ting i en kjøpssituasjon - for hvis man kunne gikk etter pris ville jo ingen kjørt BMW, gått med Rolex eller handlet dagligvarer på Meny... :)
     
    milehigh and braathens safe like this.
  6. Adrian E

    Adrian E Turbulensjeger

    Innlegg:
    1,298
    Likes mottatt:
    3,166
    Bonuspoeng:
    113
    Hong Kong ikke er en destianasjon for den vanlige mannen i gata, listen hvorfor er lang, men la meg starte med prisnivået...

    Kan også nevne at AirChina-routingen din byr på en mellomlanding i PEK, jeg betaler halvannet laken med glede for å slippe den.
     
  7. Alekseolsen

    Alekseolsen Medlem

    Innlegg:
    145
    Likes mottatt:
    143
    Bonuspoeng:
    43

    Kan gå med på at SAS er bedre en Air China, men de aller aller fleste andre "full service" selskap er å foretrekke over sas dersom man flyr vei uten gull. Klm/LH/United/Qatar/Finnair også videre har i allefall inkludert servering. Trodde de spøkte med meg hos SAS når de skulle ha betalt for ølen til maten på IC..
     
    furlong liker dette
  8. Outback_Oggy

    Outback_Oggy You'll Never Walk (or Fly) Alone

    Innlegg:
    468
    Likes mottatt:
    1,749
    Bonuspoeng:
    93
    Er ikke uenig med deg - poenget mitt var bare at det å kun fokusere på pris blir for snevert. Som du selv påpeker er service et viktig element. :)
     
  9. flying_all

    flying_all Finnair Platinum + EBD / EBG lifetime

    Innlegg:
    3,191
    Likes mottatt:
    7,003
    Bonuspoeng:
    183
    Ser ikke helt poenget med denne tråden? Å diskutere en prislapp på 1500kr på SAS (direkte) vs Air China (med mellomlanding) er en no brainer. Selv for 4000 kr dyrere. Amen
     
  10. Eddie47

    Eddie47 1D

    Innlegg:
    14,177
    Likes mottatt:
    869,698
    Bonuspoeng:
    293
    Are liker dette
  11. Tore

    Tore Milehunter Offisiell Representant Admin

    Innlegg:
    5,111
    Likes mottatt:
    114,460
    Bonuspoeng:
    350
    Dette er da en ikke-sak.
    Priser på flyreiser varierer hele tiden og SAS tar den prisen de vet de får.

    Som skrevet over her, HKG er ikke en så prissensitiv destinasjon som feks BKK var. Det er en grunn til at SAS slutta å fly dit....

    Sammenlignet med feks en del innenlandsreiser eller europa i ferien er det grisebillig å få sitte 11 timer på et fly for den prisen.
     
  12. holmen

    holmen "Ung" og "lovende"

    Innlegg:
    16,898
    Likes mottatt:
    57,535
    Bonuspoeng:
    293
    Eller på poeng.. :D
     
  13. Chrisbgg

    Chrisbgg Veteran

    Innlegg:
    1,611
    Likes mottatt:
    2,657
    Bonuspoeng:
    113
    Sist jeg flydde til Kina(Shanghai) med SK var en stor andel av de ombord kinesere. Også mange i Biz kabinen. Og jeg tror Kinesere, som oss, gjerne betaler noen kroner ekstra for å «vite hva man fly med» og kinesere flest vet jo hva CA innebærer..

    Så jeg tror nok SAS lever godt med dette..
    Og det er jo litt som en av sjefene i sas sa.. Det er lett å fylle fly, men vi skal også tjene penger på å fly det...

    Om differansen var på 1300 kr hadde jeg uansett valgt sas, og det tror jeg mange holder med meg i..

    C
     
    watchaddicted and Xflipper like this.
  14. view

    view Veteran

    Innlegg:
    1,849
    Likes mottatt:
    1,926
    Bonuspoeng:
    113
    Betaler gledelig noen kroner ekstra for å unngå Air China og PEK transfer. Prøvde dette for noen år siden og det var lite trivelig.
     
  15. NoLimit

    NoLimit Evig ung

    Innlegg:
    379
    Likes mottatt:
    314
    Bonuspoeng:
    63
    Det er vel ikke overraskende at SAS er dyrere enn sine kinesiske konkurrenter? Norske lønninger er i verdenstoppen, så det sier seg jo selv at SAS ikke klarer å holde samme prisnivå. Det gjelder jo det meste annet også hvis man sammenligner mot norske priser.

    Nei, støtt norske arbeidsplasser, særlig når prisdifferansen kun er småkroner...
     
  16. Flight Cancelled

    Flight Cancelled Bonusjeger

    Innlegg:
    1,529
    Likes mottatt:
    3,544
    Bonuspoeng:
    113
    Om priser skal sammenlignes må det da være CX fra CPH, som er eneste konkurrent med direkterute fra Skandinavia...
     
  17. Markal

    Markal Senior Medlem

    Innlegg:
    544
    Likes mottatt:
    743
    Bonuspoeng:
    93
    Kinesere betaler faktisk ekstra for å slippe ting fra Kina og Asia. Det er status med vestlig og europeisk. Antar dette gjelder flyselskap også.

    Jobbet sammen med noen kinesere før og da det var snakk om firmabil måtte det være et europeisk merke. Koreansk eller japansk var helt uaktuelt. Kina er jo ikke så gode venner med de landene heller akkurat...
     
  18. Edvard

    Edvard 一期一会

    Innlegg:
    4,174
    Likes mottatt:
    11,213
    Bonuspoeng:
    183
    Med den logikken forstår jeg ikke hvordan Singapore Airlines klarer å selge en eneste billett i Economy, Business eller First til noe sted.

    Men med samme logikken forstår jeg hvorfor Ryanair har høyere børsverdi enn Lufthansa Group og IAG.
     
    Are, Oddvar and holmen like this.
  19. Kaffen

    Kaffen Globetrotter

    Innlegg:
    2,049
    Likes mottatt:
    5,345
    Bonuspoeng:
    183
    Det som er SAS sitt problem er at de hverken er fugl eller fisk i forhold til ruten til HKG. Økonomiklassen er heller dårlig i forhold til Finnair som også tilbyr seter mye billigere enn SAS. Jeg fløy også med Aeroflot for ett par år siden og jeg ble ikke bare positiv overrasket men også mektig imponert av det flyselskapet som leverte ett økonomiprodukt på nivå med Singapore Airlines og de er billigere.

    Hadde økonomiproduktet vært på linje med KLM med fullservice, så kunne SAS ha krevd den prisen de nå krever på en økonomisk konkurransedyktig måte.
     
    furlong, Xflipper and Edvard like this.
  20. KristianSk

    KristianSk Veteran

    Innlegg:
    1,712
    Likes mottatt:
    1,998
    Bonuspoeng:
    113
    https://candidate.hr-manager.net/ApplicationInit.aspx?cid=1164&ProjectId=144806&MediaId=5
     
    Markal, Chrisbgg, Trent600 and 10 others like this.

Del denne siden