EB Diamant - Verdt å gå for?

Tråd i 'SAS EuroBonus' startet av esop99, 26. mai 2019.

Tags:
  1. esop99

    esop99 EBD

    Innlegg:
    38
    Likes mottatt:
    73
    Bonuspoeng:
    18
    Hei folkens,

    Takk for mye bra kunnskap og deling her på forumet. Jeg sitter og funderer på en diskusjon som har vært oppe innimellom - Jeg har oppnådd gullkortet et halvt år inn i perioden (ut november 2019) med en del reiser og poeng fra AmEx og SAS MC. Spørsmålet mitt nå er jo om det er noen ekstra verdi i diamantkortet?

    Ligger med ca 51 000 poeng nå, og planlagte reiser og Sas MC gir utsikter til ca 20-25 000 basispoeng de kommende 4-5 månedene. Jeg har nok i utgangspunktet ikke nok reiser for å komme opp på de nødvendige 90k. Jeg funderer derfor på "er det egentlig verdt det?/Kan jeg forsvare å bruke noen tusen på å få diamant som jeg egentlig ikke trenger?"

    Er det noen som har noen gode innspill?
     
  2. Arvid1410

    Arvid1410 Veteran

    Innlegg:
    1,529
    Likes mottatt:
    6,686
    Bonuspoeng:
    183
    I det daglige gir ikke diamant deg særlig mer enn gratis drikke på flyet. Ved irropp står du lenger fremme i køen for ombookinger etc. Ved bud på oppgradering på langdistanse så er ditt bud vurdert høyere enn andre (jeg vet ikke i praksis hvor mye, men ved samme bud skal du i alle fall gå foran gull og lavere).
    For min del benytter jeg meg av tilbudet om gratis drikke på flyet, de andre to har ikke vært aktuelle for meg i løpet av de to årene jeg har vært diamant.
    Om det er verdt det er det selvfølgelig bare du som kan vurdere, men jeg hadde i alle fall ikke ofret veldig mange tusenlapper for å få Diamant (men er man først veldig nært så hvorfor ikke...)
     
    Sjefen1234 liker dette
  3. Woodswing

    Woodswing Aktivt Medlem

    Innlegg:
    271
    Likes mottatt:
    1,362
    Bonuspoeng:
    93
    Jeg vil si at Diamant har tre gode fordeler. Og så er det vel litt individuelt hvor mye disse er verdt for hver enkelt.

    1. Den hyggelige fordelen med å gi bort et gullkort til familie eller venner.
    2. SAS booster budene på SAS upgrade med 30%. Og det er en fin bonus for å lettere få en mer behagelig reise.
    3. Først i køen. Når dritten treffer vifta kommer du gjennom på telefon umiddelbart. Eksempelvis under den nylige streiken kom jeg gjennom på to min for å booke om.

    I tillegg kan man få litt å drikke når man flyr med SAS bak.

    Hadde jeg havna 10 -15 000 unna kvalifiseringsnivået hadde jeg bare droppa det. Gull ivaretar bra nok. Men om jeg havner 3-4000 unna ender det vel med en MR for å beholde det.
    Og det er fint lite "customer appreciation" å snakke om som Diamant.
     
  4. lMartin

    lMartin Jeg var ung og trengte poengene! InsideFlyer Ambassadør

    Innlegg:
    1,975
    Likes mottatt:
    6,293
    Bonuspoeng:
    183
    Lounge ved ankomst kan også være kjekt.
     
    flying_all liker dette
  5. esop99

    esop99 EBD

    Innlegg:
    38
    Likes mottatt:
    73
    Bonuspoeng:
    18
    Takker for rask respons - har jo vært ute for 3-4 veldige kjedelige irropp hvor to medførte 24 timer forsinkelser så prioritet her er jo absolutt en positiv greie.

    Da tror jeg tilnærmingen bli "vent og se" til over sommeren og jeg har litt mer følelse på om det blir et close-race eller ikke.
     
    Insomnia4u liker dette
  6. flying_all

    flying_all Finnair Platinum + EBD / EBG lifetime

    Innlegg:
    3,191
    Likes mottatt:
    7,002
    Bonuspoeng:
    183
    Det jeg setter mest pris på er lounge ved ankomst og kommer raskt igjennom på telefon.

    1. Jeg flyr ofte Finnair og de gangene jeg lander på OSL går jeg alltid innom gullstua utland før jeg flyr videre innland med SAS.

    2. Har hørt at folk venter 30 min til 2 timer i kø for å komme igjennom på SAS telefonen. Jeg har aldri ventet mer enn 1 min.

    Om du skal gå for diamant kommer jo veldig an på. Dersom du egentlig ikke flyr nok til å kvalifisere så spiller jo begge mine fordeler inn:

    Trenger du lounge ved ankomst? Trenger du rask tilgang til SAS kundeservice? Trenger du gratis drikke ombord, viss du ikke flyr så ofte.
     
    drsyk liker dette
  7. snik

    snik Aktivt Medlem

    Innlegg:
    403
    Likes mottatt:
    556
    Bonuspoeng:
    93
    Angående punkt 1. Du har ikke tilgang til lounge ved ankomst med Finnair. Du slipper inn i loungen fordi du har dagsaktuell avgang med SAS ut igjen. På samme måte som alle som har plus-billett eller EBG+.
     
  8. flying_all

    flying_all Finnair Platinum + EBD / EBG lifetime

    Innlegg:
    3,191
    Likes mottatt:
    7,002
    Bonuspoeng:
    183
    Les en gang til :p

    (Lander med Finnair, har sas flight videre innland, går i sas gullstua utland)
     
  9. snik

    snik Aktivt Medlem

    Innlegg:
    403
    Likes mottatt:
    556
    Bonuspoeng:
    93
    Jeg har lest om igjen, og står fortsatt på mitt. Dette har ingenting med EBD-fordelen ankomstlounge å gjøre. Du kan gjøre akkurat det samme med EBG.
     
    Last edited: 26. mai 2019
  10. flying_all

    flying_all Finnair Platinum + EBD / EBG lifetime

    Innlegg:
    3,191
    Likes mottatt:
    7,002
    Bonuspoeng:
    183
    What? Hva mener folk med «EBD har lounge ved ankomst» da. Viss man ikke har fly videre feks?

    Trodde dette var en EBD fordel jeg :cool::p:p din snik
     
  11. Schlandy

    Schlandy Veteran

    Innlegg:
    1,541
    Likes mottatt:
    4,202
    Bonuspoeng:
    113
    E
    helt korrekt, dette har ingenting med lounge ankomst fordel å gjøre
     
    esop99 liker dette
  12. Travv

    Travv Medlem

    Innlegg:
    149
    Likes mottatt:
    131
    Bonuspoeng:
    43
    Man har vel fortsatt tilgang til lounge ved ankomst som EBD, selvom man ikke har SAS billett videre? Dette er jeg ganske sikker på
     
  13. holmen

    holmen "Ung" og "lovende"

    Innlegg:
    16,763
    Likes mottatt:
    57,032
    Bonuspoeng:
    293
    At man kan benytte lounge ved ankomst, når man ikke har flight videre.
     
  14. flying_all

    flying_all Finnair Platinum + EBD / EBG lifetime

    Innlegg:
    3,191
    Likes mottatt:
    7,002
    Bonuspoeng:
    183
    Da lærte man noe nytt! Trodde det var EBD ved begge tilfeller :)
     
    watchaddicted and holmen like this.
  15. Origo

    Origo Senior Medlem

    Innlegg:
    1,247
    Likes mottatt:
    2,711
    Bonuspoeng:
    113
    Har kjøpt en del Plus Saver billetter, og kommer alltid med tidligere flighter om jeg skulle ønske (kun håndbagasje, og møter ved gate).
    Tror diamant har hjulpet de gangene jeg har havnet på venteliste...

    Ellers setter jeg også pris på lounge ved ankomst og et gullkort å GI bort)
     
    esop99 liker dette
  16. esop99

    esop99 EBD

    Innlegg:
    38
    Likes mottatt:
    73
    Bonuspoeng:
    18
    Blir jo mest innenriks flygning for min del.

    Erfaringen er at det er litt krevende å få familie på fire på tur med ordinære bonusreiser, men med 30% rabatt for på Beste tilgjengelighet er jo det også en fordel som jeg tenker kan være grei å ha med. Men det er vel ikke mulig å kombinere CT med kjøp av billetter basert på "Beste tilgjengelighet"?
     
  17. jvsandem

    jvsandem Veteran

    Innlegg:
    2,469
    Likes mottatt:
    7,323
    Bonuspoeng:
    183
    Hadde en tur SVG-OSL tidligere i år der jeg faktisk var på plass 2 avganger før min opprinnelige. Spurte pent, og kom med. 4 ledige plasser, 3 diamanter og en laaaang liste med gull sto allerede oppskrevet og jeg fikk den fjerde plassen. Ingen med gull kom med. Så ja, det er absolutt en verdi.

    Også lounge ved ankomst setter jeg høyt. I morgen ankommer jeg OSL 09.20 og da må jeg jobbe et par timer. Litt mer behaglig å gjøre det i gullstua enn ute blandt de vanlige dødelige...
     
    flying_all, Eddie47 and Origo like this.
  18. flying_all

    flying_all Finnair Platinum + EBD / EBG lifetime

    Innlegg:
    3,191
    Likes mottatt:
    7,002
    Bonuspoeng:
    183
    Jeg kom med TK til OSL en gang måtte helt rundt og videre med fly OSL AES. Forsinket inn til OSL og to forskjellige bookinger. Gaten ringte meg og spurte om jeg var langt unna... rakk ikke flyet.

    Når jeg kom til gaten skrev hun ut 2 nye billetter til oss og sa, siden du er diamond skal jeg gjøre et unntak.

    Siste flyet til Ålesund den dagen... og det var fullt. Bra service :)
     
  19. Flight Cancelled

    Flight Cancelled Bonusjeger

    Innlegg:
    1,525
    Likes mottatt:
    3,518
    Bonuspoeng:
    113
    Det handler vel en del om reisemønsteret ditt. Reiser du mye kort på innenriks vil jeg påstå at det knapt er forskjell mellom EBG og EBD. Reiser du mye interkontinentalt og ønsker å lettere oppgradere til business er EBD-boosten til Plusgrade veldig kjekk. Reiser du mye mellom nord og sør om vinteren eller andre ruter som ofte kan få problemer med regularitet, så er det definitivt en forskjell på hvor rask hjelp man får med EBD kontra EBG.

    Jeg skulle ut å fly andre juledag. SAS-flyet jeg skulle med ble kansellert, og enste mulighet å nå connection videre fra OSL (siste for dagen) var med 2 x WF. På det første WF-flyet var det 4 ledige seter, og de ble alle gitt til EBD. Tror alle vi var ganske fornøyd med å slippe overnatting på OSL andre juledag.
     
    drsyk liker dette
  20. Kaffen

    Kaffen Globetrotter

    Innlegg:
    2,049
    Likes mottatt:
    5,342
    Bonuspoeng:
    183
    Etter at family pooling har kommet så har mange av fordelene blitt visket ut, for jeg har EBD, mi mor har EBG, og svigerinna fikk EBG av meg. Jeg og mi mor har MC Premium nivå 4 og jeg, min far, mi mor, min far og bror har amex elite og mi svigerinne har amex premium. Så hva får familien for dette?

    * 2 mill eurobonus poeng på deling i familien.
    * SAS Business for prisen av GO på alle.
    * 9 CT billetter, som mi mor bruker flittig.

    Så hva får jeg for EBD som ikke blir dekket av EBG?

    * Gi bort Gullkort
    * Lounge ved ankomst OSL, ARN og CPH.
    * 30% rabatt på beste tilgjengelighet.
    * Drink fra vogna i GO.
    * Kjappest service på telefon.

    Tror bare det å gi bort gull blir brukt, kanskje mi svigerinne får 30% beste tilgjengelighet neste år til SFO så sikrer hun EBG, min bror sikrer EBG med SAGA + Amex Elite, så får min far EBG av meg også min mor på AMEX Elite + MC Premim også har vi ett lass med sølvunger på lasset. Nå har også både min mor, min far og svigerinna fått opp øynene for hobbyen vår, så nå akselererer inntjeningen i takt med deres økende erfaring :D
     
    Last edited: 27. mai 2019
    Ombo liker dette

Del denne siden