Jeg flyr primært til USA, og når du kommer fra USA må du ikke igjennom sikkerhetskontrollen hverken på FRA eller CPH (ikke ARN heller tror jeg) som er de flyplassene jeg bruker mest. Kun passkontroll. Ser setene til SAS så ille? Alle bruker vel slimline seter nå, gjør de ikke? Siste BA-fly jeg hadde til London hadde i alle fall slike seter. Flyer jeg short-haul i Europa på jobb så er det uansett uaktuelt å bruke penger på Business, fleksible økonomibilletter (dvs. Plus) er derimot greit. På private reiser gidder jeg heller ikke å betale ekstra for Business, alle europeiske flyselskaper har jo samme seter i Business som i Economy, eneste forskjellen er blokkert midtsetet, noe jeg er enig med at SAS burde ha, men blokkert midtsete gjør det ikke verdt å fly omveien om London. Synes SAS sin mat er bedre en BA sin, men det er min personlige preferanse. Utvalget av alkohol er ikke utslagsgivende når jeg velger lounge. Igjen så ser jeg alkohol blir trukket frem. Det koker ned til personlige preferanser, men nok en gang ikke verdt å ta omveien om London. Personlige preferanser er nøkkelordet ja! Heller SAS sitt gamle sete enn BA sitt i mine øyne! Jeg kunne omtalt BA sitt produkt som det dårligste long haul Biz produktet jeg har flydd på flere år, men valgte heller en positiv touch og kalte det det beste Premium Eco. Nå må jeg to ta forbehold om at jeg kan ha hatt "uflaks" alle fire segmentene jeg har hatt med BA Club World det siste året... For oss som ikke er BA Gold og ikke vil betale over 700 kroner per person og per vei(!) for å reservere et sete i Business, så får vi ikke vindussete... Jeg har ikke ord på hvor håpløs policy det er, ser på det som en selvfølge at man skal kunne velge sete når man har kjøpt en Business billett, og prisen de skal ha galskap. Jeg synes det var trangt, og dårlig plass til å lagre ting. Greit nok at du har privatliv når man legger seg ned, men når man sitter oppreist og ser man rett inn i ansiktet på de som sitter feil vei. Jeg gjør ikke det, så der ble BA en stor taper i mine øyne. Men, alt her koker ned til personlige preferanser.... Man kan ikke være enig i alt... Jeg gav BA en sjanse når de kastet "gratis" Business billetter etter oss i fjord, det frister ikke til gjentakelse såfremt de ikke kaster flere billige billetter etter oss. Skal jeg på en short-haul flight til London så er saken en annen, er prisen på SAS og BA den samme på avgangstidspunktet jeg ønsker så hadde jeg sikkert valgt BA. Skal jeg på short-haul flight et annet sted i Europa så hadde jeg heller valgt SAS direkte fra Oslo eller med mellomlanding i CPH fremfor BA via London. Selv om BA hadde vært billigere. Her er ekstra sikkerhetskontroll på LHR utslagsgivende.
Her et et eksempel på en liten endring: Blomstene er fjernet fra F-toalettene. Virker litt smålig. Hvor mye kan man spare på noe slikt i året? På dagens SIN-LHR flight hadde noen dandert et papirhåndkle som den fineste blomst og satt oppi holderen . Det var ikke meg, skulle tatt bilde. Diskré protest. Frokost i CCR er bra da. Nå er det CE på siste leg, 1A.
Klassisk engelsk opprør. Vi bretter en blomst av papir i protest . Er det rart jeg liker engelskmenn? Ellers har jeg ikke så mye å bidra med da jeg ikke har fløyet ba på årevis og heller ikke SAS øko på lh, men i Europa synes jeg at SAS plus er et supert produkt med unntak av manglende seteblokkering. Når det i tillegg gir 200% på A3 er saken biff
HVA!?? AA er jo knall! Bedre enn BA, eller hva mener du @tommy777 ? Jeg har til nå bare to turer med AA i biz, og mange i BA, men det er nå bedre seter hos AA da. Og så er det mye lettere å få til bonusreiser hos AA og miles har mer verdi enn avios. ( i følge eksperter)
Faktisk ved transfer så må man gjennom sikkerhetskontroll på ARN når man kommer fra USA og det vil vel si at man også må det ved alle flyvninger som kommer fra non-Schengen.
Måtte igjennom security på CPH ved ankomst fra NRT i mars ihvertfall. Har også mått gå igjennom security ved transfer hver gang jeg har mellomlandet i Europa på vei til Norge fra USA. Både på CPH, AMS og FRA.
Du er sikker på at du mener security, og ikke passkontroll? Fløy fra USA igjennom Frankfurt senest i går uten å måtte gjennom noen ny security. Har heller aldri måttet igjennom security de ørten gangene jeg har flydd igjennom CPH.
Ja, sikker på det. På FRA landet jeg med Air Canada på B-piren, kanskje det var derfor jeg måtte igjennom sikkerhetskontroll for å komme til Lufthansagatene på A. På CPH var det også sikkerhetskontroll ja, i tillegg til pass fra NRT.
Ah ja, har alltid landet i Z i FRA på vei fra USA. B til A er mer enn en smule irriterende... Husker du om du landet på et spesielt sted i CPH? Kan aldri huske å ha gjort noe annet enn å gå tilbake igjennom samme passkontroll man må igjennom ved utreise til USA. Eller, med andre ord, rent fysisk, hvor er sikkerhetskontrollen? (Det er et par måneder siden jeg fløy inn igjennom CPH, men skal gjenta det om litt under en måned med en connection-tid som er tight nok selv uten sikkerhetskontroll, så er smånervøs for at jeg plutselig må igjennom en sikkerhetskontroll...)
Hvis du ser rett frem når du kommer igjennom passkontrollen i CPH så ser du transfer security. Alle som kommer med flighter fra Asia og skal videre med fly må igjennom den. Edit: Det var selvfølgelig passkontrollen det skulle stå, ikke sikkerhtskontrollen
Ah. Jeg har faktisk ikke flydd fra CPH som non-transfer flyplass på 12-13 år, så har ikke sikkerhetskontrollen friskt i hodet, men det er greit å vite. Kanskje jeg tar meg en liten spasertur rundt i flyplassen neste gang. Har aldri brukt CPH noe særlig, men nå i det siste har den plutselig blitt veldig aktuell som den kjappeste måten å komme seg til en ikke-forumrelatert Red Line...
British Airways To Charge For Snacks In Longhaul Economy - http://onemileatatime.boardingarea.com/2016/08/18/british-airways-snacks-charge/
Helt klart, selv orker jeg ikke tanken på noe mindre enn CW, men problemet med denne endringen her er at den kommer på toppen av at BA har "forbedret" bort det andre måltidet på langdistanseruter på 8 timer eller mindre i WT, og erstattet det med en liten Mars-sjokolade. Og så skal de tjene penger på å selge snacks i tillegg. Nå er vel ikke problemet isolert at man ikke har råd til å betale noen kroner for en sjokolade eller pakke potetgull, men heller det at dette kommer i en lang rekke av "forbedringer", og det er ingen grunn til å tro at kostnadskuttene stopper her.
Trodde ikke dagen skulle komme, men her er jeg enig med @Ida . Ikke bare har BA den uberkjipe 3-4-3 configen med verdens kjipeste beinplass i 787en, nå skal de i tillegg kutte i det som opp til nå har vært et varemerke for BA. Og så er det idiotisk å dra SAS plus inn i diskusjonen, for ikke bare er sas plus saver fornuftig priset men en får også lounge og FT med på kjøpet. Jeg har fløyet WT+ en gang og det må jeg si var ingen høydare. Setene til SAS plus vinner i lange bananer. Og hvis man skal lese fra de siste innleggene på flyertalk så virker det som om BA har "forbedret" servicen i WT+ også. Sure drager og inkonsekvent service aside, SAS vinner stort både baki og i midten. Så kan det gjerne hende at CW og F er bedre enn SK sin biz, men det har ingenting med saken å gjøre. Minuspoeng til våre britiske venner der altså. I tillegg skal de få folk til å se ut som en strandet knølval baki fjøset med å tilby alt annet enn sunne alternativer som man kan kjøpe.
Ja. Dette er en stusselig endring. Dessverre ikke overraskende, etter å ha fått en LCC-fyr i sjefsstolen. Det er litt sånn som RCA (var det vel) lagde TV'er i gamle dager. De laget en TV som funket bra. Så klippet de vekk komponenter til bildet forsvant. Tok et skritt tilbake og lanserte. Her kutter man og kutter, til kundene forsvinner, og så satser man på å kunne ta et skritt tilbake og ha funnet suksessformelen. Jeg er litt der jeg var med SAS for mange år siden. Jeg velger dem fremdeles, ettersom kundeservicen er fenomenal og de kjører 2-3 runder med drikketralla rett etter take off på langruter. Sengen. Nesten samme i economy. Premium Economy har jeg ikke prøvd siden 2010 eller noe. Men de barberer rund baut og plutselig en dag oppdager man at "hey... Lufthansa har jo blitt mye bedre i det siste. Transfer i FRA/MUC knuser jo LHR... loungene er gode og short haul maten har blitt mye bedre." Og vips så bare forsvinner man, og ser seg ikke tilbake. Selv om de setter tilbake en blomst i F-doene og gir dobbel Snickers til frokost i Eco igjen. Slik var det med meg og SAS. HON Circle er sikkert en ok status det også. Uansett er jeg sikkert ikke verdens mest typiske kunde for dem
HON er sikkert supert, men det vil vel ta deg en stund å komme dit (hvis det var det du tenkte på?). Hvordan skal du overleve i mellomtiden? Det er vel sånne case'er statusmatch er til for, men tviler på LH driver med slikt.
Det var mer hypotetisk i denne omgang. Mer som et... hvis dere kutter så mye at kundene forsvinner, så er det ikke sikkert de kommer tilbake igjen. Det sagt, har jeg hatt 4 long haul segment med LH i år og de har blitt bra synes jeg. Nå var riktignok 3 av 4 i F, men har allerede fått til "full kontroll modus" i First: - Gå om bord, skifte til pysj - Bestille en GT etter take-off, og be dem re opp seng i et ledig F-sete. - Sovne etter GT'en - Bli vekket med en kaffe og kommentaren: "Nå MÅ du stå opp. Vi lander" Så det har jo vært fint. Mat er for pingler
Vel... jeg kan ikke viderefakturere F. Det har jeg vel gjort 1-2 ganger i karrieren, hvis jeg må reise longhaul på timers varsel. Generelt har jeg det vel som en del andre. Jeg kan viderefakturere economy på short haul og Premium economy på long haul. Siden jeg driver eget bolag og kan utgiftsføre reiseutgifter blir det ikke så fryktelig dyrt å dekke diffen opp til business selv, så lenge man booker smart og planlegger. Så da gjør man det. Ihvertfall når man er singel og ikke har noen veldige forpliktelser. Anyway - dette var jo en avsporing.