Heisann, folkens. Tenkte jeg skulle poste min opplevelse med Norwegian forrige uke siden SAS nå tar aller siste steget mot å være ett nullserviceselskap. Inntrykket mitt av Norwegian er at i motsetning til SAS har de vært krystallklare på konseptene sine, ferdig med det. Mens SAS nå introduserer Go Light som er 130 kroner billigere enn tilsvarende billett i SAS Go, har Norwegian hatt samme tilbudet relativt lenge nå, ett tilbud som er ekstremt enkelt: Betaler du 100 kroner ved bestilling, har du en koffert med på kjøpet, samt at du kan velge ditt favorittsete ved bestilling, det tilbyr SAS ikke i sitt nye konsept. Da Norwegian startet opp 737 butikken, bodde jeg fortsatt i Norge og fløy dem mye siden det ikke fantes bonuspoeng og prisene ofte var mye lavere enn SAS. Vel, mye har skjedd siden den gang og bortsett fra en kjapp tur med Norwegian fra Stockholm til Oslo i fjor og en dreamlinertur fra Oslo til København samme år, var det endelig tur for en litt lengre tur med dem. Valgte egentlig Norwegian fordi SAS har tapt kampen av nord Norge og ikke flyr mellom morran og 1600 mellom Oslo og Evenes, jeg trengte å være en plass kl 1800, da passet 1320 avgangen bra. Billig var det ikke, betalte 1050 kroner en vei på billigste billett, jeg hadde ikke håndbagasje og reiste med brodern, så jeg kjøpte meg ikke opp til LowFare+ som Norwegian kaller det. Litt annoying at de fortsatt ikke lar kunder sjekke inn på nett så man får boardingkort inn i passbook, men jeg skjønner logikken. Norwegian er en business og kan man sjekke inn 24 timer før og velge sete gratis, forsvinner en god del av ancillary revenue. Jeg var veldig sent ute etter en lang frokost og lunch med diverse elefnater, bransjegenier etc. Når brodern ankommer Gardermoen før meg, da vet du at du er sent ute Han sjekket oss inn og det så ut til at det var god plass ombord. Boarding begynte 15 minutter før og vi traff sambygding Ketil Stokkan under boarding og snakka litt med han. Vel ombord ble vi møtt av ett crew i storform, ledet av en herlig mannlig purser som satte tonen. Nytt og fresht, Sky interior og samme benplass som alle de andre har, inkludert SAS. Da det ikke kom folk på nødutgangen, spurte vi om vi kunne sette oss der, noe som ikke var noe problem. Avgang på rute og vel oppe i luften tok vi en titt på menyen som er en standard, helt straight forward meny. Flighter under time = null servering, noe som egentlig er helt greit siden det ofte er en del stress. Frokost helt frem til kl 1000, etter det serveres det sandwicher ombord. Prisene er omtrent som SAS. For de med SAS absidenser, har de selvsagt Wasa på menyen For de som synes bark er fjøs, er det selvsagt sandwicher mv. tilgjengelig på alle flightene de serverer knekkebrød. Jeg valgte å gå for noe helt ultragenialt: Varme vafler med syltetøy That's right, folks! Varm vaffel og kaffe kostet kun 60 kroner. Og gode var de også. Vi kosa oss godt ombord og siden man tapte kun 250 poeng på en billett som kosta over tusenlappen, proklamerer jeg mer enn gjerne at med de siste SAS trekk er Norwegian på par og kanskje bedre enn SAS på korte flighter. There, I said it!
06:00 med Norwegian er en drøm for oss B-mennesker! Dempet belysning, null servering og radio silence!
Norwegian har innsjekk via appen, og man får tildelt sete (min erfaring er midtgang eller vindussete langt bak), men man kan bytte på automat hvis man ikke liker det. Men @tommy777 man får jo SAS-poeng hos DY, må bare betale billetten med Amex så blir det jo fort 300 poeng for en tur
Fin reiseskildring, selv om den bare gikk til -ahemm- gokk Men jeg er helt enig. Kom med en østgående jordomseiling for litt siden, og siden siste møtet etter Melbourne var i Los Angeles, gikk det ikke å ta SAS siste biten hjem. Var litt skeptisk på Norwegian siden de ikke har full business, men siden dette var innspurten etter et par uker møter i asia/Australia ville jeg bare fort hjem, og gikk nølende med på rad 1 på dreamlineren. Og ble skikkelig positivt overrasket. Economy Extra var nærmere gammel SAS Biz enn gammel SAS Plus. Synes faktisk de er bedre enn SAS Plus på renoverte A330. Mat og vin var helt kurant, infotainment meget bra, og alt i alt med Air France lounge på LAX med fri flyt av Champagne, så skal man slett ikke klage. Og det til en pris som banker SAS sønder og sammen. Må si at jeg undrer på hvordan jeg skal forsvare svartkortet mitt fremover
Blir nok mer og mer Norwegian, den dagen det er slutt på å loffe rundt på billige ungdomsbilletter. Enn så lenge blir SAS prioritert pga pris og status. Ikke pga av den freshe og spreke cabinen Sas leverer på sine loslitte 737. Der er Norwegian langt foran.
Håper de har vafler på OSL-HEL på fredag! Da blir det første DY-tur på over to år. SAS kostet over 3000kr, mens norwegian var 766,- t/r. Hadde opprinnelig booket SAS med bonuspoeng, men billige billetter og bedre rutetider uten mellomlanding vant hos meg.
Helt enig. Men! Norwegian får mye gratis med 787, det er virkelig et moderne fly. Romslig, lyst, stillere og bedre trykk. Noen som vet om 350 til Airbus vil være tilsvarende skritt fram som 787 og 380?
Gleder meg til CPH tur med DY neste uke. Billig, billig billett inkludert Fast Track - nødutgangsete har jeg også.-)
Er ganske enig med at Norwegian er et godt produkt , men er det bare meg som noen ganger føler at det er mer stille og behaglig ombord hos Sas enn Norwegian noen ganger føler jeg det er mer et "klasseskille"
Ja......det er bare du Neida...fra spøk til alvor...jeg har faktisk helt motsatt inntrykk.Spesielt på korte turer der SAS alltid skal frem med den derre salgsvogna og ture gjennom midtgangen. Personlig foretrekker jeg stillheten og freden man får på korte turer med DY
Kors og hvitløk! Her må det djevleutdrivelse til!!! Fin rapport dog .. nå venter jeg bare på at du tar LCC-skrittet helt ut og gjør som meg . fly Spirit ..
Har allerede kjøpt billett med Spirit, til 39 daler. Heldigvis ble møtet avlyst Det er liksom forskjell på lavpris og lavpris. Norwegian er helt på høyde med SAS om ikke bedre. Jeg fløy også Brussels fra Berlin til Brussel og videre til Oslo forrige uke. De tar seg nå betalt for absolutt alt bak gardina. 3 Euro for kaffe. Men i motsetning til SAS, får Star Gold velge fritt blandt seter og får tilgang til fast track på bakken.
Fløy også DY forrige helg på første gang på 3 år. På distansen KRS-OSL er servicekonseptet SK og DY helt likt; NADA hos begge. Ikke kaffe, te eller vann hos noen.
Kan jo motvillig fortelle at mine flighter, nr 38-41 ish, i år med DY foregikk med blokkert (ledig) midtsete på alle flighter. Største dritet med DY innenlands er manglende servering på ruter som f.eks OSL-TRD/BGO/SVG Er rimelig lei av folk som kommer snublende inn med koffert, pc veske OG en kaffe som balanseres etter beste evne....
Har fått kaffe/te tre ganger på ruta Så noen få crew klarer å gjennomføre dette fortsatt.. Og ikke minst, hos DY blir jeg plassert et sted i flyet. Hos SK kan jeg velge og får så og si alltid ledig midtsete..
Du kan velge ved booking hos DY på fullflex. På lavpris kan du endre ved innsjekk ved å trykke på setet du har fått tildelt og hele cabinen blir da valgbar. Jeg reiser alltid fullflex men kontrollerer alltid dette og dersom det er plassert pax i midtsetet, endrer jeg til en rad hvor midtsetet er ledig mens jeg ber en bønn....
Jeg reiser alltid på billigste billett.. Får man velge sete i appen eller kun på flyplassen? Når jeg først er der er det som regel for seint..
På automat på flyplassen. Utenom en gang til OSL har det gått greit å velge et ok sete på automat, men er jo alltid notorisk tidlig ute.. 27B i LN-NGT er ikke å anbefale.