En litt annerledes jul i Johannesburg

Tråd i 'Reisebrev' startet av no-backpacker, 09. jan 2014.

  1. no-backpacker

    no-backpacker www.lavfodmap.no

    Innlegg:
    526
    Likes mottatt:
    728
    Bonuspoeng:
    93
    Det er ikke første gangen vi har feiret jul i utlandet. For noen år siden bodde vi i Liverpool og da ble julen feiret der sammen med min familie. For to år siden bodde vi to måneder i Tokyo og det ble japansk julefeiring, da kun med den lille kjernefamilien vår på tre: Mannen, sønnen (den gang 16,5 år) og meg.

    I år reiste vi til Johannesburg en uke før jul og ble til over nyttår. Det som var veldig spesielt denne gangen var at sønnen på 18,5 var igjen hjemme. Han fikk tilbudet om være med, men han ville heller være hjemme med slekten og kameratene sine. (Da vi var i Tokyo var han litt skuffet over at jule- og nyttårsfeiringen ikke var den samme som ellers, i tillegg til at han savnet vennene sine.)

    Mange syntes nok vi var rare, som kunne reise fra sønnen i julen. For å være ærlig syntes jeg ikke det var så vanskelig da vi bestilte billettene (vi var relativt unge da vi fikk barn og vi var studenter. Dvs. at sønnen ble sendt til Bergen i alle eksamensperioder. Vi ble derfor tidlig vant til å ikke være med ham 100% av tiden), men jeg var ikke så veldig høy i hatten ukene før vi reiste. Da angret jeg meg litt ja!

    Det var likevel ikke så ille å forlate vinternorge (les: sur vind og regn i Bergen) til fordel for sol og varme i Johannesburg den 15. desember. Turen gikk med KLM, via Amsterdam, i såkalt ”monkey-business” (dvs. billigste billett på økonomi). Selv om jeg noen ganger er blitt oppgradert til business synes jeg faktisk ikke det er så ille å sitte i økonomi. Man sitter tross alt i samme fly og det tar akkurat like lang tid på business! Å være liten er dog en fordel i monkey-business, jeg er usikker på om comforten hadde vært den samme om jeg hadde vært 2 meter høy! Siden jeg også har matallergier herfra til månen for tiden, kunne jeg uansett ikke spist noe av maten i business, men måtte holdt meg til min tørre gluten-, laktose og generelt smakfrie medbragte mat. (Om jeg høres litt bitter ut, så stemmer det. Å reise til Johannesburg på verdens kjedeligste diett var en prøvelse!) Det var ikke så vanskelig å si nei takk til maten vi fikk!

    [​IMG]
    Resepsjonen sett fra 27. etg.

    Kjøreturen fra flyplassen til hotellet, Intercontinental Johannesburg Sandton Towers (heretter IC), tok ca. 30 min. Som Royal Ambassador var jeg ikke voldsomt imponert over rommet vi fikk: et lite (alle rommene er like, tror jeg) club-rom med veldig lite plass til klær. På forhånd hadde jeg lest at hotellet var generøse med Royal Ambassadors mht. oppgraderinger, men det merket ikke vi så mye til.

    Det positive var at vi fikk tilgang til club-loungen, noe som slettes ikke er en selvfølge. Loungen var dog liten og servicen var noe av det dårligste jeg har opplevd på IC. I tillegg hadde de et merkelig frokostsystem der man måtte betale for frokost, men at de strøk det fra regningen (etter mye styr). Førsteinntrykket av hotellet var at det var helt greit.

    [​IMG]
    Et lite bord til lenestolen hadde vært fint!

    [​IMG]
    Pulten ble etterhvert ganske så overfyllt siden det ikke var så mange andre steder å legge tingene våre

    [​IMG]
    Stort bad

    [​IMG]
    Velkomstgave: En flaske rødvin.

    [​IMG]
    Treningsrommet

    Siden jeg var syk da vi dro visste jeg at dette kom til å bli en veldig rolig ferie. Jeg var på nippet til å ikke reise, men sa til meg selv at jeg fikk ta det som en litt eksotisk sydentur. Sol og varme er jo alltid godt! Første uken var jeg ekstremt mye syk så da ble det mye soling ved bassenget, mye sengeligging og stort sett bare room-service mat. Ikke det helt store når man er i Afrika, men ikke så mye å gjøre med.

    [​IMG]
    Min favoritt: Tigerreker med ris og sitron/smørsaus.

    De første dagene hadde jeg sms-kontakt med en nordmann jeg ble kjent med, via et reiseforum, for noen år siden. Vi har kun hatt litt e-post kontakt men aldri truffet hverandre. Helt tilfeldig fikk jeg vite at han og kjæresten skulle til Johannesburg samtidig som oss OG at de til og med skulle bo på samme hotell! Etter noen dager ble det endelig tid til å treffes i loungen og det viste seg fort at vi alle trivdes i hverandres selskap, så mye at vi planlegger en ny tur sammen!

    25-30 grader og sommer og sol gir egentlig ikke så mye julestemning. På lillejulaften, ved bassengkanten, oppdaget jeg plutselig at det var jul fordi vennene mine på Facebook ønsket god jul!

    [​IMG]
    Sommer og sol på lillejulaften!

    I Johannesburg feirer de ikke julaften, men første juledag. Siden vi heller ikke var i voldsom julestemning og fordi vi visste at vi skulle i julebesøk 1. juledag, hadde vi bestemt oss for å ikke feire julaften med annet enn at vi skulle ut å spise. Det endte med at vi gikk ut og spiste med noen vi traff i loungen på hotellet (en tysker og en thailender). Tydeligvis noen som var like reisegale som oss, for de visste ALT om de fleste bonusprogrammene!

    [​IMG]
    Fransk julekake

    Første juledag var vi altså invitert i julebesøk til en ekte ”afrikaans talende” afrikaner, dvs. en hvit afrikaner, tror jeg. (Jeg var sikkert syk den dagen de hadde om forskjellige folkegrupper på skolen…) Vi var spente for vi trodde vi skulle få oppleve noe helt nytt. Stor var derfor skuffelsen da det viste seg at den største kulturforskjellen var sikkerheten rundt boligkomplekset! Ellers var det veldig europeisk både mat (det ble servert kald mat, som et norsk koldtbord) og måte å være på. Muligens var vertinnen preget av at hun var fransklærer, hadde vært mye i Frankrike og at tre av gjestene var franske. Det eneste våre nye, franske venner krevde på første juledag var den franske julekaken, som de selv tok med seg. Jeg tror det var en slags sjokoladekake og den så veeeldig god ut!

    I romjulen tok vi turen til apartheid-museet, som akkurat da hadde en spesialutstilling om Nelson Mandela. Museet var laget som en slags labyrint og det gjorde det litt vanskelig å finne ut rekkefølgen. Det var mye tekst, noen videoer og litt lite effekter, etter min mening.

    [​IMG]

    [​IMG]



    [​IMG]

    (fortsetter)
     
    Edvard and milehigh like this.
  2. no-backpacker

    no-backpacker www.lavfodmap.no

    Innlegg:
    526
    Likes mottatt:
    728
    Bonuspoeng:
    93
    Selv om “løveparken” blir sett på som en “turistfelle” tok vi turen. Noe jeg ikke angrer på, antageligvis fordi jeg er en skikkelig byjente…. I parken er det en stor kafe og vi bestemte oss for å spise der. Det var ikke noe kulinarisk opplevelse, men helt greit. Selvfølgelig er det også en diger butikk i tilknytning til parken. Her kan du kjøpe alt fra kuskinn til forklær med elefanter til kosedyr.

    Vi hadde fått billetter til parkens “kjør selv område”. Dvs. at vi kjørte i vår egen bil.

    [​IMG]

    [​IMG]

    [​IMG]

    [​IMG]

    [​IMG]

    [​IMG]
    Løvene var GANSKE nær!

    [​IMG]

    Denne giraffen dukket plutselig opp på parkeringsplassen da vi skulle dra. Jeg løp ut for å ta bilder, “tøff i trynet”, men må innrømme at jeg ble ørlitegranne redd da den kom litt for nære. Jeg følte meg mildt sagt litt liten…. (Og som den byjenten jeg er visste jeg ikke om giraffer er farlige dyr…. )



    Nyttårshelgen ble feiret i liksombushen i Pilanesberg, ca. 2,5 timers kjøretur fra Johannesburg. Vi hadde leid bil for helgen, men angret på at vi ikke leide bil for hele oppholdet. Å parkere på hotellet kostet ikke mer enn 25 kr. og leiebilen kostet ca. 150 kr. dagen. Da var 200 km. pr. dag inkludert. Vi hadde en bitteliten bil, men det var den eneste bilen de hadde inne. Neste gang skal vi være tidligere ut slik at vi kan få en litt større bil. Det anbefales iom. at veiene i Sør-Afrika har små og til dels store hull for hver tjuende meter, likevel er fartsgrensen på 80-120 km/t! Det var dog en opplevelse å kjøre og jeg følte jeg fikk mer inntrykk av Sør-Afrika etter den kjøreturen.

    [​IMG]

    [​IMG]
    [​IMG]
    Ikke akkurat luksusleiligheter….

    Pilanesberg er et stort naturreservat og lodgen vi bodde på, Pilanesberg Private Lodge, lå i utkanten av reservatet.

    [​IMG]
    Hytten vår

    [​IMG]

    [​IMG]
    Så utrolig deilig å dusje UTE!

    Selv var jeg for syk til å være med på ”game drive” (kjøretur for å se på de ville dyrene), men mannen var både på morgentur (gåtur med mann med elefantgevær, dvs. gevær med kuler som kan skade en elefant) og ettermiddagstur.


    [​IMG]
    “Fire elefanter kom marsjeeeerende!”

    [​IMG]
    [​IMG]

    Siden lodgen lå så nært reservatet fikk jeg likevel sett noen dyr, bl.a et hvitt nesehorn. De svarte nesehornene er sjeldne og vi var derfor i fyr og flamme fordi vi trodde vi hadde sett et. Det viste seg at vi hadde sett et skittent hvitt, og ikke fullt så sjeldent, nesehorn… Jeg så også noen andre dyr, men vet slettes ikke hvilke…

    [​IMG]
    Pføy… Disse ser da svarte ut vel? Ihvertfall ikke hvite! [​IMG]

    På vei fra Pilanesberg til flyplassen klarte vi det store, å punktere! (Nevnte jeg at motorveien var full av små og store hull?) Heldigvis var jeg ikke alene og heldigvis var det et ekstrahjul i bagasjerommet!

    Flyturen hjem var en nattflygning og jeg sov noen timer, trasket rundt i kabinen noen timer og så litt på film. I grunnen gikk tiden ganske fort, heldigvis. I Bergen ventet regn og 10 grader…

    Om jeg skal tilbake til Johannesburg? Ja, neste år. Mannen jobber der 2 uker i året. Dette er også en av grunnene til at jeg følte jeg kunne være syk med god samvittighet. Neste gang planlegger vi litt ekstra ferie og å ta en ukes roadtrip langs kysten og ned til CapeTown. Da krysser jeg fingrene for at kroppen er litt mer reisevillig enn den har vært de siste månedene! :-D

    Her er en liten videosnutt tatt fra bilturenturen til Pilanesberg, om jeg klarer å få den opp da…



    Xxx.
     
    Last edited: 10. jan 2014
    wilhelm, Fnate, SASlovah4evah and 5 others like this.
  3. milehigh

    milehigh Veteran

    Innlegg:
    2,983
    Likes mottatt:
    8,364
    Bonuspoeng:
    183
    Jeg elsker Sør Afrika! Drar hjem fra Cape Town imorgen etter en liten 5 uker her nede:)

    Cape Town-området er et must! I tillegg til en avstikker til Victoria Falls, og gjerne Chobe om du reiser via Joburg.

    Flott rapport! Har hatt leiebil hele perioden og mye kjøring i 150 km/t. Synes faktisk veiene er helt suverene her, og bortsatt fra på grusveier har jeg ikke hatt noen problemer med hull i veien. Flashet en gang i fotoboks tross mye kjøring. Men fant en link til bøtenivåene, og etter å ha sjekket den kjørte jeg etter forholdene og ikke skiltene:)

    Kjørte til og med forbi politibiler over sperrelinjer, og de la seg ut for å hjelpe meg- hvor jeg svarte med en standard lokal takk ved noen blink med nødlys, hvorpå 2 forskjellige patruljer ønsket meg god tur videre med lyshornet:)

    Anbefaler verdens høyeste komersielle bungyhopp fra bro i Bloukrans! Nøyaktig på grensen mellom eastern og western cape. Lang ventetid for booking men fikk en standby etter litt påtrykk. Eldstemann som har hoppet der var forresten 96 år.
     
    no-backpacker liker dette
  4. Henning

    Henning co-founder

    Innlegg:
    2,917
    Likes mottatt:
    1,844
    Bonuspoeng:
    113
    Takk for en flott reiseskildring og fine bilder!
     
    no-backpacker liker dette
  5. no-backpacker

    no-backpacker www.lavfodmap.no

    Innlegg:
    526
    Likes mottatt:
    728
    Bonuspoeng:
    93
    Tusen takk! :)

    Hehe, Milehigh, skal vi late som om vi ikke kjenner hverandre? :)

    Vi glemte også å smile pent noen ganger, men etter det du skrev, så tenker jeg at det sikkert går bra. :) Veiene vi kjørte på var særdeles dårlige, ikke hele veien, men omtrent 50%. Noen var så dårlige at vi måtte kjøre sikk-sakk for å unngå de verste "pot-holene". :) Neste gang blir det en litt større bil (og kanskje bedre veier…)! :)

    Ellers er bungyhopp sikkert spennende for dem som liker den slags, jeg er redd kroppen min aldri hadde blitt den samme etterpå….:-D Men Cape Town og omegn skal definitivt besøkes neste år!

    Xxx.
     
  6. Ruby

    Ruby Super-veteran

    Innlegg:
    1,930
    Likes mottatt:
    6,750
    Bonuspoeng:
    183
    Flott rapport og masse bra bilder, fint at du deler med oss andre.
    Lag gjerne bildene større i neste rapport, bilder er kult ;)
     
    no-backpacker liker dette
  7. no-backpacker

    no-backpacker www.lavfodmap.no

    Innlegg:
    526
    Likes mottatt:
    728
    Bonuspoeng:
    93
    Ja, jeg tenkte på det, å lage bildene større, men med min tekniske innsikt var det egentlig flaks at dere fikk sett bilder i det hele tatt! :-D Om du trykker på bildene får du de opp i større format…. (Flere bilder, tror jeg, ligger også på bloggen min: www.nobackpacker.no) Har vært litt treg med oppdateringer, bl.a. pga. dette reisebrevet her, men jobber med saken…:) )

    Xxx.
     
    milehigh liker dette
  8. milehigh

    milehigh Veteran

    Innlegg:
    2,983
    Likes mottatt:
    8,364
    Bonuspoeng:
    183
    Hehe neida, men med fri minibar og god makrobar hver kveld i loungen er det lett man glemmer:p Hyggelig med norsk dominans i loungen. På det verste var vi vel 6 norske og ingen andre:D

    Hyggelig å treffes i JNB. Fint dere fikk brukt self drive billettene i Lion park. Jeg har et par gratis til om noen skal på de trakter.

    Sitter i en decent domestic lounge CPT på vei til Asia etter et 5 ukers eventyr her. Fant ut at jeg måtte tilbake etter nesten 4 uker her i sommer. Kan ikke skjønne at jeg valgte Sør Afrika som land nummer 100. Burde vært topp 3!

    Vi PBses;)
     
    no-backpacker liker dette
  9. no-backpacker

    no-backpacker www.lavfodmap.no

    Innlegg:
    526
    Likes mottatt:
    728
    Bonuspoeng:
    93
    Ja, self-drive i løveparken var super! Tusen take igjen! Armbåndene fikk vi ikke brukt, så om noen trenger billetter til løvematingen er det bare å gi beskjed, jeg tror jeg har de i lommeboken enda! :)

    Japan og Korea står fortsatt øverst på min liste over topp 3 land. Litt usikker på hva som kommer etter… Mulig SA hadde kommet høyt opp om jeg hadde vært i bedre form da vi var der, men det vil jo tiden vise! For oss blir det en fransk vår. Skal til Nancy to uker rundt påske, en uke til Paris i mai og antageligvis 4 uker til… Frankrike, husker ikke helt hvor… i juni/juli. Skal også ha de vanlige 4 ukene i Kina i mai/juni, men jeg er usikker på om jeg skal være med da. Kina er IKKE på topp 10 listen min….

    Så får vi se hvor PB-listen tar oss neste gang! :-D (Jeg fikk forresten poengene og qualifying nights for IC-oppholdet, jeg var redd jeg måtte krangle herfra til evigheten for å få det, men det gikk heldigvis automatisk!)

    God tur videre til dere og så tastes vi. Hils! :)

    Xxx.
     
  10. tommy777

    tommy777 Founder

    Innlegg:
    4,749
    Likes mottatt:
    6,448
    Bonuspoeng:
    183
    Herlig rapport. Takk skal du ha!
     
    no-backpacker liker dette
  11. Henshaw

    Henshaw ID Traveller (ish)

    Innlegg:
    265
    Likes mottatt:
    171
    Bonuspoeng:
    43
    Herlig rapport, hilsen fra nok en SA og Afrika generelt (med forbehold) fan.
     
  12. no-backpacker

    no-backpacker www.lavfodmap.no

    Innlegg:
    526
    Likes mottatt:
    728
    Bonuspoeng:
    93
    Så artig å se at det er flere som liker SA! Jeg har kun vært i SA i Afrika, så litt usikker på om jeg liker HELE Afrika. :) (Har vært i Tunisia, men det er vel mer Afrika light vil jeg tro… :) ) Har en venninne som jobbet i Etiopia og må vel innrømme at, etter å ha lest hennes reisebrev, ble jeg ikke voldsomt fristet til å reise dit… :)

    Xxx.
     
  13. Islending

    Islending Senior Medlem

    Innlegg:
    564
    Likes mottatt:
    498
    Bonuspoeng:
    63
    Takk for fin rapport! :)

    Håper jeg får tatt turen til Sør-Afrika snart... Men blir nok ikke før om et par år... o_O
     

Del denne siden