Mitt EBD utløper 08-2017 med periode 01/06-31/5 Hva er smartest for og beholde EBD? Har tjent opp gull nå, men er usikker på om jeg skal ta en MR for og komme opp i EBD innen 31/5. Hvis jeg opptjener EBD før 31/5, blir det da gyldig 2 nye år, eller kun 1? Hilsen Tobias i Tårnet med for lite søvn...
Hvis du tjener EBD innen 31/5 inneværende år, får du forlenget EBD til og med 31/8/2018. Hvis du ikke rekvalifiserer til EBD innen 31/5/2018, får du soft landing med EBG frem til 31/8/2019. Det sentrale spørsmålet er imidlertid hvor mye du mangler på å oppnå EBD inneværende periode. Selv skulle jeg kanskje strukket meg til en MR hvis jeg manglet for eksempel 6-7 segmenter eller 10 000 poeng på EBD, men noe mer enn det er det etter min mening overhodet ikke verdt.
Gyldighet: Ut inneværende periode + 15 måneder. I ditt tilfelle 08/18. Det spørs hvor mange poeng/segmenter du er unna EBD. Hvis du må fly inn 30-40.000 poeng, ville jeg heller ventet til ny periode startet og gått for tidlig kvalifisering til EBD da. Den statusen vil nemlig være gyldig til 08/19 (med forbehold om mulige EB 3.0 endringer). Til slutt må du vurdere behovet. Du kan kjøpe en god del oppgraderinger på IC og mye brus på shorthaul for de pengene som ev. blåses på mileage run.
Samtidig kan ein ha mykje moro på mileage runs (kunne i alle fall, back in the days - med fri flyt av vin og ginger ale i loungen i Aberdeen....)
Jeg var sprø i min "ungdom" og fløy BGO-OSL-GDN-OSL-LYS-OSL-BGO på èn dag opptil flere ganger uken på det verste for å sikre EBG, og det eneste jeg hadde fri flyt av var penger ut av konto i bytte mot poeng inn på EB-konto Jeg tenker som så at EBD annethvert år holder i massevis p.g.a. "soft landing". Enn så lenge er ikke EBD-fordelene noe å hoppe i taket for, mens man - enn så lenge - har de viktigste reisefordelene også med EBG. Mellomlegget i kroner kan man bruke på MYE moro, f. eks. en skikkelig EBD-run til Oceania hvert annet år.
Er vi egentlig sikre på det? Så langt jeg har fått med meg er vel egentlig det eneste SAS har bekreftet at gavegull ikke teller. Men det er kanskje noe jeg ikke har fått med meg?
@lMartin Tror neppe vi får vite noe helt konkret før 3.0 bli lansert... Selv også da vil det sikkert ikke være helt plankekjøring rundt det.
Samtidig så er det jo sånn at "vi skal ta vare på våre mest loyale kunder" som det heter - og rykter har jo også gått om å kunne "sette status på pause" feks når du er mellom to jobber. Si at du har 9 år med ebd/ebg ...og så et år der en ikke flyr og lander på ebg....for deretter å ha flere år igjen med ebg/ebd.... da stemmer det ikke helt med å passe på loyale kunder å si at "nei du må begynne på år 1 igjen før lifetime gold nå". Det kan jo være at det utvises fleksibilitet der
Dette er et spørsmål av grunnleggende, eksistensiell betydning, hvor antakelser ikke er tilstrekkelig. Forumets ledelse må skaffe til veie sikker informasjon her. /koffert
Man kan argumentere med at en EBD kvalifisering i praksis er 2 EBG, slik sett burde en softlanding telle. Men, fra et forretningsmessig perspektiv, vil det være gunstig å ikke gjøre det slik. Dessuten, så er det en programmeringsteknisk side ved saken, det spørs om forretningsreglene som legges til grunn vil ha adekvat data tilgjengelig til å skille en soft landing EBG fra en gave EBG. Jeg sier ikke at det nødvendigvis er vanskelig å få det til, men stiller spørsmål ved om det blir gjort en slik differensiering.