DNB Statuspoeng

Tråd i 'SAS EuroBonus' startet av WilliamGjersvik, 30. des 2018.

1. sam11net

sam11net Senior Medlem

Likes mottatt:
    404
    Bonuspoeng:
    63
    Det er vel helt innafor.

2. holmen

holmen "Ung" og "lovende"

Likes mottatt:
    75,523
    Bonuspoeng:
    293
    Det store spørsmålet er vel om de 10k du får i januar teller på 2019 eller 2020.
    Du burde spørre om det er mulig å få dem i desember.

Jeg har ellers omtrent samme plan. Jeg har sagt opp opptjening på EB på DNB SAGA, da jeg ikke trenger flere statuspoeng i perioden som varer frem til 31. juli. Jeg tenker da å skru på opptjening en gang i mai, så jeg runder 100k rett etter 1. august, og får 10k som en flying start på neste års opptjeningsperiode. Da kan jeg få 10k til før nyttår 20/21, og hvis jeg trenger det, 10k (eller faktisk 20k) til før 1. august 2021. Etter mine "kalkulasjoner" burde det da være mulig å få 40k poeng i løpet av en opptjeningsperiode.

Dersom dette stemmer, så er det faktisk en fordel å ha opptjeningsperiode som ikke følger kalenderåret. :rolleyes:

Xflipper liker dette
  3. Pingus

Pingus Senior Medlem

Likes mottatt:
    1,586
    Bonuspoeng:
    113
    Har opptjeningsperiode mai-april og i god gang med samme strategi. Flere større innkjøp er utsatt til januar-februar og medio mars bør EBD være i boks.

Nuvolari and Xflipper like this.
  4. Mavo

Mavo Senior Medlem

Likes mottatt:
    553
    Bonuspoeng:
    93
    Hei, eldre informasjon i denne tråden, så prøver om noen har erfaring med dette.

1) DNB sier kalenderår på omsetning, jeg omsatte for ca. 160k i løpet av 2020 og fikk 10k statuspoeng. Jeg tipper nå totalt 200k, men da ca. 40k i 2021. Jeg skal da ikke få statuspoeng nå i mars?

2) Jeg ønsker å avslutte SAS EB-opptjening, og konsentrere meg om andre kort, da jeg uansett blir rekvalifisert av SAS. Da ønsker jeg heller å klokke inn 200k i omsetning fra august og ut året, for å få det på neste inntjeningsperiode. Må jeg ha EB aktivert for å få med meg de 40k jeg allerede har omsatt? Mao., blir omsetningen "nullstilt" ved å kansellere upgrade?

5. Nuvolari

Nuvolari EBD / *A Gold

Likes mottatt:
    3,001
    Bonuspoeng:
    113
    1) ingen statuspoeng i mars
    2) det nullstilles når du sier opp. Opptjening i august begynner da på 0

Mavo liker dette
  6. Pettersen

Pettersen Nytt Medlem

Likes mottatt:
    52
    Bonuspoeng:
    18
    Feil, det fortsetter der man slapp. Kilde: Både meg selv og bekjent i 2020.
    Det er kun opptjeningen fra forrige overføring av ekstrapoeng og frem til oppsigelsen (altså alt fra 1 til 30 dager) som strykes.

Mavo and Xflipper like this.
  7. tobeornot999

tobeornot999 Flying high

Likes mottatt:
    12,322
    Bonuspoeng:
    293
    Veldig nyttig og detaljert info fra forumet her som alltid.

DNB har en temmelig halvhjertet holdning til EB-poeng (jeg bruker dem som hovedbank selv også), så de er stort sett bare nyttige å bruke til det om man trenger de 20000 årlige statuspoengene (som koster noen tusen ekte kroner i året å kvalifisere for, i tillegg til spend på 200k).

Både AmEx og til og med SEB SAS master er mer spennende hvis man er ute etter EB poeng, men ikke trenger 20k statuspoeng ekstra. AmEx har selvsagt CTen i tillegg.

8. Mavo

Mavo Senior Medlem

Likes mottatt:
    553
    Bonuspoeng:
    93
    Takk for svar begge to! Jeg mistenkte at det gjaldt som Nuvolari sier, men håper enda mer at det er slik Pettersen sier!

9. Neonex

Neonex Senior Medlem

Likes mottatt:
    1,565
    Bonuspoeng:
    113
    Har hørt motsatt fra DNB-representant, men stoler så klart på forumistene her sine erfaringer.

Trenger litt idiotforklaring, da (teoretisk tankeeksperiment).

Si at jeg aktiverer opptjening 01. jan og storhandlet i januar for 90k. Kjøper et brød i medio februar. Kansellerer opptjening ila feb-perioden etter faktura for jan er betalt. Betyr dette at hvis jeg aktiverer i juli igjen, så starter jeg på 90k, og mister bare brødet fra feb måned? Kansellerer i medio august, starter opptjening på nytt i anledning BF/julehandel - starter da på 90k + juli-opptjening?

10. Pettersen

Pettersen Nytt Medlem

Likes mottatt:
    52
    Bonuspoeng:
    18
    Alt du har mottatt poeng for (fakturert) teller med.

Jeg hørte det samme i fjor at man begynte på 0 igjen, noe jeg håpte var sant da jeg ville utsette poengene. Sa opp opptjeningen i starten av mai rett før 100k. Startet igjen i slutten av juni og statuspoeng kom 1. juli.

I og med at jeg var borte en hel faktureringsperiode antar jeg at opptjeningen beholdes, spesielt med tanke på at min bekjente opplevde akkurat det samme (tror hun var lenger borte). Om det er svakheter i systemet som kan behandle folk ulikt vet jeg ikke (med tanke på at man også kan få velkomstpoeng på nytt man ikke egentlig har krav på).

11. Mavo

Mavo Senior Medlem

Likes mottatt:
    553
    Bonuspoeng:
    93
    Det er ikke så mye annet å gjøre enn å teste! :)

Del denne siden