Dobbel bonus hos AmEx?

Tråd i 'Bonushjelp' startet av Rgjertsen, 24. mars 2018.

  1. Rgjertsen

    Rgjertsen Aktivt Medlem

    Innlegg:
    255
    Likes mottatt:
    90
    Bonuspoeng:
    28
    Jeg satt og leste på EuroBonus AmEx Platinum kortet da jeg vurderer dette.
    Da kom jeg over en side hvor det stod at man i tillegg til å tjene 20% EB poeng på alle kjøp, tjener 1 Rewards poeng hos AmEx per krone man bruker. Jeg fant og ut at 5 AmEx poeng kunne overføres til 1 EB poeng.
    Hvis min gamle skolematte er rett, vil ikke dette tilsvare en opptjening på 40% EB poeng på alle kjøp med et EB AmEx Platinum kort? Eller er det noe jeg bommer på?

    Takk for evt hjelp :)
     
  2. DanH

    DanH Senior Medlem

    Innlegg:
    1,197
    Likes mottatt:
    1,979
    Bonuspoeng:
    113
    SAS Amex Plat gir 20 EB per 100-lapp, rene Amex-kort (som ikke er co-brandet) gir Membership Reward poeng.
     
  3. Rgjertsen

    Rgjertsen Aktivt Medlem

    Innlegg:
    255
    Likes mottatt:
    90
    Bonuspoeng:
    28
    Ok, det gir litt mening. Men det betyr egentlig da at alle Amex kort gir 20% EB sånn indirekte? Om man gjør om alle Amex poeng til EB poeng?
     
  4. Flight Cancelled

    Flight Cancelled Bonusjeger

    Innlegg:
    1,529
    Likes mottatt:
    3,544
    Bonuspoeng:
    113
    Nei. Det betyr at vanlige AmEx-kort med Membership Rewards kan gi 20 EB-poeng per 100 kroner ved overføring til EuroBonus. Kortene som er co-brandet med SAS gir ikke dette (disse gir KUN den publiserte EB-opptjeningen. Det samme gjelder AmEx Green (dette gir i utgangspunktet ingenting, men kan få det mot at du betaler litt ekstra og melder kortet inn i Membership Rewards).

    Du finner forøvrig en oversikt over en del kort her, om du ikke har sett den allerede. :)
     
  5. Rgjertsen

    Rgjertsen Aktivt Medlem

    Innlegg:
    255
    Likes mottatt:
    90
    Bonuspoeng:
    28
    Takk, skal sjekke den oversikten :)
    Det jeg mente over var at siden alle de "vanlige" Amex kortene gir 20 EB poeng per 100kr, altså 20%, vil det tilsvare et EB Amex Platinum? Man går vel glipp av CT og kanskje noe mer, men kanskje det er noe for folk som ikke vil betale 1700kr/år for 20% EB? :)
     
  6. yukho

    yukho KISS ARMY

    Innlegg:
    1,603
    Likes mottatt:
    2,648
    Bonuspoeng:
    113
    100,- gir 20 EB poeng, det er IKKE 20%!! 20% av 100,- ville vært 20,- som tilsvarer 277 EB poeng ;).
     
    SAJblue liker dette
  7. indahla

    indahla Flyr for lite...

    Innlegg:
    6,656
    Likes mottatt:
    21,705
    Bonuspoeng:
    293
    Hvor fikk du den fra? Amex har da ingenting med Trumf å gjøre..
     
  8. yukho

    yukho KISS ARMY

    Innlegg:
    1,603
    Likes mottatt:
    2,648
    Bonuspoeng:
    113
    Det er et eksempel, det jeg sier er 20 EB poeng av 100,- er ikke 20%!!!
     
  9. Flight Cancelled

    Flight Cancelled Bonusjeger

    Innlegg:
    1,529
    Likes mottatt:
    3,544
    Bonuspoeng:
    113
    Jeg vil si at eksemplet er mer feil enn å si 20%. Antallet EuroBonus-poeng du får tilsvarer jo faktisk 20% av antall kroner du bruker. Så om forholdet antall EB-poeng mottatt/kroner brukt omtales, er det ikke feil å skrive 20%.

    Som indaha poengterer har dette ingenting med Trumf å gjøre, så å si at det tilsvarer 20 trumfkroner/277 EB-poeng er i alle fall 100% feil.
     
  10. yukho

    yukho KISS ARMY

    Innlegg:
    1,603
    Likes mottatt:
    2,648
    Bonuspoeng:
    113
    20 EB poeng er for meg ikke verdt 20,- , hvilket ville vært 20% av 100,- for meg. Men U know what, sorry at blanda meg inn denne samtalen, ikke viktig i det hele tatt! Tullete å kverulere om dette på en lørdag.
     
    SAJblue liker dette
  11. ValdresBjarne

    ValdresBjarne Om eg går på jakt? Ja, bonusjakt

    Innlegg:
    3,241
    Likes mottatt:
    9,350
    Bonuspoeng:
    183
    eg tenker også på EB poeng i % av omsetning i kr, dvs 15% poeng med MC og 20% poeng med Amex. Dette er ikkje ein kroneverdi, men ein poengverdi, og det er berre ein måte å tenke på. Sjelden 1 kr= 1 Eurobonuspoeng, må i såfall vera om eg mangler 500 poeng for å bli gull eller diamant.
     
  12. Rgjertsen

    Rgjertsen Aktivt Medlem

    Innlegg:
    255
    Likes mottatt:
    90
    Bonuspoeng:
    28
    Du snakker om Trumf skjønner jeg :) Det er ikke Trumf jeg snakker om. Det jeg mener er at man får 20% EB med disse kortene. Man får 1 Amex poeng per krone og 5 poeng blir 1 EB. Da vil dette si at man får 20% EB av kjøpesum :)
    Trumf har ikke noe med dette å gjøre.
     
  13. indahla

    indahla Flyr for lite...

    Innlegg:
    6,656
    Likes mottatt:
    21,705
    Bonuspoeng:
    293
    ;)
     
    Flight Cancelled liker dette

Del denne siden