Det står dårlig til med SAS

Tråd i 'InsideFlyer Lounge' startet av elgringo1964, 07. des 2021.

Thread Status:
Not open for further replies.
  1. elgringo1964

    elgringo1964 Med lem

    Innlegg:
    442
    Likes mottatt:
    540
    Bonuspoeng:
    93
    Fikk akkurat beskjed om at ettermiddagsflyet OSL-EVE 14.12. er kansellert.
    Kun ett eneste SAS-fly OSL-EVE den dagen....
    Mens Norwegian setter inn ekstra fly nå før jul, velger altså SAS å fjerne fly.
    Det har vært en del slikt tøv de siste månedene der de enten ikke flyr ettermiddag eller tidlig morgen.

    Er det et tegn på at SAS begynner å gi opp og heller forbereder seg på konkursen ?
    Kan umulig være noe godt tegn ihvertfall.....
     
  2. RescueMe

    RescueMe Kortreist bonusjeger

    Innlegg:
    778
    Likes mottatt:
    1,444
    Bonuspoeng:
    93
    Tok faktisk meg selv i å sjekke om Rødsnutene hadde noe ledig hjem til jul i år, er veldig bekymret for at avgangen til SAS som vi er booket inn på skal bli noe trøbbel med... For de har vært i overkant ustabile, og nå kommer en periode der de virkelig skal levere. Om jeg er er på en jobbtur lever jeg fint med å måtte vente litt eller ta en omvei, men det er krise dersom jeg har med en treåring.
     
  3. Staralliance

    Staralliance Aktivt Medlem

    Innlegg:
    255
    Likes mottatt:
    490
    Bonuspoeng:
    63
    Har også lagt merke til at SAS ikke er like "på" som tidligere til Harstad/Narvik. Ser at Norwegian har opptil 5 daglige avganger OSL-EVE.
     
  4. elgringo1964

    elgringo1964 Med lem

    Innlegg:
    442
    Likes mottatt:
    540
    Bonuspoeng:
    93
    Det har jeg lagt merke til.
    SAS er oppe i ca. 2 avganger pr. dag til/fra EVE og enkelte ganger kun 1.
    Lover virkelig ikke bra dette.
    Synd om SAS bare legger seg på rygg og lar Norwegian og Flyr overta hele sjaiten.
    Neppe en god strategi å gjøre seg irrelevant som transportør om de vil overleve, og spesielt nå når trafikken tar seg opp rundt juletider.
     
  5. Supersergei

    Supersergei Aktivt Medlem

    Innlegg:
    478
    Likes mottatt:
    721
    Bonuspoeng:
    93
    Enig at det er en del kanselleringer på flere ruter om dagen, dette gjøres garantert ikke tilfeldig. Jeg kjenner ikke til "fyllingsgraden" på OSL-EVE-OSL, men du kan banne på det, at hvis SAS kan tjene mer penger på å fly et annet sted, så gjør de det. Når hverken DY eller SK har mer enn 1-2 avganger per dag, så er kanskje ikke etterspørsel helt der?
     
  6. elgringo1964

    elgringo1964 Med lem

    Innlegg:
    442
    Likes mottatt:
    540
    Bonuspoeng:
    93
    Om du leser et par hakk lengre opp, så ser du at Norwegian har opptil 5 avganger pr. dag der, så grunnlaget burde være såpass at SAS ikke burde gå inn for å skyfle kunder over til konkurrentene slik de gjør nå.
    Her ligger det nok andre ting bak.
     
    Staralliance liker dette
  7. bombusfervidus

    bombusfervidus Veteran

    Innlegg:
    2,641
    Likes mottatt:
    6,088
    Bonuspoeng:
    183
    Kanskje SAS satser på å prioritere destinasjoner som har mindre konkurranse og/eller bedre avkastning.
     
    Propflyer liker dette
  8. Eddie47

    Eddie47 1D

    Innlegg:
    15,024
    Likes mottatt:
    875,505
    Bonuspoeng:
    293
    Det står dårlig til med SAS
    6,5 milliarder i minus siste regnskapsår
    33 milliarder i rentebærende gjeld
    Svært høye personalkostnader
    De MÅ få ned kostnadene per setekilometer, derfor mangler de flygende personale.
    Hvis de skal ta inn igjen de oppsagte flygerne og CC, må disse redusere sine ansettelsesbetingelser, og så lenge fagforeningene ikke aksepterer dette blokkerer de for ansettelse av personell som vil godta nye betingelser.

    Derfor mangler SAS flygere og kabinpersonell.
     
  9. elgringo1964

    elgringo1964 Med lem

    Innlegg:
    442
    Likes mottatt:
    540
    Bonuspoeng:
    93
    Tja..
    Hvorfor satser Norwegian mer enn dobbelt så hardt på samme strekning ?
    De har neppe råd til å leke butikk, de heller.
    Nei, jeg tror Norwegian har skjønt at SAS sliter og at de kjenner sin besøkelsestid for å slå kloa i både kundegrunnlag og slot-tider.
    Her ser vi nok forskjellen på en langsiktig strategi kontra å leve i nuet.
    Når man på toppen av det hele ser at SAS kansellerer avganger på en ukes varsel i en periode med økt etterspørsel, så virker det ganske panisk.
     
  10. Eddie47

    Eddie47 1D

    Innlegg:
    15,024
    Likes mottatt:
    875,505
    Bonuspoeng:
    293
    SAS må nedprioritere flygninger fordi de mangler personell til å fly flyene!
     
    Propflyer and fly4fun like this.
  11. elgringo1964

    elgringo1964 Med lem

    Innlegg:
    442
    Likes mottatt:
    540
    Bonuspoeng:
    93
    Det er veldig trolig, og i så fall en selvforsterkende nedadgående spiral.
     
  12. bombusfervidus

    bombusfervidus Veteran

    Innlegg:
    2,641
    Likes mottatt:
    6,088
    Bonuspoeng:
    183
    Nå har jeg ingen relasjon til EVE og skjønner ikke hvorfor EVE er så viktig for SAS og tenker bare logisk og strategisk med erfaring fra andre bransjer. Når Norwegian kjører mer enn dobbelt så hardt på samme strekning, så har Norwegian sannsynligvis tatt mest parten av kaka allerede. Da er det naturlig for SAS å ikke sette opp flere avganger til EVE, men heller bruker personell på andre strekninger, særlig når de mangler personell.

    Siden du allerede har dannet en mening om SAS, så blir dette min siste kommentar i dette innlegget.
     
  13. Supersergei

    Supersergei Aktivt Medlem

    Innlegg:
    478
    Likes mottatt:
    721
    Bonuspoeng:
    93
    Har nok ikke noe å gjøre med at de forbereder seg på konkurs, men heller at de har mer nytte av å fly andre steder.
     
    holmen liker dette
  14. tobeornot999

    tobeornot999 Flying high

    Innlegg:
    4,558
    Likes mottatt:
    9,134
    Bonuspoeng:
    183
    Så bra og kort kan det sies! Svensk og dansk stat redder nok SAS fra konkurs.

    Men jeg tror ikke Anko kommer til å gi seg, og det bør han heller ikke (etter min mening). Først når SAS er rigget for å tjene penger igjen kan dette fungere.

    Norwegian har gjort det allerede - og ligger minst 1 år foran SAS.
     
    Maggie and Eddie47 like this.
  15. RoadKing

    RoadKing Helt hekta

    Innlegg:
    16,303
    Likes mottatt:
    33,872
    Bonuspoeng:
    293
    Det er riktig at SAS har skrudd veldig ned på EVE under pandemien. Men det er i realiteten en fortsettelse av en trend som strekker seg flere år tilbake i tid. Siden Norwegian begynte å ta av på slutten av 2000 tallet har de spist mer og mer av trafikken på EVE. Jeg tror forklaringen er så enkel som at markedet tilhørende EVE i større grad enn ellers i landet har vært prisfølsomt, SAS har konsekvent vært dyr på EVE.
     
    Propflyer, holmen and Eddie47 like this.
  16. Eddie47

    Eddie47 1D

    Innlegg:
    15,024
    Likes mottatt:
    875,505
    Bonuspoeng:
    293
    Norwegian var i realiteten konkurs og hadde ikke midler til å fly videre … eneste måten kreditorene aksepterte videre drift var jo at de rigget selskapet slik det er i dag. Spørsmålet er vel kanskje om det var nok ….
    De skylder fremdeles penger rundt om i verden ..
     
    braathens safe and tobeornot999 like this.
  17. tobeornot999

    tobeornot999 Flying high

    Innlegg:
    4,558
    Likes mottatt:
    9,134
    Bonuspoeng:
    183
    Neida, de bare krangler med Tromsø taxi om 100.000 kr i ubetalte turer ;)
     
    vanillacoke liker dette
  18. Kaffen

    Kaffen Globetrotter

    Innlegg:
    2,389
    Likes mottatt:
    5,959
    Bonuspoeng:
    183
    Tromsø Taxi bør skrive ut ett konkursvarsel på SAS nå, da får de nok fart på sakene tipper jeg :)
     
    tobeornot999 liker dette
  19. themichael

    themichael EBD

    Innlegg:
    1,573
    Likes mottatt:
    4,159
    Bonuspoeng:
    113
    SayWhat and tobeornot999 like this.
  20. elgringo1964

    elgringo1964 Med lem

    Innlegg:
    442
    Likes mottatt:
    540
    Bonuspoeng:
    93
    Godt mulig det er veldig rett, ja.
    Evenes-Oslo har nok vært en melkeku i landet som har vært melkeku for SAS gjennom alle år.
    Det har vært påfallende stor prisforskjell mellom Norge og Sverige på tilsvarende strekninger, og enkelte strekninger her hjemme har hatt nokså drøye billettpriser.

    Det sagt, jeg både håper og tror at SAS overlever.
    Blir Norwegian enerådende, er det nok raskt slutt på rimelige priser.
    Der er de nok ikke snillere enn SAS var da de hersket alene.
     
Thread Status:
Not open for further replies.

Del denne siden