Alle vet at det er et slit og reise verden rundt i flat seng. To runder med drikketrallen før forretten kan gjøre underverker og plastfolie på maten kan gi varige depresjoner. Det er derfor uhyre viktig at man tenker seg nøye om når man skal fly nesten helt foran i kabinen. Jeg reiser vanligvis alene og foretrekker Swiss - Kombinasjonen av 1-2-1 seating, pris og service gjør de til mitt beste alternativ akkurat nå. Jeg vil spesielt trekke frem maten. Setene er nok ikke blant de aller beste, men jeg sovner heldigvis lett. En gang sovnet jeg på parketten på kontoret med dunjakken min som pute... Den beste jeg har testet må nok være Qatars nye businessklasse, men det er for mange faktorer som trekker ned til at de kan bli mitt foretrukne selskap (få fly med ny biz, to mellomlange flighter til Asia etc.). Hva med deg?
Business class ja. Stort sett flyr jeg jo First da...... (den hørtes kvalm ut... - DM First, hehe) Jeg synes disse nye businessclassene med 1-2-1 men sånn annen hver inn og ut blir for trangt for en kraftig kar. På Thai f.eks. må jeg sørge for å få sete mot midtgangen og ikke mot vindu, og iallefall ikke loveseat i midten. Akkurat den faktoren øker stressnivået mitt foran en flytur ved at frykten for å havne i klemma er til stede. Derfor har jeg ikke noe i mot at setet ikke er helt flatt. Jeg synes de gamle Thai setene var ok, og jeg overlever saktens i SAS sine også. Ut fra servicen (mat/drikke) som tilbys, kommer Asiana i toppen av min liste tett fulgt av Singapore Airlines. Thai er litt for variable både i den personlige service og i hva som serveres. SAS er vel mer stabile. Man vet hva man kan forvente og det feiler sjelden. Ja, bortsett fra personalet da som kan være opp og ned. Glemmer aldri da jeg stod i toalettkø i biz på en SAS 343 og tittet inn til Extra mens jeg ventet. Da stod det plutselig en eldre matrone bak meg med brillene på nesetippen og med en streng mine bare pekte på setet mitt. Makan! Er det rart jeg drikker. Men uten å ha prøvd det selv, men etter å ha lest noen trip-reports må jeg si at jeg er sikker på at jeg hadde kommet til å trives i den nye biz classen til Eva Air!
Jeg har lagt min elsk på Oman air, men de har litt glissent med "avgang" flyplasser i Europa, men fra in-check til landing - helt suverent, Connection-messig, blir det mange timer på natten i lekker lounge i Muscat - men ingen allianse for oss som liker "bling-plastikk-kort"...
Dette er jeg dypt uenig i. Har fløyet C-klasse med LX fra ZRH-DXB-ZRH, ZRH-BKK-ZRH 12 ganger i løpet av siste 3 årene. Unge søte jenter/gutter som gir jernet. LX er bra, men enn så lenge ganske dyrt. De er utrolig flinke med yield management....
For alle flyselskaper gjelder vel at servicen ikke er bedre enn humøret til crewet på den aktuelle dag. Det er vel ingen flyselskap som leverer prikkfri service på hver eneste flight? Jeg har også flydd LX C noen ganger, og har vært strålende fornøyd. Hvor mange flighter har du hatt med dem da, Ida?
Jeg har 6 turer i Swiss Longhaul C hitill i år og jeg er enig med @Ida. Crewene er ikke av de mest uhøytydelige og pratsomme om vi sammenligner med f.eks BA, men de gjør jobben. Kan det være en språkbarriere inne i bildet? Uansett - når jeg kan betale 2100GBP istedenfor 3500GBP for business til Hong Kong så velger jeg Swiss istedenfor BA/Virgin.
Jeg synes dette er vanskelig jeg. Fra Europa til USA, sier jeg BA/Virgin. Ferdig snakka. Det er ingenting å diskutere synes jeg. Utelukker vi pris/connection er det Virgin. Period. Men til Asia er det værre, og forskjellene i stil og greier varierer mer. Jeg er tilbøyelig til å Singapore, tror jeg. Men det er knepent foran Emirates, BA, Virgin, Cathay også videre.
Jeg føler jeg ikke akkurat har tidenes bredeste beslutningsgrunnlag, men shit la gå. Det beste businessklassesetet har definitivt Singapore Airlines. Fantastisk komfortabelt, både å sitte og ligge i. Det må jo være blandt de bredest setene på markedet? Servicen er jo litt eksotisk for en traust nordmann, men vettu hva, jeg liker det. En av de mest minneverdige turene i businessklasse er faktisk med noe så usexy som airberlin. Den unge, kjekkasen av en purser gjorde turen helt spesiell, og jeg stormet ut av flyet ved ankomst Berlin med det bredeste gliset. Øh. Ja... Det at vi i businessklasse ble busset til terminalen fra fjernpark i egne busser, trekker jo heller ikke ned. Lufthansa - blæh. End of story. Fra mat, til service, til sete. Skikkelig kjipe greier. United og American... Tja, greie seter men ikke noe mer enn det. Så til SAS da. Jo, jeg synes det har sin sjarm, men det er nok fordi jeg er litt hjemmekjær og liker det skandinaviske, på godt og vondt. Noen av crewene har vært helt superfantastiske, mens andre har jeg prøvd å glemme så fort flydøra åpnes. Maten er som regel god, men det er jo ikke den vakreste presentasjonen med plast- og alu-folie. Alt-i-alt, fra en som ikke har flydd all verdens av selskaper i business.... Jeg synes Singapore faktisk er det beste av det jeg har prøvd til nå.
Jeg har dritlyst til å fly Virgin i umiddelbar fremtid period Singapore står nesten øverst på min vil prøve liste.
Flyr bare Star så har ikke prøvd så veldig mange selskaper. Jeg nok ganke alene, men jeg liker SAS sin business klasse. Den er ikke best, men jeg vet hva jeg får. LX har jeg null goder erfaringer, og LH er heller ikke noe jeg blir å løpe etter. SQ har jeg kun prøvd på korte intra-asiatisk fligher, men syns de var strålende. Thai er hit and or miss dessverre og UA er crap. Det jeg virkelig har lyst å prøve er Virgin og Eva sin nye business klasse. Gleder meg veldig til å teste SAS sine nye business klasse til neste år
Enig i Thai. Veldig so-so. Men at UA er crap????? Det er jeg ikke enig i. Setene har knall komfort, servicen er amerikansk (uformell og friendly) og maten er rimelig god.
Heeeelt uenig. Har hatt et par av mine beste Business Class-opplevelser på UA. Har ellers veldig lyst til å prøve EVA - litt irriterende ikke å ha flydd med et selskap man har jobbet for .. Får fortsatt 'hjemmefølelse' når jeg flyr SAS, så når de får inn de nye setene, tipper jeg vi får en ny favoritt.
Da har du ikke hatt midtgangsete på Swiss. Nærmest umulig å sove i da det er så smalt at den ene armen ville falle ut hele tiden. Måtte stroppe den fast under sikkerhetsbeltet for unnå at flyvertinnene tråkket på dem hver gang de gikk forbi. Men vi er nok forksjellige Jeg sover svært godt i SAS sine seter og digger de ekstra CM man får i bredden når man slår ned armlenet. Gjør det enkelt å sove på siden
Har aldri hatt en god opplevelse ombord hos UA. Sure flightattendants som er der for din sikkerhet og ikke noe annet, noe de poengterer over høytaleranlegget ombord. UA er mitt klare sistevalg over dammen.
Blir Virgin så fort jeg skal til United Stas of America. Asiaprisene (f.eks 4800GBP til Hong kong i slutten av november) klarer jeg ikke forsvare..
Nå er ikke jeg vell bevandret foran gardinen da, men har vert innom der noen ganger og flere skal det bli. (Det jeg savner mest på Biz er Pysj og tøfler) Singapore Airlines. Har flydd både Long hauld Business Class og ny intra-Asiatisk Business Class og kvaliteten er på topp både på Service og servering. Naturligvis er setene på Long hauld Biz å foretrekke, men selv intra-Asiatisk har greie seter. EVA Air likte jeg også veldig godt. De leverte veldig bra service og kvaliteten på mat var på høyde med SIA intra-Asiatisk. Jeg digger deres "Hello Kitty" profil. Seter er også topp.
Hah! Endelig en til som liker tøfler på fly. Det er en fullstendig nødvendighet. Flytur uten tøfler og rødvin er ikke en flytur. Pysj er bonus