En biltur til Nederland uten bil og med SXM

Tråd i 'Reisebrev' startet av Flyingdutchman, 03. juli 2026.

1. holmen

holmen "Ung" og "lovende"

Likes mottatt:
    82,307
    Bonuspoeng:
    293
    Jeg ser alle bildene her iallfall..

Flyingdutchman and Travellingalf like this.
  2. Stuttfeiten

Stuttfeiten Veteran Moderator

Likes mottatt:
    19,130
    Bonuspoeng:
    183
  3. Flyingdutchman

Flyingdutchman Veteran Moderator

Likes mottatt:
    28,142
    Bonuspoeng:
    183
    Jeg kan se de, og tydeligvis noen andre også.
    På 1-15 brukte jeg https://imgbb.com/ og fra 16 https://imgur.com/.
    Skal bruke førstnevnte fremover igjen slik at alle får se bildene.

Travellingalf liker dette
  4. holmen

Likes mottatt:
    82,307
    Bonuspoeng:
    293
    Mulig jeg spør dumt, men kan du ikke bare laste opp bildene direkte til forumet?

5. Travellingalf

Travellingalf Ut på tur - aldri sur Moderator

Likes mottatt:
    10,719
    Bonuspoeng:
    293
    Det er nok pga at jeg sitter offshore på jobb og at nettverket vi bruker "blokkerer" bildene fra post # 16 og utover, så det har nok en sammenheng med imgur.com ja. Men ikke noe stress.

Flyingdutchman liker dette
  6. Flyingdutchman

Likes mottatt:
    28,142
    Bonuspoeng:
    183
    Via telefonen (iphone) har det vært veldig plagsomt å få ting som jeg vil ha det i det siste, derfor har jeg blitt vant til å bruke eksterne tjenester (som jeg også bruker mye på et nederlandsk forum som ikke støtter direkte opplasting).
    Mulig at ting funker bedre nå, har ikke sjekket. Får teste ved neste fortsettelse :)

holmen liker dette
  7. Flyingdutchman

Likes mottatt:
    28,142
    Bonuspoeng:
    183
    Ikke verre enn at jeg bruker forumets opplasting eller den andre tjenesten fremover. Ordner seg!

8. Travellingalf

Likes mottatt:
    10,719
    Bonuspoeng:
    293
    Nå er arbeidsdagen over og jeg sitter på det åpne velferdsnettet, og da fikk jeg sett resten av bildene også. Så alt i orden her!

Takk for strålende reisebrev forresten!

Flyingdutchman and Stuttfeiten like this.
  9. Flyingdutchman

Likes mottatt:
    28,142
    Bonuspoeng:
    183
    Et en god natt søvn var vi klare for frokost. Buffet var inkludert og det var mye ukjent. Husker ikke hva alt var en gang, var litt overrasket over at smakene var relativt kjedelige. Men, jeg fant en skål med chili crisp, som virkelig løftet det meste.

Denne skapningen var ikke en del av frokostmenyen, men den her og en del andre sto og kikket opp mot en balkong. De stirret veldig påfallende i samme rettningen. Det var en ansatt som holdte på å koste og jeg spurte han om det var noe spesielt som foregår der. Joda, noen hadde kastet mat fra balkongen dagen før, og gjengen var klare for gjentakelse... han var lite fornøyd med det og sa at mating tidligere i uka hadde ledet til at noen hadde blitt bitt i ansiktet fordi personen var for nærgående.

Etter frokosten og iguanapraten (samt mange bilder, fra god avstand...) var det på tide med litt svømming. Etter økten satt jeg meg på en solseng og det kom en Amerikaner bort og spurte "drikker dere øl?". Joda, det gjør vi. Så bra, for vi skal sjekke ut nå, har jobbet en stund med å drikke opp men greier ikke mer... har dere på denne posen? Joda, tusen takk.
    ... og da hadde fruen og jeg en ny beskjeftigelse. Kjekt med ferie og velfungerende lever.

Et gjensyn med KLM, fra bassenget.

Hotellet hadde en "bestill til utflukt" kioskgreie på tomta. Utvelgelsen var veldig enkelt "hva har du i dag eller i morgen, som ikke kolliderer med fotballkamp?"... det var kun snorkling som var ledig, så da ble det snorkling.

Båtturen hadde god fart, både på servering av fri bar, samt hastigheten på vannet.

Vi tok en liten pust i uhm ja, ikke bakken, men vannet for å se fly lande.
    Gøy!

Tok ingen bilder ellers, men det var litt komisk at vi kjørte rundt vestsiden av øya i full fart bare for å stoppe, joda, ved Grand Case. Båten ble festet til en slags forankret blåse rett utenfor hotellet. Vi hadde tidlgiere på oppholdet lurt på om det var noe spesielt som foregikk der. Nå vet vi at svaret er joda, det er en beskyttet maritim sone der som er velegnet for snorkling!
    Snorkling i riktig forstand ble det lite av for min det, for jeg takler ikke smaken av plastgummi eller hva en sånn pustepinne er laget av, så det ble med veldig mye opp og ned og holde pusten. Går helt fint det også! Fikk sett en del fargerike fisk, en blekksprut/octopus. Fruen så en stingray, som jeg ikke så. Er muligens glad for at jeg ikke så den for jeg synes hele arten er drittsekker på grunn av hva en av de har gjort med Steve Irwin. Sikkert like greit å verken se eller på annen måte være nær.
    Uansett ble det en fin tur, og har bestemt meg for å kjøpe en sånn "helmaske" der man slipper å bite i noe for å kunne puste. For livet under vann er veldig spesiell og jeg har lyst å se mer av det (gjerne fortsatt minus stingray :p)

Før return var det litt mat og litt mer drikke. Snack viste seg å være skivet baguette med noen osteteringer. Helt OK, men noen andre som var ombord hadde forventet en hel buffet eller noe og de oppførte seg halvdramatisk, men det gikk over etter et par skiver.

Returen var i full fart igjen og plasglassene ble fylt opp igjen. Vi stoppet utenfor en strand like før Maho. Dette stedet var visstnok ett av de dyreste strøk på hele øya og vi fikk streng beskjed om å ikke svømme til klippen for å stupe derfra.
    Etter 10-15 minutter der var det på tide å farte tilbake til hotellets kai.
    Vi gikk rett til "piratbaren" for fruen ville se norge tape mot hvem det nå var.

Jeg synes denne utsikten var mer interessant enn en TV skjerm.

Enda bedre ble det når de satt fyr på denne karen.

10. Flyingdutchman

Likes mottatt:
    28,142
    Bonuspoeng:
    183
    Neste dag tok vi en tur til hovedstaden Philipsburg.

Det er meget enkelt å orientere seg her. Det er i hovedsak "Achterstraat" (bakgate) og "voorstraat" (gaten foran).
    Dette er bakgata:

Men mange mer eller mindre spesielle hus.

Foran var det en fin strandboulevard.

Fant en Nederlandsk blondine

En pirat som var tørst, som meg selv.
    Men, det var tidlig på dagen og alt var stengt.
    Til og med politihuset, som forøvrig har veldig fin beliggenhet, virket stengt.

Slapp å bli dratt en tur innom her:
    Rett og slett fordi jeg ikke trenger å bli dømt for noe :p

Gikk forbi en fin kirke, der en prest holdte en slags intens tordentale. Det sto et kor bakom, og vi ventet litt utenfor i håp om å få med kordamenes sang, men preken skulle visst vare i år og dag, så vi kjørte heller tilbake til hotellet.

Hadde som plan om å ta en titt på fortet som ligger oppå bakken i nærheten av "byen", plottet inn i GPS og kjørte. Bakkene ble meget bratte og meget smale på vei opp og etterhvert kom vi frem til et skilt med "no tresspassing - turn around!". Tok en ny titt på GPSen for å sjekke om vi var på rett plass. Joda, det var vi, men jeg haded visstnok slått inn ruteforslag for fotgjengere. Oops.
    Fikk snudd balja og satt kurs nedover igjen.

Parkerte bilen, men følte meg ikke helt ferdig med å finne ut av ting. Vi gikk en tur på hotellområdet og fant ut at det var ganske stort!

Var en tur innom en suvenirsjappa og kom ut uten å ha kjøpt noe. Da vi kikket litt vilken vei vi skulle gå kom det spørsmål fra en slags vaktbod i nærheten om hvor vi skulle. "hoveddelen", og da fikk vi tilbud om at han kunne ringe shuttlebussen. Bra serviceinnstilling, men det var "hele" 200-300 meter å gå, så vi gikk.

Avslutter dette innlegget med ett av de mange artige skilt som jeg ikke har kjøpt fra suvenirsjappa.

Kristian, funkenstein, Earl and 14 others like this.
  11. Flyingdutchman

Likes mottatt:
    28,142
    Bonuspoeng:
    183
    Vi hadde vært innom en butikk, som var første stedet der jeg fikk tak i SXM øl, det eneste ølet som brygges på øya (ifølge de selv i alle fall). Viktig å få den med i Untapp'd (for de som ikke er kjent med det vil kanskje skjønne "en slags pokemon for øl" - beskrivelsen fra arvingen min). Det satt en fiiiiiiin iguana ved bassenget, og jeg bestemte meg for å "skåle" med den, i passe avstand selvfølgelig.

Det viste seg at den fulgte etter meg og sniken gjømte seg i busken bakom solsengen og stirret på ølflaska, meg og fruen. Fruen var ikke fornøyd.

Like etterpå kom det en til fra andre siden.

Etterhvert så de hverandre, kranglet litt under solsenga mi og pellet seg mot vannet etter det. Fruen var glad for at de var litt lenger unna nå.

Kristian, funkenstein, Earl and 13 others like this.
  12. Flyingdutchman

Likes mottatt:
    28,142
    Bonuspoeng:
    183
    Jeg nevnte tidligere at det er bil- og båtvrak overalt. Denne har fanget min interesse flere ganger. Synes det er på en måte litt fint at naturen tar tilbake.

Uansett, dette var på vei til/fra flyplassen, og Avis, deretter flyplassen var målet. Del 1, eller om man teller Leiden som del 1, så er det nå del 2 av ferien som er over.
    På tide å sjekke inn hos Air France, et selskap jeg ikke har flydd IC med enda.
    Dagen før hadde det kommet en e-post med melding om at Air France ikke lenger synes at loungen møter deres standard og at vi derfor skulle få en voucher hver.
    Vi fikk samme beskjed i innsjekk, samt fikk utlevert voucheren.

Det som står der om at du ikke kan bruke voucher på noen steder viste seg å være en ufullstendig liste. Har spurt flere plasser og fått nei. Men, da er det kjekt med loungekey. Dama i skranken fikk ikke helt til å scanne inn, men etter å ha sett på skjermen min at jeg har mer enn nok klipp sa hun bare "I'll fix this later, enjoy". Klippene er enda ikke trukket i dag, så det viser seg at hun ikke fikset det, men greit nok, jeg klager ikke. Vi fikk utlevert en bong hver for en drikke med alkohol.

Loungen har relativt få sitteplasser, men vi klarte å finne to seter ved siden av hverandre. Maten var helt OK, litt lite utvalg, men jerk chicken som jeg fant var god og spicy.

Loungen ble tømt ganske mye da USA flyene dro. Men det var ikke veldig lenge til vi selv skulle av gårde.

Etter loungebesøket var vi innom en kiosk og kjøpte noen flasker vann for voucheren. Den som sto i kassa "jeg kan gi deg en sandwich, du har ikke brukt opp alle pengene!". Svarte at det var greit at ikke alt er brukt , samt spurte om jeg kunne få lov å bruke resterende på nestemann i kø. Svaret var ja, personen bak kassa var glad, personen bak meg i kø var glad, jeg var glad. Bedre blir det ikke.
    Men, vi hadde voucheren til fruen igjen. Det sto et par rett ved inngangen og vurderte prisene, mente det var litt dyrt. Vi spurte om de hadde lyst voucheren og joda, det hadde de. Enda to glade folk!

Kristian, funkenstein, Earl and 15 others like this.
  13. Flyingdutchman

Likes mottatt:
    28,142
    Bonuspoeng:
    183
    Tok ikke så mange bilder av setene, men det var 2-2-2 oppsett og det er veldig lite plass til å legge fra seg ting og tang.

Fotbrønnen var ganske smal, men bra nok for min del. Likte forresten at tøfler var en del av utstyret vi fikk.

Menyen:

Hadet St. Maarten!

14. Flyingdutchman

Likes mottatt:
    28,142
    Bonuspoeng:
    183
    Tok ikke bilde av pretakeoff Champagne.
    De serverer Pommery, som jeg synes smaker bra. Det var lenge siden sist jeg hadde drukket det. For noen år siden var jeg på konferanse i Reims, var en tur innom der med gruppen. Det var bestilt til 30 personer men det viste seg at det var kun 12 som drakk alkohol. Jeg fikk erfare at joda, the is such a thing as too much Champagne. Ikke bare der, men overalt vi dro "måtte" vi 12 drikke for 30. Jaja, men Reimsturen er grunnen til at jeg ikke har drukket Champis på minst et år etterpå :D

For å kompensere for at jeg glemte bilde av første glass, bøter jeg med bilde av serveringen i lufta som kom relativt fort etter at setebeltetlyset ble slukket.

Disse Crepes fourrees var forresten veldig gode!

Forretten var ikke min greie.

Hovedretten var mye mer etter min gane! Hadde forhåndsbestilt dette valget og ble fornøyd med valget. Biffen var god, sausen var nydelig.

Hadde sovet veldig dårlig fordi det var kjempevarmt i kabinen. Spurte til og med om det var mulig å roe ned tempen litt. Merket at det ble justert litt, men om det ble justert opp igjen vet jeg ikke. Hadde heldigvis en liten vifte med meg som jeg stakk mellom setet og flykroppen. Dette avkjølte litt, men for lite.
    Har aldri skjønt hvorfor selskap ønsker å steke passasjerene sine når de har slukket lysene i kabinen...

Skulle i utgangspunktet stå over frokost for å prøve å sove litt til, men siden jeg var våken likevel tok jeg imot.

Slo på det beste valget på IFE:

Vi landet ca på tiden, i Paris som gjør seg klar for 14. juli feiring, som merkes på lyssettingen.

15. Flyingdutchman

Likes mottatt:
    28,142
    Bonuspoeng:
    183
    Vi begynner å nærme oss slutten. Transfer gikk greit, selv om det er CDG. Mye snåle omveier og skilting, men vi kom frem.

Utsikt på "Neeltje Jans", en utsikt jeg sjeldent får!

Også utsikt på strandlinjen der broren min holdte på å feriere tidligere.

Veldig lite spennende flytur egentlig, men hva kan man forvente på CDG-AMS?

Bilen ble henten, en Citroen C5 Aircross, romslig og grei bil.

Og så startet feriebiten med foreldrebesøk, noe barbesøk i gamle trakter.

Her passet vi på å øke kolesterolet litt...

Så en tur til et bryggeri jeg er veldig glad i, for å drikke en av etter min smak verdens beste Barley wine:

Byen, Nijmegen, begynte å bli klar for å ta imot 47000 folk som går marsj fire dager på rappen, men ikke minst 7 dager med fest over hele byen der det forventes omtrent 200.000 besøkende per dag. 1000 gratiskonserter, 10 scener. Knallbra!

Og med dette avslutter jeg reisebrevet, for jeg regner med at dere ikke er så veldig interessert i rapport fra å besøke "halve slekten" :D

Kristian, funkenstein, Earl and 19 others like this.
  16. obay

obay Veteran

Likes mottatt:
    7,714
    Bonuspoeng:
    183
    Takk for turen og flott rapport!

17. holmen

Likes mottatt:
    82,307
    Bonuspoeng:
    293
    Takk for supert reisebrev!

18. Travellingalf

Likes mottatt:
    10,719
    Bonuspoeng:
    293
    Tusen takk for artig reisebrev!

19. Teknolai

Teknolai EBD

Likes mottatt:
    688
    Bonuspoeng:
    93
    Takk for velskrevet reisebrev!

20. HaraldOslo

HaraldOslo Veteran

Likes mottatt:
    4,947
    Bonuspoeng:
    113
    Det beste jeg vet med biltur er når den går til flyplassen, og man tar flyet til Florida og går ombord på et cruiseskip. Som gjerne stopper i Philipsburg. :cool:

Teknolai and Flyingdutchman like this.

Del denne siden