En svipptur til Seoul - UA F, NH F, OZ F og LH F + litt C...

Tråd i 'Reisebrev' startet av Are, 26. aug 2017.

  1. Are

    Are EBD - Eurobonusekspert? InsideFlyer Ambassadør

    Innlegg:
    13,340
    Likes mottatt:
    19,549
    Bonuspoeng:
    293
    Av praktiske grunner (les. For at forumet skal få se mest mulig) valgte vi hver vår meny. En internasjonal og en japansk. (Det kan tolkes dithen at det var faktisk det vi ville ha, men det er jo mye mer hyggelig å si at man har ofret seg for forumet, i tilfelle noen lurte..)

    En japansk forrett ser da slik ut.

    [​IMG]

    Deretter om neste rett. Dette var da som man kanskje kan se en nydelig and.

    [​IMG]

    Og en suppe for den japanske menyen.

    [​IMG]

    Deretter en salat for å friske opp litt. Ekstra dressing i et minusausenebb er jo flott å ha. Veldig greit at det ikke er gugget over alt på forhånd da jeg ikke er spesielt glad i slikt..

    [​IMG]

    Mer japansk kom på det andre bordet. Jeg skal ikke forsøke å prøve å tolke ut fra hverken meny eller hva det ser ut som på hva det faktisk kan være. Det er i og for seg ikke så farlig, da man velger ikke denne flighten bort fordi man ikke synes dette ser godt ut og man ikke vet hva det er… Og i tillegg var det visstnok veldig bra. Jeg kunne nok valgt å presentere en og en meny, men da ville jeg måtte gjøre med arbeid.. Ettersom jeg skriver meg bilde for bilde igjennom hva jeg har fotografert. Og dessuten synes jeg det er greit å presentere det i den rekkefølgen det faktisk ble servert.

    [​IMG]

    Og endelig kommer hovedretten! En deilig biff. Det skinner kanskje allerede igjennom at jeg foretrekker en biff over fisk.. hmm. .jaja.. det er jo slik det er. En biff gjør alltid susen, selv på fly. Er den ikke bra så tar man jo bare litt mer vin og tenker på at det er alltids enda mer vin om man må spyle vekk smaken av biffen.

    [​IMG]

    De som har flydd F tidligere vet at det gjerne er mer enn nødvendig med mat. Og nå hadde vi kommet til et tidspunkt hvor vi strengt tatt hadde fått i oss tilstrekkelig med mat… Men det stopper en vel ikke i å trøkke i seg mer? Kan ikke helt forstå hvordan en japaner på 150 cm kan stappe i seg så mye som de serverer her, jeg har en del mer masse en den gemene japaner og for meg var det mer en nok..

    Uansett, ostefat kom så. Med flere forskjellige typer ost og skinke med diverse tilbehør. Søtvin ble servert som tilbehør.

    [​IMG]

    Endelig kommer høydepunkt nr 2. Iskrem!! Og litt frukt ved siden av.. Og selvfølgelig en kaffe etter det store måltidet.. Da var vi i alle fall snart ferdig.. puh…

    [​IMG]

    Men nei!? Det kommer mer! ææææ!

    Noen småkaker og en cognac. Vel, ok.. Det var jo jeg som ville ha cognac. Og kakene kan jeg vel alltids klare å få ned så lenge jeg ikke vipper hodet langt fremover i løpet av neste timen.

    Cognacen var for øvrig en Hennessy XO, noe jeg (og visstnok alle alternative musikanter (les: kriminelle rappere) i verden) synes er helt innafor.

    [​IMG]

    Etter alt dette var plassert trygt i magen var det på tide å inspisere fasilitetene som normalt kun bevitnes av svært velstående mennesker på tur.

    Igjen ser vi levende blomser med vann, BA…. Det er også mulighet for å plukke med seg litt stæsj som tannbørster og kammer om man synes antallet i ameinty kittet ikke var tilstrekkelig. Dette er fra det mindre toalettet.

    [​IMG]

    Jeg fortsatte og kose med med Hennessy XO og knapping på PC. I bakgrunnen var det som vanlig et flykart som jeg kan hygge meg med å se på. Det som var kult her var at det også var et kamera under flyet så det var mulig å se om det var noe artig å se. Det ble også brukt litt. Her ser vi blant annet masse bulker i terrenget.

    [​IMG]

    Dette var da artig, tenkte jeg, bulker og snø. Er vi kanskje over Alaska? Og jammen, det var vi!

    [​IMG]

    Videre fortsatte jeg og knappe på pc og drikke cognac. På et tidspunkt kom damen fortvilet bort til meg «I’m sorry sir, we are out of Hennessy», hvorpå det kom noen alternativer som ikke kan sammenliknes. Jeg tenkte at dette er nok et greit signal om at jeg kanskje skulle ta et par timer på øyet før vi var fremme. Var jo tross alt en 13,5 timers dagflight dette. Så da var det å finne frem pyjamasen og ta en tur på det andre toalettet tilgjengelig for F-reisende.

    Dette større toalettet hadde en kjekk detalj. Et slikt lite brett man kan flippe ned om man synes at gulvet på toalettet er for grumsete å stå på. Veldig greit når man skal skifte til pyjamas og det er flekker på gulvet.. Det er jo tross alt stort sett menn i F…

    [​IMG]

    Ellers er det lite å klage på toalettet. Hver gang man kom ut stod det en flyvertinne klar til å rydde opp før neste gjest på utsiden. Her skal man ikke overlate rensligheten til tilfeldigheten (eller foregående gjest). Det krever sin flyvertinne å passe på at alle papir alltid er brettet presentabelt for neste gjest.

    [​IMG]

    [​IMG]

    I mens jeg hadde vært for å skifte ble det åpenbart gjort klart en seng, uten at jeg hadde spurt om det selvfølgelig. De skjønte nok at den store hvite mannen som hadde tomt flyet for cognac var klar for å sove nå.

    [​IMG]

    Dette fungerte veldig bra. Deilig seng og sove i.

    Samme ettermiddag når vi våknet par timer før landing var det på tide med mer mat.. (Jeg sa jo at det var mye mat på en slik tur..). Og da var det en soppstuing til fruen.

    [​IMG]

    Og noe kylling til meg.

    [​IMG]

    Litt frukt kan man ikke si nei til. (Unntaket er kanskje på Ethiopian fordi der får du hel frukt, noe som virker rart i business på fly)

    [​IMG]

    Hvordan skyller man ned noe slikt på flyet etter en slik reise spør du kanskje? Vann, juice? Nei, åpenbart er det jo champagne!

    [​IMG]

    (og litt vann..)

    Konklusjon ANA F:

    Flott sete, ingen merker eller skrammer av noe slag jeg kunne se. Rent og pent. Hyggelig crew, alltid rask respons. Meget god mat og drikke. Bra seng og pyjamas. Cardigan av fin kvalitet. Mindre oppbevaringsplass enn UA, men ellers var alt på stell.
     
  2. Are

    Are EBD - Eurobonusekspert? InsideFlyer Ambassadør

    Innlegg:
    13,340
    Likes mottatt:
    19,549
    Bonuspoeng:
    293
    ANA Lounge – Toyko Narita

    Og da var faktisk hele reisen over. En litt merkelig situasjon, når jeg skiftet tilbake til vanlige klær fra pyjamasen stod vedkommende flyvertinne på utsiden og ventet som alltid. Hun kommet frem og sa «let me take that for you» når jeg hadde pent og pyntelig brettet sammen pyjamas og den kortarmende cardigan i den tilhørende stoffposen. Jo, greit nok om du vil bære den tenkte jeg. Og borte ble den, aldri sett igjen.. Jeg hadde jo faktisk tenkt til å ta det med meg.. I alle fall cardigan, den var veldig god og varm..

    Jaja.. Ut av flyet kom vi. Vi hadde noen timer før neste fly og tenkte som så at vi rekker jo å gå ut av flyplassen for å ta en geocache. Det er to stk innenfor gangavstand fra Narita og det koster ingenting å gå i land. I tillegg hadde jeg fått et nytt pass året før så jeg hadde faktisk ikke stempel fra Japan.

    Ut gikk vi og solen var overraskende sterk til Toyko i februar å være. Det var deilig, men litt varmt. Vi hadde jo også med håndbagasje så vi måtte dra det med oss. Tok ingen bilder av denne strabasiøse ferden langs veien og langt langt langt bortover. Men utover noen rare blikk var det ingen som tok kontakt med oss. Vi klarte å oppnå hensikten og trasket fornøyd tilbake.

    Vel tilbake på flyplassen tenkte vi at vi skulle ta å teste om vi kom inn i ANA sin F-lounge. Vi hadde jo en F-billett med ANA. Merk symbolikken her. F opp, C ned.. så da tar man jo heisen opp.

    [​IMG]

    Her ble det gjort kort prosess på våre forsøk på å egle oss innpå de bedre mennesker. Vi ble raskt og bestemt sendt tilbake til heisen og ned der vi hører hjemme.

    Det var jo for så vidt ingen fare da vi ikke hadde så mye tid og vi har vært i denne loungen før. Og det var et hyggelig minne, så da tok vi heisen ned igjen.. Når man kommer frem kommer man til et sted som ser vennlig ut.

    [​IMG]

    ANA sine lounger er for øvrig svært kronglete å finne da de er langt langt fra passkontrollen på flyplassen og helt i andre enden. En lang gåtur altså. Det er dog en pris vi synes det er verd å betale.

    Det var lite folk å se her denne gangen. Tok ikke nevneverdig mange bilder da jeg har dekke denne loungen før i denne tråden.

    [​IMG]
     
  3. Fredrik81

    Fredrik81 EBG BA Sølv og HHGull

    Innlegg:
    2,838
    Likes mottatt:
    2,661
    Bonuspoeng:
    113
    Ser du slapp unna rågullfisk(sushi), som jeg fikk servert rett før "biffen". Jeg bestilte noen super store rogn greier i en suppe, når jeg følte meg sulten litt senere. Ble mett, men vil nok prøve internasjonal meny neste gang.
     
    Are liker dette
  4. KristianR

    KristianR Incurably jetlagged

    Innlegg:
    1,201
    Likes mottatt:
    996
    Bonuspoeng:
    113
    Synes dette er urettferdig. BA har jo sitt svare strev med å holde U2 og FR bak seg :D
     
    Are liker dette
  5. Are

    Are EBD - Eurobonusekspert? InsideFlyer Ambassadør

    Innlegg:
    13,340
    Likes mottatt:
    19,549
    Bonuspoeng:
    293
    Jeg har gjort bommet med internasjonal mat før... Så nå tar jeg stort sett det kjedelige...
     
    SAJblue, Sjefen1234 and Fredrik81 like this.
  6. Fredrik81

    Fredrik81 EBG BA Sølv og HHGull

    Innlegg:
    2,838
    Likes mottatt:
    2,661
    Bonuspoeng:
    113
    Jeg kjørte også Japansk hos ANA og Koreansk hos Asiana. Angrer ikke på valget. Selv om jeg ble litt skuffet når de serverte gullfisk, når min norske hjerne kobler følgende: sashimi= rå laks eller tunfisk :)
    Fordelen er at man får mat man ellers aldri ville finne på å bestille på egenhånd, og som er av ypperste kvalitet, men som sagt tar kanksje internasjonal neste gang om jeg er mega sulten og menyen ser fristende ut, noe den ikke var på de flightene.
     
  7. FFlyer

    FFlyer Senior Medlem

    Innlegg:
    620
    Likes mottatt:
    2,081
    Bonuspoeng:
    93
    Merkelig at dere ikke hadde tilgang til F loungen ved ankomst. Fikk du noe forklaring? Hadde dere *A billett videre?
     
  8. Are

    Are EBD - Eurobonusekspert? InsideFlyer Ambassadør

    Innlegg:
    13,340
    Likes mottatt:
    19,549
    Bonuspoeng:
    293
    Vi hadde *A videre. Men ikke ANA. Virket ikke som det var relevant...
     
  9. LN-FHU

    LN-FHU Freaked out member InsideFlyer Ambassadør

    Innlegg:
    3,910
    Likes mottatt:
    10,274
    Bonuspoeng:
    183
    Herlig altså....koser meg glugg ihjel :):):)
     
    Are liker dette
  10. CrotchRocket

    CrotchRocket Fernweh...

    Innlegg:
    1,442
    Likes mottatt:
    8,824
    Bonuspoeng:
    183
    Det hadde vært det samme med LH. Du kommer ikke inn i FCT eller FCL A/B med *A videre. Det må være en same day LH/LX flight.
     
  11. Sjefen1234

    Sjefen1234 Medlem

    Innlegg:
    179
    Likes mottatt:
    118
    Bonuspoeng:
    43
    Jeg kom inn på ANA sin first lounge på NRT med Thai F videre til BKK i mars.
     
  12. Flounge

    Flounge Livsnyter og hobbyfilosof

    Innlegg:
    48
    Likes mottatt:
    34
    Bonuspoeng:
    18
    BA har nå ekte blomster på sine toaletter i F. Reiste med dem tur/retur BOS i juli.
     
    Are liker dette
  13. Insomnia4u

    Insomnia4u Veteran

    Innlegg:
    2,837
    Likes mottatt:
    2,411
    Bonuspoeng:
    113
    Thai bruker ANA sine F-lounger for F-pax. Intet nytt der.
     
  14. Stuttfeiten

    Stuttfeiten Veteran InsideFlyer Ambassadør

    Innlegg:
    3,416
    Likes mottatt:
    18,397
    Bonuspoeng:
    183
    Takk for supert reisebrev! :) Her er det mykje som fristar.
     
    Are and Sjefen1234 like this.
  15. Misterix

    Misterix Veteran

    Innlegg:
    3,755
    Likes mottatt:
    3,576
    Bonuspoeng:
    113
    Herlig å følge deg på tur @Are
    Selv om jeg følte meg nesten fyllesjuk når jeg leste at det var tomt for brune varer!
     
    Are and Sjefen1234 like this.
  16. Are

    Are EBD - Eurobonusekspert? InsideFlyer Ambassadør

    Innlegg:
    13,340
    Likes mottatt:
    19,549
    Bonuspoeng:
    293
    Ja det var rett kritisk.
    Men tror nok det var et signal om at det var lurt å ta kvelden.. Fort gjort å hele i seg for mye uten at man merker det i en mørk kabin. Merket det best når man går ut av flyet :D
     
    Misterix liker dette
  17. Insomnia4u

    Insomnia4u Veteran

    Innlegg:
    2,837
    Likes mottatt:
    2,411
    Bonuspoeng:
    113
    Er da det er greit med disse golfbilene på gaten, selv om den pipelyden de lager er mistenkelig høy på nedadgående sjampis-rus :D
     
    Sjefen1234 liker dette
  18. Are

    Are EBD - Eurobonusekspert? InsideFlyer Ambassadør

    Innlegg:
    13,340
    Likes mottatt:
    19,549
    Bonuspoeng:
    293
    Har ikke reagert på noe slikt tidligere.. men jeg har alltid øreplugger klare i tilfelle det blir for mye plagsom støy når jeg reiser.
     
    Fredrik81 liker dette
  19. Eddie47

    Eddie47 1D

    Innlegg:
    14,177
    Likes mottatt:
    869,692
    Bonuspoeng:
    293
    En detaljrikdom til etterfølgelse ... du er god @Are , ikke rart det tar tid å produsere rapporter som dette. Fantastisk at du lar oss bli med på tur på denne måten.

    (.... jeg sporer som regel langt ut når jeg skriver "nesten"
    liverapporter)
     
    Sjefen1234 and Are like this.
  20. Are

    Are EBD - Eurobonusekspert? InsideFlyer Ambassadør

    Innlegg:
    13,340
    Likes mottatt:
    19,549
    Bonuspoeng:
    293
    NRT-ICN – OZ105
    18:50 – 21:30 – 2h40
    Business – 3 A/B - A321

    Etterhvert var det på tide å komme seg videre til neste fly. Bare business denne gangen, men det er vel greit nok for en liten tur. Vi kunne velge mellom flere fly på denne ruten, men det som passet best var en Asiana A321. Jeg trives veldig godt i slike små fly med ekte business, så var ikke noe poeng for meg å stresse for å finne en widebody.

    Når vi kom frem til flyet var det nesten uvant å gå inn i økonomi-køen, men det er vel ikke så rart når det er bare en dør på flyet.

    [​IMG]

    Dette flyet hadde tre rader med business, så totalt 12 seter. Fikk ikke tatt et godt bilde av stolen ved boarding, men dette var det jeg fikk til..

    [​IMG]

    I kabinen var det stort sett asiatiske menn, i 40-50 åra. Men det er vel kanskje også det segmentet som flyr mest business så det overrasket ikke nevneverdig..

    [​IMG]

    Som nevnt før liker jeg godt å ha kartet med det lille flyet på når jeg reiser. Her var det også mulighet til dette Dog noe bekymringsverdig var det at vi hadde hastighet på 0km/h og var 33 meter over bakken når vi tilsynelatende var halvveis på turen..

    [​IMG]

    Headsettet var et ok minus sett etter hva jeg kunne bedømme. Jeg åpnet ikke plasten da jeg brukte mitt eget sett.

    [​IMG]

    Som vanlig kommer det noen bilder av meny osv.

    [​IMG]

    [​IMG]

    [​IMG]

    Interessant nok har de en kaloriberegning på alle måltider så da vet man hva man skal og ikke skal velge. Jeg gikk for en koreansk løsning, «bibimbap». Et svært komplisert måltid. Heldigvis var det instruksjoner på hvordan det best kan nytes i menyen.

    [​IMG]

    Det var ganske godt, selv om det var litt vanskelig å gjøre det riktig.. Godt mulig jeg ville valgt dette igjen, selv om jeg ikke har så sansen for kimchi (Jeg tørr nok ikke si det høyt i Korea…).

    Etter bruk så setene omtrent slik ut..

    [​IMG]

    Konklusjon Asiana C
    Bra flytur. God service og hyggelig betjening. Ingen grunn til å unngå disse.
     
    snus_mumrikken, drsyk, Lnbre and 13 others like this.

Del denne siden