Egnet plattform for deling av videoer i en lukket gruppe?

Tråd i 'Off-topic' startet av Gullars, 21. des 2021.

  1. Gullars

    Gullars Veteran

    Innlegg:
    3,099
    Likes mottatt:
    4,824
    Bonuspoeng:
    113
    Jeg hjelper min mor som skal dele noen familievideoer i en lukket gruppe kun for familien. Jeg ville i utgangspunktet tenkt at det burde være ganske rett frem å lage en lukket Youtube-kanal, men ser at Youtube virkelig ikke er egnet for formålet.

    Ønsker aller helst å unngå Facebook. Er det noen som kjenner til alternative videoplattformer som er egnet for formålet?
     
  2. SayWhat

    SayWhat Senior Medlem

    Innlegg:
    569
    Likes mottatt:
    1,454
    Bonuspoeng:
    93
    Du kan jo ha unlisted video på åpen Youtube kanal?

    Bare dei som får tilgang til linken kan sjå videoene?
     
  3. Gullars

    Gullars Veteran

    Innlegg:
    3,099
    Likes mottatt:
    4,824
    Bonuspoeng:
    113
    Ja, men hvis jeg forstår det riktig synes jeg denne løsningen virker veldig upraktisk. Ville vært langt enklere (og tryggere) med en privat kanal, der man inviteres inn. Når hver enkelt video må gjøres privat blir det fort kaos.
     
  4. SayWhat

    SayWhat Senior Medlem

    Innlegg:
    569
    Likes mottatt:
    1,454
    Bonuspoeng:
    93
    Vel, å laste opp filene til Dropbox eller ein annen cloud lagrings tjeneste og la folk laste dei ned derifrå for lokal avspilling er jo ein mulighet.

    Vimeo har ein mulighet til å sette heile kontoen i Privacy mode
    https://vimeo.zendesk.com/hc/en-us/articles/224980308-Private-Mode-for-your-account

    Men det koster 270 NOK per måned, eller 170 NOK vist du kjøper eit heilt år av gangen.
    https://vimeo.com/upgrade

    Må bare advare at aldri har brukt Vimeo personlig.


    Google har vist nok ein Privat video modus også, men det er igjen per video.
    https://support.google.com/youtube/answer/157177?hl=en&co=GENIE.Platform=Desktop#zippy=,private-videos

    Og dei som du skal dele videoen med må vist nok ha ein Youtube konto, hos Vimeo holder det med eit passord.

    https://help.vimeo.com/hc/en-us/articles/224818127-Portfolios#h_01FPAZJG60EZQSGM8NJZ0W0KKB
     
    Last edited: 21. des 2021
  5. Jorge

    Jorge Veteran

    Innlegg:
    4,675
    Likes mottatt:
    6,663
    Bonuspoeng:
    183
    Delt fotoalbum i Google Photos fungerer helt greit til videoer også. Antar at Apple Photos også klarer dette.
     
  6. Gullars

    Gullars Veteran

    Innlegg:
    3,099
    Likes mottatt:
    4,824
    Bonuspoeng:
    113
    Takk for tilbakemelding. Jeg har tenkt at Dropbox er upraktisk ettersom sync vil ta av alles lagringskvote, men man trenger vel strengt tatt ikke å synce.

    Ellers er jo Google Photos et bra tips. Er det ikke gratis lagring der også?
     
  7. Jorge

    Jorge Veteran

    Innlegg:
    4,675
    Likes mottatt:
    6,663
    Bonuspoeng:
    183
    Før var vel bilder i redusert kvalitet gratis, men det er fjernet nå. Video har aldri vært gratis. Det fungerer vel sånn at videoene spiser av de 15GB som er inkludert gratis med googlekontoen til den som laster opp og deler. Ut over dette må man betale for mer lagring. Tilgjengelig lagringsplass deles mellom Google Photos og Google Drive.
     
    Last edited: 25. des 2021
    Gullars liker dette
  8. larslarslars

    larslarslars Medlem

    Innlegg:
    245
    Likes mottatt:
    101
    Bonuspoeng:
    43
    Dropbox pro (prøveperiode) spill av i nettleser eller del kobling. Kan lastes ned rett fra nettleser uten at en selv trenger dropbox. Kan også passordbeskyttes
     
  9. Pointless

    Pointless Nytt Medlem

    Innlegg:
    10
    Likes mottatt:
    7
    Bonuspoeng:
    3
    WhatsApp og Telegram (WhatsApp Eies dessverre av Facebook/meta)

    lag egne grupper for deling av diverse, fungerer på forskjellige plattformer.

    Disse brukes i mye større grad i utlandet enn her hjemme, hvor vi hovedsakelig bruker Messenger og Snapchat (for å sammenligne)
     

Del denne siden