EBD: Fikk du courtesy upgrade?

Tråd i 'SAS EuroBonus' startet av Darkcho, 23. sept 2015.

  1. mathiasfe

    mathiasfe Veteran

    Innlegg:
    2,775
    Likes mottatt:
    10,107
    Bonuspoeng:
    183
    Kan svare på mitt eget spørsmål med denne (er i grace-perioden nå):

    Strekning: CPH-ORD
    Klasse booket: Først SAS Go og så Plusgrade til Plus.
    Oppgradert: Ja, til SAS Business
    Oppgradert tidligere: Ja, fra Plus til Business da også.
     
  2. SuperVC10

    SuperVC10 Medlem

    Innlegg:
    182
    Likes mottatt:
    216
    Bonuspoeng:
    43
    Nice! Når fikk du beskjed?

    Og påvirker det sjansene for CU å sjekke inn via app/nett før en ev. CU tror du/dere?
     
    Last edited: 22. aug 2018
  3. mathiasfe

    mathiasfe Veteran

    Innlegg:
    2,775
    Likes mottatt:
    10,107
    Bonuspoeng:
    183
    Fikk beskjed ca 22 timer før avgang.

    Både denne gangen og sist gang jeg fikk CU så hadde jeg ikke sjekket inn når jeg fikk mailen, men vet ikke om det har noe å si.
     
  4. NilsernNilsen

    NilsernNilsen Aktivt Medlem

    Innlegg:
    315
    Likes mottatt:
    2,371
    Bonuspoeng:
    93
    Jeg har fått CU etter at jeg har sjekket inn!
    Kom “your booking has changed” i appen, og jeg kunne velge sete på nytt!
     
    SuperVC10 liker dette
  5. Anton80

    Anton80 Senior Medlem

    Innlegg:
    712
    Likes mottatt:
    514
    Bonuspoeng:
    93
    Samme her. Hadde sjekket inn begge gangene
     
    NilsernNilsen liker dette
  6. SuperVC10

    SuperVC10 Medlem

    Innlegg:
    182
    Likes mottatt:
    216
    Bonuspoeng:
    43
    Takk for svar!

    Ser dårlig ut for min del denne gangen. Reiser i morra. Fikk avslag på Plusgrade. Vi er to pax (EBD og EBS). Expertflyer viser to blokkerte og ett ledig sete. Men ikke ved siden av hverandre. Heller ikke fullt i plus, hvor vi sitter.

    Antar at SAS ikke gir CU når det ikke er mulig å plassere reisefølget samlet. På den lyse siden øker dette kanskje sjansen for CU på vei tilbake!
     
  7. ccurrahee

    ccurrahee Helt hekta

    Innlegg:
    9,652
    Likes mottatt:
    34,854
    Bonuspoeng:
    293
    Nope ikke no CU

    Fikk bud igjennom fra GO-Bizz for minstebud i stedet.
     
  8. Ombo

    Ombo Medlem

    Innlegg:
    197
    Likes mottatt:
    927
    Bonuspoeng:
    93
    God morgen fra New York.

    Hadde en fantastisk tur fra Stavanger til New York i går via København. Vi hadde totalt 3 bookinger og alle i Economy. Meg (EBG) og min mann (EBD) var på en booking og så hadde vi bestilt ungdomsbilletter til våre to sønner (begge EBS) og eldstemanns kjæreste (statusløs). For en stund siden fant svigermor ut at hun også ville bli med og vi bestilte til henne på et tredje bookingnummer. Hun er også statusløs.Men takket være en engel her inne på forumet som jeg ikke husker navnet på hadde jeg lært at man kunne ringe SAS og koble alle bookingene sammen så det hadde jeg gjort.

    Høstferien startet i går på Vestlandet og det var stappfullt på SVG i går ettermiddag og stappfulle fly. Svigermor fikk ikke allokert sete ved innsjekk men fikk beskjed om at hun ville få sete ved gaten. Dette gjorde oss litt nervøse på hennes vegne så vi kontaktet personalet ved gaten med engang vi kom dit for å høre hva dette betydde. Vi fikk da vite at flyet var overbooket i Go og de måtte flytte rundt på folk. Vi svarte raskt at svigermor var fleksibel med hvor hun satt og vi andre var heller ikke fremmede for tanken å bli flyttet på og gjerne frem til Plus....Ingen problem at vi ikke fikk sitte sammen sa vi....mannen i skranken noterte seg dette og ganske riktig; da vi skulle boarde flyet til København kom det opp nye lapper med nye seter både til meg; ektemann og svigermor i Plus. De 3 ungdommene var imidlertid i Go.

    Dagen før avreise kom det Mail med tilbud om å kjøpe oppgradering til Plus for reisen til EWR og samme dag kom det SMS med samme tilbud. Vi fant imidlertid ut at dette ikke var aktuelt. Men tydeligvis var det få som hadde slått til på dette tilbudet for da vi skulle sjekke inn på boardingområdet for flighten til EWR kom det opp ny lapp til alle 6 med nytt sete. Vi var alle oppgradert til Plus!

    Vår sønns kjæreste var mektig imponert: flybillett tur-retur SVG-EWR for kr 2800 inkludert SAS plus på den ene lange strekningen!

    Jeg har lært mye på forumet men dette var toppen. Så tusen takk for all deling av informasjon her inne; hadde det ikke vært for dette forumet her hadde jeg ikke hatt peiling på at jeg skulle ringe SAS og koble bookingene sammen.

    Vet ikke om dette regnes som courtesey upgrade men samme det egentlig; oppgradering var det uansett.
     
    Last edited: 06. okt 2018
  9. interface87

    interface87 Medlem

    Innlegg:
    127
    Likes mottatt:
    134
    Bonuspoeng:
    43
    Er "bare" Gull og reisen er booket med CT :)

    Status: EBG
    Selskap: Thai Airways
    Strekning: DPS - BKK
    Klasse booket: Business Class
    Oppgradert?: Ja, til First Class
    Oppgradert tidligere?: Ja, 1 gang.
     
    Last edited: 13. juni 2019
    Cumulus, Keikrem, Misterix and 5 others like this.
  10. Xflipper

    Xflipper Veteran

    Innlegg:
    4,186
    Likes mottatt:
    3,120
    Bonuspoeng:
    113
    Thai flyr vel med noen 747 mellom DPS og BKK. De har ikke F service eller selger F billetter, men stenene i F står der og man kan få disse reservert. Ville ikke kaldt det en oppgradering til F. Men uansett deilig å få et nydelig sete i nesen på 747 :)
     
    Jonkebassen liker dette
  11. runarg

    runarg Aktivt Medlem

    Innlegg:
    323
    Likes mottatt:
    696
    Bonuspoeng:
    93
    Jeg er i luften nå på vei fra ARN til LAX. Jeg har billett i GO og er Diamond. Da jeg sjekket inn online i går så jeg at setet sto som 20F. Så tydeligvis CU uten at jeg fikk noe beskjed.
    Så ved gaten på ARN ble jeg ropt opp. En hyggelig mann sa "Du reiser så mye at du ikke bør sitte i Plus. Her er et nytt boarding pass til Business"!!
    Min første gang med dobbel CU.
     
    Qee, haifinn, NoLimit and 30 others like this.
  12. runarg

    runarg Aktivt Medlem

    Innlegg:
    323
    Likes mottatt:
    696
    Bonuspoeng:
    93
    Det skjedde igjen. I forrige post skrev jeg at jeg fikk dobbel oppgradering ARN - LAX, fra GO til Business.
    Nå har jeg akkurat lettet fra LAX på vei tilbake til Stockholm. Jeg ble oppgradert til Plus ved innsjekking, og ved gaten ble jeg nok en gang oppgradert videre til Business.
    Nesten for godt til å være sant?
     
  13. ILS2

    ILS2 Senior Medlem

    Innlegg:
    1,107
    Likes mottatt:
    3,177
    Bonuspoeng:
    113
    CU = Oppgradert pga status uten at det er et operasjonelt behov for det

    Op-up = Oppgradert pga status grunnet et operasjonelt behov (som oftest overbooking i Go)

    Sommerferien er tiden for «perfekte stormer» der begge disse inntreffer forholdsvis hyppig på samme avgang (min erfaring). Kjekt når hele familien er på tur!
     
  14. jelgsath96

    jelgsath96 Nytt Medlem

    Innlegg:
    1
    Likes mottatt:
    0
    Bonuspoeng:
    1
    EBD
    OSL-CPH-YYZ-ARN-OSL
    SK
    GO -> BUSINESS (CPH-YYZ)
    GO -> PLUS (YYZ-ARN)
    Oppgradert 1 gang til Plus på kortdistanse. Første langdistanse med SAS som EBD.

    Spurte i loungen på OSL om oppgradering. Det var det gate agent i CPH som bestemte, men hun skulle legge inn en kommentar.
    Ved boarding hadde jeg blitt oppgradert til biz.

    På returen spurte jeg ved innsjekk om oppgradering. Fikk til svar at jeg allerede var oppgradert til Plus, men hvis jeg ville kunne de sjekke pris på oppgradering til biz. Kostet 750 CAD, takket nei.
    Hørt at SAS på andre siden av dammen kun har lov til å gi single upgrade. Noen som vet mer om det?
     
  15. tobeornot999

    tobeornot999 Flying high

    Innlegg:
    3,760
    Likes mottatt:
    7,704
    Bonuspoeng:
    183
    SAS sitter i Norden og vurderer behovet for å oppgradere pga operasjonen, ja. Feks dersom det er helt fullt i plus, som du har bestilt. Da kan det bli til biz om du er diamant/gull. Men det skjer veldig sjelden hos SAS, for de har rimelig god oversikt over load fra før av.

    Enda sjeldnere er turistklasse til biz - for da er du veldig langt bak i køen etter plus-folk som kan oppgraderes, og har høyeste status hos SAS. Men kanskje en turist-til-plus i så fall - om noen andre skyves opp fra plus.

    Dette rører uansett ikke agenter i USA, og de har ikke muligheten til å gjøre det heller.
     
  16. Eddie47

    Eddie47 1D

    Innlegg:
    14,184
    Likes mottatt:
    869,721
    Bonuspoeng:
    293
    Min datter, med gullkort, er flere ganger blitt ropt opp ved boarding på IAD for å bli oppgradert fra økonomi til business.
    Dette skjer sikkert lettere siden hun reiser alene.
     
    RoadKing and Liza like this.
  17. Kenneth79

    Kenneth79 EBD, FBG

    Innlegg:
    58
    Likes mottatt:
    153
    Bonuspoeng:
    33
    Hyggelig å kunne blåse liv i denne tråden igjen!

    Med en lang tur hjem fra Tokyo på timeplanen i dag så våknet jeg til endret booking i app og mail om CU til business i innboks.

    Ser at mailen kom ca. 5-6 timer før og til info så er jeg på dag 1 i grace perioden. Ser det har vært diskutert tidligere, men ser ikke ut som grace perioden har noe å si for CU.

    Opprinnelig booking var Business Pro på utreise med Plus Pro på retur.

    Fornøyd med den!:)
     
    Last edited: 01. juli 2023
    RoadKing, Flymunda, NoLimit and 8 others like this.
  18. mrhaakon

    mrhaakon Aktivt Medlem

    Innlegg:
    483
    Likes mottatt:
    1,390
    Bonuspoeng:
    93
    Hadde en positivt opplevelse med Lufthansa i går.
    Vi var 3 stk på samme billett og vi hadde bestilt lightbilletter, men alle 3 ble oppgradert til bizz.
    2 med gull og 1 med sølv.
    Alltid gøy når man ikke forventer noe :D.
    Og aldri blitt skjenka så mye på et fly før :cool::confused:
     
    Kristian, RoadKing, Flymunda and 7 others like this.
  19. EndreD

    EndreD Veteran

    Innlegg:
    1,992
    Likes mottatt:
    10,934
    Bonuspoeng:
    183
    Swiss air leverte. Hadde booket vanlige økonomibilletter fra Zürich til Bangkok for meg og min 13 år gamle datter. Fant ut da vi skulle gå ombord i flyet at vi var oppgradert fra en stappfull økonomikabin til en to seters premium economy.

    Det var en veldig hyggelig overraskelse, jeg hadde trodd at de heller ville prioritere sine egne medlemmer enn oss andre i alliansen.
     
    RoadKing, Upsaker, EgilSk and 5 others like this.
  20. pma

    pma Nytt Medlem

    Innlegg:
    42
    Likes mottatt:
    197
    Bonuspoeng:
    33
    Mulig dette var en operational upgrade, men skulle ta SK804 LHR-OSL i går og flyet var 1,5 time forsinket grunnet crew som hadde vært i trafikkulykke (?). Ca. en time etter oppsatt avgangstid fikk jeg plutselig varsler i appen om at bagasjen min var sjekket inn på nytt. Når jeg så på bestillingen så jeg at setene var endret til en rad i Plus. Ved boarding gav gateagent beskjed om at vi hadde blitt oppgradert.

    Vi var 1x EBD og 1x EBG som reiste sammen på samme PNR. Hvis det skyldtes overbooking så er det jo rart at oppgraderingen kom inn så sent.
     
    RoadKing, holmen and Upsaker like this.

Del denne siden