Ditt verste flyminne?

Tråd i 'Øvrige flyselskap' startet av Rscott, 13. mai 2019.

1. Rscott

Rscott Veteran

Likes mottatt:
    4,204
    Bonuspoeng:
    113
    Godt mulig det finnes en tråd her inne om samme tema som jeg ikke har funnet i løpet av mine lange dypdykk, men jeg tenkte det kunne være moro å dele historier om skikkelig DÅRLIGE flyturer, ikke bare F estravaganza.

Jeg har selv hatt noen sære opplevelser. Som da alle fly under gulfkrigen fløy via Sibir for å unngå krigsområdene, mens jeg (med Bangladesh airlines) på backpackingtur til India fikk beskjed over et sjeldent fungerende høytaleranlegg at "Below you will see lovely Iran..".

Eller den gangen de var tom før vin og øl på Aeroflot fra Nepal og jeg ba om en russisk vodka med cola (ja, var ung og upolert den gangen). Fikk en liter vodka og en boks pepsi. 30 min før landing i Moskva.

Men den siste var faktisk for bare tre uker siden, med Silver Airlines mellom Orlando og Pensacola. Det finnes sikkert eksperter her inne, men for meg er et propellfly et propellfly. Ferdig snakka. Dette var i tillegg fra før krigen. Rustent og jævlig. Flyvertinna (i entall) sovnet på rullebanen før take-off, våknet med et skrik og serverte vann sånn omtrent midt i Florida et sted.

Jeg tenkte at her er det kanskje lurt for en gangs skyld å lese sikkerhetsbrosjyren. Forventet å se "Lifevests under your seat", men nei - her VAR setet flytevesten! Om vi skulle lande i sjøen var det bare å rive av setet du satt på og klamre seg fast :)

Attached Files:

Last edited: 13. mai 2019
  2. Ragna Rekkverk

Ragna Rekkverk Aktivt Medlem

Likes mottatt:
    882
    Bonuspoeng:
    93
    Morsom tråd. Jeg har et elendig flyminne som rager over alle andre turer jeg har hatt. Bakteppet var at jeg var tenåring og foreldrene mine hadde mot all sunn fornuft latt meg reise til Bulgaria samme år som muren falt. Vel fremme fikk jeg tidenes matforgiftning og tilbragte siste del av turen på et håndkle på badet i nærheten av de fasiliteter når mage og tarm tømmes regelmessig i hyppig tempo.

Hjemover skulle jeg fly Balkan Air. Dette har jeg eneste blitt fortalt av en flygeleder på Heathrow at var det eneste selskapet som ble nektet landingstillatelse der når selskapets standard og økonomi var på det verste. Dvs sånn cirka når jeg skulle fly dit. Setet manglet stopping, setetrekket var det hull i og jeg regelrett satt på stålrammen. På vei tilbake i vestlig sivilisasjon, måtte det fylles drivstoff. Flyet mellomlandet derfor på en militærflyplass i Romania. I sommervarmen ble all aircon stoppet, og flyvinduet ble dekket med sort plast slik at vi ikke skulle kunne se noen av Ceaucescus hemmeligheter. Tipper tempen var rundt femti, og selvsagt nada drikke å få.

Vel videre over skyene, brøt det ut røykutvikling på do. Da kom en eller annen ut fra cockpiten, sjekket røyken, hellte bulgarsk cola oppi søppeldunken på dass og så fløy vi videre.

Vel hjemme, syk som bare det og etter en flytur som var såder, proklamerte jeg til mine foreldre at det ikke hadde vært det minste problem på turen og at det hadde gått finfint å fly hjem :)

3. Trollemoringer

Trollemoringer Nytt Medlem

Likes mottatt:
    176
    Bonuspoeng:
    33
    Det må uten tvil være flyturen med Balkan air til Bulgaria tidlig på 90 tallet! Det hele begynte med « run to gate- ja, det var slik de annonserte det» flyet var fra 70 tallet og veldig slitent. Flyvertinnene kunne ikke et ord engelsk, og ved trykkfall skulle man dele på en oksygenflaske. Etter flyet kom i marsjhøyde kom det ut en etter en cockpit og satte seg sammen på første rad og røkte! Passasjerene måtte be dem om å gå bak i røykeavdelingen for å røyke. Hvem som hadde kontroll på flyet kan man bare undres over på hjemtur var flyet overbooket, det løste de enkelt ved å gi setet til en av flyvertinnene til sen ekstra passasjeren. Kapteinen ønsket velkommen til denne flighten til Bergen ( vi skulle til Stavanger) og vi fløy faktisk først opp mot Bergen før vi snudde og fulgte kystlinjen tilbake til Stavanger. Aldri vært så glad for å komme hjem noensinne!

Woodswing, drsyk, sutenai and 13 others like this.
  4. Trollemoringer

Likes mottatt:
    176
    Bonuspoeng:
    33
    Hehe- tror vi får danne en klubb- vi som er traumatisert av Balkan Air

5. Trollemoringer

Likes mottatt:
    176
    Bonuspoeng:
    33
    Ja, glemte forrige tur jeg var på med Sas. Da kom det trillende ombord en dame i rullestol med en hund i fanget. Damen var ikke dårlig til beins, bare dritings. Og hunden? Vel den ble sluppet løs og sprang lykkelig opp og ned midtgangen Flyvertinna ordnet raskt opp og turen gikk smertefritt, men ganske fornøyelig opplevelse.

6. oddA

oddA Senior Medlem

Likes mottatt:
    3,240
    Bonuspoeng:
    93
    Den gangen jeg hadde på spandert SAS Pluss billetter fra Chigago til CHP. og gledet meg til en avslappende flight, men endte opp med to katter på raden bak. De mjauet nonstop hele flighten.
    Vi var flere timer forsinket ut fra ORD pga en storm.. det ble ikke bedre at døren låste seg når vi skulle ut i CPH,
    Rakk ikke flyet videre til OSL og fikk alt for mange timer på CPH.

7. Rscott

Rscott Veteran

Likes mottatt:
    4,204
    Bonuspoeng:
    113
    Og den gangen jeg landet på AES i julen1992 midt under en av de verste orkanene ever. Etter en times sirkling rundt flyplassen tok kapteinen en kamikazebeslutning og bestemte seg for å ta sjansen på touch-down. Vingene tok nesten rullebanen før han fikk rettet opp og dunket flyet i bakken. Rullebanen var skumlagt og det var blålys overalt. Ble kalt for "nestenulykken på Vigra" i nyhetene samme kvelden. Husker at det var rimelig panikk ombord, men jeg klamret meg først og fremst fast til julegavene betalt med et dyrekjøpt studielån :)

drsyk, Kalsnes, Adrian E and 9 others like this.
  8. flying_all

flying_all Finnair Platinum + EBD / EBG lifetime

Likes mottatt:
    7,006
    Bonuspoeng:
    183
    Leste først 70-tallet fly men leste ikke 90-tallet. Tenkte det var jo et veeeeldig gammelt fly.

Men dersom flyet var fra 1979 og du flydde i 1990 så var det jo ikke mer enn 11 år gammelt :p

Last edited: 14. mai 2019
  9. flying_all

flying_all Finnair Platinum + EBD / EBG lifetime

Likes mottatt:
    7,006
    Bonuspoeng:
    183
    Antalya 2015.

Kjøpte tur retur SAS PLUS multi destinasjon. Turen ned var AES-SVG-GZP. Med 8 timer mellomlanding i SVG.

Endeleg ombord på SVG GZP i sas plus også er det 3 ungdommer på raden bak som sparker og herjer, snakker i 2 timer i strekk så jeg ikke fikk sove... før jeg snur meg og sier «har du et problem???»

Veien hjem: AYT-IST-OSL-AES. Med TK. Trodde viss man hadde kjøpt SAS C at man fikk TK C.

Stor nedtur når jeg ankom AYT og fikk eco.... ankom IST og fikk jaggu eco IST OSL også... klaga og sprang rundt fra skranke til skranke på IST der jeg argumenterte i at jeg skulle sitte fremfor gardinen. Sas billettene kostet 7000kr pp.... var tydeligvis bare på veien ned som var Sas plus. Ingen business hjem.

I tillegg ble jeg matforgiftet i Tyrkia på min egen bursdag. Så den turen toppa 1 plassen over værste tur/flyminne her :)

SAJblue, Kalsnes, RoadKing and 2 others like this.
  10. view

view Veteran

Likes mottatt:
    2,073
    Bonuspoeng:
    113
    TRD-MJF i en Twin Otter på slutten av 80-tallet. Det var snøstorm og avgangen kom omsider avgårde nærmere midnatt mange timer forsinket... og jeg var på UM billett og flyet ristet så vanvittig at de gikk tom for spyposer. Good times...

watchaddicted, RoadKing and Kristian like this.
  11. Ragna Rekkverk

Ragna Rekkverk Aktivt Medlem

Likes mottatt:
    882
    Bonuspoeng:
    93
    Godt poeng...og også godt mulig det var eldre. Det var helt ekstremt bedritent skittent og slitt.

flying_all liker dette
  12. Trollemoringer

Likes mottatt:
    176
    Bonuspoeng:
    33
    godt poeng, men det var nok ikke gjort noe innvendig siden begynnelsen av 70 tallet og stoppingen i setet var borte.

13. Flight Cancelled

Flight Cancelled Bonusjeger

Likes mottatt:
    4,043
    Bonuspoeng:
    113
    I fjor vinter møtte jeg opp på KKN kl 10 for en noe enkel reise til Sør-Norge med SAS via OSL. I stedet for onsdag kl 18, landet jeg mer enn to døgn senere fredag kl 18. Rakk heldigvis å være der i 36 timer før jeg skulle fly videre igjen.

Den reisa innebar fem kanselleringer. 3x teknisk, 1x vær og 1x sykdom hos crew. En mellomlanding ble til fire, med over et halvt døgn både på ALF og OSL.

14. Bonusolsen

Bonusolsen Medlem

Likes mottatt:
    693
    Bonuspoeng:
    93
    Den gangen da jeg skulle fly til Cape Town via Dubai og Jomfrureiser hadde fellesavgang med Kari Jaquesson som reiseleder. Det var 40 stupfulle kvinner før flyet hadde lettet. Heldigvis krabbet de ut av flyet i Dubai.

Lærdommen fra den gangen: når jeg ser spesielle reisefølger på flyplassen har jeg sluttet og si "håper de ikke er på samme fly som oss"

15. TravelManBiz

TravelManBiz Veteran

Likes mottatt:
    5,117
    Bonuspoeng:
    183
    Denne er enkel: Spirit Airlines. Alt er ille så ikke noe vits å skrive noe mere:)

watchaddicted liker dette
  16. Ludo1000

Ludo1000 Medlem

Likes mottatt:
    20
    Bonuspoeng:
    8
    Noen av mine værste flyminner handler om turbulens.
    1. Skulle til TRD og været var særdeles dårlig. Inn for landing kom flyet sidelengs før de rettet opp i siste øyeblikk. Den eneste gang jeg har vært med på at kapteinen sto og sa noen beroligende ord til hver enkel når vi gikk av.
    2. Tur fra Johannesburg til George med propellfly fra SAA. Det hoppet og spratt noe helt grusomt, og tror de fleste hadde nok med seg selv. Jeg har aldri vært så glad noen gang som da vi kunne forlate flyet. På en annen side var returen med samme flytype som en drøm å regne.

17. Kaffen

Kaffen Globetrotter

Likes mottatt:
    5,959
    Bonuspoeng:
    183
    Mitt mest absurde flyminne var for 18 år siden på en innenriksflygning i Laos da jeg fløy fra Vientianne via Savannket til Pakse i Laos. I Savannket kom en politimann ombord og fylte midtgangen med griser som skulle flys til slakteriet i Pakse. En av grisene gikk amokk i setet til en stakars tysker som ble påført ei stor flenge i låret og måtte hastes til sykehus ved landing :eek:o_O

Fyren dukket heldigvis opp i Don Det noen dager senere bandasjert med stokk. Så han hadde nok nevnt griseanngrepet i 32.000 fots høyde over Laos som sin kandidat. Ja i Laos kan flyet bli brukt til å transportere kveg :confused::rolleyes:

Last edited: 14. mai 2019
    EndreD, Sonictravel, Avixlo and 6 others like this.
  18. veeegard

veeegard Veteran

Likes mottatt:
    9,394
    Bonuspoeng:
    183
    Knuste peanøtter og flyvende griser.

I can't even...

Henrik, TOSflyer, drsyk and 4 others like this.
  19. Kaffen

Kaffen Globetrotter

Likes mottatt:
    5,959
    Bonuspoeng:
    183
    Ja, når en reiser i eksotiske land som Laos, Myanmar, Nepal, Butan, Kirgisistan og Mongolia for å nevne noen, så opplever en masse sprøe ting som de fleste her inne på forumet ikke får oppleve, og det er jo mye av spenningen med å reise i slike land. Anbefaler deg å prøve det @veeegard :D

20. holmen

holmen "Ung" og "lovende"

Likes mottatt:
    64,776
    Bonuspoeng:
    293
    Og jeg som hele tiden har trodd at du er 19 år..

OyvindN, Darkcho, Gribb and 9 others like this.

Del denne siden