EB strategi 2023 - kredittkort og reisebooking

Tråd i 'SAS EuroBonus' startet av oslo.to.unknown, 22. jan 2023.

  1. oslo.to.unknown

    oslo.to.unknown Medlem

    Innlegg:
    248
    Likes mottatt:
    90
    Bonuspoeng:
    28
    Hei, nå er det så mye bevegelser i vilkårene til de forskjellige kortene at jeg har blitt litt svimmel.
    Jeg har ikke reist på en del år, så signet opp på nytt for mastercard denne vinteren-

    Jeg har følgende kort:
    - SAS Mastercard premium (10k sign up bonus)
    - SAS Amex Elite (60k 2023 kampanje)

    Jeg er del av følgende bonusprogrammer:
    - Eurobonus
    - Trumf
    - IHG
    - Hilton
    - NC

    Min tenkte strategi er følgende for kredittkort og eurobonus:

    - Være fleksibel til å få maks utbytte av ulike kampanjer
    - Dobbeldippe mest mulig med trumf medlemskap + amex/sas mc
    - Spend på SAS Mastercard når jeg handler på sas.no eller i utlandet, eller når Amex ikke aksepteres
    - Spend på Amex Elite opp til 45k innen april
    - Nedgradere fra Elite til premium i mai
    - Overgang til Trumf Visa fra mai for spend, kombinert med SAS MC/Amex avhengig av kampanje

    Noen innspill på denne strategien?

    Videre er jeg veldig usikker på hotell. Noen som har noen ideer her?
     
    Flyskrex liker dette
  2. Spielhaug

    Spielhaug Veteran

    Innlegg:
    3,165
    Likes mottatt:
    7,928
    Bonuspoeng:
    183
    Hvorfor går du over til TrumfVisa i mai? Er det ikke bedre å kjøre SAS MC for statuspoeng?
     
    oslo.to.unknown liker dette
  3. milehigh

    milehigh Veteran

    Innlegg:
    2,984
    Likes mottatt:
    8,365
    Bonuspoeng:
    183
    Du sier ikke noe om hvilke statuser du har eller reisemønster (steder, volum), men en ide er her.
     
    oslo.to.unknown liker dette
  4. oslo.to.unknown

    oslo.to.unknown Medlem

    Innlegg:
    248
    Likes mottatt:
    90
    Bonuspoeng:
    28
    Spielhaug: Med de nye sas mc reglene er jeg usikker på om jeg synes det er verdt det.

    Mile high. Godt poeng. Jeg reiser i Europa med fleks/plus 7-15 ganger i halvåret. Interkontinentalt 2-4 ganger i året. Men har også mye spend for reiser jeg booker for andre. 300-400k i året.

    Bor en del på ihg, Hilton og Hyatt grunnet jobb. Ikke noe jeg primært booker selv. Men lurer på hvilket program jeg bør starte med å levle. Har vært for slapp på å registrere netter. Så har vel bare 10-20 per program fra i fjor.

    Status starter omtrent på scratch. Ebs. Men usikker på hva som gir meg mest å oppnå først. Og om noen av disse programmene har match med et flying Blue eller oneworld selskap hadde det vært relevant. Opplever ofte at sas flyr for sjeldent eller for dyrt til en destinasjon. Så usikker på hvor høyt jeg skal prioritere ebg i år.

    Takk for alle innspill
     
    Flyskrex liker dette
  5. democomputer

    democomputer Senior Medlem

    Innlegg:
    1,228
    Likes mottatt:
    5,403
    Bonuspoeng:
    183
    Merk at du restarter opptjening mot CT hvis du bytter amex-kort.

    Så er det greit å vurdere hva du vil bruke poeng på også, ikke bare hvordan du vil tjene dem.

    -Er du glad i å bruke poeng på SAS-ruter er Fly Premium, FP, fra SAS MC fint.
    -Ønsker du å dra med Star Alliance er CT fra Amex fint.

    K
     
    oslo.to.unknown liker dette
  6. milehigh

    milehigh Veteran

    Innlegg:
    2,984
    Likes mottatt:
    8,365
    Bonuspoeng:
    183
    Forholdet mellom jobb og fritidsopphold er jo også veldig relevant. Og hva slags policy arbeidsgiver har. Generelt er jo value av statusbenefits høyest på fritidsreiser, gjerne med familie. Videre vil jeg si verken IHG, Hyatt eller Hilton har stor verdi uten toppstatus. Med et lite unntak for Hilton som med midlevel gold bla gir gratis frokost. For å få toppstatus må du nok fokusere på en kjede. Både IHG og Hyatt kan oppnå status basert på spend om det er aktuelt med raus arbeidsgiver og greit feriebudsjett ellers. Med IHG kan du kjøpe ambassador status. Hilton gold/diamond kan også kjøpes av andre medlemmer med nok egne stays (jeg har hilton gold til salgs om du er interessert). Men bortsett fra det vil jeg si at Hyatt er klart best av disse programmene. Info om dette er postet elsewhere på forum. Og jeg har personlig toppstatus i alle de 3 programmene og har vel hatt det 10+ år.
     
    jgroneng, eventyrer and Maggie like this.
  7. oslo.to.unknown

    oslo.to.unknown Medlem

    Innlegg:
    248
    Likes mottatt:
    90
    Bonuspoeng:
    28
    Ok, tusen takk for info milehigh. Veldig nyttig!

    Jeg har ganske stor frihet når det kommer til booking, styrer både min egen og teamet mitt sin booking når det er praktisk.

    På jobb er målet mitt er å sikre best mulig oppgraderingsmuligheter på både flights og hotell over tid for både meg og teamet mitt.

    Privat er status og CT en hyggelig bonus over tid, men ikke noe jeg stresser voldsomt med i år - da jeg synes det virker å være veldig tynt utvalg allerede nå og sikkert ikke noe bedre i februar/mars når jeg har første CT klar. Så har tenkt at å optimalisere for EB points kanskje ikke er så dumt.

    På hotel har jeg IHG Gold, Hyatt har blitt resatt og Hilton har ikke klart å regge noe særlig. Men skal følge litt bedre med. Er det mulig alle disse stedene å booke andre inn på eget bonusnummer? eller ha en corp konto?
     
    Flyskrex and eventyrer like this.

Del denne siden