Det store spørsmålet, One World eller Star Alliance..

Tråd i 'Bonushjelp' startet av Gekko, 05. aug 2015.

  1. Gekko

    Gekko Nytt Medlem

    Innlegg:
    4
    Likes mottatt:
    3
    Bonuspoeng:
    3
    Hei folkens

    Har til nå hatt et litt rotete forhold til bonus opptjening, men bestemt meg for å gå all inn.

    Målet er vel Business eller First klasse på lengre turer. Føler vel egentlig at Star er veien å gå, men når det er sagt så er de beste turene jeg har hatt er med Qatar og Cathay Pacific ( C ). Slik jeg leser og har erfart så er vel C og F billetter samt longene hakket bedere i One World med riktig billet. Men ut fra Oslo og med tanke på opptjening, kredittkort osv virker det som at man kan nå et høyt/opptjening nivå lettere i Star..

    What to do..

    Takker for innspill..
     
    tommy777 liker dette
  2. Jørgen

    Jørgen Livsnyter

    Innlegg:
    2,805
    Likes mottatt:
    2,115
    Bonuspoeng:
    113
    Her må du nesten differensiere litt.. Vil du ha høy status (gullkort eller tilsvarende) eller opptjene mest mulig poeng for å benytte på reiser i business/first?
     
    Gekko liker dette
  3. KristianSk

    KristianSk Veteran

    Innlegg:
    1,712
    Likes mottatt:
    1,998
    Bonuspoeng:
    113
    ...og hvordan er reisemønsteret ditt i dag? Reiser man mye innenriks eller pendler OSL-CPH gir det naturligvis mer mening å velge Eurobonus enn f.eks. British Airways Executive Club.
     
    Gekko liker dette
  4. Travelmate

    Travelmate Guest

    Hva med Skyteam? Har du mange miles i Flying Blue ett år tar du med deg 'overskuddet' til neste år. Hadde en jobb som gjorde at jeg lå på 100-110.000 miles i året i noen og hadde med meg over 100.000 da jeg begynte på 2015, altså allerede ferdig med årets opptjening til platinum og halvveis i 2015 da kalenderen skrev 1/1-15. Passer tilbudet Skyteam har for deg kan det være noe å sjekke ut. Å bli platinum for life med Flying Blue er i alle fall en fin ting. Reiser jeg til jeg er 90 har jeg 45 år med platinum for life :).
    Klm economy comfort er i mine øyne de beste økonomisetene i Europa med tanke på recline, seteavstand og strøm i setet. Selv er jeg i Afrika noen ganger i året og bor i Bergen, og da er i alle fall Skyteam beste dealen for meg. Herfra er også rutene intra-Europa bedre enn med SAS siden antallet avganger Amsterdam-Europa som oftest er større enn Køben-Europa.
     
    Last edited by a moderator: 05. aug 2015
    Gekko liker dette
  5. Gekko

    Gekko Nytt Medlem

    Innlegg:
    4
    Likes mottatt:
    3
    Bonuspoeng:
    3
    Hei Takker for innspill, målet er vel å kunne oppgradere til first. Jeg reiser lite i jobben min, og når jeg først reser på private turer kjøper jeg alltid C klasse billetter. Bruker loungene, men sitter og er litt misunnelig på Gold loungene. Har ca 2 langturer i året, type Asia,og noen mindre turer i Europa.. Har spart på miles and more, men der kommer jeg jo ingen vei..

    Heller mot å kjøre på med kredittkort i eurobonus, og spare poeng der...
     
  6. Are

    Are EBD - Eurobonusekspert? InsideFlyer Ambassadør

    Innlegg:
    13,340
    Likes mottatt:
    19,549
    Bonuspoeng:
    293
    Hadde nok satset på Eurobonus pga kredittkort..

    Riktignok har KLM også mastercard, men det gir kun halvparten av poeng som amex og ingen CT..
     
    Gekko liker dette
  7. Dash

    Dash Medlem

    Innlegg:
    160
    Likes mottatt:
    95
    Bonuspoeng:
    28
    Ett alternativ er å skaffe seg vanlig AmEx og opptjene Membership reward poeng. Disse poengene kan overføres til bonuspoeng hos SAS, BA, Finnair, Thai, eller Eithad.
     
    Fnate and Gekko like this.
  8. Travelmate

    Travelmate Guest

    CT med Eurobonus er uslåelig, men KLMs beste Master Card gir også 20 poeng pr hundrelapp.
     
    Gekko liker dette
  9. KristianSk

    KristianSk Veteran

    Innlegg:
    1,712
    Likes mottatt:
    1,998
    Bonuspoeng:
    113
    Da hadde jeg nok satset på British Airways Executive Club. To langturer i C vil gi deg OneWorld Sapphire (tilsvarende Star Alliance Gold) og tilgang til business lounger når du ikke allerede flyr C. Ulempen med OneWorld er at du må fly via London eller Helsinki på Europaturene dine, men du kan jo evt. fly SAS og oppgradere/kjøpe Plus på disse turene.

    Fordelen med BAEC er at du kan oppgradere med poeng til høyere klasse under booking (kun én klasse opp, eks. WT+ til CW eller CW til F), slik at du med betalt C-billett kan komme deg opp i F. Tilgjengeligheten er ikke veldig god, men er du fleksibel bør det være mulig å finne noe morsomt. Evt. kan du booke og satse på at det legges ut flere F-seter nærmere avreise, du sitter jo allerede i C så det er ingen krise om du ikke blir oppgradert.

    Som kredittkort om du velger BA hadde jeg som @Dash nevner valgt et vanlig Amex.
     
    Last edited: 09. aug 2015
    Gekko liker dette
  10. Jørgen

    Jørgen Livsnyter

    Innlegg:
    2,805
    Likes mottatt:
    2,115
    Bonuspoeng:
    113
    Viktig å huske at vekslingsraten med et vanlig amex med MR er best mot SAS (som SAS amex Platinum), mens det kun er halvparten mot feks BA.
     
    Gekko liker dette
  11. Fnate

    Fnate Halvstudert Røver

    Innlegg:
    3,545
    Likes mottatt:
    6,549
    Bonuspoeng:
    183
    Jo, men det er lite upgrades til KLM First...

    Jeg hadde soleklart valgt OW, slik du legger det frem. Lufthansa F er så klart fint (har aldri prøvd, men medforumister for jo orgasme av ordet), men det fikser du primært som Lufthansa Senator. Med dagens opptjening hos Star må du fly 7-ish betalt intercont business for å oppnå det.

    Star er kjørt i mine øyne

    One World, og BA - som er mest aktuelt ex Oslo - er heller ikke hva det en gang var. Men om du kjøper biz og vil oppgradere er executive Club det beste som finnes.

    Finished - ferdig - end of story

    Jeg gjør som deg, og kjøper biz på tilbud. Jeg har regnet på alle program du kan tenke deg og BAEC er soleklart best.

    KLM pakka er absolutt værst. Ingenting å oppgradere til og uttak er så dårlig at det er bedre å donere poengene til Redd Barna.

    Kjøper man economy og vil fly biz for Poengene er regnestykket et helt annet og der har jeg null peiling. (Ihvertfall mindre)
     
    rkvalvaa and Gekko like this.
  12. Travelmate

    Travelmate Guest

    Voldsom ordbruk her...

    Har blitt oppgradert til Air France first ved et par anledninger, og det ble hyggelige turer det.

    Jeg flyr på rimelige betalte businessbilletter med KL, KQ, AF og DL (og noen andre) verden rundt + en del business i Europa og flyr med fru og unger på business verden rundt på poeng og har fortsatt sekssifret på Flying Blue. Med platinum raser poengene inn så lenge man flyr premium economy eller business.

    Personlig synes jeg opptjeningen med SAS suger, og totalt forvirrende når man flyr codeshare, og servicenivået på tvers av alliansen varierer med fast track og ikke fast track her og der...
     
  13. Fnate

    Fnate Halvstudert Røver

    Innlegg:
    3,545
    Likes mottatt:
    6,549
    Bonuspoeng:
    183
    I stand corrected

    Har vært på FTU også når en virkelig entusiast forsøkte å selge oss på dette. Det satt ikke akkurat som ei kule. Bror min var KLM Platinum i en årrekke og fikk ikke en eneste opup.

    Men siden det virkelig funker for deg... Det funket ikke for meg :)

    (men så er jeg vel en av de få her som har hatt i kontrakt at jeg skulle slippe å fly KLM. Nå er de ikke så krise lenger.)
     
    rkvalvaa and Travelmate like this.
  14. Jørgen

    Jørgen Livsnyter

    Innlegg:
    2,805
    Likes mottatt:
    2,115
    Bonuspoeng:
    113
    Har samme inntrykk som deg @Fnate om KLM/AF.. Ubrukelig bonusprogram, men tydelig at andre opplever det annerledes!
     
    Travelmate liker dette
  15. Travelmate

    Travelmate Guest

    Om du vil ha poeng å fly for funker det ikke spesielt godt om man flyr økonomi. Fikset de første årene med platinum med mye reising i økonomi i Europa på legs, men flyr nå nesten bare business og ligger 'foran skjema' siden jeg tar med meg overskytende poeng til neste års konto. Ferdig med platinumkravet for 2016 og kommer vel ca halvveis på 2017 før det er jul. Og når har fikset 2018 har jeg det livet ut. Det er et ok gode...
     
    Scandi and Herlov like this.
  16. Jørgen

    Jørgen Livsnyter

    Innlegg:
    2,805
    Likes mottatt:
    2,115
    Bonuspoeng:
    113
    Ja jeg flyr mye på dyre billetter, så hanker inn ganske mye poeng som FBG.. Men får jo f*** ikke benyttet meg av de. Har forsøkt å oppgradere meg fra dyr økonomi til biz på langruter en 9-10 ganger. Aldri. Forsøkt igjen på flyplassen. Aldri.
     
    Fnate liker dette
  17. Fnate

    Fnate Halvstudert Røver

    Innlegg:
    3,545
    Likes mottatt:
    6,549
    Bonuspoeng:
    183
    Det er det jeg hører og, men som jeg jo ikke har data på
     
  18. Scandi

    Scandi Medlem

    Innlegg:
    131
    Likes mottatt:
    63
    Bonuspoeng:
    28
    KLM er kjipe på bonusreiser. Man må betale for hver leg, så skal man fly Bergen - London så blir det 4 legs man må betale, og dermed dobbelt så dyrt i poeng.
     
  19. Travelmate

    Travelmate Guest

    Om det er plass betaler man for hele reisen slik at Bgo ams ber bli det samme som ams ber. Ser på turer til Togo/Benin/Accra nå og det funker fint. Fløy til dxb for 20000 på business for et par år siden.
     
  20. Travelmate

    Travelmate Guest

    Jeg kjøper alltid reisen i business slik at jeg ikke trenger å oppgradere på flyplass (hører så mye ulikt om hvor ofte oppgradering med poeng funker på flyplassen fra venner som reiser med andre selskaper også), rett og slett fordi jeg alltid vil vite hvordan jeg skal fly.
    Fikk forøvrig et helt greit tilbud på å oppgradere på poeng til first med AF fra JFk til CDG for to dager siden.
    Min erfaring er at business longhaul, gjerne på tilbud, er beste bruk av poengene.
    Min erfaring med bruk av Eurobonusooeng er at f*** meg aldri er relevante seter tilgjengelig til fornuftig pris. Det er sjelden ledig på business longhaul, og i Europa er de for dyre i forhold til alternativene. Men jeg hygger meg stadig med de til Oslo og Stavanger. Juhuuu
     
    Last edited by a moderator: 11. aug 2015

Del denne siden