EBD i Plus. 1 kolli, betale for overvekt?

Tråd i 'SAS EuroBonus' startet av Are, 21. april 2016.

  1. Are

    Are EBD - Eurobonusekspert? InsideFlyer Ambassadør

    Innlegg:
    13,340
    Likes mottatt:
    19,549
    Bonuspoeng:
    293
    Skulle dra med meg noe skrot i dag.
    Stappet alt i kofferten uten å tenke på vekta, burde nok gjort det men..

    Kommer til innsjekk og her viser det seg at kofferten et 27,5kg. Burde vel ikke være stort problem tenker jeg, har jo 4x23 kg inkludert, men der tok jeg vitterlig feil.
    Her var det bare å vippe frem kredittkortet og punge ut, gir dette mening?

    Personlig synes jeg det er noe merkelig at jeg kan ha med 92 kg fordelt på 4 kolli, men et på 27kg må jeg ut med 200kr ekstra for..
    Koster det SAS mer å behandle denne kofferten enn fire på 23kg..?
     
  2. yukho

    yukho KISS ARMY

    Innlegg:
    1,603
    Likes mottatt:
    2,648
    Bonuspoeng:
    113
    Det er vel en eller annen "Stuere fagforening" som har bestemt at de ikke skal bære mer enn 23kg av gangen... det er det jeg har hørt, men da gir det heller ingen mening at man kan betale seg ut av det...
     
  3. Upsaker

    Upsaker Fastboende

    Innlegg:
    7,750
    Likes mottatt:
    21,956
    Bonuspoeng:
    293
    De tyngste kolliene kan veie 32 kg hvis jeg ikke husker feil eller noe har blitt endret. Personlig syns jeg ikke det gir mening.
     
  4. holmen

    holmen "Ung" og "lovende"

    Innlegg:
    16,898
    Likes mottatt:
    57,523
    Bonuspoeng:
    293
    Og på biz kan man ha 32 kg, og jeg regner med at det er de samme stuerne som løfter koffertene til biz pax?
     
  5. October

    October Senior Medlem

    Innlegg:
    931
    Likes mottatt:
    2,087
    Bonuspoeng:
    93
    Jeg har alltid en ekstra svær komprimert tøy-bag liggende oppi bagasjen slik at dersom de maser om overvekt kan jeg fort sette i gang å laste over i bag nummer to. :)
     
    Shyneno, jayeff, mhsalv and 5 others like this.
  6. Eddie47

    Eddie47 1D

    Innlegg:
    14,176
    Likes mottatt:
    869,687
    Bonuspoeng:
    293
    Varianten med å foreslå at jeg skulle flytte over i en bag jeg hadde i kofferten prøvde jeg med med på Norwegian fra Alicante en gang .....
    Spanjolen sa at det trengte jeg ikke (jeg hadde betalt for ett ekstra kolli) og jeg fikk ikke krav om overvektbetaling ...

    Vi hadde en morsom variant for flere år siden og min datter skulle flytte hjem fra USA. På den tiden pendlet jeg mellom MCO og BGO. To siste turene før min datter flyttet måtte jeg mellomlande i ATL for å hente to ekstra kofferter .... dette kalles samhandling og Continental og SAS var "flyttebyrå".
     
    Petter B-C liker dette
  7. peterfox

    peterfox EBD-QR Platinum- HH Gold - Carlson Rewards - Gold

    Innlegg:
    2,145
    Likes mottatt:
    2,214
    Bonuspoeng:
    113
    Smus-tillegg?
     
  8. Misterix

    Misterix Veteran

    Innlegg:
    3,755
    Likes mottatt:
    3,576
    Bonuspoeng:
    113
    Hjemme sjefen har hatt overvekt X antall ganger når vi har reist sammen med SAS før. Aldri noen som har sagt noe som helst på det! Vel og merke reiser jeg alltid med så lite som mulig så hvis det skulle by på problemer har jeg ingen problemer med og ta en god del kilo over i min koffert. Men jeg syns det er helt tragisk at det skal spille noen rolle om man fordeler det over 1 eller 2 kofferter! Da blir det nesten til at man trøkker nedi en ekstra bag som tar liten plass uten innhold i kofferten bare for og være på den sikre siden
     
  9. TomF66

    TomF66 Senior Medlem

    Innlegg:
    1,269
    Likes mottatt:
    1,249
    Bonuspoeng:
    113
    Sånn er jo reglene.....

    Prøv united: "Sir, you are overweight" ......på vekten står det 50.7 ....så altså 0.7 lbs som er hva.....300 gram....over.

    Den andre kofferten er 41 lbs......så er det ok da? Neida...så jeg fisker over noen sure truser og spør om han kan veie dem.... Han vil ikke det da, så jeg legger dem over i den andre kofferten og vi er ok :)
     
  10. SVG_flyer

    SVG_flyer Veteran

    Innlegg:
    2,075
    Likes mottatt:
    3,272
    Bonuspoeng:
    113
    Hei,

    fikk du sendt inn klage på dette? Og spurte de ansatte på flyplassen om hva som egentlig er problemet i og men om den var 4kg for mye? Du har jo tross alt EBD eller?

    Jeg hadde en gang samme problem som deg fra CPH til SVG da jeg reiste fra Australia en gang for 3 år tilbake, dem skulle ha 500DK får 2 kg for mye, og det skulle sendes som "ekstra" bagasje i en sånn boks som dem har på flyplassen. Dårlig service spør du meg men men.
     
  11. mariusbb

    mariusbb Senior Medlem

    Innlegg:
    561
    Likes mottatt:
    1,057
    Bonuspoeng:
    93
    Hatt akkurat det samme problemet som EBG hjem fra Køben... Hadde 26,8 kg i kofferten, men ingen nåde ved innsjekk! Hadde heller ikke ekstra bag e.l., så måtte ta over ting i en plastpose og traske rundt med den på CPH :/
     
  12. gregas85

    gregas85 Senior Medlem

    Innlegg:
    551
    Likes mottatt:
    461
    Bonuspoeng:
    63
    Diamant service på sitt beste dette her. Jeg tror enkelte SAS ansatte skjønner ikke at det er de som er lojale til flyselskapet som reiser mye som er den kundegruppen man bør yte litt service til.

    Neste gang, snu saken og si at så hyggelig at hun eller han yter diamant service og be om å få ta selfie sammen og legg det ut på SAS sin facebook side med en utfyllende historie :)
     
    samirunway liker dette
  13. ILS2

    ILS2 Senior Medlem

    Innlegg:
    1,107
    Likes mottatt:
    3,177
    Bonuspoeng:
    113
    At "weight pooling" på inntil 32 kilo ikke er tillatt og en uttalt fordel, er merkelig.

    F. eks.
    EBB - 23 kg eller betal
    EBS - 2 x 23 kg eller 1 x 32 kg
    EBG - 3 x 23 kg eller 2 x 32 kg
    EBD - 3 x 23 kg eller 2 x 32 kg

    Har selv opplevd dette maset på EWR. Måtte åpne og og pakke om (hadde flere kolli). Dette er dog ikke begrenset til SAS.
     
  14. Scandipendler

    Scandipendler Veteran

    Innlegg:
    1,815
    Likes mottatt:
    2,233
    Bonuspoeng:
    113
    Jeg hadde 27 kg. CPH-OSL for et par års tid siden. Hadde aldri i verden sett for meg at det skulle være et problem for en EBG, men det skal jeg love dere at det ble. Fire kg. måtte prompte over i en av SAS' pappesker til den nette sum av 500 kr., etter at dragen i innsjekk først hadde forsøkt å avkreve meg for 1500 i overvekt (det var bare takket være intervensjon fra en annen ansatt at jeg slapp unna med SAS-esken).
     
  15. RoadKing

    RoadKing Helt hekta

    Innlegg:
    15,664
    Likes mottatt:
    32,511
    Bonuspoeng:
    293
    Jøsses. Er litt sjokka over historiene her. Har aldri brydd meg med å veie kofferten(e) i forventning om slakke når man er statusreisende.

    Skjønner jeg bare må glemme den forventningen. :(
     
  16. Aussie74

    Aussie74 United Airlines Million Miler

    Innlegg:
    569
    Likes mottatt:
    1,944
    Bonuspoeng:
    93
    Hadde de sagt til meg så hadde jeg svart: But everyone says that I've lost weight! :p
     
    samirunway, Islending and TomF66 like this.
  17. KatManDu

    KatManDu Senior Medlem

    Innlegg:
    574
    Likes mottatt:
    746
    Bonuspoeng:
    93
  18. TomF66

    TomF66 Senior Medlem

    Innlegg:
    1,269
    Likes mottatt:
    1,249
    Bonuspoeng:
    113
    Før (= 8-10 år siden...sorry) var dette ikke noe problem. Med status så var alt greit - ihvertfall hos SAS.

    De siste årene har jeg aldri reist noe sted uten min digital bagasjevekt når vi er hele familien og jeg vet det blir litt bagasje. Min erfaring er at det er "litt" slakk hos SAS (dvs. 1 kg over går som regel fint .....men ikke de 4-5 kg som er diskutert her). Som nevnt i eget innlegg er det nærmest på grammet hos United.
     
    Travellingalf liker dette
  19. RoadKing

    RoadKing Helt hekta

    Innlegg:
    15,664
    Likes mottatt:
    32,511
    Bonuspoeng:
    293
    Ja, det er jo 5-20 år bakover jeg baserer min erfaring på og. Ok, så får man forholde seg til nye tider.
     
  20. Icarus

    Icarus Aktivt Medlem

    Innlegg:
    394
    Likes mottatt:
    855
    Bonuspoeng:
    93
    Veldig, veldig synd å lese. Litt spillerom på bagasje har vært en av grunnene til at jeg alltid taler SAS' sak over lavprisselskapene når temaet blir tatt opp. Jeg husker at jeg sto som en fattig, svett, totalt statusløs, og ganske desperat student på flyplassen i Aberdeen for en 5-6 år siden. Jeg skulle flytte en del bagasje tilbake til Norge, og familien min (som hadde vært på besøk) hadde glemt å ta med seg bagasjen de skulle ta hjem for meg. Så der sto jeg med tre kolli som jeg hadde drasset alene igjennom taxier og tog, samt en billett som tillatte opp til to kolli med en sammenlagt totalvekt på 23 kg. Jeg var totalt forberedt på å betale minst et par ekstra billettpriser i overvekt (for så å gi "reiseregningen" videre til mine glemske foreldre). Med et par setninger mumlet jeg meg igjennom en forklaring av situasjonen til damen i innsjekk, og fikk et lite smil tilbake. Den første av de tre baggene gikk på vekten. 20kg. Jeg så på vekten. Jeg så på damen i skranken. Hun så på vekten. Jeg så på de to resterende baggene, som ikke var noe særlig mindre. Jeg så tilbake på damen i gaten. Hun så på meg. Jeg må nok ha sett ganske hjelpeløs ut der jeg sto, mens jeg prøvde å smile tappert og regne meg til hvor mange tusenlapper jeg nå måtte ut med. Jeg er nokså sikker på at dette var før man kunne betale for ekstra kolli: her måtte jeg ut med x kroner per ekstra kilo.

    Damen ba meg om å ta den første av igjen og legge på de andre, noe jeg gjorde. De var rundt 20kg alle sammen, altså en totalvekt på omtrent 60kg. Jeg husker ikke helt hva jeg sa, men det var nok noe sånt som "Ehm, er det greit at jeg setter disse igjen her mens jeg går og betaler?" Jeg var nok noe skjelven i stemmen når jeg sa dette. Damen i skranken så på baggene en gang til, så tittet hun bort på meg og smilte. "Det går greit", sa hun. "Legg de på båndet." Jeg kunne omfavnet henne.

    Det er erfaringer som denne, og lignende erfaringer med både SAS og Wideroe, som nok er deler av grunnen til at jeg den dag i dag gladelig betaler noen hundrelapper (tusenlapper ved anledning) ekstra for å være lojal. Om jeg hadde opplevd det trådstarter beskriver, spesielt om jeg visste at det var bevisst og konsekvent, hadde nok denne lojaliteten fått en del riper i seg...
     
    Shyneno, Insomnia4u, jayeff and 4 others like this.

Del denne siden