En stund siden varmere strøk, selv om det har vært mange flights siste halvår i den kaldere delen av både Norge, resten av Europa og USA. Men siste CT for 2022 måtte jo brukes, så da ble det en langhelg i Dubai - booket på nyttårsaften 2022 noen timer før den gikk ut. Her kommer det etterhvert en liten rapport om mat og service på Lufthansa business OSL-DXB via FRA. A321 nedover, og A330 videre til DXB. Dagen startet med iskald, men crisp, solskinnsdag i Oslo. Og jeg rakk såvidt å gå på forsinket flytog (bare 4 minutter) før det tikket inn melding fra LH om 25 minutters forsinkelse ut av Gardermoen. Alt mens skjermene melder om den nyeste bankkrisen. Ja, ja, blir grei tid til frokost i gullstuen da...
SAS gull lounge byr på det vanlige til frokost: Mye folk, litt kjedelig pålegg (ost & skinke, anyone?) og masse varianter av ferskt brød og rundstykker. Ingen sjanse for pre-departure bobler, kun boblefrie viner
Mindre maskin enn planen. Stappfull A320neo, sa de på gate og oppfordret folk til å sjekke inn håndbagasje. Men nå på rad 1, av 5 rader med business. Og ekstra bonus av enda mer plass siden jeg fikk hele 3-seteren alene til tross for at flyet altså skulle være helt fly. Ingen SAS-typ soft-block selvsagt. Liker både Lufthansa og British Airways bedre med sin garanterte hard-block i C-klasse Sete B og E:
Enkel, men helt grei lunch. Vin fra skikkelig helflaske. Tysk Burgund, ifølge streng og proff tysk kvinnelig crew member. British Airways har bedre mat på tilsvarende kort rute til London fra OSL. Selv om det sikkert er urettferdig å sammenligne basert bare på ett måltid. Alt av mat og drikke var servert allerede etter 20 minutter i luften. Og runde 2 av drikke-servering etter nye 15 minutter, du verden for et tempo! Damen ble helt sjokkert over at jeg ikke ønsket påfyll av vinen allerede, så hun spurte på nytt da hun returnerte med vognen tilbake mot galley 5 minutter senere. Da sa jeg "danke schôn". Hun sa et fornøyd tysk-klingende engelsk med "heeeeeeere we go!", som om dette var starten på et tømme tralla opplegg da hun serverte glass nr 2 For the record: jeg stoppet der...
..... Og for enkelte slutter flyturen litt kjipt, siden disse ventet på noen fra Norge ved flytrappen
Litt vel spennende for ham det gjaldt, mistenker jeg Alle i hele bussen stirret da 4 politifolk fulgte ham inn i bilen....
Pga tarmac parkering og busstid til terminalen ble det enda mindre tid enn planlagt på FRA. Måtte nesten gå direkte til gate uten å besøke LH Senator loungen langt ute på T1 B-pir. Det er en vanlig LH Biz lounge nærmere gaten jeg skulle reise fra, så jeg gikk innom der i 10 minutter istedet. Rakk stort sett bare et kjapt møte med denne tyskeren:
LH byr på smått gamle, men ganske smarte C-class flat beds, med 2-2-2 i sin A330-300. Eneste store ulempe er at vindussetene ikke har tilgang til midtgangen uten å forstyrre naboen som kanskje sover. Og den obligatoriske champisen før avgang selvsagt
Dropper full-size bilder av hele menyen, men det kan bli noen gode smakebiter av både mat og testing av flere viner her...
Damen ved siden av meg ble konsekvent omtalt med navn, mens det å være EBD/*G ikke nådde helt opp til den æren EDIT: sannelig gikk han over til å på tysk kalle meg "Herr tobeornot999" omtrent fra samme tidspunkt maten ble servert. Yay! Rikelig drikke-utvalg på trallen, og en rask første runde fra front i Biz. På rad 2 kunne jeg absolutt ikke klage. Komplett utvalg etter menyen og det gikk mye i sprit-drinker blant passasjerene rundt meg. Kanskje fordi vi skal til forbudt-land (nesten da) for alkohol. Gikk istedet for champagnen selv. Og drakk den sammen med forretten også. Pluss uoppfordret påfyll mellom forrett og hovedrett Før det: Hvit duk på bordene, og deretter var det tid for bestilling av mat fra menyen. Effektivt og ryddig. Tyskere er gode på slikt! Men denne posten kommer etter landing. 29 Euro for WiFi var tullete dyrt for kanskje så mye som 5 timers dekning ombord Gikk for laks forrett. Helt grei, men heller ikke mer. Minner litt vel mye om noe som kommer i pappeske på europeiske ruter i SAS Plus... Hovedrett av king prawn var veldig bra. De var litt uheldige med at hummer-sausen fikk en gele-aktig konsistens når den ble oppvarmet ombord, men smaken var veldig bra. Aller største take-home fra denne mid-haul reisen er at servicen på Lufthansa er sinnsykt bra og fremoverlent. Aldri nødvendig å spørre om noe, crew er der før du rekker å tenke på at du trenger det. Imponerende! De er riktignok hele 8 crew som tar seg av 9 rader x 6 seter i Biz. Selv om de er endel folk å dele jobben på, står de på som jeg aldri har sett BA, AA eller enda mindre SAS gjøre. Det løpes i midtgangene innimellom. Som kanskje blir litt vel mye
Og hovedrett pluss oster til dessert. Hovedretten på bildet er omtalt i forrige post, og ostene ble etter min forespørsel servert med en riktig god Bordeaux. Som tyskeren synes var morsomt at kom fra "Chateu Germain" Merkelig konsept at de slår av alt lys og oppfordrer til søvn typ kl 16 Frankfurt tid/kl 19 Dubai tid. Men slik var det nå.
Oppsummert fra turen nedover: helt imponerende solid service fra Lufthansa på FRA-DXB. En ikke så fantastisk ting var at de delte ut fast track passport passes til Biz før landing. Topp, tenkte jeg. Men foran en sykt lang pass-kø, kunne en flyplass-ansatt fortelle at de ikke hadde hatt fast track passport queue på lenge Endte med å "bare" ta en halvtime, men ekstra nedtur etter liksom-fasttrack kortet....
Lett å få bil fra flyplassen inn til sentrum med Uber, da. Kaos, selsvagt, men når man passerte alle luringene som ropte at de kunne tilby taxi så var veien kort til Uber sitt eget område for pick-up.
Uber er dyrere enn vanlig taxi i Dubai. Bare å gå forbi alle som forsøker å stanse deg (som faktisk ofte er Uber) og ta en vanlig taxi.
Takk for info, det visste jeg ikke. Men Uber funker gull, med alt de byr på både av sikkerhet, tracking i appen, og null stress med betaling. Kostet 83 AED, enkelt regnet 250 kr, for nesten 20 minutters tur, og det var det verdt. Det meste er ganske dyrt i Dubai, så denne prisen synes jeg var innafor selv om jeg kanskje kunne spart noen kroner.
Hjemmekontor i 31 grader og en avkjølende bris under palmene er ikke feil Har hatt noen Teams-møter og svart en del mail fra bassengkanten, men så går det plutselig mot helg!