En forskrekkelig opplevelse med SAS...

Tråd i 'SAS EuroBonus' startet av gregas85, 26. febr 2015.

  1. gregas85

    gregas85 Senior Medlem

    Innlegg:
    551
    Likes mottatt:
    461
    Bonuspoeng:
    63
    Her er kopi av min epost til Customer Relations etter en opplevelse jeg unner ingen ! Tror jeg er mentalt nødt å ta pause fra SAS en stund nå og at Diamand kortet settes på hylla. Har anonymisert teksten til å ikke nevne flyplassen:

    "Jeg skriver følgende for å underrette dere om en total uakseptabel situasjon som oppsto i dag, 26 februar 2015 på X Lufthavn kl. 19:05. Jeg var booket på SKXXXX (booking ref XXXXXX) fra XXX til XXX og har sjekket inn til denne flyvingen på SAS appen lenge før fristen. Jeg ankom avgangshallen på XXX lufthavn kl 19:00 og gikk direkte til køen for å droppe bagasjen. Jeg stilte meg i betjent køen 19:03 og så at det var to personer foran meg på de to betjente skranker som droppet bagasjen sin. Når jeg kom frem til skranken hadde klokke blitt nøyaktig 19:05 og betjeningen sa at jeg er for sent til å droppe off koffert. Jeg sa til henne at jeg stilte meg i køen fem minutter før bagasjedroppen stengte og kom bort til henne nøyaktig 19:05. Jeg ble avvist bestemt av henne og hun sa at jeg er uansett for sent og at jeg må ta nytt fly. Hun sa at hadde jeg printet ut bagasjetagen på automaten selv så hadde det vært noe annet men jeg gjorde det ikke og nå kunne hun ikke hjelpe meg. Jeg forklarte nok en gang rolig og høflig at jeg kom tidsnok og har sjekket inn på mobilen og ville gjerne droppe min bagasje og ta det siste flyet tilbake hjem til XXX og at jeg har en begravelse å rekke neste dag siden min bestemor døde i dag. Hun repeterte dette to ganger igjen og sa at hun ikke kan gjøre noe for meg, men jeg sa fire eller fem ganger at jeg ikke har brudd noen regler og har overholdt både fristen for innsjekk og bagasjedropp. Denne samtalen pågikk i 5-6 minutter uten at hun i stedet ville ta kofferten og sende den på bagasjebåndet. Jeg klaget direkte på stedet at dette er uhørt service av SAS og at jeg er både Diamand medlem i SAS og flyr veldig mye med flyselskapet og har aldri opplevd å bli behandlet så frekt og ufint. Jeg ble også latterliggjort av den samme personen som ba meg komme bort fra skranken mens hun smilte og lo. Jeg sa denne gangen mer bestemt at jeg finner denne oppførselen uakseptabelt og at hun opptrer krenkende ovenfor meg. Jeg fortalte henne for sjette gang at jeg kom i køen i tide og at jeg kom frem til skranken nøyaktig 30 minutter før avgang når bagasje drop skal stenge. På dette tidspunktet fikk jeg beskjed «nå har du hørt dette fra meg flere ganger, stikk». Jeg ble direkte utsatt for grovt hån og offentlig ærekrenkelse som har pådratt meg en ekstra kostnad i form av ny flyreise jeg måtte booke med påfølgende flight med Norwegian en time senere i og med at vedkommende ikke har utøvd arbeidsoppgavene sine korrekt. Jeg dro til SAS billettkontoret for å irettesette denne situasjon at jeg finner meg ikke i å bli ærekrenket og hånet på denne måten offentlig. Vedkommende opptro ekstremt uprofesjonelt, uhøflig og viste ikke i det hele kunnskap om å utøve jobben sin. Jeg ønsket å vite enten fornavnet eller identiteten til vedkommende slik at jeg kan rette denne klagen med riktig adressat. Dette har også hun avvist å gi til meg og rettet blikket til en mannlig kollega som ba meg gå bort avgårde bort fra hennes skranke. Jeg ble kvalm av denne behandlingen, ble uvel og måtte dra på toalettet umiddelbart siden jeg fikk oppkastanfall. Jeg hadde på en og samme dag fått både beskjed at en av nærmeste familiemedlemmer hadde omkommet og ble behandlet med grov krenkelse på flyplassen. Jeg kontaktet mitt reisebyrå fra arbeidet og forklarte situasjonen. Jeg ble anbefalt å få skriftlig redegjørelse fra vedkommende som atter en gang nektet å gi meg navnet eller ID hennes. Jeg ble forvist til serviceskranken som naturligvis uvitende om situasjonen ba meg kontakte customer service. Jeg har i tillegg fått juridisk råd fra jobben til å prate med politiet på flyplassen om denne hendelsen som hadde funnet sted. Jeg snakket med politibetjent på XXX politistasjon ca kl 19:40 og vil levere en politianmeldelse for offentlig ærekrenkelse av den gitte SAS ansatt som jeg fortsatt ikke kjenner navnet til og for å ha påført meg og min arbeidsgiver et økonomisk tap i form av for ny billett. Det eneste jeg kan si at hun hadde blondt hår og et SAS skilt på uniformen. Det er en prosess og utøve sine arbeidsoppgaver pålitelig (som denne gangen ikke ble gjort pålitelig på noen måte) og det andre er å offentlig ærekrenke og håne passasjerer. Det første kan man klage på og argumentere saklig og angår mer servicenivået eller total mangel på denne til den ansatten, men det andre er direkte brudd på straffeloven og jeg vil ikke finne meg i dette. Jeg har fått et mindre illebefinnende på grunn av denne situasjonen og ble direkte medisinsk uvel av måten jeg ble behandlet. På den bakgrunn klager jeg til dere og krever å få utlevert identiteten til vedkommende slik at jeg kan innlevere politianmeldelse personlig mot vedkommende i stedet for flyselskapet SAS. SAS som arbeidsgiver bør gjennomgå rutiner for behandling av sine passasjerer etter denne hendelsen. Jeg kommer i tillegg til å rapportere dette internt til min arbeidsgiver som en uønsket HMS hendelse på min tjenestereise i og med at jeg ble syk av hvordan jeg ble håndtert. Jeg har bedt SAS billettkontoret at siden vedkommende ikke ville oppgi sin identitet til meg, at hun skriver en rapport til SAS sin stasjonssjefen på XXX og regner dermed med at denne saken er loggført av SAS på XXX lufthavn. Jeg har også snakket med politistasjonen på XXX og vil levere en politianmeldelse i XXX for ærekrenkelse av den ansatten og at hennes grov brudd på arbeidsforpliktelser har påført meg et økonomisk tap i form av ny billett. Jeg regner også med at det finnes overvåkingskamera på XXX flyplass over den gitte skranken og vil be Politiet gjennomgå disse som bevisgrunnlag samt klokkeslett. Jeg er dypt skuffet over denne erfaringen".
     
  2. KristianSk

    KristianSk Veteran

    Innlegg:
    1,712
    Likes mottatt:
    1,998
    Bonuspoeng:
    113
    Kan du utdype denne ærekrenkelsen?
     
    Henrik, pacman123 and scheri like this.
  3. gregas85

    gregas85 Senior Medlem

    Innlegg:
    551
    Likes mottatt:
    461
    Bonuspoeng:
    63
    Talte ord, gester og kroppspråk.
     
  4. ILS2

    ILS2 Senior Medlem

    Innlegg:
    1,107
    Likes mottatt:
    3,177
    Bonuspoeng:
    113
    Kjipt med dårlige opplevelser, men det skal være veldig kraftig kost før jeg hadde vurdert å blande inn politiet. Når jeg føler meg forulempet på en flyplass, minner jeg meg selv alltid på at flyplasser gjør rare ting med folk. Pleier å gi meg nok nøytralt perspektiv til å vende det andre kinnet til.

    Jeg har imidlertid ingen kjennskap til saken din som skulle tilsi at du ikke er i din fulle rett til å reagere som du gjør, men jeg nevner det likevel. Hvis saken er slik du fremstiller den (alle saker har jo tre sider), er det ikke bra, og forhåpentligvis tar selskapet fatt i saken overfor den ansvarlige.

    Du utelater forståelig nok en god del info om selve reisen. For meg kunne det i hvert fall vært interessant å vite avgangstid, samt om det var en innenriks-innenriks eller innenriks-utenriks flight, da dette gir oss en rimelig objektiv vurdering av EBD-service ved late check-in.

    Min erfaring er at det nærmest er ingen grenser for hvor sent jeg kan sjekke inn bagasje på innenriks-innenriks. Ofte har check-in agenten ringt til SGH og spurt spesifikt om et sent "EBG-kolli" kan sendes med den og den avgangen, og jeg har aldri fått nei. Overrasker meg derfor at du som EBD har møtt veggen der.

    Håper saken får en minnelig løsning.
     
  5. gregas85

    gregas85 Senior Medlem

    Innlegg:
    551
    Likes mottatt:
    461
    Bonuspoeng:
    63
    Hei,

    Det var en innenriks - innenriks avreise og avgangstid etter kl 19.00. Avgangshallen var ganske tom.
    Nå var ikke dette late check in, i og med at jeg sjekket på mobilen i god tid og møtte opp foran skrangen for bag drop 5 min før den skulle stenge og la på kofferten på baggasjebåndet i tide.
     
  6. anders82

    anders82 Veteran

    Innlegg:
    2,870
    Likes mottatt:
    9,153
    Bonuspoeng:
    183
    Ræva service og utrolig kjipt ja, men å anmelde dette til politiet virker i overkant. For at det skal være ærekrenkelse skal det vel gjerne være beskyldninger om lovbrudd, rasisme eller andre ulovligheter. Det å bli skjelt ut av en ansatt på en flyplass faller neppe under dette lovverket og jeg tror du gjør deg selv en bjørnetjeneste med å anmelde.
    Jeg har full forståelse for at du blir frustrert i en sånn situasjon og jeg kjenner med selv såpass godt at jeg vet jeg hadde tent på alle plugger selv, men når man får blåst ut og tenkt litt over saken så roer man seg litt. Tenker det er lurt av deg å gjøre det samme. Du skal selvfølgelig klage til SAS og jeg regner med at du får refundert utleggene dine (om enn etter mye brevveksling og diskusjoner), men politiet virker i overkant her.
    Er ikke noe kult å bli kjeftet på i offentlighet, men jeg fikk noen visdomsord av en kollega fra Nord-Norge en gang og de er at "kjeft er gratis". Det har jeg ofte i bakhodet når noen skriker på meg for et eller annet.
    Som sagt, tror ikke du kommer noe vei med å hevde ærekrenkelse her. Litt kjeft tåler alle, uansett hvor flaut eller feil det er der og da. Jeg forsvarer på ingen måte oppførselen til denne ansatte og jeg regner med at hun får passet sitt påskrevet
     
  7. Cecilie

    Cecilie Se! Jeg sitter i en flymotor.

    Innlegg:
    2,180
    Likes mottatt:
    2,364
    Bonuspoeng:
    113
    Hvorfor benyttet du ikke selvbetjent bagdrop?

    Det at avgangen er etter 19.00 sier jo vel seg selv. Hadde forsåvidt vært interessant å vite flyplass. Det er forskjell på å dra til gate 7 på KRS og 19H på OSL.
     
  8. Star Flyer

    Star Flyer BFG BF*G

    Innlegg:
    94
    Likes mottatt:
    132
    Bonuspoeng:
    33
    Tragisk at de nekter å sende bagasjen din når det er under tidsfristen.

    I sommer var jeg vitne til at en 18 år gammel gutt kom løpende til Business-skranken kl. 1615. Han var 'statusløs og reiste i økonomiklasse. Damene i Businesskranken sa at han pent måtte stelle seg i økonomikøen. Gutten sa at han skulle med SK827 - som går klokken 16:30 (!!). Klokken var altså 16:15 på dette tidspunkt. Jeg skvatt til, selv.
    Damene bak skranken fikk et sjokk - røsket til seg bagasjen hans - ringte til lagleder for handlerne på SK827 for å informere om en ekstra bagasje. Damene ba han skynde seg som rakkern gjennom sikkerhetskontrollen med følgende utsagn: "Nå bør du snike - hvis ikke rekker du det ikke!". Status på avgangen var på dette tidspunkt Gate Closing. Køen i sikkerhetskontrollen var lang (12 min.) - og som den snille gullmedlem jeg var: Ropte jeg på fyren - og tok han med gjennom Fast Track. Han var sjeleglad - og ville ha navnet mitt. Det tikket inn en takk fra han senere på kvelden - både han og bagasjen hadde kommet frem til AMS.

    Når de tilbyr denne service til økonomipassasjerer - burde de virkelig ha gitt det lille ekstra til Diamond-members. Har sett mange leverere bagasje over fristen.
     
  9. gregas85

    gregas85 Senior Medlem

    Innlegg:
    551
    Likes mottatt:
    461
    Bonuspoeng:
    63
    Hei Cecilie,

    Jeg kom til avgangshallen 5 minutter før bag drop skulle stenge. I stedet for å gå til maskinen og printe ut bagtagen så gikk jeg direkte til betjent drop for at de nettopp skal spare tiden ved å printe den direkte for meg. Det var to personer før meg foran i køen.

    En annen ting: jeg nevnte for vedkommende en gang at jeg var EBD og hun bare smilte tilbake og sa at "dette spiller ingen rolle" da reglene gjelder for alle. Jeg har tidligere faktisk erfart å møte opp 10 min etter at bag dropen skulle lukkes og de tok min bag etter å ha ringt på radio til bagasjerommet og fått bekreftet at det ikke er fort sent. Jeg sa dette til vedkommende at det er slik dette kan også løses og i stedet for å ta min bag og sende den på båndet når siste vindu var åpent for det. Vedkommende hadde sin arbeidsplikt å ta min koffert inn og sende den da jeg møtte faktisk fysisk med den like før den fristen skulle gå ut. Avgangshallen var helt tom. Det som skjedde senere med hennes verbale dialog med meg er en tilleggssak.
     
  10. kosvines

    kosvines Senior Medlem

    Innlegg:
    719
    Likes mottatt:
    529
    Bonuspoeng:
    93
    Elendig fra SAS, men du kommer ingen vei med politiet. Dette er ikke straffbart (og jeg er glad for at vi ikke har et samfunn der en skal politianmelde for alt mellom himmel og jord). Men jeg forventer at SAS er såpass proffe at de gir deg full refusjon av billett (pluss et lite plaster på såret i tillegg). Og det regner jeg med du får :)
     
    anders82 liker dette
  11. Brunello

    Brunello A heart's a heavy burden

    Innlegg:
    733
    Likes mottatt:
    1,331
    Bonuspoeng:
    93
    Det er jo et stjerneeksempel på hvordan man ikke skal opptre overfor en kunde, og SAS synes nok ikke at slikt er spesielt kult, de heller. Men SAS er nå engang SAS, og det spørs vel om du får noe svar å bli klok av, på den henvendelsen. I beste fall får du håpe at den ansatte blir sporet opp og får en alvorsprat med sjefen, slik at det ikke gjentar seg. Men å anmelde noen for æreskrenkelser, det er nok stort sett bortkastet. Min erfaring er at slike episoder som dette må man bare legge bak seg, så fort som mulig. Det er ikke verd det, å trekke ut stresset og irritasjonen i en slik situasjon ved å opphøye den til en slags prinsippiell krig man ikke har en sjangs til å vinne. Det er bare å stille seg litt utenfor seg selv et øyeblikk, betrakte situasjonen og le av den. Det pleier hjelpe.
     
  12. TOS_EBG

    TOS_EBG Lost in Space (and currently EBD)

    Innlegg:
    455
    Likes mottatt:
    492
    Bonuspoeng:
    63
    Ganske talentløst av henne å ikke sjekke om det fortsatt var tid og evt fått åpnet innsjekkingen igjen.
    Uansett stenger jo innsjekk av bagasje 30min før avgang automatisk i systemet, i ditt tilfelle regner jeg da at avgang var 19:35 og da stenger innsjekk 19:05:00, ikke 19:05:59. Så i en Ryanairsk/Easyjetsk verden ville du vært screwed.

    Jeg lurer likevel på om du forventer å få sjekke inn bagasjen så lenge du har stilt deg i køa innenfor fristen slik som du skriver? Hva om køa er 10min lang, eller at de foran var litt mer kompliserte slik at det tok 5-6 minutter å sjekke dem inn?
     
  13. SKDAAP

    SKDAAP Nytt Medlem

    Innlegg:
    18
    Likes mottatt:
    30
    Bonuspoeng:
    13
    Selv om du har checket inn hjemmefra, skal man jo være ved bag-drop til tiden (30min før på innenlands) uansett om du er Diamond, Gull eller vanlig dødelig, det har jo den ansatte fullstendig rett i. Bare fordi du tidligere har opplevd at de har mottatt din bagasje etter fristen, betyr jo ikke at du alltid kan FORLANGE det... At en medarbeider snakker litt krasst til deg etter at du for sjette gang hevder din rett er jo ikke så merkelig. Du burde kanskje gått videre allerede første gang, og funnet en ny medarbeider p krangle med...

    Når man leser din klage kan man jo kun ta hensyn til hva som faktisk skjedde og de gjeldende regler. Og kom du for sent til bag drop, uavhengig av hvilken tid du stilte deg opp i køen eller når du checket inn på mobilen, ja, så er det helt enkelt for sent.punktum. Jeg kondolerer for ditt tap av familiemedlem, men reglene sier desverre ikke noe om at man får komme for sent hvis man har opplevd noe forferdelig og grusomt på privaten i løbet av det siste døgnet. Så reglene gjelder for deg som ALLE andre. Også selv om du har fått en annen behandling i tidligere lignende situasjon.
     
  14. gregas85

    gregas85 Senior Medlem

    Innlegg:
    551
    Likes mottatt:
    461
    Bonuspoeng:
    63
    SKDAAP

    Jeg forlanget ikke noe fraviking av regler. Jeg sto foran vedkommende med bag på båndet nøyaktig ett min før fristen skulle utgå. Det er punktum også. Jeg vet ikke om du jobber for SAS eller svarer på generelt grunnlag men med denne måten man agerer ovenfor kunder er det kunden som kan sette et punktum ovenfor flyselskapet i valg av denne.


    Man kan krangle om sekunder og hvem sin klokke var mer nøyaktig men poenget er at vedkommende ikke gjorde jobben sin. Jeg har bare nevnt en gang helt i slutten av samtalen til henne at jeg har hatt en røff dag og ville komme meg hjem. Dialogen er en sak og arbeidspliktforsømmelse er en annen sak.

    Og rent juridisk er man ved sin fulle rett å forfølge en slik sak rettslig. Straffesak er det antakeligvis ikke men et sivilt søksmål mot flyselskapet eller ansatt ville isåfall prinsipielt være første gang i Norge en ærekrenkende kundebehandling ovenfor passasjeren i en slik situasjon tas opp og jeg er villig å vurdere dette.
     
  15. KristianSk

    KristianSk Veteran

    Innlegg:
    1,712
    Likes mottatt:
    1,998
    Bonuspoeng:
    113
    Hva var det egentlig hun sa?

    Føler at at du ikke fikk sjekke inn bagasjen strengt tatt blir underordnet når representanten for SAS har fått deg til å vurdere anmeldelse og sivilt søksmål.
     
  16. gregas85

    gregas85 Senior Medlem

    Innlegg:
    551
    Likes mottatt:
    461
    Bonuspoeng:
    63
    KristianSk: Jeg ønsker ikke å sitere dialogen her, da det blir bare min versjon av den.

    SAS har fått komplett versjon av alle hendelser og jeg har også tatt kontakt med deres juridisk avdeling.
     
  17. anders82

    anders82 Veteran

    Innlegg:
    2,870
    Likes mottatt:
    9,153
    Bonuspoeng:
    183
    Skjønner frustrasjonen din , men det må ha vært fryktelig injurerende det hun sa til deg hvis du skal ha sjans med sivilt søksmål. Skulle ønske du kunne gjengi hva det var hun sa. Hvis du skal ta ut sivilt søksmål for ærekrenkelse må jeg innrømme at jeg mister litt av sympatien for deg. Om noen så hadde kalt meg en rabiesbefengt kjøter, landssviker og idiot så hadde jeg blitt forbanna, men jeg hadde aldri tenkt tanken om søksmål for ærekrenkelse. Det får være grenser for å bli fornærmet
    Tror det beste du gjør er å klage til SAS og få refundert utleggene dine.
     
  18. John in The Tower

    John in The Tower Senior Medlem

    Innlegg:
    904
    Likes mottatt:
    1,181
    Bonuspoeng:
    93
    Hiver meg på her.
    Trist med dårlige opplevelser. Ikke for å være djevelens advokat,
    Når var avgangstid?
    Og, å ta høyde for kø til innsjekk må man faktisk gjøre selv.
    Du hadde i følge deg selv 2 minutter å gå på ift innsjekk av bagasje så som frequent flyer bør det ikke komme som en overraskelse at du faktisk kan bli avvist. Det er dessverre slik flyselskapene tjener penger.
     
  19. gregas85

    gregas85 Senior Medlem

    Innlegg:
    551
    Likes mottatt:
    461
    Bonuspoeng:
    63
    Min vurdering av injurier vil jo være subjektiv og for at dette skal være objektivt belyst så bør dette sees på av tredjeparter, helst ikke på et åpent forum, men av fagpersoner. Jeg tror dette er på rett spor da jeg nettopp snakket med en av SAS sine advokater. Så ut at det blir en rask intern granskning i flyselskapet.
     
  20. anders82

    anders82 Veteran

    Innlegg:
    2,870
    Likes mottatt:
    9,153
    Bonuspoeng:
    183
    Det er greit det er subjektivt, men det er jo en viss forskjell på å bli kalt en dust og bli kalt din j...a n...r.
    Jeg kjenner ikke saken, men det virker som om dette skal holde hardt med mindre det er diskriminering eller rasisme. Ellers enig i at det bør vurderes objektivt, men advokater er også mennesker (utrolig nok ;) ) og det er nok mye presedens hva gjelder injurie, men nå vet jo ikke vi hva som ble sagt.
    Jeg bare kjenner at det vrir seg litt i meg når folk skal saksøke noen for å skrike til deg og kalle deg stygge ting. Det er litt som med foreldre som truer skolen med advokat fordi skolen irettesetter barnet deres.
    Men du må jo gjøre som du vil
     
    John in The Tower liker dette

Del denne siden