En lang reise for en kopp kaffe

Tråd i 'Reisebrev' startet av Grove, 22. nov 2017.

  1. Grove

    Grove Medlem

    Innlegg:
    201
    Likes mottatt:
    485
    Bonuspoeng:
    63
    TG 408 SIN-BKK
    B 777-200
    Sete 14K

    Siste dag i Singapore ble brukt til litt julegaveshopping.
    Kameraten min og kona, klarte å lure meg med på Mustafa- et indisk kjøpesenter. Mildt sagt et kaotisk sted, et vanvittig vareutvalg, og til dels veldig gode priser.
    Kjøpte med en del parfyme, go det til veldig gode priser sammenlignet med hva jeg har sett andre steder.
    Grunnet shhoppingturen, ble ankomst Changi noe sen.
    Avgang var 1815, og jeg gikk inn døra 1700.
    Fikk raskt sjekket inn på premiuminnsjekk, og gikk "bakveien" (fast-track) inn i terminalen. Rakk en liten tur opp i Thai-loungen for noe snacks.
    Hadde håpet på en rask dusj, men det hadde de ikke der. Får vente til Bangkok.
    Vel ombord viste det seg at businesskabinen var omtrent halvfull, jeg fikk med andre ord ledig sete ved siden av.
    IMG_5422.jpg

    Til å spise valgte jeg den vestlige menyen, rett og slett for å sikre at magen ikke ble i ulage før an lang nattflight hjem. Og valget var klokt.
    IMG_5424.jpg

    Kyllingen var meget saftig, med en meget smakfull saus. Desserten var så som så, men sammenlignet med hva man får på en to-timers flight i europa var dette enormt mye bedre.

    Turen forløp uten de helt store hendelsene. JEg begynte å se War for the planet of the apes. Rakk ikke hele filmen, men satset på at den var tilgjegelig på neste flight også.

    På bakken i BKK ble det først en tur i loungen i Concourse C, for en dusj.
    Sammenlignet med fasilitetene i EVA-loungen (Concourse F), var dette stusselig.
    Badet var vesentlig trangere, utvalget i toalettartikler var labert, og dusjen fungerete ikke optimalt.
    Uansett, jeg fikk dusjet og følte meg frisk og klar for en lang tur. Måtte bare slå i hjel 4 timer på flyplassen først. Ble en telefonsamtale hjem, en halvtimes massasje på Royal Orchid Spa (fantastisk deilig...etterpå... og vondt mens det står på...)
    Deretter et par timer jobbing i loungen, før det var tid for boarding av flight TG930 til CDG.
    Endelig skulle jeg få A380 på blokka.
     
  2. Berlioz

    Berlioz Gammel? Jeg??

    Innlegg:
    1,909
    Likes mottatt:
    12,911
    Bonuspoeng:
    183
    Fulgte linken og kom til Japan. Er de noen steder i Europa?
     
  3. Grove

    Grove Medlem

    Innlegg:
    201
    Likes mottatt:
    485
    Bonuspoeng:
    63
    TG930 BKK-CDG
    A380
    Sete 23K

    Boarding ble litt forsinket, så jeg ble stående noen minutter i gateområdet. Makan så mange som prøvde seg når pri-boarding var i gang.
    De ble en etter en høflig vist til siden, slik at First, Business og statuskunder kom ombord. Digg følelse å spaserer rett inn på upper deck. Det er en helt annen ro der, enn i etasjen under.
    Fant raskt fram til 23K, hvor jeg ble møtt av May. Hun skulle sørge for at jeg hadde alt jeg trengte for at turen til Paris skulle bli så bra som mulig.

    IMG_5427.jpg
    Bagtagen er selvfølgelig på!

    IMG_5438.jpg

    Likte setet veldig godt. Veldig stille og privat, og massevis av plass til å stue unna personlige ting.
    I tillegg var det noe mykere enn setet hos EVA, noe jeg merket spesielt godt i liggende stilling.
    IMG_5431.jpg
    Her var det mye plass.

    Det gikk ikke lang tid før May var på plass med en frisk appelsinjuice. Hun virket veldig ivrig på å gjøre turen optimal, og var til tjeneste så fort det var noe.
    Boarding tok litt tid, men vi kom oss avgårde ganske så presis.
    Rett etter take-off var May på plass med nøtter, og mer drikke:
    IMG_5432.jpg

    Deretter gikk det slag i slag med servering av middag:

    IMG_5428 2.jpg
    Thai-rettene ombord

    IMG_5429.jpg
    Vestlig meny

    Jeg valgte nok en gang vestlig meny, med tanke på at jeg skulle prøve å sove mest mulig uten at krydderiene skulle sende magen i alle retninger.
    IMG_5433.jpg

    Nydelig smak på hvitløksbrødet, og kalven var særdeles mør. Dette lovet godt for måltidet videre.
    IMG_5434.jpg
    Kanskje ikke den vakreste presentasjonen av en rett, men det brydde jeg meg lite om. And er i utgangspunktet veldig godt, og dette var absolutt noe av det bedre jeg har smakt.Til flymat å være, er det nok helt i toppen av hva jeg har opplevd.
    Ble et par oster til dessert også
    IMG_5435.jpg
    Blåskimmelosten var en skikkelig rysare, kunne gjerne spist mer av den.
    Fikk også noe frukt, men jeg begynte å bli temmelig mett, så den forble urørt.
    Gikk en tur på toalettet, og skiftet til EVA-pysjen min. Den er faktisk veldig behagelig å sove i....

    Så ferdig War for the planet of the apes, og kunne konkludere med at skjermene på A380 er himmelhøyt mye bedre enn på 777-200. Her var det rett og slett enorm forskjell.
    La meg til å sove, og sov faktisk i hele sju timer.
    Kabinen var ikke like varm som hos EVA, og setet var etter min mening bedre å sove i. Våknet ca 2,5 timer før landing i Paris. Fikk byttet til vanlig klær, og gjort meg klar for en ny dag, før frokostserveringen kom i gang.
    May var på plass, med et smil om munnen og tilbud om juice eller anne drikke før selve maten kom på bordet.

    IMG_5430.jpg

    Bordet ble dekket, beklager mørkt bilde:
    IMG_5436.jpg

    Gikk løs på yoghurten, før det var tid for den obligatorisk omeletten:
    IMG_5437.jpg
    Den var god på smak, men ikke i nærheten av hva EVA leverte. Absolutt et premiumprodukt verdig altså, men det var stor forskjell sammenlignet med den EVA serverte.
    Crewet rakk akkurat å få ryddet vekk, før det var tid for landing i Paris. Det begynte så vidt å lysne, så det var mulig å se noe av bebyggelsen før vi touchet bakken.
    Alt i alt en meget bra tur, og Thai leverer absolutt et produkt de kan være stolte av.

    Sammenlignet med EVA vil jeg si:
    Crew ombord: Thai vinner knepent. Synes servicen virket mer ekte hos Thai. Det kunne til tider bli litt samlebåndpreget hos EVA, mens de hos Thai hele tiden hadde tid til det lille ekstra.

    Servering: Eva vinner her. Jevnt over er det litt høyere kvalitet på både mat og drikke. Selv om Anda hos Thai var meget bra, er både presentasjon og helheten i måltidet bedre hos EVA.

    Komfort ombord: Eva vinner på hva de tilbyr av tillegg, pysj, bedre utstyrt amenity-kit, bedre utvalg på toalettene (større toaletter også), mens Thai vinner på et mer komfortabelt sete, og mer behagelig temperatur i kabinen.
    Så hvem er best?
    Jeg holder nok EVA et hakk foran Thai etter disse flightene, rett og slett fordi de gjennomgående har litt høyere kvalitet. Hadde temperaturen i kabinen vært optimal, og servicen like personlig som hos Thai ville jeg spurt: Hva skal vi med First?
     

    Attached Files:

  4. Grove

    Grove Medlem

    Innlegg:
    201
    Likes mottatt:
    485
    Bonuspoeng:
    63
    Med 1t 45 min til neste avgang, valgte jeg å komme meg gjennom flyplassen, fremfor å stoppe i Star-loungen på CDG. Kanskje ikke det lureste valget, da Brussels Airlines går fra samme område som SAS, og bruker samme lounge. Den åpnet ikke før etter avgang til Brussel.......
    Men ved fremvisning av boardingkort (dvs. levering av boardingkort) fikk jeg "frokost på en liten cafe i gateområdet.
    En dobbel espresso, et glass juice og noe enkelt bakverk funket greit. Var uansett ikke lenge til boarding.
    IMG_5440 2.jpg

    SN 3632 CDG-BRU
    A320
    Sete 2A

    Fikk nok en gang ledig midtsete. Boarding på denne flighten tok ufattelig lang tid. Vi ble nesten 40 minutter sene fra Paris, neo crewet beklaget veldig. Dette ble sagt at skyldtes sent innkomet fly, men oppriktig talt: man trenger da ikke 75 minutter på snu en A320!
    Mye av forsinkelsen ble uansett hentet inn, med flytid på 45 minutter!
    På denne tiden rakk crewet å komme emd varme kluter, servere en grei frokost med varmt bakverk, og en god kopp kaffe:
    IMG_5459.jpg
    Vi landet i Brussel bare 10 minutter etter rute. Flyplassen her er oversiktlig og grei, og det er relativt korte avstander.
    Flyet fra Oslo, var noe forsinket så jeg rakk en tur opp i SN-loungen, The Loft.
    Denne må jeg si jeg likte godt. Beklager at jeg ikke har bilder.....
    Loungen var luftig, og hadde rikelig med sitteplasser.
    Utvalget av mat var meget bra, drikkeutvalget likeså.
    Fant meg en stol ved vinduene, med god utsikt ut mot tarmac. Kunne derfra se når SK-maskina fra Oslo parkerte, og dermed enkelt beregne når det var tid for å bevege seg i retning gaten.
    Det klaffet helt perfekt.
    Pri-boarding startet akkurat i det jeg ankom gate.

    SK4744 BRU-OSL
    B737-700
    Sete 4A

    Ved boarding la jeg merke til at dette var en av de gamle maskinene fra Braathens. Har med andre ord noen timer i lasterommet på denne, 15 år tilbake i tid.....
    Vi kom oss avgårde noen minutter etter oppsatt rutetid.
    Vel oppe i luften, ble det utdelt varme kluter, før kuben kom på bordet.
    Da merket jeg at jeg den siste uke hadde blitt borskjemt med spiselig flymat.
    For dette var rett og slett grusomt!
    IMG_5460.jpg
    Var en kyllingfilet som var tørr som sand, og et merkelig forsøk på en salat til denne.
    Kaken som ble servert til dessert var ikke det spor bedre. Snakk om å komme brått tilbake til virkeligheten gitt!
    De skal ha pluss for å ha lastet med nok Ringi, den reddet turen for min del.
    Ganske nøyaktig seks døgn etter at jeg satte meg på flyet, i snøkaoset 22 november, ankom jeg OSL til dette:
    IMG_5461.jpg
    Livet er hardt gitt.

    Vel nede i ankomsthallen, ble jeg stående og vente lenge og vel, på en koffert som aldri dukket opp.
    Den var ikke overraskende strandet i Paris, og ville ankomme OSL 5 timer senere enn meg. Kona ventet utenfor, og sørget for at jeg kom meg hjem til et godt og varmt hus. Var tidlig i seng denne kvelden, og rett på jobb kl. 0700 dagen derpå.
    Det gikk med andre ord fort fra å være i en boble av ren nytelse, til å komme tilbake til hverdagen med jobbing og mas fra tidlig morgen til sene kvelden.
    Her er det bare å begynne å drømme om neste tur allerede........
     
    SAJblue, Upsaker, mathiasfe and 14 others like this.
  5. Earl

    Earl Veteran

    Innlegg:
    2,362
    Likes mottatt:
    7,559
    Bonuspoeng:
    183
    Velkommen hjem og takk for en fin tur. Alltid gøy med en sammenlikning av selskapene så fint å se dine tanker rundt EVA og Thai.
    Alltid litt nedtur å komme tilbake til SAS etter en sånn tur, men samtidig så antar jeg man har godt av å komme raskt tilbake til hverdagen igjen også ;)
     
  6. ccurrahee

    ccurrahee Helt hekta

    Innlegg:
    9,652
    Likes mottatt:
    34,854
    Bonuspoeng:
    293
    Mitt bekjentskap er bare fra Japan. Men god kaffe er det :)
     
  7. RoadKing

    RoadKing Helt hekta

    Innlegg:
    15,689
    Likes mottatt:
    32,574
    Bonuspoeng:
    293
    Veldig bra @Grove , en fornøyelse å følge deg :)
     
    Grove liker dette
  8. jvsandem

    jvsandem Veteran

    Innlegg:
    2,469
    Likes mottatt:
    7,323
    Bonuspoeng:
    183
    Herlig reisebrev @Grove .

    Var dette en CT-tur, eller noe som ble booket med poeng hele veien? Hvor mange poeng må jeg eventuelt skrape sammen for en tur som dette?
     
    Grove liker dette
  9. Grove

    Grove Medlem

    Innlegg:
    201
    Likes mottatt:
    485
    Bonuspoeng:
    63
    Dette var bonusreise uten CT. 140 000 poeng.
     

Del denne siden