Douchbag Ramverk kofferter - erfaringer

Tråd i 'InsideFlyer Lounge' startet av Nuvolari, 01. mars 2024.

  1. Nuvolari

    Nuvolari EBD

    Innlegg:
    1,084
    Likes mottatt:
    1,650
    Bonuspoeng:
    113
    Vurderer å gå til innkjøp av Douchbag sine Ramverk kofferter i ulike størrelser neste gang det er kampanje med høy sats på viatrumf. Tenker både carry on og de større modellene. Liker godt Rimowa men har inntrykk av at kvaliteten er sånn passe. Det er helt uaktuelt å reise til Tyskland for å fikse en koffert en gang i året.

    Er det noen som har erfaring med Douchbag sine kofferter og kan si noe om kvalitet og ellers om man er fornøyd? Gjerne også hvis noen har tanker om Ramverk vs Ramverk Pro.
     
    oslo.to.unknown liker dette
  2. SundalBonus

    SundalBonus Medlem

    Innlegg:
    15
    Likes mottatt:
    39
    Bonuspoeng:
    13
    FYI: Jeg har tidligere vært ansatt i Db og er neppe objektiv, men dette er min personlige mening. Jeg var forøvrig ikke ansatt da Ramverk serien ble lansert og var ikke involvert i utviklingen.

    Har Ramverk Pro Carry-on og Ramverk Check-In Large.
    Pro er i mine øyne unødvendig for håndbagasje da den uansett utsettes for mye mindre juling og støt.

    Pro er (naturligvis) mer solid fordi rammen er i aluminium. Det vil være en fordel for innsjekket bagasje som utsetter for mye juling. Min check-in (som ikke er Pro) virker svært solid, men foreløpig kun brukt den på 4-5 reiser.

    Verdt å ha i bakhodet at for Check-In (størrelse Large) så er Pro-utgaven 1,5kg tyngre og har 18L mindre volum (forskjellen gjelder også de andre størrelsene). Du får altså mer volum + lavere vekt ved å gå for "ikke-Pro". Kvaliteten på Db nå vs. f.eks 5 år siden kan ikke sammenlignes - de har tatt enorme steg på dette punktet. Anbefaler forøvrig å velge sort/mørk farge da de lyse fargene over tid kan få en del merker (spesielt innsjekket bagasje), samt å melde deg inn i Db Black slik at du har livstidsgaranti.

    I korte trekk: Med mindre du reiser enormt mye mener jeg at Pro ikke er verdt prisen.
     
  3. Nuvolari

    Nuvolari EBD

    Innlegg:
    1,084
    Likes mottatt:
    1,650
    Bonuspoeng:
    113
    Takk for meget nyttig input.
     
    SundalBonus liker dette
  4. oslo.to.unknown

    oslo.to.unknown Aktivt Medlem

    Innlegg:
    320
    Likes mottatt:
    118
    Bonuspoeng:
    43
    Har kjøpt inn fem kofferter til avdelingen min. En stor for innsjekk. Fire små for håndbagasje.

    Veldig fornøyd. Gode hjul.

    Brukt på 30-50 reisedøgn per koffert så langt. Fin stand.
     
    Nuvolari liker dette
  5. freddyen

    freddyen Senior Medlem

    Innlegg:
    1,484
    Likes mottatt:
    1,422
    Bonuspoeng:
    113
    Er det noen som har erfaring med service og reparasjon?
    Jeg tenker når et hjul eller en glidelås ryker.
    Garantien er godt beskrevet på nettsiden, men finnes det lokale forhandlere/servicepunkt, slik som ved Samsonite/American Tourister++?
    Ved skade som flyselskapet skal betale for, blir en gjerne henvist til Morris eller tilsvarende.
     
  6. Preference

    Preference EBG

    Innlegg:
    402
    Likes mottatt:
    535
    Bonuspoeng:
    93
    Vurderer samme kofferter, er veldig fornøyd med bag og sekk fra samme merke. Men kjenner jeg er litt skeptisk fordi de er såpass dyre, så må ha en forsikring uten egenandel (eller veldig lav egenandel) for skader tenker jeg. Kommer jo ikke langt med 1-2k som man får i erstatning ved skade fra flyselskapene..
     
    freddyen liker dette
  7. freddyen

    freddyen Senior Medlem

    Innlegg:
    1,484
    Likes mottatt:
    1,422
    Bonuspoeng:
    113
    Det virker som at SAS sin samarbeidspartner Bagsupport driftes av Samsonite og at de kun tilbyr erstatningskofferter fra deres varemerker
    Skulle du velge kontanterstatning blir den avkortet.
    Dette siste punktet baserer jeg løst på poster rundt om på forumet, men det gjør meg skeptisk til å velge en kostbar koffert som IKKE er Samsonite.
     
    Preference liker dette
  8. freddyen

    freddyen Senior Medlem

    Innlegg:
    1,484
    Likes mottatt:
    1,422
    Bonuspoeng:
    113
    SAS har tydeligvis inngått et samarbeid med Db, men det virker å være en ren affiliate-link som kun SAS har fordel av. Ingen poeng på kjøpet.
    SAS fremhever livstidsgarantien, men spørsmålet er jo hvordan reparasjon og erstatning fungerer i praksis.

    upload_2024-8-3_9-29-36.png
     
    Preference liker dette
  9. SundalBonus

    SundalBonus Medlem

    Innlegg:
    15
    Likes mottatt:
    39
    Bonuspoeng:
    13
    Flyselskapet er forpliktet til å erstatte kostnaden med å reparere skaden. Dersom reparasjon ikke er mulig (eller ikke kostnadseffektivt) så skal de erstatte anskaffelsesverdi.

    Jeg var som nevnt i et tidligere innlegg ansatt i Db og håndterte en del reklamasjoner. Skade som skjer mens kofferten er sjekket inn skal dekkes av flyselskapet. Db tilbyr reparasjoner, men skadene er ofte av et så stort omfang at det ikke er verdt det. Jeg har i mange tilfeller bekreftet dette skriftlig til kunder som opplevde at kofferten omtrent har revnet i to eller blitt knust under transport. Dette videreformidler du da til flyselskapet sammen med kvittering for kjøp og du skal i teorien få refundert kjøpesummen. Praksis for dette varierer sikkert mellom flyselskapene, men kan i hvert fall bekrefte at dette gikk fint med SAS, Norwegian, Lufthansa, mfl.

    Det beste tipset jeg har: Ta bilde av kofferten din før du sjekker den inn på flyplassen. Det gjør det enkelt å kunne bevise ovenfor flyselskapet at en eventuell skade har oppstått i perioden hvor kofferten var sjekket inn.
     
    Preference and freddyen like this.
  10. SundalBonus

    SundalBonus Medlem

    Innlegg:
    15
    Likes mottatt:
    39
    Bonuspoeng:
    13
    Ved kjøp av Db så anbefaler jeg å bruke ViaTrumf. Ofte kampanjer!

    Ved behov for reparasjon tar du direkte med Db. De tilbyr reparasjoner gjennom en tredjepart. Dersom skaden skyldes produksjonsfeil eller dårlig kvalitet på materiale, søm, glidelås eller lignende og ikke kan repareres så får du nytt produkt kostnadsfritt. Her er Db ekstremt kundeorienterte. En forutsetning er selvfølgelig at du har brukt produktet som normalt og at skaden ikke er å betrakte som vanlig/forventet slitasje eller kun kosmetisk.
     
    freddyen liker dette
  11. Christian

    Christian Senior Medlem

    Innlegg:
    940
    Likes mottatt:
    328
    Bonuspoeng:
    63
    Kjøpte en standard Ramwerk cabinkoffert på Anton Sport dot no i helgen, men er de ikke "expandable"? Da er de jo håpløse for hjemreiser.
     

Del denne siden