En aldri så liten klage til SAS

Tråd i 'SAS EuroBonus' startet av sondre, 15. mars 2017.

1. sondre

sondre Medlem

Likes mottatt:
    103
    Bonuspoeng:
    33
    Jeg satt på flyet fra TOS til OSL her en dag og fikk en Mikkeller Cloud Ale til den lille matbiten som ble servert.
    Etter en stund tenkte jeg at jammen, det var en god øl. Kanskje en til hadde vært på sin plass?
    Spurte serveringsdragen fint om å få en til, noe som ikke virket som et problem. Dragen kommer tilbake med boksen og gir den til meg, hvorpå jeg setter boksen på det bitte lille bordet mitt.

Så klarer dragen å si at jeg må betale for denne boksen (!?). Dette var nytt for meg, da jeg mang en gang har sittet framme i flyet og hatt to enheter alkohol på en flytur uten problem.

Så da klarte dragen å lage ganske så klein stemning inni den lille blikkboksen på vei til hovedstaden.

Det er fullt mulig at det er egentlig dette som er riktig (at det er kun 1 enhet alkohol pr person), men jeg syns at dragen kunne prøvd å unngått denne situasjonen ved å gi beskjed om at hun hadde tenkt å ta betalt for boksen FØR hun hentet den. I det minste før den ble gitt til meg.

Med det sagt har jeg de siste årene flydd ikke rent få flyturer med SAS, og dette er vel den første dårlige opplevelsen jeg har.

Noen som har opplevd lignende situasjoner?

2. yukho

yukho KISS ARMY

Likes mottatt:
    2,648
    Bonuspoeng:
    113
    1 enhet alkohol innland ja. Om du hadde betalt med en gang, så hadde det strengt talt ikke blitt noe scene...

3. Adrian E

Adrian E Turbulensjeger

Likes mottatt:
    3,499
    Bonuspoeng:
    113
    Tror dette er SAS' måte å gå rundt alkohollovgivningen som er ganske streng når det kommer til å gi bort alkohol. En enhet inkluderes i billettprisen og det juridiske er sånn ca. i orden.

Men hey, dette kunne vært håndtert så mye mer profesjonelt som du nevnte.

4. Misterix

Misterix Veteran

Likes mottatt:
    3,576
    Bonuspoeng:
    113
    Har opplevd å få 2 stk flere ganger på innenriks. Som regel har det fungert best når jeg har spurt om 2 på første servering enn hvis jeg har spurt om 1 ekstra på andre runde. Merker også at det har blitt en mer skjeldenhet den siste tiden.

5. braathens safe

braathens safe NN

Likes mottatt:
    530
    Bonuspoeng:
    93
    Jeg skjønner ikke at dette skulle bli ubehagelig i det hele tatt. Betaling ved levering er vel helt normalt og greit. At ting ikke koster noe er jo fint, det er jeg helt enig i, men hvis du fikk vite at du måtte betale når du bestilte, så hadde du vel ikke sagt at du ikke ville ha. Hvis du har lite penger så burde du spørre hva det kostet på forhånd. Kos deg med øl på flyet, men av og til må man betale. Billig er det også.

6. sondre

sondre Medlem

Likes mottatt:
    103
    Bonuspoeng:
    33
    Du har et poeng. Jeg var bare ikke klar over denne regelen. Mulig jeg bare er litt gnien. :)
    Hadde jeg fått vite på forhånd at den ville koste, hadde jeg sagt ellers takk og tatt en øl i loungen i Oslo. Så viktig var det ikke.

braathens safe liker dette
  7. RoadKing

RoadKing Helt hekta

Likes mottatt:
    33,887
    Bonuspoeng:
    293
    Har vel blitt et slanguttrykk, akkurat som jeg yndet å kalle Lufthansa for Luftwaffe.
    Det ble påklaget, og jeg sluttet med det.
    Enig med deg, å generalisere bruk av "dragen" er upassende. Oppfordrer til at uttrykket ikke brukes.

DanH, lMartin and braathens safe like this.
  8. sondre

sondre Medlem

Likes mottatt:
    103
    Bonuspoeng:
    33
    Var vel egentlig ment som humor ja..

Wiolenze liker dette
  9. braathens safe

braathens safe NN

Likes mottatt:
    530
    Bonuspoeng:
    93
    Hyggelig at du innrømmer at du er gnien. Jeg ville ikke skrive det, men jeg var av den oppfatning. Jeg var sikkert gnien før, men nå er jeg mer avslappet på det området.

Ønsker deg fortsatt fine turer med SAS og en øl ombord i ny og ne.

PS. Svigermor kaller det sparsommelig.

Last edited: 15. mars 2017
    DanH and RoadKing like this.
  10. Chrisbgg

Chrisbgg Veteran

Likes mottatt:
    2,657
    Bonuspoeng:
    113
    Men slik jeg tolker det, flydde han i plus? Er regelen, selv på lange rute maks 1 pils?

Altså, Oslo-Svalbard, 1 øl?

C

11. Upsaker

Upsaker Fastboende

Likes mottatt:
    22,977
    Bonuspoeng:
    293
    Ja, det har ikke noe med lengden på ruten, men så lenge det er innenlands må man forholde seg til norsk alkohollovgivning. Grunnen til at de får lov til "å gi ut" én er at det er "inkludert" i billettprisen i Plus.

12. Chrisbgg

Chrisbgg Veteran

Likes mottatt:
    2,657
    Bonuspoeng:
    113
    Latterlige Norge..

Er det rart vi drikker?

C

samirunway and Misterix like this.
  13. lMartin

lMartin Jeg var ung og trengte poengene! Moderator

Likes mottatt:
    6,312
    Bonuspoeng:
    183
    Burde ikke Luftwaffe egentlig være ganske uproblematisk?

afirm, Wiolenze and anders82 like this.
  14. anders82

anders82 Veteran

Likes mottatt:
    9,423
    Bonuspoeng:
    183
    Luftwaffe må da være greit?!

Wiolenze liker dette
  15. Blades33

Blades33 Medlem

Likes mottatt:
    423
    Bonuspoeng:
    63
    Problemet, slik jeg ser det, er rett og slett at det ikke står tydelig noe sted*. I menyen står det at man kan "Taste and explore more of the menu, all included with your ticket". Videre står det (Within the Nordics) at du er [...] "welcome to enjoy drinks and snacks of your choice." Det står drinks i flertall. Det står ikke "innad i Norge får man kun én gratis alkoholenhet grunnet norsk alkoholovgivning".

Det kan godt være at det er sånn; og at de av de reisende som leser på nettforum dedikert reisende med et snev av avhengighet har fått det med seg, men..

Så er det selvsagt ikke noen grunn til å lage et nummer ut av det, og det hele løses trolig best om man får svaret "jeg er redd du må betale for øl nummer to, grunnet norsk alkohollovgivning" ved forespørsel. Men at det kan reageres, det har jeg faktisk forståelse for. For det står drinks, i flertall.

*Her tar jeg høyde for at jeg ikke fant noe med bitteliten skrift et sted.

Chrisbgg liker dette
  16. Blades33

Blades33 Medlem

Likes mottatt:
    423
    Bonuspoeng:
    63
  17. Are

Are EBD - Eurobonusekspert? Moderator

Likes mottatt:
    19,630
    Bonuspoeng:
    293
    Dragen er etter min tolkning de som vokter inngangen til hulen. Dvs loungen.
    Men det har vel fått en utvidet tolkning etterhvert.

Luftwaffe har vel en ganske sterk negativ assosiasjon så jeg kan forstå at noen synes det er upassende..

kaijoar, Scandipendler and Chrisbgg like this.
  18. Scandipendler

Scandipendler Veteran

Likes mottatt:
    2,240
    Bonuspoeng:
    113
    Det tyske luftforsvaret heter fremdeles Luftwaffe, så det må vel være et honnørord ;)

19. Eddie47

Eddie47 1D

Likes mottatt:
    875,509
    Bonuspoeng:
    293
    Dragene på Cityjet er mye kulere ... de spør om jeg vil ha en vin til når de går forbi andre gangen ...

RoadKing and Chrisbgg like this.
  20. Henrik

Henrik Hellas-sympatisør

Likes mottatt:
    9,197
    Bonuspoeng:
    183
    De vokter vel polarrullene nå?

Nanping liker dette

Del denne siden