Hadde også en rar Operational upgrade i går. Fra YYZ til ARN med A321LR, jeg hadde lagt inn bud og blitt oppgradert fra Plus til Business dagen før. Reisefølge (kun EBB) på separat PNR i Go uten bud. Sjekket inn sammen og han fikk SBY på sin billett med beskjed om at han ville få sete ved gaten. Øynet et lite håp, men egentlig bare for at han skulle bli opup-et til Plus, og at han kanskje ville bli valgt ut fordi vi sjekket inn sammen. Ved gate får han midtsete på nødutgang i Go, og jeg blir litt skuffa. Vel plassert inne på flyet venter vi en stund på folk fra andre flyvninger, plutselig kommer en fra gaten inn på flyet med et nytt boardingkort og henter reisefølget fra Go og frem til plassen ved siden av meg i Business. Må også hylle at han ikke fikk 1C rett ved siden av meg (som jeg regner med var EBD-blokkert, stort sett fullt i C-kabin ellers), men 1D slik at jeg fremdeles hadde ledig sete ved siden av meg. Rett etter ble jeg spurt om jeg ville at han skulle komme over i 1C istedenfor noe jeg sa ja til da det er mye hyggeligere En veldig fornøyd kompis som aldri hadde flydd C før!
Blåser litt liv i denne av nysgjerrighet om noe endrer seg etter inntreden i Sky Team er EBD: CPH - EWR - 6 ledige biz ved avreise, ca 10 dagen før ingen CU, spurte ved gate men fikk beskjed de ikke gjør CU siden det koster de penger Edit: hadde plus bonusbilletter, fullt i plus
CU gjøres ikke av flyplasspersonalet, det skjer på forhånd og du får en e-post om at du er oppgradert. Når det skjer ved innsjekk eller i gate kalles det gjerne Operational Upgrade (OpUp).
Jeg tipper det er mest vanlig om de overbooker "plus". På sist tur til LAX, så var der kun 1 sete ledig i plus/PE, men der var 3 ledige som kunne kjøpes med cash. Om de da selger disse, så tipper jeg at et par fra plus får CU til business, om der da ikke skulle være noen bud på upgrade da.