Ego-trip til Sydney på 1. klasse: Lufthansa, Singapore Airlines (A380 nye/gamle suites) og Air China

Tråd i 'Reisebrev' startet av mariusbb, 20. nov 2019.

  1. mariusbb

    mariusbb Senior Medlem

    Innlegg:
    561
    Likes mottatt:
    1,057
    Bonuspoeng:
    93
    Det har snart gått en uke siden jeg kom hjem fra en fantastisk reise til Australia, og får nesten litt gåsehud når jeg skriver dette. Underveis hadde jeg helt fantastiske opplevelser, både på bakken og i luften, men det er samtidig litt trist å tenke på at jeg sannsynligvis har peak'a hva gjelder opplevelser ombord på fly (vel, siste som mangler er Emirates-dusjen såklart...)... Men, la oss ta dette fra starten av:

    Med en mengde poeng, CT og feriedager til overs var utgangspunktet: Hvor kan jeg reise langt avgårde og få mest mulig 1. klasse ut av poengene? Svaret viste seg fort å være Australia! Selvom det kun ble business mellom Singapore og Sydney, hadde jeg lyst til å komme meg litt lengre enn Sør-Øst-Asia denne gangen. Etter 3 runder med bytter, ble endelig rute slik:

    Tur:
    Oslo - Frankfurt: Lufthansa business
    Frankfurt - Beijing: Lufthansa A340-600 1. klasse
    Beijing - Singapore: Singapore Airlines A380 "old suites"
    Singapore - Sydney: Singapore Airlines A380 business class

    Sydney:
    9 netter i Sydney totalt; 2 netter på West Hotel by Curio Collections (Hilton) og 7 netter på InterContinental Sydney - stor takk til @milehigh for hjelp her!

    Retur:
    Sydney - Singapore: Singapore Airlines 777-300ER business class
    Singapore 1 overnatting på RedDoorz Victoria hotel (ikke velg hotell med Z for S i navnet...)
    Singapore - Beijing: Singapore Airlines A380 "NEW suites"
    Beijing 1 overnatting på Holiday Inn Express Beijing Dongzhimen (anbefales!)
    Beijing - Frankfurt: Air China B747-800 1. klasse
    Frankfurt - Oslo: Lufthansa økonomiklasse

    Ruten ble altså slik:
    [​IMG]
     
    Kalsnes, Mbj, Flyvende_mare and 27 others like this.
  2. mariusbb

    mariusbb Senior Medlem

    Innlegg:
    561
    Likes mottatt:
    1,057
    Bonuspoeng:
    93
    Oslo - Frankfurt:

    Med avgang fra OSL kl. 09.50 slipper man å stå opp alt for tidlig, samtidig som man får bra med tid på FCT i Frankfurt siden Beijing-flyet går kl. 17.00. Flytoget tok meg raskt til OSL, men der møtte jeg på første problem. Hadde fått en gratisbillett av en kompis som jobber i Flytoget, og den fungerte ikke (takk, Erik!). Etter en liten diskusjon med vekteren, ordnet det seg likevel, og jeg var etter få minutter klar for innsjekk med tidenes smil om munnen!
    Smilet bleknet gradvis ettersom det var tydelig at personen bak skranken hadde problemer med å sjekke meg inn. Jeg begynte såklart å krisemaksimere, og tenkte at snart var jeg tilbake på Ullevål med vaktcallingen i hånden...:(
    Viste seg at billetten var i orden, men litt strevsomt å sjekke meg inn pga. Australia sine strenge regler. Han fikk dog hjelp av en kollega, og her kommer mitt stalltips nr. 1: Ha utskrift av visumet til Australia med deg! For da fikk de tastet inn nødvendig informasjon, og et par minutter etterpå var kofferten full av bagasjetags inkl. priority med HON-merke:D

    IMG_7670.JPG

    Flyvningen til Frankfurt foregikk, som vanlig, uten de store begivenhetene. Men da det var klart for innflyvningen mot FRA kom gledens beskjed på høytaleren - vi har "dessverre" fått bussgate!:D Følelsen av å høre sukk'ene fra kabinen, mens du selv sitter der og fniser som en 14 år gammel jente.... Jaja!:D
    Da vi hadde parkert ble jeg og 2 andre pax ropt opp på høytaleren da transporten vår var klar, mens bussen lot vente på seg. Og det var vel her 2 uker med rockestjerne-følelse startet!:cool:

    IMG_7679.JPG (Synd det ikke går an å legge inn små filmklipp på forumet...!)

    Vi var altså 3 pax på flyet som skulle videre i 1. klasse, og vi fikk faktisk beskjed fra purser på flyet som hadde blitt kontaktet fra kollegaene sine på bakken om at det var svært travelt på flyplassen idag, og anbefalte oss om å oppsøke FCT....akkurat som ikke det var planen allerede!:rolleyes: Men det er sånne småting som trekker opp opplevelsen og følelsen av ekstra service!
    Ellers må jeg si at businessklasse intra-Europa er elendig som alltid, men at Lufthansa leverer et greit og trygt produkt med hyggelig og raust crew.
    IMG_7676.JPG
    Chia-grøten eller hva det heter var faktisk veldig digg!

    På First Class Terminalen er såklart alltid stemningen helt på topp, og jeg fikk rundt 5 timer som jeg synes er perfekt lengde. Man får tid til å slappe av og nyte god mat og drikke, men greier å la være å bli alt for full;)Hovedproblemet er som regel at man overspiser seg før flyvningen videre... Greide nesten å unngå dette denne gangen også, men bare nesten da maten er helt fantastisk!:)
    IMG_7686.JPG

    IMG_7689.JPG

    IMG_7694.JPG

    IMG_7697.JPG

    IMG_7700.JPG

    De 5 timene gikk som alltid alt for raskt, og frau Lufthansa kom og hentet meg når det var klart for boarding. Ned i heisen til kjelleren for passkontroll, og en deilig og stressfri kjøretur ut til flyet.
    IMG_7703.JPG

    Lufthansa F og Beijing - here I come!!!:cool::D
     
    magnusant, Kalsnes, haifinn and 43 others like this.
  3. IndianaJonas

    IndianaJonas Nytt Medlem

    Innlegg:
    13
    Likes mottatt:
    18
    Bonuspoeng:
    3
    En vakker dag, uten barn, men gjerne med min bedre halvdel... Men det blir MEL og familien for egen del:)
    Jeg skjønner godt at du fikk peak-følelsen av denne, det ser helt fantastisk ut. Gleder meg til fortsettelsen;)
     
    Eddie47 and ArthurDent like this.
  4. jvsandem

    jvsandem Veteran

    Innlegg:
    2,469
    Likes mottatt:
    7,323
    Bonuspoeng:
    183
    Det er jo bare å laste de opp på YouTube først, så funker det som gull. :)
     
  5. coconuts

    coconuts Medlem

    Innlegg:
    213
    Likes mottatt:
    230
    Bonuspoeng:
    43
    hvor ble det av fortsettelsen?:)
     
  6. drsyk

    drsyk Dr. Bonusnisse

    Innlegg:
    6,825
    Likes mottatt:
    21,409
    Bonuspoeng:
    293
    Cayenne`n fikk motortrøbbel?
     
    Misterix and Ddan like this.
  7. coconuts

    coconuts Medlem

    Innlegg:
    213
    Likes mottatt:
    230
    Bonuspoeng:
    43
    :D:D
     

Del denne siden