Norsk oppdatering:
https://www.tv2.no/nyheter/11480967/
For selv om utenriksdepartementets råd er å ikke dra til utlandet før 20. august, er ikke dette bindende for forsikringsselskapene.
– Nei, UDs råd er veiledende, så dette er opp til selskapene og deres vilkår sier Stine Neverdal i FinansNorge. Og blant selskapene som tilbyr reiseforsikring tross reiserådene, er Gjensidige, Eika og Frende.
– Vi mener vi skal hjelpe kundene så godt vi kan, og vi må huske på at dette er det råd. Det er ikke et forbud mot å reise, sier kommunikasjonsjef Bjarne Rysstad i Gjensidige skadeforsikring. Vi har diskutert dette, og besluttet at vi erstatter når folk er i utlandet og blir skadet, så lenge det ikke har med korona å gjøre.
Her er litt mer fra FAQ til Frende:
Gjelder forsikringen hvis jeg kjøper en reise nå?
Reiseforsikringen gjelder hvis den er kjøpt før avreise, for reiser til områder som UD ikke fraråder reiser til. Etter 1. juni gjelder den også på reise til land som kun har reiseråd som følge av pandemien, men uten dekning for hendelser og utgifter relatert til Covid-19.
Gjelder reiseforsikringen hvis jeg får koronaviruset?
Får du symptomer eller blir syk, anbefaler vi at du i første omgang rådfører deg med online lege.
Sykdom på reise er dekket på forsikringen.
Verdens helseorganisasjon (WHO) erklærte pandemi 11. mars. For påbegynte reiser gjelder reiseforsikringen i inntil seks uker fra denne datoen, innenfor opprinnelig avtalt reiselengde. Reiseforsikringens varighet forlenges ikke.
Får jeg refundert reisen hvis jeg ender i karantene i utlandet?
Blir du satt i karantene når du er på reise i utlandet dekkes merutgifter til hotellopphold og ny hjemreise. Dette gjelder utgifter som ikke refunderes av reiseselskap eller reisearrangør.