Hei. Når jeg går inn på bestillingen min for en nært forestående flight sammen med en kompis, så ser jeg valget "ekstra sete". Når jeg klikker litt rundt der, så ser jeg at midtsete blir grått. Betyr dette i praksis at jeg nå gratis kan blokke midtsetet der? (er diamant) (kommer opp +1 sete, gratis)
Ser ut som det bare er en bug. Setet er grønt når jeg går inn igjen.. Men det kommer jo ikke opp noen kostnad for å få ekstra sete heller.. så ikke vet jeg hvordan dette funker. edit: ser ut som jeg bare kommer inn på vanlig setevelger når jeg klikker på "ekstra sete".
Så lenge det er ledige plasser så plasseres ingen ved siden av EBG/EBD, men når det fylles opp så vil også disse setene bli tatt som de siste.
Det er min erfaring at det er best bet på å få ledig midtsete jo lenger fra utgangen du kommer. Setet er jo ikke blokkert for Diamant/Pandion, blant disse er det mange som ofrer komfort med tanke på å komme hurtigst mulig av flyet.
Ja du har rett, har samme erfaring. Virker som mange foretrekker å sitte i midtsete på de aller første radene, enn å ha en hel rad for seg selv et par rader bakover.
En ulempe med å ta sete langt bak for å sikre ledig midtsete er at de kan gå tom for Mikkeler, eller iallefall sier de det
… eller at man kommer halsende til gate minuttet før de stenger og spør pent(?) om de har en plass til en stakkar. Da blir man gjerne plassert på første ledige midtsete, og vil nødig starte en forhandling med gate manager
Kom til gate en gang i det boarding startet, da var det også midtsete. Nå har jeg lært trikset på A-B-reiser og hvis jeg tror jeg kan rekke noe tidligere, så booker jeg bare en ekstra billett og kanselleres den andre på vei ned flybroen. Funker som bare det.
Joda, virker fint med TPC billetter, men slik planlegging krever jo at man har «ordning och reda» i hodet sitt Det er fortsatt endel bedrifter med reisekoordinator som konsekvent booker noen ekstra avganger på TPC til sine reisende, men SAS liker det ikke og avbooker når de oppdager det. Men nå har vi vel sporet også denne tråden såpass av at det humper nede på svillene
.....Eller at go er så fullt at de "oppgraderer" diamond fra vindu ved nødutgang til midtsete i plus. "Her får du jo mat!!" Ok....
Fasit ble forresten at der kom en og satte seg på midtsetet ja.. Og 5 min før sjekket jeg at der var minst 2-3 andre seter i plus som var ledige, og minst et par var ledige da boarding var ferdig.. Men det er jo såklart mulig at der satt diamanter ved siden av de ledige setene da. Men nesten helt fullbooket fly da.