DInside: Slik ble ombordstigningen mer effektiv

Tråd i 'InsideFlyer Lounge' startet av awt, 30. okt 2019.

1. awt

awt Senior Medlem

Likes mottatt:
    2,015
    Bonuspoeng:
    93
    Det er vel endel studier på dette allerede, her er en til. :p

https://www.dinside.no/reise/slik-ble-ombordstigningen-mer-effektiv/71765336

Legg spesielt merke til:

Og hvem har ikke irritert seg over hvorfor i all verden prioritert ombordstigning finnes, for hva er vel mer kødannende enn å la de som sitter fremst i flyet gå inn først når flyet likevel ikke kan lette før alle har satt seg på plass?

Og:

Passasjerer med prioritert ombordstigning er gjerne de som reiser hyppigst, og forsinker selve prosessen i liten grad ved å gå inn i flyet først, legger han til.

Selv tror jeg tanken er god, men at det vil være helt totalt umulig å få dette til å fungere i praksis, med mindre man har en bås for hver "gruppe" som kun åpnes når nevnte gruppe skal ombord (noe som aldri kommer til å skje).

drsyk liker dette
  2. Avixlo

Avixlo Veteran

Likes mottatt:
    8,657
    Bonuspoeng:
    183

drsyk and jonss like this.
  3. KVTL

KVTL Senior Medlem

Likes mottatt:
    639
    Bonuspoeng:
    93
    Prioritert ombordstigning minner meg om de eldre damene som reiste med danmarksfergen når jeg var mindre. Man står og tripper i lang tid foran sperreporten, og når den åpnes blir det fullstendig kaos. Skjønte ikke helt poenget til de som regelrett kastet seg under gitteret (danskebåten, ikke flyet) for å komme seg først ombord.

Registrerer at på pendlerruter er de fleste prioriterte uansett, de som sitter igjen er oss plebeiere som er statusløse (maksimalt 4-5 personer)

drsyk and Eddie47 like this.
  4. OttoL

OttoL Veteran

Likes mottatt:
    12,513
    Bonuspoeng:
    183
    Prioritert ombordstigning til SAS er et makkverk. Enten så burde det stått "BLING BLING PRIORITERT OMBORDSTIGNING" boardingkortet til alle som har det og så burde det stått "FLØTT DEG DU HAR IKKE PRIORITERT OMBORDSTIGNING SÅ IKKE STÅ I VEIEN" for de som ikke har det.

Uanz..En gang i tiden ramlet jeg over en forskningsartikkel som viste til at møljeboarding faktisk var mest effektivt. Argumentet var at det alltid er en eller flere som ikke følger med/forstår/vil innrette seg og dermed er det like greit å bare slippe alle inn samtidig.

drsyk, Jonkebassen and Eddie47 like this.
  5. ktyvandt

ktyvandt Medlem

Likes mottatt:
    243
    Bonuspoeng:
    43
    Prioritert ombordstigning vil aldri fungere optimalt før det finnes en egen kø for dette som alltid blir prioritert.

animals, wilco, drsyk and 2 others like this.
  6. TravelManBiz

TravelManBiz Veteran

Likes mottatt:
    5,117
    Bonuspoeng:
    183
    Da tenker du på noe slikt? Fungerer helt perfekt:) Sitter som regel på rad 1, men er greit å komme ombord først uansett:p
    9A39E223-A401-49C3-8EAA-7C1057FB7B12.png

Earl, wilco, drsyk and 5 others like this.
  7. OyvindN

OyvindN Skydiver

Likes mottatt:
    3,675
    Bonuspoeng:
    93
    Prioritert ombordstigning fungerer så som så på de skandinaviske flyplassene jeg har benyttet de siste årene, spesielt når det er SAS som "styrer". På longhaul og store fly synes jeg det fungerer mye bedre, ikke minst fordi det ofte er flere innganger som er i bruk samtidig. Backover i Eco synes det heller ikke å være det helt store antallet med statuskunder, definitivt ikke samme mengde som det er innenfor Norden!

Eddie47 liker dette
  8. prisjeger

prisjeger Travelhacker wannabe

Likes mottatt:
    417
    Bonuspoeng:
    63
    Ryanair får til dette, så hvorfor ikke SAS?:rolleyes:

9. sutenai

sutenai Not throw away...

Likes mottatt:
    3,131
    Bonuspoeng:
    93
    Kanskje de har det for artig med å se på stakkars statuskunder kjempe seg gjennom bølingen, som gladiatorer mot ville dyr under keiserens åsyn.
    Tror det som kunne effektivisert boardingprosessen er hvis man, etter å ha scannet boardingpasset femti ganger og fått avslag pga feil sone, blir slengt bakerst i køen med katapult :p

10. Radio

Radio Medlem

Likes mottatt:
    139
    Bonuspoeng:
    43
    Fra ALC til TRD reiser jeg oftest med Norwegian som er vesentlig billigere enn SAS. Alltid fungerer Pri - bording perfekt da det er to sluser på El - Altet som er godt merket. Med SAS skal alle gjennom samme sluse og dermed oppstår det problemer. Men jeg øyner "lys i tunnelen" da jeg synes det går raskere her på berget, enn bare for ett år siden.

11. jgroneng

jgroneng Fastboende

Likes mottatt:
    17,987
    Bonuspoeng:
    293
  12. ccurrahee

ccurrahee Jobb jobb jobb

Likes mottatt:
    37,159
    Bonuspoeng:
    293
    De skal ha yndlingsbordet sitt i baren eller i en kafe eller noe sånt, som så blir okkupert resten av turen. Så objektiv sett har en en rasjonell grunn til å kaste seg under gitteret.

KVTL liker dette
  13. drsyk

drsyk Dr. Bonusnisse

Likes mottatt:
    21,415
    Bonuspoeng:
    293
    Earl, Supersergei and jgroneng like this.
  14. jgroneng

jgroneng Fastboende

Likes mottatt:
    17,987
    Bonuspoeng:
    293
    Nei, random boarding viser seg å være mest efferktiv.

drsyk liker dette
  15. ktyvandt

ktyvandt Medlem

Likes mottatt:
    243
    Bonuspoeng:
    43
    Stemmer! Synd man ikke bruker slikt mer.

16. October

October Senior Medlem

Likes mottatt:
    2,332
    Bonuspoeng:
    93
    Random boarding med status først fordi de som reiser ofte vet hva de skal gjøre når de er kommet ombord. Altså den modellen som de fleste selskap har.

17. jgroneng

jgroneng Fastboende

Likes mottatt:
    17,987
    Bonuspoeng:
    293
    Det stemmer nok ikke helt, de med status surrer minst like mye som de uten status er min erfaring.

Del denne siden