En tur med Norwegian -- imponert!

Tråd i 'Øvrige flyselskap' startet av tommy777, 26. aug 2015.

  1. tommy777

    tommy777 Founder

    Innlegg:
    4,749
    Likes mottatt:
    6,448
    Bonuspoeng:
    183
    Heisann, folkens.

    Tenkte jeg skulle poste min opplevelse med Norwegian forrige uke siden SAS nå tar aller siste steget mot å være ett nullserviceselskap.

    Inntrykket mitt av Norwegian er at i motsetning til SAS har de vært krystallklare på konseptene sine, ferdig med det. Mens SAS nå introduserer Go Light som er 130 kroner billigere enn tilsvarende billett i SAS Go, har Norwegian hatt samme tilbudet relativt lenge nå, ett tilbud som er ekstremt enkelt: Betaler du 100 kroner ved bestilling, har du en koffert med på kjøpet, samt at du kan velge ditt favorittsete ved bestilling, det tilbyr SAS ikke i sitt nye konsept.

    Da Norwegian startet opp 737 butikken, bodde jeg fortsatt i Norge og fløy dem mye siden det ikke fantes bonuspoeng og prisene ofte var mye lavere enn SAS.

    Vel, mye har skjedd siden den gang og bortsett fra en kjapp tur med Norwegian fra Stockholm til Oslo i fjor og en dreamlinertur fra Oslo til København samme år, var det endelig tur for en litt lengre tur med dem.

    Valgte egentlig Norwegian fordi SAS har tapt kampen av nord Norge og ikke flyr mellom morran og 1600 mellom Oslo og Evenes, jeg trengte å være en plass kl 1800, da passet 1320 avgangen bra. Billig var det ikke, betalte 1050 kroner en vei på billigste billett, jeg hadde ikke håndbagasje og reiste med brodern, så jeg kjøpte meg ikke opp til LowFare+ som Norwegian kaller det.

    Litt annoying at de fortsatt ikke lar kunder sjekke inn på nett så man får boardingkort inn i passbook, men jeg skjønner logikken. Norwegian er en business og kan man sjekke inn 24 timer før og velge sete gratis, forsvinner en god del av ancillary revenue.

    Jeg var veldig sent ute etter en lang frokost og lunch med diverse elefnater, bransjegenier etc. Når brodern ankommer Gardermoen før meg, da vet du at du er sent ute ;)

    Han sjekket oss inn og det så ut til at det var god plass ombord.

    Boarding begynte 15 minutter før og vi traff sambygding Ketil Stokkan under boarding og snakka litt med han. Vel ombord ble vi møtt av ett crew i storform, ledet av en herlig mannlig purser som satte tonen.

    Nytt og fresht, Sky interior og samme benplass som alle de andre har, inkludert SAS. Da det ikke kom folk på nødutgangen, spurte vi om vi kunne sette oss der, noe som ikke var noe problem.

    Avgang på rute og vel oppe i luften tok vi en titt på menyen som er en standard, helt straight forward meny. Flighter under time = null servering, noe som egentlig er helt greit siden det ofte er en del stress. Frokost helt frem til kl 1000, etter det serveres det sandwicher ombord. Prisene er omtrent som SAS. For de med SAS absidenser, har de selvsagt Wasa på menyen ;) For de som synes bark er fjøs, er det selvsagt sandwicher mv. tilgjengelig på alle flightene de serverer knekkebrød.

    Jeg valgte å gå for noe helt ultragenialt: Varme vafler med syltetøy

    [​IMG]

    That's right, folks! Varm vaffel og kaffe kostet kun 60 kroner. Og gode var de også.

    Vi kosa oss godt ombord og siden man tapte kun 250 poeng på en billett som kosta over tusenlappen, proklamerer jeg mer enn gjerne at med de siste SAS trekk er Norwegian på par og kanskje bedre enn SAS på korte flighter.

    There, I said it! ;)
     
    TOS, Dash, rkvalvaa and 13 others like this.
  2. Larata

    Larata Senior Medlem

    Innlegg:
    517
    Likes mottatt:
    1,506
    Bonuspoeng:
    93
    06:00 med Norwegian er en drøm for oss B-mennesker! Dempet belysning, null servering og radio silence!
     
    wilhelm, tommy777, Robert H and 3 others like this.
  3. AndersB

    AndersB Reisende

    Innlegg:
    1,882
    Likes mottatt:
    1,038
    Bonuspoeng:
    113
    Norwegian har innsjekk via appen, og man får tildelt sete (min erfaring er midtgang eller vindussete langt bak), men man kan bytte på automat hvis man ikke liker det. Men @tommy777 man får jo SAS-poeng hos DY, må bare betale billetten med Amex så blir det jo fort 300 poeng for en tur :D
     
  4. kiev

    kiev Ex Spært

    Innlegg:
    1,215
    Likes mottatt:
    4,294
    Bonuspoeng:
    113
    Fin reiseskildring, selv om den bare gikk til -ahemm- gokk :eek:
    Men jeg er helt enig. Kom med en østgående jordomseiling for litt siden, og siden siste møtet etter Melbourne var i Los Angeles, gikk det ikke å ta SAS siste biten hjem. Var litt skeptisk på Norwegian siden de ikke har full business, men siden dette var innspurten etter et par uker møter i asia/Australia ville jeg bare fort hjem, og gikk nølende med på rad 1 på dreamlineren.
    Og ble skikkelig positivt overrasket.
    Economy Extra var nærmere gammel SAS Biz enn gammel SAS Plus. Synes faktisk de er bedre enn SAS Plus på renoverte A330. Mat og vin var helt kurant, infotainment meget bra, og alt i alt med Air France lounge på LAX med fri flyt av Champagne, så skal man slett ikke klage. Og det til en pris som banker SAS sønder og sammen.
    Må si at jeg undrer på hvordan jeg skal forsvare svartkortet mitt fremover :confused:
     
    LN-FHU and Larata like this.
  5. MadsVaHa

    MadsVaHa Veteran

    Innlegg:
    2,508
    Likes mottatt:
    5,541
    Bonuspoeng:
    183
    Blir nok mer og mer Norwegian, den dagen det er slutt på å loffe rundt på billige ungdomsbilletter. Enn så lenge blir SAS prioritert pga pris og status. Ikke pga av den freshe og spreke cabinen Sas leverer på sine loslitte 737. Der er Norwegian langt foran.
     
  6. Islending

    Islending Senior Medlem

    Innlegg:
    564
    Likes mottatt:
    498
    Bonuspoeng:
    63
    Håper de har vafler på OSL-HEL på fredag! Da blir det første DY-tur på over to år.

    SAS kostet over 3000kr, mens norwegian var 766,- t/r. Hadde opprinnelig booket SAS med bonuspoeng, men billige billetter og bedre rutetider uten mellomlanding vant hos meg.
     
    tommy777 liker dette
  7. RoadKing

    RoadKing Helt hekta

    Innlegg:
    15,690
    Likes mottatt:
    32,597
    Bonuspoeng:
    293
    Helt enig. Men! Norwegian får mye gratis med 787, det er virkelig et moderne fly. Romslig, lyst, stillere og bedre trykk. Noen som vet om 350 til Airbus vil være tilsvarende skritt fram som 787 og 380?
     
  8. EB

    EB Forum Kaptein

    Innlegg:
    752
    Likes mottatt:
    434
    Bonuspoeng:
    63
    Gleder meg til CPH tur med DY neste uke. Billig, billig billett inkludert Fast Track - nødutgangsete har jeg også.-)
     
    tommy777 liker dette
  9. hifiman

    hifiman Veteran

    Innlegg:
    1,508
    Likes mottatt:
    516
    Bonuspoeng:
    113
    Er ganske enig med at Norwegian er et godt produkt , men er det bare meg som noen ganger føler at det er mer stille og behaglig ombord hos Sas enn Norwegian
    noen ganger føler jeg det er mer et "klasseskille"
     
    Jørgen, TommyL and Flemming Poulsen like this.
  10. LN-FHU

    LN-FHU Freaked out member InsideFlyer Ambassadør

    Innlegg:
    3,910
    Likes mottatt:
    10,274
    Bonuspoeng:
    183
    Ja......det er bare du :p Neida...fra spøk til alvor...jeg har faktisk helt motsatt inntrykk.Spesielt på korte turer der SAS alltid skal frem med den derre salgsvogna og ture gjennom midtgangen. Personlig foretrekker jeg stillheten og freden man får på korte turer med DY :)
     
    Last edited: 27. aug 2015
    Kjakan and tommy777 like this.
  11. LN-MOW

    LN-MOW Chattahoochee - eller 'Han Som Klapper Fly'

    Innlegg:
    1,457
    Likes mottatt:
    1,547
    Bonuspoeng:
    113
    Kors og hvitløk! Her må det djevleutdrivelse til!!! :D

    Fin rapport dog .. nå venter jeg bare på at du tar LCC-skrittet helt ut og gjør som meg . fly Spirit ..
     
  12. tommy777

    tommy777 Founder

    Innlegg:
    4,749
    Likes mottatt:
    6,448
    Bonuspoeng:
    183
    Har allerede kjøpt billett med Spirit, til 39 daler. Heldigvis ble møtet avlyst ;)

    Det er liksom forskjell på lavpris og lavpris. Norwegian er helt på høyde med SAS om ikke bedre. Jeg fløy også Brussels fra Berlin til Brussel og videre til Oslo forrige uke. De tar seg nå betalt for absolutt alt bak gardina. 3 Euro for kaffe. Men i motsetning til SAS, får Star Gold velge fritt blandt seter og får tilgang til fast track på bakken.
     
  13. Dash

    Dash Medlem

    Innlegg:
    160
    Likes mottatt:
    95
    Bonuspoeng:
    28
    Fløy også DY forrige helg på første gang på 3 år. På distansen KRS-OSL er servicekonseptet SK og DY helt likt; NADA hos begge. Ikke kaffe, te eller vann hos noen.
     
  14. Ruby

    Ruby Super-veteran

    Innlegg:
    1,933
    Likes mottatt:
    6,786
    Bonuspoeng:
    183
    Kan jo motvillig fortelle at mine flighter, nr 38-41 ish, i år med DY foregikk med blokkert (ledig) midtsete på alle flighter. Største dritet med DY innenlands er manglende servering på ruter som f.eks OSL-TRD/BGO/SVG
    Er rimelig lei av folk som kommer snublende inn med koffert, pc veske OG en kaffe som balanseres etter beste evne....
     
  15. Jan Fredrik

    Jan Fredrik Veteran

    Innlegg:
    1,803
    Likes mottatt:
    1,693
    Bonuspoeng:
    113
    Det er sjokolade i Go og kaffe i Plus.
     
  16. tommy777

    tommy777 Founder

    Innlegg:
    4,749
    Likes mottatt:
    6,448
    Bonuspoeng:
    183
    Hæ? Trodde det var kjeft i Go og ignorert i Plus? ;)
     
    peterfox and Kjakan like this.
  17. Are

    Are EBD - Eurobonusekspert? InsideFlyer Ambassadør

    Innlegg:
    13,340
    Likes mottatt:
    19,549
    Bonuspoeng:
    293
    Har fått kaffe/te tre ganger på ruta ;)
    Så noen få crew klarer å gjennomføre dette
    fortsatt..

    Og ikke minst, hos DY blir jeg plassert et sted i flyet. Hos SK kan jeg velge og får så og si alltid ledig midtsete..
     
  18. Ruby

    Ruby Super-veteran

    Innlegg:
    1,933
    Likes mottatt:
    6,786
    Bonuspoeng:
    183
    Du kan velge ved booking hos DY på fullflex. På lavpris kan du endre ved innsjekk ved å trykke på setet du har fått tildelt og hele cabinen blir da valgbar. Jeg reiser alltid fullflex men kontrollerer alltid dette og dersom det er plassert pax i midtsetet, endrer jeg til en rad hvor midtsetet er ledig mens jeg ber en bønn....;)
     
    peterfox liker dette
  19. Are

    Are EBD - Eurobonusekspert? InsideFlyer Ambassadør

    Innlegg:
    13,340
    Likes mottatt:
    19,549
    Bonuspoeng:
    293
    Jeg reiser alltid på billigste billett.. Får man velge sete i appen eller kun på flyplassen? Når jeg først er der er det som regel for seint..
     
  20. OttoL

    OttoL Veteran

    Innlegg:
    4,319
    Likes mottatt:
    12,286
    Bonuspoeng:
    183
    På automat på flyplassen. Utenom en gang til OSL har det gått greit å velge et ok sete på automat, men er jo alltid notorisk tidlig ute.. 27B i LN-NGT er ikke å anbefale.
     

Del denne siden