Morsom tråd. Jeg har et elendig flyminne som rager over alle andre turer jeg har hatt. Bakteppet var at jeg var tenåring og foreldrene mine hadde mot all sunn fornuft latt meg reise til Bulgaria samme år som muren falt. Vel fremme fikk jeg tidenes matforgiftning og tilbragte siste del av turen på et håndkle på badet i nærheten av de fasiliteter når mage og tarm tømmes regelmessig i hyppig tempo.
Hjemover skulle jeg fly Balkan Air. Dette har jeg eneste blitt fortalt av en flygeleder på Heathrow at var det eneste selskapet som ble nektet landingstillatelse der når selskapets standard og økonomi var på det verste. Dvs sånn cirka når jeg skulle fly dit. Setet manglet stopping, setetrekket var det hull i og jeg regelrett satt på stålrammen. På vei tilbake i vestlig sivilisasjon, måtte det fylles drivstoff. Flyet mellomlandet derfor på en militærflyplass i Romania. I sommervarmen ble all aircon stoppet, og flyvinduet ble dekket med sort plast slik at vi ikke skulle kunne se noen av Ceaucescus hemmeligheter. Tipper tempen var rundt femti, og selvsagt nada drikke å få.
Vel videre over skyene, brøt det ut røykutvikling på do. Da kom en eller annen ut fra cockpiten, sjekket røyken, hellte bulgarsk cola oppi søppeldunken på dass og så fløy vi videre.
Vel hjemme, syk som bare det og etter en flytur som var såder, proklamerte jeg til mine foreldre at det ikke hadde vært det minste problem på turen og at det hadde gått finfint å fly hjem
Vis alt...