Din beste flytur?

Tråd i 'InsideFlyer Lounge' startet av Scandi, 28. juli 2015.

1. RescueMe

RescueMe Kortreist bonusjeger

Likes mottatt:
    1,559
    Bonuspoeng:
    93
    Hadde faktisk en av mine bedre (usikker på om den fortjener å bli kalt best) fra Oslo over til Bergen i slutten i juni. Jeg vet ikke om rødnesepiloten ville vise fram noe spesielt, men ruten inn til Flesland gikk ekstremt lavt siste kvarteret ca. Faktisk så lavt over lyngen i fjellheimen at et par stykker rundt meg var litt bekymret, men jeg storkoste meg. Fikk sett norsk natur på ekstremt nært hold. Rett nord for Bergen vrengte han den røde nesen sørover og legger maskinen litt på siden i det vi passerer rett over innseilingen til Bergen. Heldigvis sitter jeg på rett side og får en finfin utsikt til byen. Forøvrig en av de roligste landingene jeg har opplevd på vestlandet, ikke antydning til et lite vindpust en gang.

Islending, Baldrick and Fnate like this.
  2. Fjordheim

Fjordheim Aktivt Medlem

Likes mottatt:
    1,095
    Bonuspoeng:
    93
    Har hatt en del fine flyturer gjennom tidene, men disse er de som først kommer meg i hug; og bortsett fra den ene så må vi relativt langt tilbake i tid.

FBU-HAU med SK 9/9-89 (dagen etter Partnair ulykken)

Ja jeg husker eksakt dato for denne turen siden det var dagen etter den forferdelige Partnair ulykken.

Jeg var på rekruttskole på Sessvollmoen, og som vanlig annenhver fredag ettermiddag dro jeg sammen med en del andre til Fornebu, kjøpte meg en flyhaik billett til NOK 600,- , satte meg på stand-by og håpet på det beste.

Dette var i slutten av rekrutten, og frem til nå hadde jeg kommet med et fly hver eneste gang, men ikke denne fredagen, den 8/9-89. Så da var det å krype sammen så godt man bare klarte på en benk i underetasjen på Fornebu og prøve å få seg litt søvn. Dernest var det å stille seg i skranken neste morgen, og der var det jo stille, så stille at jeg lurte på om det gikk noe fly i det hele tatt. Men joda det gjorde det og jeg fikk kommet meg om bord.

Og så kom det fra flyvertinna; «det er visst bare du som skal reise med oss til Haugesund denne morgenen».

Det var en spesiell stemning på FBU denne morgenen (pga. nevnte ulykke dagen før) og det var også en spesiell stemning om bord, men det ble en fantastisk tur over fjellet.

Sikkerhetsrutinen tok vi ved at den ene flyvertinna satte seg ned med meg og gikk kjapt gjennom denne. Til frokost fikk jeg akkurat så mye jeg ville ha av alt de hadde tilgjengelig, og crewet kom og satte seg sammen med meg og spiste frokost de også, riktig så koselig.

Og så det aller beste; for første (og eneste, og sikkert siste) gang fikk jeg komme inn i cockpit mens vi var i lufta. Var ikke der så lenge, tenker en 7-8 minutter, men det var jo en opplevelse den gang da i de hine hårde dager. Når det attpåtil var et fantastisk høstvær så gjorde heller ikke det opplevelsen noe mindre.

Jeg takket dem så mye for den turen når jeg gikk av flyet.

Åsegarden-fjelltopp på Hinnøya – første taktiske flygning med Bell 412

Dette var i januar 1990. Jeg hadde flydd med 412’en flere ganger tidligere, men denne gangen var vi blitt lovet at det skulle bli skikkelig taktisk flyvning for første gangen. 4 Bell’er kom og hentet oss om morgenen og det ble en halvtimes tid med heftig «berg-og-dalbane» flyvning.

Bell’en fulgte terrenget som en fryd, jeg var en av de som satt på siden, babord for min del, det ene øyeblikket satt jeg og kikket rett ned i en steinrøys eller ei elv mens vi raste avgårde i ca.220 km/h så nær landjorda som de våget, for deretter i neste øyeblikk å se rett opp på himmelen.

Det var rett og slett en kjempeartig halvtime før de brått begynte oppstigningen og satte oss av på en jævla fjelltopp et eller annet sted på Hinnøya og det bare var å begynne å traske avgårde på Nato-plankene.

Star MegaDo flighten med MD-80; ARN-CPH i 2013

Må jo nesten ta med denne også jeg som en av de beste flyturene. Var det 3 timer sånn omtrent vi var i lufta?

Kjempestemning om bord hele veien, god mat og god (og plenty an mass) drikke fordelt på både øl, vin, sprudlevann og sterkere saker.

Fantastisk besetning både i cockpit og i kabinen, anført av en strålende dansk purser(inne) som jeg var så heldig å få en god prat med i loungen på ARN.

Synd at været (og en NATO øvelse) ikke tillot den planlagte overflyvningen på BOO, men det var jo et lite plaster på såret med litt lavt flyvning i Stavanger området, og selvsagt kjempestemning når de der satte pådrag på motorene for å fly oss det siste strekket til CPH.

Satte forresten også pris på den første Star MegaDo flighten til ARN da jeg, uvisst av hvilke grunner, fikk tildelt sete på «business» delen av flyet, rett og slett «oppgradert» på en MegaDo flight J

HAU-FBU-AMS-BRU-BIO
    Med henholdsvis SAS, KLM (eller var det SAS? husker ikke), Sabena & Iberia 18/12-92

18/12-92 skulle jeg for første gang reise for å mønstre på et tankskip, sådan et nybygg, i Bilbao.

Et helt mannskap, bortsett fra Kaptein og Chief, dro fra HAU fredag 18.desember om morgenen. Svært få kjente hverandre fra før av men det skulle endre seg utover dagen (og kvelden samt litt av neste natt også). Det var et rutinemessig hopp over til FBU men allerede på neste strekk begynte festen om man kan kalle det for akkurat det.

Dette var jo i de gode «gamle» dager da det var til tider veldig god service om bord, og man ble overstrødd med drikke og brukbar mat osv. Jeg røykte også på denne tiden så da satt vi der bakerst og hadde det riktig så koselig med både sig og øl.

Husker at det var kort stop over i AMS, men så på neste flight til BRU begynte det å ta av, og så var det en 3 timer+ stop over i BRU hvor det nok ble konsumert litt for mye belgisk øl.

Siste strekket med Iberia til BIO husker jeg at det var kjempeservice og veldig god stemning selv om noen av mine nye kollegaer nå hadde fått alkoholnekt. Men vi oppførte oss fint alle sammen.

Jeg husker generelt disse flightene som veldig hyggelige med god service, god mat og plenty med drikke. Og da vi kom frem så var det første agenten kunne fortelle oss at det nybygget vi skulle mønstre på var på testtur og ville tidligst komme inn igjen 4 dager senere så da ble det en liten miniferie i Bilbao også.

3. mathiasfe

mathiasfe Veteran

Likes mottatt:
    13,359
    Bonuspoeng:
    183
    De tre første flightene på dag 2 med MR i sommer husker jeg veldig godt.
    1. TOS-OSL. Nødutgang i GO, husker lite, men det var et fantastisk Crew
    2 OSL-HAM. Boarder flyet og ser samme Crew som forrige flight, denne gangen i PLUS, med flyvertinne som var veldig behagelig å hvile øynene på.
    3. HAM-CPH. Kort flight i GO, men kapteinen (som sto i midtgangen å snakket) ga den lengste introen(?) jeg noen sinne har hørt og når han var ferdig å snakke på svensk, begynte han på tysk, etterfulgt at engelsk. Flytiden var vel ca like lang som den praten han hadde.

EWR-SFO, med United i 2010. Kveldsflight, med en fantastisk flyvertinne (i bestemorsalder) som var utrolig flink og vartet opp slitene nordmenn som hadde reist hele dagen.

4. Ruby

Ruby Super-veteran

Likes mottatt:
    10,886
    Bonuspoeng:
    183
    Har utrolig mange flotte flygninger men de hvor jeg har kost meg mest på og minnes best er uten tvil, SQ I Biz.

Som nr 1 kommer turen med SQ 025, FRA - SIN
    Som en god nummer 2 kommer turen med SQ 637, NRT - SIN, rapport fra begge disse to flygningene kan du lese om i denne tråden: Guttetur til Japan med Singapore Airlines.
    Ellers så digget jeg også Asiana F og Thai F som kommer på en delt tredje plass. Det som trakk ned Asiana var setekvaliteten - gammelt.

Fnate liker dette
  5. John in The Tower

John in The Tower Senior Medlem

Likes mottatt:
    1,181
    Bonuspoeng:
    93
    OSL-BKK i F med EK.
    Champis, kaviar, dusj, Hennessey Paradis.
    Lækkert.

6. Jørgen

Jørgen Livsnyter

Likes mottatt:
    2,115
    Bonuspoeng:
    113
    Føler meg kjedelig, men LH F FRA-HND i 748i med kun meg og bruttern i First var helt fantastisk på alle måter! Brukte ikke IFE eller annen underholdning på 11 timer og de fløy avgårde!

Travellingalf and bern747 like this.
  7. Herlov

Herlov Poengsanker

Likes mottatt:
    6,036
    Bonuspoeng:
    183
    Selv om jeg har hatt flere fine flyturer, føler jeg at jeg foreløpig ikke har opplevd noe som har skrevet seg inn i historiebøkene. Om jeg skulle trekke fram noe, måtte det være BKK-DOH (herlig CC, god mat og trivelig i baren ...) og DOH-OSL (herlig CSD, god mat) med Qatar Airways, samt LAX-ZRH med Swiss (herlig CC og god mat). Alle i businessklasse. Jeg satser på enda mer minneverdige turer i årene framover. ;)

Last edited: 31. juli 2015
  8. Joachim

Joachim Medlem

Likes mottatt:
    259
    Bonuspoeng:
    63
    Jeg får komme med ett par "utenfor boksen"-opplevelser jeg har hatt i fly, som jeg aldri kommer til å glemme; første solo-flight med instruktøren trygt plassert på bakken kommer til å huskes! Surrealistisk følelse første gang man flyr, og har ett tomt sete ved siden av deg! En annen stor opplevelse var da jeg og en kompis brukte snaue 2 uker og fløy USA på tvers i småfly, fra Florida til Los Angeles t/r med flere stopp underveis, hadde mange utrolig fine opplevelser på den turen der :)

Av kommersielle flighter må jeg trekke frem en flight i business med Air Berlin (!) fra Berlin til Miami. En flight jeg hadde lave forventninger til, og med et ganske dårlig hard-produkt. Denne flighten var i forbindelse med at jeg hadde sluttet i jobben i Norge, og skulle flytte til USA, og var rett etter 22/7. Vel ombord i flyet fikk jeg lov å åpne en "minnebok" alle kollegene mine i Norge i skjul hadde skrevet i på en avslutningsfest som ble holdt før jeg reiste, og fikk jevnlig påfyll med pre-departure Prosecco fra flyvertinnene. Så der satt jeg for meg selv, lo og smilte, og blank i øyekroken av alt det morsomme og hyggelig som var skrevet, og fikk underveis i flighten også særdeles god service fra ett kjempehyggelig, og blidt personell, og dette gjorde dette til en minneverdig flight! :)

Kan jo også nevne SAS OSL-EWR i business for ett par år siden, der jeg tilfeldigvis havnet ved siden av en god kompis. Med ett crew i superform, som etterhvert parkerte champagneflasken mellom setene våre, førte til at "full før Reykjavik" har blitt ett begrep :D

Fnate, Scandi, bern747 and 1 other person like this.
  9. view

view Veteran

Likes mottatt:
    2,456
    Bonuspoeng:
    113
    Bra tråd!

Som flere har jeg vanskelig for å velge, så jeg drar et par:

-Braathens Best slutten av 90-tallet OSL-SVG: burger og pils på fredager med "Endelig fredag" servietter.

-Min første BA Club World 1993 BOS-LHR. Var på familie tur med modern og søster, og fadern hadde vært på jobb der borte så han var i Club hjem mens vi andre i Eco. Han byttet med meg, så jeg fikk Club setet hans… første store premium opplevelse, og jeg var i himmelen, selv med det gamle Club World recliner setet.

-SQ F SIN-JFK 2009. Fikk reroutet billetten min av SQ og fikk pratet meg til en op-up fra C til F på 747 til JFK via FRA. En fantastisk tur, spesielt FRA-JFK der jeg hadde mye tid i galley med SQ jentene grunnet lavt belegg, fikk et kortmed hilsen en og bamse i avskjedsgave.

-SK C CPH-ORD 2008. Flyertalk SAS DO OSL-ARN-CPH-ORD-YYZ-ORD-IAH-ORD-ARN-OSL, arrangert av selveste @tommy777 som da hadde klart å prate de 6 av oss på CPH-ORD flight til en op-up fra Eco til Business… epic party flight med timesvis i galley med hyggelige crew og deltakere og løpende påfyll av det man måtte ønske. Rett og slett den beste SK longhaul business flighten noen gang.

Fnate, Travellingalf and KatManDu like this.
  10. ValdresBjarne

ValdresBjarne Om eg går på jakt? Ja, bonusjakt

Likes mottatt:
    9,368
    Bonuspoeng:
    183
    FB_IMG_1568229547645.jpg Ein travel (fly) haust er i gang, og har testa mjølkeruta mellom ALF og TOS, med widerøe innom heile Finnmark(Vadsø, Båtsfjord, Mehamn etc) og to netter i Honningsvåg og besøk på Nordkapp.
    I strålende, klart og ganske stille vær fekk eg sett Finnmark frå si beste side, og sjølv om det var kun sjokolade i kurven til den hyggelege WF flyvert(inna)en, så var dette ei stor oppleving.
    Satt også på Norkapp-platået og fekk ein utepils i berre kortarma kokkejakke... Øverst(eigentleg sider og IPA..)

IMG_20190909_183458.jpg IMG_20190911_065909.jpg IMG_20190910_201420.jpg

Last edited: 11. sept 2019
    drsyk, Earl, Kristian and 7 others like this.
  11. Kaffen

Kaffen Globetrotter

Likes mottatt:
    6,287
    Bonuspoeng:
    183
    DXB - SIN i Emirates F for 7 år siden det var en absurd luksuriøs opplevelse, masse god mat i lounge, Dom Perigon og Krug sjampanje så det holdt, måtte prøve dusjen i luftrommet over Sri Lanka selvfølgelig og masse mer. Beste service noen gang keg har opplevd, tror jeg må prøve dem igjen :D

ValdresBjarne liker dette

Del denne siden