Kjære leser. Hvis du er like mange ganger innom IF om dagen som meg, så må du på et eller annet tidspunkt ha lest et reisebrev fra Lufthansa First Class. Det har i hvert fall jeg! Problemet med det er at jeg også på et tidspunkt merket en helt ekstrem lyst til å oppleve dette selv... Da jeg dessverre er for smart til å betale 105.000.- kroner for billetten, og ikke hadde 190.000EBP så så denne drømmen fjern ut foreløpig. Men så viste det seg at min arbeidsgiver og kamerat etter utsrakt bruk av Amex, samt et par turer i C både hos SAS og Eva air hadde fått smaken på comfort ombord i flymaskiner han også. Han var så heldig at han også ble far for første gang for ca 1 år siden, noe som gjorde tanken på å være mer eller mindre utilgjengelig en helg mer fristende. Så etter mye lesing og bittelitt planlegging ble årets julebord nemlig arrangert i Tokyo. Destinasjonen var faktisk ikke så viktig, men når det var dit det var ledig i F fra FRA så ble det det! Videre nå kommer det en del bilder, og noen kommentarer. Så får dere bare spørre hvis det er noe dere lurer på! Reiserute så slik ut: 13.1.17 LH865 (C) OSL - FRA 06.25 (her ble vi forsinket og bekymret, sammen med @Schlandy og kameraten hans bl.a) LH716 (F) FRA - HND 17.50 (hadde ikke så dårlig tid) 15.1.17 LH717 (C) HND - FRA 15.20 LH864 (F) FRA - OSL 21.30 Vi ankom OSL lenge før fugla feis og stablet bena opp i gullstua for å styrte en kaffekopp. Begrenset matinntaket da det ville bli mange muligheter for mat ila dagen. Da vi kom til gaten fikk vi beskjed om at FRA var stengt grunnet vind og jeg begynte dessverre å krisemaksimere om at drømmen skulle gå til helvette. Vi kom oss endelig ombord etter en time eller to og knyttnevetesten ble bestått med glans. Jeg hadde forøvrig ringt First Class hotline og bedt om plass på rad 1 da jeg syntes dette er eneste verdige plass når man skal videre i F. Det ordnet de og flyttet oss fra rad 4. På Rad 4 lurer jeg på om Dansken satt så vi får håpe jeg ikke stjal hans seter på rad 1 Spoler rett videre til ankomst FRA. Ingen som møtte oss dessverre da vi parkerte ved gate og ikke hadde spesielt dårlig tid. Men vi hadde informert Avis om forsinkelsen og raketten sto å ventet på oss i garasjen etter en noe treg innsjekk. Dette hadde jeg altså gledet meg noe så jævelig til!!! Her glemte jeg faktisk å ta bilder. Men det var en drømmebil! Etter at vi rotet rundt på Flugenhafring i ca 30 minutter og fotoboksen blinket på meg i hvertfall en gang var vi må motorveien. Vi glemte dessverre rutekart og måtte bruke fantasien.. Vi fikk luftet oss både på landevei og motorvei, klarte 260km/h og fikk sett noen vinslott. Må si at lysten på Porsche ikke ble noe mindre av denne turen! Lurer på når boten kommer egentlig? Følelsen av å parkere utenfor FCT gir meg fortsatt gåsehud og siden dette har vært beskrevet så mange ganger legger jeg heller ved noen bilder Etter mye god mat, drikke nøtter og en deilig dusj kom det en koselig dame og sa at det var på tide å reise. Da vi kom ned sto det dessverre en annen herremann der. En eldre japaner, anstendig antrukket med akuratt passe engelskferdigheter. Det var ikke verdens undergang å bli kjørt i Justin Bieber van ut til flyet, da det føles langt bedre en å stå i kø med de andre uansett. Til min store forskrekkelse var det et fly fra 70 tallet som skulle fly oss (bare tuller og beklager for ræva bilder).. Måtte gå i en slags kø, noe jeg syntes var unødvendig.. Business kunne vel gått til Høyre? De klarer de jo i Japan! Ombord i dagens 747-8i ser det fortsatt slik ut. Det var forøvrig sinnsykt varmt ombord, og da jeg hadde snakket høl i huet på sjefspurseren forklarte hun at akuratt den maskinen opprinnelig var bygget som cargofly, og det er etter reconfigen de sliter litt med inneklima. Det løste jeg bare ved å legge vannflasken innenfor pysjskjorta for kjøling Etter et middelmådig måltid med mykt og godt smør oppå hvitløksbrødet måtte kollega/venn sove. Sånn ser det altså ut! Dette er en type på ca 180cm/110kg og han sov smertefritt gjennom natten. Udertegnede måtte også prøve rødvin, GT og cognac før jeg sovnet og sov 4 deilige timer! En ting jeg må si, fersk eggerøre på et fly er det beste jeg noen gang har opplevd. Herregud det var så godt! Vi landet like etter dette og i frykt for å ikke virke eksklusiv nok huket jeg tak i en av F vertene og spurte om hun kunne følge oss til sjaføren som ventet. Hun sa selvfølgelig ikke nei til det! Fortsettelse følger i neste post!
Vi kom oss hurtig gjennom alle kontroller og ettersom vi hadde booket på Peninsula og var på julebord så sto det selvfølgelig en Rolls der når vi kom For dere som ikke kjører denne modellen daglig ser den slik ut, og sånn ser vi også ut forøvrig Vi ankom Peninsula etter ca 30 min og ble møtt av en ti-tolv personer utenfor som skulle hjelpe oss med både det ene og det andre. Noe ironisk at liten dame må bære den tunge bagen til stor mann. Men de insisterte jo så hvorfor ikke. Gikk rett til rommet og utførte innsjekken der. Deilig prosedyre sammenlignet med Norske hotel hvor du må vente i resepsjonen som vanlig folk På badet hadde de en SPA knapp som dimmet lyset og startet koselig spa musikk. Bør tilbys flere steder! Etter enda en dusj og skift hadde vi ca 20 timer til rådighet. Med svært dårlig research hadde vi kun 4 mål for turen. Apple airpods, Ramen, Kobe og Sushi. Første stopp ble derfor en ramen sjappe som heter Ippudo Ginza. Kjempe digg og billig! Derretter fant vi ut at airpods var utsolgt og vi gikk derfor bare hvileløst rundt i gatene i noen timer. Fikk et innfall om en drink og tok raskeste taxi til Park Hyatt. Utsikten kan man ikke klage på! Etter en drink ble det for klamt der oppe så vi gikk gjennom hovedgata i det området hotellet ligger i, vet ikke hva det heter men det var lite folk der. Derfor slang vi oss i en taxi som tok oss tilbake til hotellet. Peter bar kunne servere en utmerket Dom Perignon og steak sandwich så vi hadde litt i magen før middag ca 2 timer senere. Etter dette gikk det slag i slag. Etter en bra tasting menu på XEX Atelier (ingen bilder) med både Kobe og Sushi forvillet vi oss inn i Roppongi. Møtte noen raringer som jobbet for et modellbyrå (mannlige) og det ble en bra fest! Fikk også forvillet oss inn på KAN Karaoke som forøvrig fører en alt for høy pris for å skrike stygt inn i en mikrofon. (Norsk karaokekultur) Se bilde så skjønner du hvor det bar hen.. Fant jaggu en kebabsjappe også og etter det var det brått slutt! Peninsula er forøvrig svært vakkert om natten! Returen til Haneda skjedde i vanlig taxi, disse er svært velholdt og 10 ganger så billige som RR. Ble fulgt av en assistent til ANA Suits, fikk bestilt burger til frokost og igjen møtt ved gate. Der sto det en C kø med ca 100 pers og en ECO kø med 200 pers eller noe. Flyet var stappfult! I F satt vi to, et morsomt par fra Japan og en leder for et sportforbund. (idrettspamp i ordet rette forstand, forøvrig hyggelig type) På returen smakte maten helt forferdelig og det gikk derfor ned kaviar og brød med smør på høykant. Vi tok turen til FCT også på retur. Her spise vi middag og drakk litt rødvin for å roe nervene før vi skulle fly vanlig fly igjen.. På turen ut til flyet var vi heldige og fikk mercedes. Litt morsomt at bussen med andre passasjerer ble holdt igjen mens vi boardet! Det var noen nysjerrige blikk som passere oss på vei inn i kabinen der vi satt diskret på rad 1! Alt i alt: LH F er supert på alle plan utenom maten. Den i FCT er jo konge så hvorfor ikke videreføre produktet) Tokyo var en stor overraskelse, drar gjerne tilbake! Porsche 911 må jeg spare til! Jeg hadde høye forventninger til Kobe, men det var faktisk bedre en forventet. Takk for meg! ps: Jeg får lese korrektur senere!
Takk for fin rapport. Alltid hyggelig å lese om F-turene. Men jeg lurer på: Er det ikke noen i LH som spør hva det egentlig er med alle disse unge nordmenn som stadig er på dagstur til Tokyo? Forøvrig var vi også og spiste ramen i Ippudo Ginza for 10 måneder siden. Enig i at det var godt og billig. Den gang regnet det, og da var paraplystativet på plass utenfor.
Japanere er nå en ting, men jeg undres på om Lufthansa er klar over at det er et spesielt forum oppe under nordpolen som driver uhemmet jakt på F setene deres til Tokyo
Ooh! Now that's a sight for sore eyes! Tusen takk for flott rapport! Eg manglar fortsatt noko omsetning før årets CT er i boks. Håpar LH ikkje stenger døra før eg rekk ein tur til sjølv.
I "regn" takknemlighet over dine mange gode innlegg får du et paraplystativbilde til. Fortsatt Tokyo, samme dag som forrige. Alle dere som tar den tunge jobben med en F-tur burde egentlig også ta en runde til, men da med minst en uke i dette fantastiske, gjestfrie, høflige og ryddige landet. Som en ren bonus legger jeg også ut et bilde av eks-forloveden i samtale med andre ivrige strikkedamer mens vi ventet på kuletoget i Kyoto. Japansk, engelsk og norsk i kombinasjon med strikkepinner gikk riktig bra. Strikkepinner - spisepinner, alt kan brukes i relasjonsbygging. Og mot normalt rakk "utlendingene" å ta ordet før min livsledsager (Sorry for å vanne ut originaltråden, skal aldri gjøre det mer. Men det var Stuttfeitens kommentar som var katalysator)
Det blir aldri for mye Lufthansa First Det er 12 måneder siden jeg var i Japan sist nå og det klør forferdelig etter å dra tilbake! Da er slike rapporter et fint spark bak. Takk! Det kan da umulig være sant, vis det så er tillfellet så har de drevet noe fryktelig mye klipp og lim i Seattle for å gjøre maskinen om til PAX maskin. Forskjellen på upper deck er ganske betydelig.