Hadde vel egentlig ingen planer om å skrive dette, da det hverken er eksotisk eller spennende, samt at jeg hadde en lignende tur tidligere i år, men vi gjør likevel et forsøk. Normalt pleier vi å ta en hyttetur i høstferien, men værmeldingene var ikke å hoppe i taket for, og viljen var vel heller ikke tilstede. Viljen for å reise litt lengre var derimot der, men å finne fem billetter til et eller annet sted er ikke like enkelt. Når det etterhvert kom fem billetter i business EWR - OSL - HAU begynte jeg å få et lite håp, men bort var det verre. Hadde det vært i fjor hadde jeg booket returen tvert, men ønsket ikke å betale 5x750 for «ingenting», så jeg ventet i spenning både om returen ble liggende, og om det kom en passende utreise. Mandagen før høstferien løste det seg, men dessverre «bare» i pluss førstkommende fredag. Torsdagen var det ledig i C, men der kom fruens jobb i veien. Uansett, fikk booket HAU - OSL - EWR i pluss, samt EWR - OSL - SVG hjem, da OSL - HAU var tatt. Optimalt sett hadde IAD passet bedre bort, men lite å gjøre med det. Bookingen gikk greit, setene var det verre med. Fikk opp tre(!) ledige i pluss i begynnelsen. …og i følge expertflyer var også alt tatt. Dette ordnet seg heldigvis etterhvert og vi fikk tre-seteren foran, pluss en rekke ved vinduet litt lengre bak. Forsøkte meg på oppgradering, men selv bud på 35K poeng var ikke nok. Hjelper nok lite å være fem her. Nå var det dagen etter SAS-nyheten, så poengene satt litt løst der og da. Nok svada. Det ble til slutt natt til fredag, og tid for tur. Første fugl: …og første frokost. Andre fugl: Hakket bedre vær i andre enden. Omsider får vi listet oss ombord. …og på plass. Mat for Mons. Pasta med noe soppgreier, smakte helt greit. Ingen favoritt for mine sidemenn, men det var ikke så overraskende. Tok meg ikke bryet med å bestille barnemat, erfaringsmessig er det ikke så mye bedre. Etter langt om lenge nærmer vi oss et nytt kontinent. Andre måltid. Salat og skinke var bra. De ikke-kokte grønnsakene var det verre med. Etter dette må ting ha gått fort, for det var ikke så mange flere bilder, men vi fikk landet på rutetid, og kom fort gjennom immigrasjon (maks ti minutt). Koffertene kom akkurat i det vi kom ned til bagasjehallene. Deretter var det å finne airtrain, ta dette til leiebil-land og hente ut dette monsteret her. Ford Expedition Max i «Suburban e.l.»-klassen. GPSen settes i retning sør, og vi kommer oss ut på veien. Jeg har sansen for byggverkene på østkysten, altså broer og denslags. …det varer derimot ikke så lenge før det begynner Æ bli klaging om mat, så første stopp blir på Thomas Edison Service Station.
Turen fortsetter sørover. …men ikke så veldig langt. Planen om å kjøre til DC ble skrotet før vi reiste hjemmefra, og etter tyve timer på reis angrer vi ikke på det. Kveldens mål var i ingenmannsland en liten time utenfor DC. Apple Carplay er forøvrig helt fantastisk i leiebiler. Ingenmannsland. Rommet. Riktignok når vi forlot det. Et helt ok hotell, som fungerte greit som base for vår DC-utflukt. Midt i ingenmannsland som nevnt, men med Walmart, Target og ca. alle matkjedene som finnes i fem minutters radius. Vaffeljern hadde de også. Neste dag gikk turen inn til DC. Her valgte jeg å parkere på en av de mange pendlerparkeringene i utkanten av byen, så tok vi metroen videre. Parkeringene er gratis i helgene. Først ut er dyreparken, da den åpner allerede kl åtte. Ikke at vi var der klokken åtte, men det var det vi egentlig skulle. Parken er gratis, men man trenger billett som kan kjøpes på nett. Var selvfølgelig «utsolgt» på lørdagen når vi skulle der, men de legger ut noen få dagen før ved midnatt, så fikk heldigvis tak i da. Jeg og minstemann var her i januar, så vi visste litt hva det gikk i og hva vi kunne droppe. Pandaene reiser tilbake til Kina før året er omme, så dette var nok siste gang vi fikk hilse på de. Litt regn i morgentimene, men det klarnet opp etterhvert. Etter en matbit på «restauranten» i dyreparken, Om forøvrig var både det dyreste og dårligste måltidet vi hadde u løpet av turen ble det buss og metro til the Mall. Her forsøkte vi oss på litt moderne kunst. …samt så det man må se i DC. Ble også en tur innom naturhistorisk museum.
Etterhvert gikk det mot kveld, og vi tok turen tilbake til bilen og hotellet. Både over og under vann. …etter å ha kjøpt litt snacks. Neste dag var det å sjekke ut igjen, og sette nesen mot retning nord. Delaware, en ny stat å krysse av. Synes alt virket mer «amerikansk» ut her enn nabostatene. Innom for ekte autentisk taco. …og shopping. Alt i USA er dyrt, men det hjelper litt når Delaware ikke har sales tax. Vi la derfor mesteparten av handlingen hit. Sparer der man kan. Heldigvis ingen som tok helt av, og etter en time og tre var det på veien igjen. Enda en ny stat. Måtte nesten sette foten i bakken her også. Philadelphia i det fjerne. Hilser på Røkke.
Skiltene begynner å hinte om hva som kommer. …og etterhver er trafikken en helt annen. Vi valgte å bo i Jersey City, rett og slett fordi Manhattan ikke kunne forsvares økonomisk. Helt greit hotell, ca. ti minutts spasertur til Path (subway fra Jersey til NYC). Leiebilen trengte vi ikke lengre, så den ble fullt opp. …og levert tilbake på EWR. Ble en Lyft tilbake til hotellet for enkelthetene skyld. Tidlig morgen i Jersey. Path til Manhattan. Vi hadde tre dager i New York, som ble brukt til «New York»-ting. Ingenting spennende sånn sett, men det er jo alltid noe å se og gjøre her.
Siste dagen ble det en tur opp i Vanderbilt. Jeg var her også forrige tur, men 3/5 av turfølget hadde ikke vært her, så vi tok en tur til. Vel verdt et besøk. Omsider var tiden der, og det ble litt småtravelt tilbake til hotellet og bagasjen vår. Lyft var forhåndsbestilt, så greit å faktisk være der. Vi sjekket inn hos SAS på terminal B, og tok deretter airtrain til Terminal C. Her måtte jeg småkrangle litt med damen i fast track, da hun forstod nada og niks av våre billetter, virket som om hun aldri hadde hørt om andre flyselskap enn United. Billettene sa uansett fast track, og hun ga til slutt bare opp og slapp oss inn. Kort tid etter fant vi dette skiltet. …og her vi rett inn. Veldig mye folk, og nesten fullt overalt. Vi droppet restauranten, da buffet ofte er enklere med barn, men det var kø der også. Uansett, en flott opplevelse, og absolutt loungen man bør velge på EWR. Klokken gikk her også, så etterhvert lokaliserte vi bussen som tok oss tilbake til Terminal B. Dette gikk veldig greit, men ganske mye folk her også. Vi var derimot de eneste som gikk av på Terminal B.
Når vi ankom SAS-loungen var Stockholm-flyet reist og København-flyet drev på å boarde. Var derfor god plass og rolig atmosfære. Etterhvert ble tiden inne for oss også, og dette var nattens fugl. Endelig riktig kabin. Helt fullt i C. Ble kun forrett på meg, da denne turen rett og slett er for kort. Kunne vært en 3-4 timer lengre. …og plutselig fremme i Oslo midt på natten en gang. Kapteinen kunne entusiastisk fortelle at vi landet en halvtime før tiden. Selv kunne jeg heller sovet en halvtime lengre. Etter noen timer i hovedstaden gikk turen til SVG, før det ble noe så spennende som Kystbussen hjem. Og dett var dett. Dette var visstnok bedre enn hytteferie, så da var vel dette vellykket. Edit: ble visst litt mer bilder enn jeg hadde tenkt, så beklager det.