En svipptur til Seoul - UA F, NH F, OZ F og LH F + litt C...

Tråd i 'Reisebrev' startet av Are, 26. aug 2017.

  1. LN-FHU

    LN-FHU Freaked out member InsideFlyer Ambassadør

    Innlegg:
    3,910
    Likes mottatt:
    10,274
    Bonuspoeng:
    183
    Helt herlig @Are ....deilig at flere har oppdaget at det trengs en god konjakk i sortimentet :):)
    Flotte bilder og beskrivende tekst :):)
     
    Are liker dette
  2. Are

    Are EBD - Eurobonusekspert? InsideFlyer Ambassadør

    Innlegg:
    13,340
    Likes mottatt:
    19,549
    Bonuspoeng:
    293
    Etter å ha google (alt for lenge) har jeg klart å finne at de har 32", dvs samme størrelse.
    Ser forøvrig ut som nye F hos Swiss er flott.. Synd man ikke er HON :D

    Takk for det, dog gremmes jeg over at jeg ikke skrev dette med en gang jeg var hjemme. Er mye som er glemt nå..

    Det har jeg visst i en årrekke.
    Og "alle" kjører på med Hennessy XO i F, så da slipper man dette champagne-problemet, at man aldri vet hva som venter en..
    Forutsigbarhet er fint når man reiser. :)
     
    Eddie47 and Sjefen1234 like this.
  3. Earl

    Earl Veteran

    Innlegg:
    2,362
    Likes mottatt:
    7,559
    Bonuspoeng:
    183
    Dette ser ut som en strålende tur. Takk for fine bilder:)
     
    Are liker dette
  4. RoadKing

    RoadKing Helt hekta

    Innlegg:
    15,660
    Likes mottatt:
    32,508
    Bonuspoeng:
    293
    Ikke bare det, men innholdet matcher også.
    Glemmer ikke da BA introduserte større skjermer, men viste akkurat det samme som man så bakover i flyet, bare spredd utover en større flate. Det var triste greier.
    Når det gjelder HON og ikke, Swiss kjører salg innimellom med ganske bra avslag...
     
    Sjefen1234 liker dette
  5. Are

    Are EBD - Eurobonusekspert? InsideFlyer Ambassadør

    Innlegg:
    13,340
    Likes mottatt:
    19,549
    Bonuspoeng:
    293
    Joda, men vi snakker vel fortsatt 30k for en billett?
    Jeg er nok et godt stykke unna en slik romslig økonomi dessverre :(
     
    Sjefen1234 liker dette
  6. RoadKing

    RoadKing Helt hekta

    Innlegg:
    15,660
    Likes mottatt:
    32,508
    Bonuspoeng:
    293
    Ja det er nok det. Men venter du noen år og ungene er ute av redet, så... ;)
     
    mathiasfe and Are like this.
  7. olekvi

    olekvi Aktivt Medlem

    Innlegg:
    418
    Likes mottatt:
    540
    Bonuspoeng:
    93
    Super turrapport, men tenkte å kommentere på akkurat det over.

    Jeg har nemlig alltid tenkt at "blir man sjuk så blir man sjuk" og lagt i meg av all mulig (gate)mat fra alle verdenshjørner og har i løpet av de 20 årene jeg har praktisert dette kun blitt dårlig én gang. Det var i Agadir i Marokko, dagen før jeg skulle ta en buss opp til Marrakesh (glad jeg hadde gått for luksusbus med 1 + 2 setekonfigurasjon og toalett ombord :)
     
    lets_faer, Sjefen1234 and Are like this.
  8. Are

    Are EBD - Eurobonusekspert? InsideFlyer Ambassadør

    Innlegg:
    13,340
    Likes mottatt:
    19,549
    Bonuspoeng:
    293
    Interessant tanke.
    Jeg har blitt matforgiftet i Danmark på dyr restaurant så det er klart at det kan skje over alt. Men jeg tenker også at på spesielt korte og lange reiser som dette, mye jetlag og en god del alkohol så er det kanskje greit å unngå de største farer. Vil jo anta at imunforsvaret er svakere enn normalt i en slik situasjon.

    Ellers tror jeg nok at man går glipp av mye godt og spennende om man frastår fra alt..
     
    CB1 and Sjefen1234 like this.
  9. Wolfie

    Wolfie Medlem

    Innlegg:
    170
    Likes mottatt:
    827
    Bonuspoeng:
    93
    Flott rapport - kult med mange forskjellige selskap :)
     
    Are liker dette
  10. artanis

    artanis Senior Medlem

    Innlegg:
    690
    Likes mottatt:
    2,101
    Bonuspoeng:
    93
    Takk for en strålende rapport. Forhåpentligvis er ikke min første F reise langt unna..
     
    Are liker dette
  11. Kristian

    Kristian 'Bittelitt' bonussamledilla

    Innlegg:
    6,325
    Likes mottatt:
    35,284
    Bonuspoeng:
    293
    En av flere formuleringer som fikk meg til å humre godt! Tusen takk for reisebrevet! :)
     
    Sjefen1234 and Are like this.
  12. Are

    Are EBD - Eurobonusekspert? InsideFlyer Ambassadør

    Innlegg:
    13,340
    Likes mottatt:
    19,549
    Bonuspoeng:
    293
    New York

    Ved ankomst JFK så måtte man passere immigrasjon, ingen spørsmål stilt her, så det gikk greit. Vi måtte så hente koffertene våre og sende de videre. De var tagget hele veien til Oslo, men åpenbart kan man ikke sende kofferten igjennom i USA (Tross alt, hvem vil vel ha kun transitt i verdens beste land? Ingen er svaret, så da trenger man jo ikke løsninger for slikt..). Vi dro med oss koffertene til et transittbagasjeluke og her ble det tatt imot med noe skepsis. Vet ikke om vedkommende arbeider var ny i jobben eller usikker eller hva, men han fikk hjelp av en kollega og det var greit.

    Jeg satset i utgangspunktet på JFK-MUC for returen. Det var den flighten som hadde flest ledige seter i F så jeg booket MUC-OSL i tro om at det skulle frigjøres noen F-seter til meg. I tillegg ville det gi oss best tid i NYC, dog ingen tid i FCT og begrenset tid i FCL.. Er dette et i-landsproblem kanskje?

    Uansett, jeg traff rett og vi fikk booket dette. Det betød samtidig at vi hadde 6,5 timer i det store eplet, smeltedigelen, Ny-Amsterdam eller hva man skal kalle byen for, altså New York. Vi tenkte at det ville være artig og ta turen til Central Park. Det er en av de største attraksjoner i byen, og et sted hvor de unge og friske samles… (Hva vi har der å gjøre er da en annen sak.. Kanskje se på de unge og friske?).

    Det heter seg at man må gi og ta litt i livet. Vi som ville oppleve denne ungdomskilden for alle lokale newyorkere måtte da ofre en del og ta metro fra flyplassen. Jeg prøvde forgjeves å få til denne Gotham Air, som skal være en slags helikopter-uber/shuttle mellom flyplass og Manhattan, men appen funket aldri på min telefon.. Så da ble det metro..

    [​IMG]

    Normalt synes jeg det er trivelig å ta t-bane i utlandet. Man får et slags innblikk i hverdagslivet på stedet man besøker. Når det er sagt tror jeg ikke jeg har vært i et land hvor t-banen er like dårlig som i USA. Både Chicago og New York er forferdelig. Støyer helt uforholdsmessig og lukter usedvanlig lite sjarmerende..

    Her som i Chicago var plattformen relativt fri for søppel, men langs sporet kunne vi ve se mesteparten av det som kunne vært (og kanskje har vært) på plattformen..

    [​IMG]

    Etter en god stund med brutal støy var vi fremme i sentrum. Kort tid etter vi kom opp fra stasjonen under bakken kom vi over en sykkel som ufrivillig hadde blitt omsatt i deler. Ikke mye igjen av denne nå..

    [​IMG]

    Høye bygg er det i alle fall til gjengs. Man blir jo helt gåen i nakken når man går rundt her og prøver å se om det er sol eller skyer.

    [​IMG]

    Gule taxier har vi vel alle hørt om på tv/film og det er en god del av de i New York.

    [​IMG]

    Etter en mindre spasertur kom vi frem til målet for turen. Central Park. Vi ble ønsket velkommen av enda flere trafikanter og en rekke hestekjerrer. Disse hestene gjør som andre hester og slepper fra seg litt avfall etter tilfeldighetsmetoden. Dette fører til en noe ubehagelig odør i området, i tillegg til det som hestene selv tilfører vel og merke.

    [​IMG]

    [​IMG]

    [​IMG]

    Det er vanskelig å se for seg hvor stor denne parken er om man ikke har vært her. Det sies at det er verdens mest verdifulle ubebygde tomt. Spørsmålet er samtidig hva området er verd uten Central Park. Uansett, stort er det. Vi var jo her midt i februar så det var ikke spesielt grønt og frodig. Men været var bra, det var flere plussgrader enn forventet og lettskyet. Og odøren ved inngangen forsvant heldigvis så fort vi kom litt inn i parken.

    [​IMG]

    [​IMG]

    En del av de lokale, unge og friske var ute og løp. Var faktisk veldig mange som var ute og løp og en del på sykkel.

    [​IMG]

    Vi fikk se at hestene ikke bare er til irritasjon ved inngangen til parken, de brukes også for å frakte de late rundt.

    [​IMG]
     
    drsyk, wilhelm, Kristian and 6 others like this.
  13. Are

    Are EBD - Eurobonusekspert? InsideFlyer Ambassadør

    Innlegg:
    13,340
    Likes mottatt:
    19,549
    Bonuspoeng:
    293
    Norge er en av svært få i-land som ikke har noen skyskrapere. Her kunne vi se hva det faktisk innebærer og være en skyskraper. Tror aldri jeg har hatt problemer med å se toppen av Oslo Plaza.

    [​IMG]

    Når man går rundt her kan man nesten glemme at man er i en storby.

    [​IMG]

    [​IMG]

    Parken ligger mellom 59 og 109 gate og er hele 3.4km2. Rundtomkring finnes det kart som viser hvor man er og hva som er hvor.

    [​IMG]

    Her og det er det spredt rundt statuer og kunstverk, her har vi eksempelvis et kattedyr som er klar til å hoppe på de uskyldig menneskene som tar turen i parken.

    [​IMG]

    Det finnes også levende dyr, vi så blant annet en del ekorn. De er ikke så lett å ta bilde av, men ser man nøye etter finnes det en stor sak i midten av bildet. Synes det er artig å få bilde av dyr hvor du helt klart kan se hvorfor de har den fargen de har. Glir ganske godt inn i bakgrunnen, både på bakken og ikke minst oppover i trærne..

    [​IMG]

    Det er flere vann her, både store og små, og noen av de er fylt med båter og roende. Er nok en strålende aktivitet litt nærmere sommeren når det er litt varmere og mer sol.

    [​IMG]

    [​IMG]

    [​IMG]

    [​IMG]

    Ofte når man reiser kommer man over ting man synes er urovekkende morsomt, og ofte forstår man at dette er noe de aller aller fleste ikke synes er hverken interessant eller morsomt. Dette skiltet er en av de saker «Plenen er stengt for renovasjon». Kan ikke helt se for meg hvordan man renoverer en plen, man kan jo legge ny plen, så ny plen etc. Men renovere..?

    [​IMG]

    Nå hadde vi vel gått rundt her i rundt to timer og vi begynte å kjenne tidspresset for å rekke tilbake på flyplassen i god tid så vi fikk sjansen til å ta svingen innom Lufthansa loungen. Denne er omtalt som den beste i USA så ville vært synd å ikke svinge innom.

    På veien tilbake til t-banen gikk vi forbi et etablissement som høyst sannsynlig er svært livlig i de senere timer og på sommerstid. Hadde vi hatt bedre tid kunne vi gjerne stått oss ned her og tatt en øl eller noe slikt, men det var det ikke tid til denne gangen.

    [​IMG]

    Med den ribbede sykkel friskt i minne kan man tenke seg til at det er en del tyveri i denne byen. Det er vel for så vidt kjent at det er en del kriminalitet her, men at det er et stort problem at man stjeler søppel kunne jeg ikke helt ha sett for meg. Åpenbart er det jo en enkel løsning, man låser søppelbøttene for å unngå tyveri. Og du skal ha med deg en bra stor avbiter for å ta låsen her :D

    [​IMG]

    Det er interessant å se på hvordan reklame er i forskjellige land. Det speiler jo en del av kulturen i landet. Ta Norge som eksempel, vi har stort sett fokus på humor i reklamer, se så på de internasjonale reklamer som vises i Norge. Cola jobber ekstremt mye med å få reklame som passer best mulig i flest land og det fungerer sånn halvveis hos oss, men f.eks. bilreklamer er jo helt ute av kontroll. Hvorfor skal jeg kjøpe en asiatisk bil bare fordi den på reklamen blir til et "monster" som hopper fra tak til tak i en storby?

    Det var nok et sidesprang fra turens reelle innhold, så tilbake til virkeligheten. Vi så flere reklamer som vi ikke helt klarte å se om var ironiske eller ikke. Blant annet denne. Man skulle tro det var en spøk, men totaliteten av alle disse fra samme selskap antyder til at de er reelle. Og det er litt skremmende at det treffer folk..

    [​IMG]
     
    drsyk, RoadKing, Kristian and 8 others like this.
  14. Are

    Are EBD - Eurobonusekspert? InsideFlyer Ambassadør

    Innlegg:
    13,340
    Likes mottatt:
    19,549
    Bonuspoeng:
    293
    Vel fremme på flyplassen fant vi frem til Lufthansas innsjekkingsområde. Rød løper kan vi like!

    [​IMG]

    Vi ble spurt om de skulle eskortere oss til sikkerhetskontrollen og valgte å si ja til dette. Erfaringen tilsier at dette fører til at man blir skuffet foran køen, eller på andre måter får oss igjennom på en smidig måte.

    [​IMG]

    Vi ble ledet til en First & Business Class kø. Her var det en kar som kjørte showet som sin personlige S&M-kjeller. Han skrek og bar seg om alt mulig rart. Blant annet «ONLY ONE BOX PER FAMILY». Om han fikk en pisk tror jeg nok han hadde vært fornøyd, fordi det var en del mennesker her som trengte irettesettelse. Tenk, at man bruker en egen boks i scanneren til bare en PC! Det skulle han ikke ha noe av nei! Her var det en til hver, ferdig med det!

    Personlig kan jeg ikke se hvordan de kan sette slike sadister på «high revenue» passasjerer. Greit at man kan ha en dårlig dag, men dette var svært uproft. Den relativt korte køen tok en halv evighet som alt annet i USA.

    Når vi endelig kom igjennom var det rett før boardingtid på flyet vårt, men vi valgte uansett å ta turen til loungen. Inngangen var rett bak sikkerhetskontrollen. Å gå inn her var som å gå inn i en oase på flyplassen. Når dørene lukket seg bak oss forsvant den øredøvende støyen og atmosfæren var rolig og avslappende.

    [​IMG]

    Vel på innsiden ser vi skiltet vi ser etter. Opp trappa fra business loungen finner vi sentatorloungen og ikke minst det sagnomsuste First Class Wine & Dining området. Opp går vi.

    [​IMG]

    Vi blir ønsket velkommen og ledet mot et bord, på spørsmål om vi ønsker champagne sier vi som hør og bør ja takk. Dette er en lounge vi kan leve med. Damen som jobbet her var svært hyggelig og imøtekommende og sa at det var svært få som klarte å ta turen ned til sentrum og tilbake og faktisk rekke det. Hun forklarte også at det var mange som hadde ubehagelige opplevelser i sikkerhetskontrollen, og det var heller ingen lek å være ansatt på flyplassen. Det var en gjentakende problemstilling og hadde blitt klaget inn til flyplassen flere ganger uten at det så ut til å gi noen effekt.

    [​IMG]

    Rett etter fikk vi servert en meny. Vi forklarer hvilken flight vi skal med og blir anbefalt å ta forrett og hovedrett, men ikke mer så det ikke blir stress. Det synes vi høres ok ut. Vi bestiller en suppe og en 72 hour coocked short rib.

    [​IMG]

    Mens vi ventet på maten tok jeg en liten runde for å kikke litt i loungen.

    [​IMG]

    [​IMG]

    [​IMG]

    [​IMG]

    [​IMG]

    Som man ser var det ikke mye andre folk. Det kom en kar til mens vi spiste. Han var på fornavn med alle og fikk sitt faste bord, så mistenker at det var en vaskeekte HON circle som var der.

    Maten kom og den traff midt i blinken. Veldig enkelt og greit, og knallgodt. Biffen som er kokt i 72 timer var så mør som smør.

    [​IMG]

    [​IMG]

    Etter maten var det på tide å ta turen mot flyet. Tok et par bilder til på veien ut. Kunne nok tatt meg kunstnerisk frihet og justert rekkefølgen på bildene for bedre flyt i rapporten, men jeg har passert 11000 ord allerede så vil gjerne bare bli ferdig ..

    Tidligere når jeg kikket i spritseksjonen ved ankomst så jeg at det manglet cognac. Hvordan kan en f-lounge være uten en god cognac tenker jeg.. Greit at det er styrt av tyskere, men dog.. Heldigvis hadde de et avec-hjørne hvor det var alt mulig tilbehør til kaffen og noen annen likør. Overraskende nok kunne man velge både VSOP og XO av Hennessy.. Hvem velger vel VSOP når det står en flaske med XO?

    [​IMG]

    Sprithjørnet var nedtynget med whisky. Interessant at det er over 30 flasker med whisky men kun to flasker med cognac.. Kanskje det er kun rappere som drikker cognac og flyr F? Alle vet jo at de drikker Hennessy og ikke noe annet..

    [​IMG]

    Utsikten fra F-avdelingen er også helt ok. Du kan se ut på flyet som står på utsiden, her var det en Air France sak, ellers kan man beskue de som ikke helt når opp i livet og kun er senatorer eller andre gullfolk.. Ikke alle kan ha et HON kort eller F-billett altså..

    [​IMG]

    [​IMG]

    Ser for øvrig ikke ut som de lider noen nevneverdig nød. F-avdelingen er ganske liten, men var mer enn nok plass til de få gjestene som var der i løpet av vårt relativt korte opphold.

    [​IMG]

    Vi gikk bort til gaten og ser en lang kø til økonomi. Da forstår vi at vi har gått for tidlig fra loungen, det er ikke last call ennå. Det går dog greit da det er egen kø til de med riktig bokstav på billetten. Der slapp vi rett inn og kunne bli geleidet til våre seter på dette flyet.

    [​IMG]
     
  15. Eddie47

    Eddie47 1D

    Innlegg:
    14,146
    Likes mottatt:
    869,598
    Bonuspoeng:
    293
    Jeg har da sittet "der nede" og kan ikke huske at jeg led noen nød ... tror jeg fikk det jeg trengte.
     
  16. Are

    Are EBD - Eurobonusekspert? InsideFlyer Ambassadør

    Innlegg:
    13,340
    Likes mottatt:
    19,549
    Bonuspoeng:
    293
    Har vel egentlig sagt det samme :)

     
    Eddie47 liker dette
  17. anders82

    anders82 Veteran

    Innlegg:
    2,870
    Likes mottatt:
    9,153
    Bonuspoeng:
    183
    Fantastisk rapport. Detaljeringsgraden er rett og slett imponerende! Og for noen fotos :)
     
    Edvard and Are like this.
  18. CB1

    CB1 Aktivt Medlem

    Innlegg:
    282
    Likes mottatt:
    667
    Bonuspoeng:
    93
    Glimrende, gleder meg til neste update Are:)
     
    Are liker dette
  19. Misterix

    Misterix Veteran

    Innlegg:
    3,755
    Likes mottatt:
    3,576
    Bonuspoeng:
    113
    Takk for en flott tur enn så lenge @Are!
    Supert at du også tar deg tid til å justere bildene. Passer meg perfekt at det også passer på mobilen :)
     
    Are liker dette
  20. Kristian

    Kristian 'Bittelitt' bonussamledilla

    Innlegg:
    6,325
    Likes mottatt:
    35,284
    Bonuspoeng:
    293
    Nydelig lesning, @Are!
     
    Are liker dette

Del denne siden