Doble poeng SAS MC - Samletråd

Tråd i 'SAS EuroBonus' startet av Scandipendler, 23. mars 2017.

1. paramberg

paramberg Veteran

Likes mottatt:
    8,858
    Bonuspoeng:
    183
    Sendte melding til de på appen ja, ba meg kontakte SAS...

Skarven liker dette
  2. kimananda

kimananda Medlem

Likes mottatt:
    30
    Bonuspoeng:
    18
    Hos blant annet Talkmore og Get kan man betale inn forskudd med kredittkort online.

3. HaraldOslo

HaraldOslo Veteran

Likes mottatt:
    4,361
    Bonuspoeng:
    113
    Samme her! Har samlet opp en liste med bookinger som skal gjøres i morgen :-D

PS: Du husker selvfølgelig å velge en annen valuta enn norske kroner når du booker på hotels/booking? :)

4. afirm

afirm Veteran Moderator

Likes mottatt:
    5,804
    Bonuspoeng:
    183
    Det er vel vel ikkje verdt å betale 1,75% i valutagebyr for å få 10 poeng ekstra per 100kr?

5. HaraldOslo

HaraldOslo Veteran

Likes mottatt:
    4,361
    Bonuspoeng:
    113
    Hmm, det er det kanskje ikke nei. Vi var mer opptatt av å samle poeng til bonusreise enn hva de nødvendigvis kostet.. Ser valutagebyret er 2% nå så da blir det 20 øre per poeng. Er kanskje en dårlig deal?

6. afirm

afirm Veteran Moderator

Likes mottatt:
    5,804
    Bonuspoeng:
    183
    Eg tykkjer kanskje det er ein dårleg deal, men verdsetjing av bonuspoeng er ganske individuelt. Om ein har bruk for poeng so er det sjølvsagt noko ein kan vurdera.

7. ME262

ME262 Medlem

Likes mottatt:
    852
    Bonuspoeng:
    93
    Kredittkortenes valutagebyr er gjerne lavere enn det påslaget butikker/nettbutikker beregner seg. Når man f.eks handler i Sverige med SAS MC og velger SEK istf NOK får man 5p/100kr ekstra og betaler mindre. Pose og sekk :)

8. Skarven

Skarven Senior Medlem

Likes mottatt:
    695
    Bonuspoeng:
    93
    Hmm, dette var da
    Her var det en del ting jeg muligens må ha inn med teskje. Får en 10 poeng ekstra med å endre valutta? Men er vel best å belaste kortet i NOK?

9. Jehovachim

Jehovachim Det beste du kan gi en god venn, er bonuspoeng.

Likes mottatt:
    27
    Bonuspoeng:
    13
    Mulig dette er blitt kommentert tidligere i tråden, men jeg syns jo at denne «kampanjen» er på grensen til spekulativ. SEB MC ønsker selvsagt at alle makser ut kortene deres i løpet av disse dagene og ved å legge bokføringsdato til grunn for bonuspoengopptjening er det litt bingo om man vil få registrert kjøpet på «riktig» dato. Jeg skal selv kjøpe møbler for vel 80k på fredag ettermiddag og har planer om å sende inn kjøpskvittering og kortkvittering dersom jeg ikke får doble poeng (om butikken skulle bokføre kjøpet påfølgende mandag).
    Sikkert grunnløse bekymringer, men for 12k bonuspoeng ekstra så tar jeg kampen om denne skulle komme ;-)

ValdresBjarne, Skarven and jgroneng like this.
  10. ValdresBjarne

ValdresBjarne Om eg går på jakt? Ja, bonusjakt

Likes mottatt:
    9,358
    Bonuspoeng:
    183
    Kjøp i butikk skal ikkje vera noko problem, men det er netthandel som er litt verre.
    Payr er også bingo, så det blir gjort i morgon tidleg av meg.

11. afirm

afirm Veteran Moderator

Likes mottatt:
    5,804
    Bonuspoeng:
    183
    Ja, i utlandet må ein alltid betale i lokal valuta.
    Det eg sikta til lenger oppe er dersom du handlar via SAS, Hotels.com eller liknande der du i teorien kan velje annan valuta. I desse tilfella vil det truleg ikkje svare seg i forhold til den poengoppteninga du får ekstra.
    Du får 5 poeng ekstra (10 poeng under kampanjen) per 100kr dersom du betalar i annan valuta. Dersom beløpet opphaveleg er i NOK vil det svare seg å belaste beløpet i NOK.

Skarven liker dette
  12. Spurs

Spurs Aktivt Medlem

Likes mottatt:
    231
    Bonuspoeng:
    43
    Hotels.com er jo i utgangspunktet i utlandet, så ikke gitt at NOK er en fordel der vel?

Noe annet er om disse utenlandske nettbutikkene som opererer med NOK lar nordmenn velge valuta uten litt triksing.

13. afirm

afirm Veteran Moderator

Likes mottatt:
    5,804
    Bonuspoeng:
    183
    Nei, men om ein tek utgangspunkt i at Hotels.com ikkje har noko påslag mellom valutane på nettsida si so vil det svare seg å betale i NOK fordi ein då unngår valutapåslag. Dersom Hotels.com til dømes har eit påslag tilsvarande 1.5% frå USD til NOK so vil ein kunne vurdere å nytte USD då dei ekstra poenga vil kunne forsvare den ekstra kostnaden.

Når eg har testa forskjellege valuta på hotels.com tidlegare meiner eg at det ikkje har vore store skilnadar i forhold til dagsaktuell kurs.

Skarven and ME262 like this.
  14. HaraldOslo

HaraldOslo Veteran

Likes mottatt:
    4,361
    Bonuspoeng:
    113
    Ble litt nysgjerrig på om dette kan være forskjellig avhengig av hotellets valuta.

Jeg ser på en ukes opphold på et hotell i Florida
    Hotels.com i dollar: 911
    Hotels.com i kroner: 7532
    XE.net til kroner: 7515
    Mastercard (i går): 7604
    Mastercard (i går) med 2% påslag: 7756
    Visa (i går) med 2% påslag: 7808

Her kommer hotels.com særdeles godt ut.

Regnestykket under kampanjen blir da:
    SAS MC i norske kroner: 7532 * 0,30 = 2259 poeng
    SAS MC i dollar: 7756 * 0,40 = 3102 poeng
    Differanse: 224 kroner / 843 poeng (26,5 øre per poeng)

Nå koster 1000 ekstrapoeng bare 200 kroner hos SAS så fasiten må bli at det er en dårlig deal å betale i utenlandsk valuta for å få ekstra poeng med SAS MC.
    Enda dårligere deal hvis det ikke er dobbel-poeng-kampanje.

Are, miura and Skarven like this.
  15. PerFlyer

PerFlyer PerFlyer

Likes mottatt:
    153
    Bonuspoeng:
    33
    Jeg kontaktet kundetjenesten til SAS Eurobonus Mastercard med følgende spørsmål:

Jeg skal bestille billetter hos SAS og ønsker å benytte meg av kampanjen med doble EuroBonuspoeng 14.-16. september. På mail om kampanjen står det: "Husk at når du handler på nett så godkjenner du at beløpet trekkes fra kortet ditt, mens selve transaksjonen ofte gjennomføres senere. Det er dato for transaksjonen som ligger til grunn for poengoverføringen. "
    Betyr dette at jeg må bestille før 14 september for å være sikker eller er det OK å bestille 14. september?

I dag fikk jeg dette svaret:

Jag anbefaler att du ikke bestiller dine billetter innen 14 september.
    I de fleste fall vil transaksjonen gjennomføres direkte og dette kan medføre at du ikke får doble Eurobonus poeng.
    Jag anbefaler at du gjennomfører bokingen den 14. Du vil kunne se poengene inne på din konto hos oss under Eurobonus-Poeng.
    Hvis det skulle vara problemer i ettertid så er du velkommen å kontakte oss så skal vi gjøre så godt vi kan for å hjelpe deg.

Jeg gjør min bestillinger og innkjøp i morgen, fredag 14.09!

I tillegg viser dette svaret at det trolig er en viss fleksibilitet, slik at en bestilling 14.09 der transaksjonen skulle drøye, mest sannsynlig vil gi poeng hvis en tar kontakt i ettertid.

Skarven, Neonex and holmen like this.
  16. Jorge

Jorge Fastboende

Likes mottatt:
    7,674
    Bonuspoeng:
    293
    Er det noen som faktisk har erfart at det er bokføringsdato som ikke gjelder og ikke datoen kjøpet blir belastet kortet, eller er dette bare et rykte som har spredd seg her på forumet? Sånn jeg ser det er det ingen grunn til å tro at det er bokføringsdato som gjelder siden det da ville være umulig å få doble poeng på kjøp gjort lørdag og søndag. Denne ordlyden i mailen er der for at SEB/SAS skal kunne sikre seg mot klager på kjøp der for eksempel nettbutikken er treg eller hotell som ikke belaster oppholdet før det faktisk gjennomføres og så videre.

17. Lars J

Lars J Veteran

Likes mottatt:
    8,589
    Bonuspoeng:
    183
    Det er ikke bokføringsdato som gjelder, men dagen nettbutikken/hotellet/flyselskapet eller lignende trekker penger fra kortet.

Slik har det vært siden første gang de hadde en slik kampanje, hvor folk har fått det fra at det er bokføringsdato som gjelder aner jeg ikke

18. Mavo

Mavo Senior Medlem

Likes mottatt:
    535
    Bonuspoeng:
    93
    Jepp, og dette kan være en annen dato enn da du bestiller, ref kampanjeteksten:

"Doble poeng gjelder ikke for kontantuttak. Husk at når du handler på nett så godkjenner du at beløpet trekkes fra kortet ditt, mens selve transaksjonen ofte gjennomføres senere. Det er dato for transaksjonen som ligger til grunn for poengoverføringen."

19. RoadKing

RoadKing Helt hekta

Likes mottatt:
    33,678
    Bonuspoeng:
    293
    Aldri handlet julegave til frua så tidlig. Men hva gjør man ikke for poeng :)

FFlyer, Are, jgroneng and 4 others like this.
  20. sunshine

sunshine Senior Medlem

Likes mottatt:
    1,757
    Bonuspoeng:
    93
    La inn en ordre på proteinfabrikken i går etter kl 12, i håp om at det sku bli gjennomført i dag. Men proteinfabrikken var ekstremt kjappe og på appen til Sas mc så dukka det opp fra i går. Jaja, sånn kan det gå. Men heldigvis 16% trumf, så kan trøste meg med det.

Del denne siden