En "kjettersk" tanke? ...hva med et CR900 selskap i Norge??

Tråd i 'Øvrige flyselskap' startet av Eddie47, 26. juli 2016.

  1. Eddie47

    Eddie47 1D

    Innlegg:
    14,145
    Likes mottatt:
    869,598
    Bonuspoeng:
    293
    Vi ser for tiden at mange "småfly" trafikkerer de fleste strekninger i Norge, F100, ATR72, Q400, CR900 .....

    Ida sier at det koster ca. 1/3 å operer en CR900 enn en B737, tenk om noen kommer på ideen om å sette opp et innenriksselskap med 50 (?) CR900 med høy frekvens på dagens norske rutenett i konkurranse med alle de etablerte selskapene?
    Kanskje vi på flere strekninger kunne fått raske og direkte flygninger fra både Mosjøen, Stord, Røros og alle de andre stedene til storstedene som Bergen, Tromsø, Oslo, Trondheim, Stavanger osv ...

    Alternativet kan jo være en variant av SAS - Cityjet .... hvor f.eks. Cityjet flyr alle SAS sine innenriksruter i et høyfrekvent rutenett ....

    Bare en sommertanke .....
     
    Petter B-C and Kjakan like this.
  2. Scandipendler

    Scandipendler Veteran

    Innlegg:
    1,815
    Likes mottatt:
    2,233
    Bonuspoeng:
    113
    Så perpetuelt forsinket som CityJet er, så er det et eller annet som skurrer i høyfrekvensen, men utover dette, så er CRJ-rutenettet jo en interessant tanke. Men det er vel også et politisk spørsmål, all den tid det uansett er snakk om tunge statlige subsidier, som vel legger visse føringer og rammer for hva som er mulig og umulig.
     
  3. AndersB

    AndersB Reisende

    Innlegg:
    1,882
    Likes mottatt:
    1,038
    Bonuspoeng:
    113
    Selv om CRJ900 er et mindre fly enn 737/320 så trenger det fremdeles god banelengde så kortbane er ikke noe for dette flyet. (Eks. kan ikke CRJ brukes på London City, mens E170 og Q400 kan brukes der pga. bane og bratt inn/utflyging)
     
  4. Eddie47

    Eddie47 1D

    Innlegg:
    14,145
    Likes mottatt:
    869,598
    Bonuspoeng:
    293
    Ja hvorfor ikke brasilianske (E170) småjet?
    Kanskje det kreative mennesket fra Sokna allerede er på tanken? ideelle fly for regional trafikk i Finland, Norge, Danmark, Sverige og Storbritannia .... ?

    (Sokna er forhåpentligvis det siste stedet i Norge som får til en knekk på motorveien i forsøk på å redde en lokal kafé.)
     
  5. kaijoar

    kaijoar Bonusnisse

    Innlegg:
    509
    Likes mottatt:
    618
    Bonuspoeng:
    93
    Hva er den helt konkrete årsaken? Og er det stor forskjell på CRJ900 og B737 når det kommer til crosswinds? :)
     
  6. AndersB

    AndersB Reisende

    Innlegg:
    1,882
    Likes mottatt:
    1,038
    Bonuspoeng:
    113
    Googlet tall: 36kts for B738 vs 27kts for CRJ900 ved tørr bane.

    CRJen har lavere max demonstrert crosswind, og trenger også lenger bane enn 737en ved landing (iflg. noen tall jeg fant), så eks. ved "normalt høst-/vintervær" regn/snø og vind så vil den komme en del dårligere ut.
     
    SASlovah4evah liker dette
  7. Wiolenze

    Wiolenze Veteran

    Innlegg:
    4,424
    Likes mottatt:
    29,329
    Bonuspoeng:
    183
    Er vel ett selskap som hovedsakelig opererer innenriks med små propellfly allerede, men vet ikke om det går all verden siden de har fly parkert midt i sommerprogrammet....
     
  8. RoadKing

    RoadKing Helt hekta

    Innlegg:
    15,659
    Likes mottatt:
    32,508
    Bonuspoeng:
    293
    Men kjøre tungt lastet vogntog med speilblanke dekk og utslitte bremser på vinteren, det får de lov til... Utrolig verden.
     
    AndersWE liker dette
  9. watchaddicted

    watchaddicted Reisende fant

    Innlegg:
    1,943
    Likes mottatt:
    3,898
    Bonuspoeng:
    113
    Ja, det er sykt! Glemmer ikke den gangen jeg fikk en sånn over i min kjørebane og måtte hive meg i grøften for å unngå katastrofe..:confused::mad:
     
    RoadKing liker dette
  10. Are

    Are EBD - Eurobonusekspert? InsideFlyer Ambassadør

    Innlegg:
    13,340
    Likes mottatt:
    19,549
    Bonuspoeng:
    293
    Det er en interessant tanke.
    Widerøe flyr jo andre ruter enn SAS og Norwegian så mulig det ville vært marked for noe.
    Vet ikke hva behovet mellom de mellomstore byer er, så høy frekvens selv med små fly kan bli overkill.

    Samtidig, interessant om det er marked for flere mellomstore byer til utlandet. Widerøe kuttet en del av frekvensen på krs-cph. Når jeg har tatt den har det vært ganske fult.

    Vi hadde en kort stund vårt eget flyselskap i Kristiansand. Fly nonstop. Det gikk ikke så godt, men frekvensene var begrenset med 1 fly..

    Hva er driftskostnadene med F100/E195 eller noe slikt sammenliknet med 737/Q400? Vil de kunne gjøre en god jobb på det norske nettet?
     
  11. Eddie47

    Eddie47 1D

    Innlegg:
    14,145
    Likes mottatt:
    869,598
    Bonuspoeng:
    293
    Frekvensen må jo selvsagt tilpasses behovet .... ikke som da SAS og Braathens fløy vinge mot vinge mellom Oslo og Bergen/Stavanger/Trondheim på -90 tallet hvor det aldri var mer enn 30 min mellom hver avgang ....
    Se bare på flytogets suksess .... faste avganger og punktlighet ... hver dag hele uka (med litt avvik i helger og ferier)
     
  12. RoadKing

    RoadKing Helt hekta

    Innlegg:
    15,659
    Likes mottatt:
    32,508
    Bonuspoeng:
    293
    KLM benyttet vel en mindre Fokker da de startet opp TRD - AMS, har vel i dag utvidet til 2 avganger hvorav en med Fokker og en 737 tror jeg.
    Så jeg vil tro at det er besparelser ute og går.

    Apropos SAS, Braathens og TRD <> OSL, jeg husker da den værste krigen gikk med ColorAir på banen og. Herre min, det gikk oftere fly mellom TRD og OSL enn det gikk buss fra der jeg bodde og til Trondheim sentrum. Det måtte jo gå galt. Men jeg mener også å huske at den gangen var vel trafikken mellom de to byene den høyeste i europa. Egentlig utrolig, men det sier jo også sitt om hvor lite valg vi har her til lands med dårlig infrastruktur både på vei og bane.

    Det er ganske bra dekning i dag og, men ikke i nærheten av den gangen. Merkes spesielt i at det går ikke så sene avganger lenger.

    Litt synd på Sunde og satsingen hans, Colorair var et friskt pust, men han må jo oppleve det som urettferdig i ettertid. De tapte så det sang pga bonussystemene til Braathens og SAS. I kjølvannet var Colorair dundrende konkurs, Braathens lå med brukket rygg og ble fritt vilt for SAS.

    Da Kjoser'n fikk strupa bonuspoengene innenlands kunne han neppe ha fått en bedre start, fordi Sunde brøyta vei.
     
    kaijoar liker dette
  13. Petter B-C

    Petter B-C Senior Medlem

    Innlegg:
    1,274
    Likes mottatt:
    1,579
    Bonuspoeng:
    113
    At WF kutta den profitable CPH-ruta er for meg ei gåte... Kan ha vært noe dårlig belegg gjenbruk dagen etter som ble vanskelig inntektsmessig med overnatting av crew etc. eller en annen god grunn. Hadde vært interessant om noen her inne visste hvorfor?

    En annen ting jeg ikke skjønner er hvorfor ikke WF eksperimenterer med litt mer spennende utenlandsruter fra en eller annen norsk by. Kanskje en latterlig tanke, men hvorfor ikke kjøre KRS-LCY? Eller trekantrute KRS-LCY-CPH/CPH-LCY-KRS? Såvidt jeg har skjønt så er LCY en ypperlig flyplass å fly til/fra sånn turnaroundmessig også.

    De har jo prima fly til det. Fly Nonstop fikk jo slots men kan jo være det er stappfullt der idag og helt umulig å trøkke inn flere? Men i motsetning til Nonstop så har jo WF overskudd og attpåtil fly på bakken. Her i sør har vi et utrolig magert flytilbud og jeg kan ikke se for meg hvem av WFs konkurrenter som på rask tid ville kunne respondere på ei LCY-rute og klare det lave driftskostnadsnivået som Q400 har.
     
    Kjakan liker dette
  14. AndersB

    AndersB Reisende

    Innlegg:
    1,882
    Likes mottatt:
    1,038
    Bonuspoeng:
    113
    SAS forsøkte CPH-LCY en periode med Q400, de fikk det ikke til å gå rundt. De fløy også OSL-LCY med Avro uten at det funket i lengden.

    Det kan hende jeg husker feil, men tror ikke Q400 kunne gå fullastet fra LCY til CPH, evt. at det var så marginalt at de måtte begrense ved dårlig vær el.l. (det er sterke begrensninger inn/utflyging på LCY).
     
  15. Eddie47

    Eddie47 1D

    Innlegg:
    14,145
    Likes mottatt:
    869,598
    Bonuspoeng:
    293
    De sene avgangene var i stor grad subsidierte/betalte avganger av Posten ( Posten og SAS var begge eid av Samferdselsdepartementet).

    SAS sin Cargoavdeling i CPH ble for "grådig" og trodde de var monopolister og tapte et cargovolum på 350 - 400 MNOK til West Air ...

    Det var mange andre strukturelle grunner også ...
     
    RoadKing liker dette
  16. Eddie47

    Eddie47 1D

    Innlegg:
    14,145
    Likes mottatt:
    869,598
    Bonuspoeng:
    293
  17. Eddie47

    Eddie47 1D

    Innlegg:
    14,145
    Likes mottatt:
    869,598
    Bonuspoeng:
    293
    Chrisbgg liker dette
  18. Are

    Are EBD - Eurobonusekspert? InsideFlyer Ambassadør

    Innlegg:
    13,340
    Likes mottatt:
    19,549
    Bonuspoeng:
    293
    Blir interessant å se hvordan dette utvikler seg.
    Så får vi håpe Widerøe holder seg til Eurobonus og presser prisene nedover på enkelte travle ruter.. Eks OSL-KRS 17.00 torsdag...
     
  19. Insomnia4u

    Insomnia4u Veteran

    Innlegg:
    2,833
    Likes mottatt:
    2,407
    Bonuspoeng:
    113
    Kan vel hende at SAS ikke gir EB-opptjening på ruter som konkurrerer?
     
  20. Are

    Are EBD - Eurobonusekspert? InsideFlyer Ambassadør

    Innlegg:
    13,340
    Likes mottatt:
    19,549
    Bonuspoeng:
    293
    Nå er jo Widerøe en del av Eurobonus og SAS kan vel neppe nekte Widerøe og gi poeng på kommersielle ruter.

    Spørsmålet er vel heller om Widerøe vil bli medlem av Star eller noen andre på sikt. Jeg velkommer flere alliansepartnere i Norge :)
     

Del denne siden