Dragonair - Kota Kinabalu -- Hong Kong KA60

Tråd i 'Reisebrev' startet av peterfox, 20. juli 2015.

  1. peterfox

    peterfox EBD-QR Platinum- HH Gold - Carlson Rewards - Gold

    Innlegg:
    2,145
    Likes mottatt:
    2,214
    Bonuspoeng:
    113
    I et forsøk på å kutte ned reisetiden på sommerens store utfart, fikk jeg det for meg å booke om;

    Opprinnelig booking
    BKI-KUL (MH)
    KUL-HKG (CX)

    En rask telefon til CX i Kota Kinabalu, og for et lite honorar, ble new routing;

    BKI-HKG med Dragonair - ett datterselskap av Cathay Pacific.

    map-2.gif


    International Departure på BKI har 6 gater, og dette er i skrivende stund mer enn nok for Sabah, Malaysia. Det kan nok i stor grad skyldes at trafikken til AirAsia er flyttet til egen terminal med sine 263 ukentlige avganger.

    Vel ombord, ble man titulert med navn og "rank", og nærmest fulgt til sete. Flyet var av type A321 med 24 seter i Business Class, og med 21/24 stoler fylt, må det sies å være tett på fullt hus.

    Jeg fikk dessverre ikke tatt noen fotos av kabinen, da all boarding foregikk gjennom 1L, det betyr i klartekst at alle i turist-klassen skal igjennom Business på vei bakover i bussen.

    Kabinen fremstod som ren, pen og velholdt.
    Setene var bra til å være Regional Business Class, men ingenting å slå stiften for.

    IMG_0545.jpg
    Pre Departure drinks ble tilbudt, valget var OJ, vann eller Dragonairs signatur cocktail Summer Breeze, frisk og god, men kanskje litt i søteste laget for undertegnede.

    Denne ble fulgt av kald-klut, noe som var deilig etter å ha trasket rundt i terminalen.

    IMG_0551.jpg IMG_0554.jpg
    Menyer ble distribuert med tilhørende viner og annen drikke.
    Ett tankekors er at her er det Chivas Regal 12 yrs som er standard. dette er vel ikke noe vi kan forvente i SK-Plus innen året er omme?

    For flightens yngste deltaker ble det også montert Bassinet på rad 10, som er KAs første rad i C-Class. Ganske utrolig med estimert flytid under 3 timer.

    Mens vi klatret mot marsj høyde ble det gjort klart til lunsj.

    Brett med forrett og dessert ble servert med drikke etter valg. Som datterselskap av CX ble det servert nydelig hvitløksbrød til.

    IMG_0556.jpg
    Jeg hadde med begge mine døtre, og derfor var det følgelig bestilt CHML.
    Bortsett fra velte-koppene, var både 11 og 9 åringen godt tilfreds med serveringen.

    IMG_0558.jpg
    Ganske tett fulgt, kom hovedrett.
    Begge ble presentert på et brett, så det var fritt frem. Jeg valgte kylling i en saus, servert med pasta, og det smakte "kylling"....

    IMG_0559.jpg
    Kabinen ble veldig raskt og effektivt ryddet - det var servering av kinesisk, japansk og bonusfeber te. Jeg toppet opp glasset med Rioja vin, som var brillefin, litt kaffe og en Bailey's til desserten.

    Vi kom nå inn i et område med litt turbulens (på høyde med Manila), da var det bare å vrenge stolen bakover å nyte ristingen..


    IMG_0562.jpg
    Turen videre, var ganske intetsigende - påfyll av vin, litt smådupping, og litt mere vin.
    Vi landet HKG ca. 14 minutter før oppsatt rutetid, og da hadde jeg spist lunch, drukket pre Departure cocktail , champers, 5 glass god Rioja og en Bailey's
    Ikke værst på en tur som i lengde er kortere enn OSL-BCN, heller ikke noe mas om Max 3 enheter,

    Vi takket for oss, Dragonair scorer en sterk femmer....
    Vil vi fly KA igjen? Ja, vesentlig bedre enn storesøster Cathay som er blitt og har vært litt hypet siden midten av 1990 tallet.
    Det jeg ønsker å trekke for er at det ikke ble utlevert "Landing/Arrival card" og dette må hurtig-utfylles ved ankomst til en travel HongKong
     

    Attached Files:

  2. Fnate

    Fnate Halvstudert Røver

    Innlegg:
    3,545
    Likes mottatt:
    6,549
    Bonuspoeng:
    183
    Glitrende rapport. Jeg liker Dragonair, og maten så veldig god ut.

    Hva er CHML og hvor er BKI?

    Og ikke minst... Har du funnet deg noe snus?
     
  3. GinTonic

    GinTonic Senior Medlem

    Innlegg:
    833
    Likes mottatt:
    699
    Bonuspoeng:
    93
    Good stuff! Både meny og seter ser like ut som Cathay sin regionale business. Ser frem til ord og bilder fra Kota Kinabalu, tenker å sette snuten ditover selv i høst :)
     
  4. peterfox

    peterfox EBD-QR Platinum- HH Gold - Carlson Rewards - Gold

    Innlegg:
    2,145
    Likes mottatt:
    2,214
    Bonuspoeng:
    113
    CHML - Child Meal for de under 12, BKI - Kota Kinabalu, Borneo (hodejeger territoriet), Snus ble fikset ved ankomst OSL.
    Jeg fikk forøvrig anbefalt en Svenskbutikk, som ligger i 18. etasje i Star Ferry bygningen - men de hadde ferielukket !

    http://sverigeshoppen.com
     
    Last edited: 20. juli 2015
    Herlov and Fnate like this.
  5. Robert H

    Robert H Senior Medlem

    Innlegg:
    675
    Likes mottatt:
    2,109
    Bonuspoeng:
    93
    Dragelig bra rapport - virkelig imponerende servering på en så kort tur, og ikke minst står det respekt av innsatsen du utviste for å tømme beholdningen av forfriskende leskedrikker (godt ikke jeg var ombord - da kunne det oppstått håndgemeng om den siste enheten...)
     
  6. Herlov

    Herlov Poengsanker InsideFlyer Ambassadør

    Innlegg:
    2,066
    Likes mottatt:
    5,991
    Bonuspoeng:
    183
    Herlig! Dragonair frister! Jeg vurderer å legge inn et leg med dem i februar.
     

Del denne siden