En uke i paradis (eller tur til Seychellene med Ethiopian og CT)

Tråd i 'Reisebrev' startet av KRS, 30. okt 2016.

  1. KRS

    KRS Senior Medlem

    Innlegg:
    765
    Likes mottatt:
    4,153
    Bonuspoeng:
    93
    Tenker jeg gjør noe nytt og slenger ut et reisebrev for vår nylig gjennomførte høstferietur til "Paradiset" Seychellene.

    Har tenkt å skrive reiserapporter mang en gang tidligere, men det har alltid blitt med tanken da jeg som regel glemmer å ta noe særlig bilder underveis. Notater tas ihvertfall ikke, og med en dårlig hukommelse i utgangspunktet og Champagne underveis er ikke det noe ideell kombinasjon for å skrive noen sammenhengende setninger i etterkant. Vi får se hvordan det blir, men først et bilde...

    20161008_063247.jpg

    Litt bakgrunn: Siden forrige Companion Ticket (CT) ble brukt på en jul og nyttårtur i business til Australia for 180 000 poeng, og jeg ikke er spesielt poengrik (kall meg gjerne poeng-gnien) ble målet (til slutt - det var så klart mange muligheter som ble vurdert og forkastet) denne gangen å finne en interessant destinasjon i området EuroBonus kaller "North/Central Africa & Middle East" hvor tur/retur i business koster 90 000 poeng.

    Gitt at vi var (er) fullstendig ufleksible på datoer, og dette gjaldt høstferien, begynte søket etter ledige billetter ganske tidlig, og da er det ikke nødvendigvis slik at man bestemmer hvor man skal reise, snarere at man reiser dit det er ledige billetter. Når det er sagt, og om jeg husker rett så er det mulig at det i dette tilfellet ble treff på begge deler.

    Etter litt (les: masse) søking med awardnexus, ANA og United kom jeg omsider frem til at Seychellene kunne være en passende destinasjon.

    Blant Star Alliance er det ikke mange valg om man skal komme seg til Seychellene, meg bekjent er det bare Austrian, Turkish og Ethiopian som flyr dit, og den eneste aktuelle flyplassen er SEZ, som ligger på den største øya Mahé. Gitt våre begrensninger på datoer, forsvant Austrian ganske raskt da jeg ikke fant noen flighter i det hele tatt, jeg tror de flyr 2 ganger i uken, men det virker som det ikke er en helårsrute. Turkish fant jeg heller ingen fornuftige flighter med da avreisen på fredag fra IST går kl. 20:20 og neste avreise ikke er før på søndag; hjemreisen på lørdag har også avgang ukristelige 06:40 fra SEZ.

    Dermed gjensto bare Ethiopian Airlines med sin daglige flyvning mellom Addis Ababa og Mahé, hvor det viste seg å ikke være noe stort problem å finne ledige bonusseter så lang tid i forveien. For å være ærlig var det å ende opp med Ethiopian ikke noen drøm som kom i oppfyllelse, men basert på hva jeg hadde lest hadde de relativt nye fly, brukbar service og var ikke spesielt plaget med masse forsinkelser og problemer. Uansett, alt bør jo testes en gang; bortsett fra incest og folkedans som de sier.

    Dessverre var det bare ledig i økonomi på strekningen ADD-SEZ, men det kunne vi leve med. Heldigvis var det ikke noe problem å sy sammen resten av reiseruten, og siden eneste veien til Addis med bare ett stopp fra Stavanger er via London (via Stockholm er også mulig med bare 2 flightnummer, men ET725 stopper innom Wien på veien) var valget enkelt, spesielt siden SK4627 går 17:55 så man kan få unna hele arbeidsuken før man tar avgårde. På returen fungerte det ikke via London, så da ble vi nødt til å tåle 3 mellomlandinger og da landet vi på Frankfurt og Oslo.

    Dermed ble følgende booket tidlig i januar, for reise i oktober:

    7 OKT 2016, STAVANGER - LONDON (SAS Plus)
    SK4627, SVG-LHR, 17:55

    7 OKT 2016, LONDON - ADDIS ABABA (Ethiopian C)
    ET701, LHR-ADD, 21:00

    8 OKT 2016, ADDIS ABABA - MAHE ISLAND (Ethiopian Y)
    ET879, ADD-SEZ, 10:45

    15 OKT 2016, MAHE ISLAND - ADDIS ABABA (Ethiopian C)
    ET878, SEZ-ADD, 17:15

    15 OKT 2016, ADDIS ABABA - FRANKFURT (Ethiopian C)
    ET706, ADD-FRA, 23:30

    16 OKT 2016, FRANKFURT - OSLO (Lufthansa C)
    LH860, FRA-OSL, 09:55

    16 OKT 2016, OSLO - STAVANGER (SAS Plus)
    SK4025, OSL-SVG, 13:15

    Slik blir det da seende ut: (dette er jo klippet fra gcmap.com, bør man de gi credit på noe vis?)
    Screen Shot 2016-10-29 at 23.46.48.png

    Vi betalte den nette sum av NOK5195 pr. pers(!), samt 90 000 Eurobonus poeng og en CT.

    Fortsettelse må nødvendigvis følge, og vil inkludere i tillegg til flighter nevnt over:
    Mahe
    Praslin
    La Digue
    Silhouette
    Air Seychelles: SEZ-PRI-SEZ
    Zil Air: Silhouette - Mahe
    Hilton Northolme Resort and Spa (Mahe)
    Hilton Labriz Resort and Spa (Silhouette)
     
    Lnbre, Edin, GinTonic and 31 others like this.
  2. Berlioz

    Berlioz Gammel? Jeg??

    Innlegg:
    2,151
    Likes mottatt:
    15,318
    Bonuspoeng:
    183
    Her ser det ut til at vi kommer inn i mye upløyd mark. Gleder meg til fortsettelsen.
     
  3. Eddie47

    Eddie47 1D

    Innlegg:
    14,927
    Likes mottatt:
    874,706
    Bonuspoeng:
    293
    Gleder meg til fortsettelsen, lander selv på SEZ med Kenya Airways 12. november ....
     
  4. Herlov

    Herlov Poengsanker

    Innlegg:
    2,073
    Likes mottatt:
    6,001
    Bonuspoeng:
    183
    Dette blir spennende! Vi gleder oss.
     
  5. geddi

    geddi Senior Medlem

    Innlegg:
    1,409
    Likes mottatt:
    3,739
    Bonuspoeng:
    113
    Strålende start. Ser frem til resten!
     
  6. Stuttfeiten

    Stuttfeiten Veteran Moderator

    Innlegg:
    3,439
    Likes mottatt:
    18,513
    Bonuspoeng:
    183
    Flotte greier og ein strålande start, eg gledar meg til resten! :)
     
  7. afirm

    afirm Veteran Moderator

    Innlegg:
    1,903
    Likes mottatt:
    5,812
    Bonuspoeng:
    183
    Ser fram til denne!
    Har vurdert liknande tur sjølv.
     
  8. anders82

    anders82 Veteran

    Innlegg:
    2,911
    Likes mottatt:
    9,400
    Bonuspoeng:
    183
    Det gledes
     
  9. Anton80

    Anton80 Senior Medlem

    Innlegg:
    712
    Likes mottatt:
    514
    Bonuspoeng:
    93
    Alternativet hadde vært FRA-ADD i F med LH :D

    Vi hadde det i februar. Skal også sies at jeg fridde ombord.. Da passet det fint at vi var alene i F :)
     
  10. KRS

    KRS Senior Medlem

    Innlegg:
    765
    Likes mottatt:
    4,153
    Bonuspoeng:
    93
    Tøft å gjøre det ombord! Små muligheter til retrett om det ikke går som planlagt :D

    Tror jeg var innom tanken på LH F, men avreise på morgenen samt mellomlanding i Jeddah fristet ikke... Var det det dere hadde?
     
    Anton80 liker dette
  11. KRS

    KRS Senior Medlem

    Innlegg:
    765
    Likes mottatt:
    4,153
    Bonuspoeng:
    93
    Litt info om hva som skjedde før avreise.

    18 FEB: schedule change fra 20:15 til 21:00 på ET701 (LHR-ADD). Noe som ga oss 45 minutter ekstra i loungen(e) på Heathrow, men dessverre fikk vi 15 minutter ekstra i Addis pga en endring på ET706 også... Sier dessverre da det var få (les: ingen) som skrøyt noe særlig av Bole flyplassen.

    19 FEB: Ser at det nå er blitt ledige bonusseter i business på ADD-SEZ; ringer Tallinn og får flyttet oss fremover i kabinen. Pga. ruteendringen betaler vi ingenting. Super service!

    26 AUG: I løpet av året gjorde Eurobonus en endring som innebærer at man betaler en fast avgift for bonusbilletter med Star Alliance, og ikke de til tider svimlende summene som flyselskapene selv velger å kalle drivstoffavgift. Rapporter på dette forumet og andre steder tydet på at man bare kunne ringe Tallinn og få utstedt billetten på nytt for å trigge en rekalkulering av avgiftene og på denne måten spare en god slump penger.

    Jeg er alltid litt nervøs for å ringe og gjøre endringer på billetter over telefon, da jeg har hatt en del kjipe erfaringer med bonusbilletter som ikke er blitt utstedt korrekt etter endringer (men disse var stort sett med bmi og USAirways så jeg bør vel ikke blande SAS inn i det) og her gjaldt det uansett for mye penger til å la være. Resultatet av en 10 minutters telefonsamtale var derfor NOK3538 tilbakeført på kredittkortet (mot et endringsgebyr på 150 kroner pr. pers)

    Har også fulgt litt med på hvilke flytyper vi kan forvente med Ethiopian. Min research tydet på at det ikke ville spille noen stor rolle mtp komfort ombord da alle skulle ha stoler som konverterte til flate senger. Men som sagt, alltid spennende å prøve noe nytt så ingen skuffelse å spore hos meg når 777 eller 787 på LHR-ADD ruten ble byttet til A350 som jeg aldri hadde flydd før. Spoiler: som man kan se i bildet i første innlegg var det også det vi endte opp med.
     
    CrotchRocket, RemiWM, Henrik and 9 others like this.
  12. Flighter

    Flighter World Traveler

    Innlegg:
    90
    Likes mottatt:
    130
    Bonuspoeng:
    33
    Vurderer også denne destinasjonen. Gleder meg til høre mer. Keep it comming #KRS:)
     
  13. Anton80

    Anton80 Senior Medlem

    Innlegg:
    712
    Likes mottatt:
    514
    Bonuspoeng:
    93
    Det stemmer! Ikke optimalt, da vi ikke kunne drikke champagne mens flyet sto på bakken;) Ei heller ikke optimalt mtp hvile.

    Men ville gjort det igjen :D
     
    KRS liker dette
  14. KRS

    KRS Senior Medlem

    Innlegg:
    765
    Likes mottatt:
    4,153
    Bonuspoeng:
    93
    Øyvalg, hotellvalg, mm.

    Seychellene består av 115 øyer, så noe man må finne ut er selvsagt hvilke man skal besøke og bo på. Mahé er hovedøya og vanskelig å komme unna, uten at det nødvendigvis er noe mål. Det er her den internasjonale flyplassen ligger og de fleste hotellene (drister jeg meg til å påstå).

    Med ankomst på en lørdag 15:36, og avreise en lørdag 17:15 var vi i markedet for 7 overnattinger. Når man er medlem på forum slik som dette er vel noe av det første man gjør å sjekke hvilke hotellkjeder man er vant til som er representert. Her var det relativt dårlig stilt for min del, Marriott, IHG, Club Carlson, Hyatt glimret med sitt fravær, og det samme gjorde Accor (om man ser bort fra Raffles på Praslin som aldri var aktuelt gitt priser fra EUR750 og oppover). Starwood hadde ett hotell, Le Méridien Fisherman's Cove på hovedøya, mens Hilton skilte seg positivt ut med hele 3 hotell, 2 på hovedøya og 1 på Silhouette.

    Jeg liker også å sjekke ut alternativer utenom de større kjedene, samt de litt mer luksuriøse, men Four Seasons, Banyan Tree, mm. var langt utenfor rekkevidde prismessig. For moro skyld tok jeg også en titt på North Island, en privat øy med 11 villaer som kanskje er kjent for å være det mest luksuriøse alternativet på Seychellene og hvor William og Kate angivelig feiret bryllupsreisen sin, men med priser på EUR6000-9000 pr. natt var det plutselig ikke aktuelt.

    Jeg tror det dyreste hotellet jeg noensinne har bestilt før denne turen var på ca. EUR280, men Seychellene er ikke kjent som noe budsjettdestinasjon. Dermed seilte et annet hotell opp som aktuelt, Chateau de Feuilles er en del av Relais & Châteaux og ligger på Praslin (samme øya som Raffles). Når jeg sjekket med hotellet i midten av januar, for vårt opphold i oktober var allerede 7 av 9 rom booket, og vi kunne ikke velge og vrake i datoer heller. Til slutt fant jeg ut at dette også var for dyrt, billigste tilbudet jeg fikk var EUR650/natt.

    Etter Mahé, er Praslin er den nest største og nest mest utviklede øya på(i?) Seychellene, og i følge mange guidebøker og internettbrukere kanskje den mest anbefalte øya å besøke sammen med La Digue, hvis claim to fame er "verdens mest fotograferte strand" - eller noe sånt. Det er også mellom disse 3 øyene det er enklest og billigst å reise. Det er mange daglige flyavganger mellom Mahé (SEZ) og Praslin (PRI), og båtruter mellom alle 3 øyene.

    Etter mye om og men, frem og tilbake bestemte jeg oss for å ta til takke med 2 øyer på turen, Mahé og Silhouette. Dette fordi jeg endte opp med å velge Hilton hotellene for overnatting (og dermed Silhouette) og ikke ønsket å farte for mye rundt når vi først hadde kommet frem.

    Hilton ble valgt gitt relativt fornuftige priser (og da mener jeg relativt til konkurrentene), samt at jeg glatt fikk matchet Diamond HHonors status fra Marriott uten å ha satt mine ben på et Hilton hotell på mange år. Unormalt til meg å være valgte jeg også å bestille ikke refunderbare rom når det dukket opp et salg i midten av januar. Valget falt på Hilton Seychelles Northolme Resort & Spa (nord-vest på Mahé) for de første 2 nettene, og Hilton Labriz Resort & Spa (øst på Silhouette) for de neste 5. Valgte denne fordelingen delvis pga pris, Labriz var adskillig billigere, samt at Labriz kom varmere anbefalt på andre reiseforum. Booket billigste romkategori, noe som innebar EUR420 for Northolme, og EUR280 for Labriz.

    Mellom booking og avreise sjekket jeg innom hilton.com titt og ofte for å sjekke hvilke rom/villaer som fremdeles var tilgjengelige og for å se om våre reservasjoner var blitt forhåndsoppgradert e.l. Ble litt snurt når jeg plutselig så at Northolme hotellet lå ute til EUR301 for samme datoene vi hadde booket. Jeg er selvfølgelig klar over at priser kan gå opp og ned og så på hotell, men normalen er (evt. burde være) at om man booker et forhåndsbetalt tilbud måneder i forveien blir ikke prisen bli veldig mye lavere.

    Uansett jeg sendte en vennlig e-post til hotellet, og fikk følgende positive tilbakemelding:
    Dette kaller jeg super service, og gjorde at jeg gledet meg enda mer til oppholdet!
     
    CrotchRocket, jonss, milehigh and 7 others like this.
  15. KRS

    KRS Senior Medlem

    Innlegg:
    765
    Likes mottatt:
    4,153
    Bonuspoeng:
    93
    Dette var jo åpenbart en tabbe av meg, og etterhvert ble jeg gjort oppmerksom på at vi måtte selvsagt innom Praslin og La Digue på denne turen! :D

    Ulempen med dette var jo at vi nå var låst til forhåndsbetalte hotell, og at det er begrenset med transportmuligheter fra Silhouette til Praslin og La Digue. For vår del betydde dett at eneste dagen som var aktuell å bruke på en dagstur til disse øyene var søndag, dagen etter ankomst. (U)heldigvis er det ingen organiserte turer til disse øyene fra Mahé på søndager, så vi ble nødt til å ordne dette på egen hånd.

    Valg av fly eller båt mellom Mahé og Praslin var ikke enkelt, men jeg endte til slutt opp med fly da jeg lett blir sjøsyk og er glad i å fly :D.
    Prismessig er det faktisk ikke stor forskjell om man er tidlig ute og kan velge billige flyavganger, og tidsmessig er det heller ikke allverdens å spare avhengig av hva man skal på Praslin; flyplassen ligger på vestsiden av øya, mens havna er på østsiden.
    Vi betalte SCR1719 for en tur/retur med Air Seychelles (drøyt 1000 kroner)

    Mao. fikk vi planlagt inn et par øyer til: Praslin og La Digue.
    Screen Shot 2016-10-29 at 23.47.20.png


    9 OKT 2016
    Mahé, Seychelles - Praslin
    HM3070, SEZ-PRI, 07:15

    Praslin - Mahé, Seychelles
    HM3193, PRI-SEZ, 19:25
     
    Are, RemiWM, geddi and 5 others like this.
  16. RoadKing

    RoadKing Helt hekta

    Innlegg:
    16,213
    Likes mottatt:
    33,734
    Bonuspoeng:
    293
    Erre mulig? For EN natt? Jøsses.
     
    Stuttfeiten liker dette
  17. geddi

    geddi Senior Medlem

    Innlegg:
    1,409
    Likes mottatt:
    3,739
    Bonuspoeng:
    113
    Alltid på når det er en øy....på Maldivene, på Seychellene, på Grønland, på Sotra etc


    Det kaller jeg service!! Skjønner godt at du gleder deg etter dette :)
     
    Are and KRS like this.
  18. CrotchRocket

    CrotchRocket Fernweh...

    Innlegg:
    1,445
    Likes mottatt:
    8,844
    Bonuspoeng:
    183
    Enig, selv om jeg ikke skjønner hva man skal på Sotra;)

    Videre er man 'i' generelle oppholdsrom, men man er 'på' rom med spesialfunksjoner.

    Han var i kabinen, men reisefølget var på do.

    Hva gjør de i/på galley?
     
    Are and geddi like this.
  19. mariusbb

    mariusbb Senior Medlem

    Innlegg:
    561
    Likes mottatt:
    1,057
    Bonuspoeng:
    93
    Drister meg å foreslå at man kan si "(...) er den mest utviklede øya BLANT Seychellene" siden det er øyer i "flertall", mens jeg såklart vil si "på Madagaskar" og "på Kalvøya" :cool::p
     
    geddi liker dette
  20. geddi

    geddi Senior Medlem

    Innlegg:
    1,409
    Likes mottatt:
    3,739
    Bonuspoeng:
    113
    Tja, nå var Norsk det svakeste faget mitt på skolen, men jeg er ikke overbevist :p

    2016-11-01-21-12-33.jpg
     

Del denne siden