Endre bonusreise, uklare regler

Tråd i 'SAS EuroBonus' startet av zderlandsen, 20. mai 2019.

  1. zderlandsen

    zderlandsen Nytt Medlem

    Innlegg:
    4
    Likes mottatt:
    1
    Bonuspoeng:
    3
    Jeg bestilte nylig en bonusreise, og visste at jeg muligens måtte endre returen. Jeg googlet derfor reglene for endring.

    Jeg har visst ikke status til å poste lenker her, men under
    SAS: Hjem > Hjelp og kontakt > Spørsmål og svar > Bestilling > Kan jeg endre bonusbilletten min?

    kan man lese: «Ja, du kan endre en bonusreise opptil 24 timer før avgang. Hvis du bestilte reisen på vår nettside, kan du endre den selv såfremt EuroBonus-poengene fremdeles er gyldige.»

    Det falt meg ikke inn å tolke dette som annet enn at jeg kunne endre returreisen, men man kan visst bare endre returen inntil 24 timer før «tur».
    For meg forekommer SAS' informasjon villledende.

    Hva mener dere erfarne bonusreisende?
     
  2. SVG_flyer

    SVG_flyer Veteran

    Innlegg:
    2,074
    Likes mottatt:
    3,267
    Bonuspoeng:
    113
    Har samme problem som deg. Jeg booket selv en bonusreise hos sas.no men skulle ha en annen reise rute men de skal ha betalt for å endre den, klarer ikke skjønne helt hvorfor man skal betale ekstra når man bare ønsker en annet fly senere på dagen og det er masse ledig, men på nett er det ikke mulig å sete den opp slik man ønsker :/.
     
  3. awt

    awt Senior Medlem

    Innlegg:
    780
    Likes mottatt:
    1,904
    Bonuspoeng:
    93
    Ingen problem hos meg;

    Endre bestilling nederst til høyre her:

    Skjermbilde 2019-05-20 kl. 20.16.12.png

    ...da blir man sendt til SAS classic:

    Skjermbilde 2019-05-20 kl. 20.16.37.png

    Huk av for hva du vil endre, og velg dato du vil endre til:

    Skjermbilde 2019-05-20 kl. 20.16.51.png

    Velg ønsket reise:

    Skjermbilde 2019-05-20 kl. 20.17.04.png
     
    Wiolenze and pineapple_juice like this.
  4. zderlandsen

    zderlandsen Nytt Medlem

    Innlegg:
    4
    Likes mottatt:
    1
    Bonuspoeng:
    3
    På hjemreisedagen ble det faktisk mulig å booke om til et par andre tidspunkt samme dag.
    Jeg skulle booke til en annen dag, og det gikk ikke. Kundeservice kunne heller ikke hjelpe meg, selv om det var mange dager til booket retur. De viste til at reglene sier at man kun kan endre en t/r bonusreise før utreise/tur. De kunne dog ikke vise til annet sted det fremkommer enn det jeg gjenga i første post.
    Jeg har ikke problemer med at reglene er slik, men at det ikke er samsvar (slik jeg ser det) mellom regelverk og infomasjonen tilgjengelig for meg som bruker.
     
  5. awt

    awt Senior Medlem

    Innlegg:
    780
    Likes mottatt:
    1,904
    Bonuspoeng:
    93
    Har du allerede startet reisen?
     
  6. Arvid1410

    Arvid1410 Veteran

    Innlegg:
    1,531
    Likes mottatt:
    6,716
    Bonuspoeng:
    183
    Jeg tror ikke regelen i seg selv er spesielt uklar. Det er 24 timer før reisen starter som er gjeldende. Jeg er dog enig med deg at det ikke fremkommer veldig tydelig i den teksten du viser til, men dette er diskutert "opp og i mente" på dette forumet
     
  7. ccurrahee

    ccurrahee Helt hekta

    Innlegg:
    9,632
    Likes mottatt:
    34,815
    Bonuspoeng:
    293
    Tror det er greit å lese hva TS @zderlandsen skriver. Noen svarer på forandringer på reiser fram i tid. Andre svarer om at ikke alle flyvninger har ledige bonusseter.

    Er forøvrig enig med deg @zderlandsen at teksten kan tolkes sånn at det er den flyvningen som må være mer en 24t fram i tid for å få gjort en forandring. Men det blir brukt ordet reise, og ikke flyvning. Så jeg synes vel ikke den er villedende.

    Du er neppe den den siste, og helt klart ikke den første som har gått på denne smellen. Og det er kjipt. På den annen side er dette kanskje en av prisene vi betaler for å kunne hente ut attraktive EB reiser i blant. Også er det greit å huske på at for veldig mange billettkategorier er det umulig å forandre en billett i etterkant, eller det kommer på til dels heftige gebyrer.

    Forøvrig velkommen til forum @zderlandsen, en kilde til utømmelig kunnskap til bruk på framtidige reiser :)
     
    RoadKing and Lars J like this.
  8. zderlandsen

    zderlandsen Nytt Medlem

    Innlegg:
    4
    Likes mottatt:
    1
    Bonuspoeng:
    3
    Takk for det, @ccurrahee! Bare 400 poeng igjen til gull!

    Jeg skjønner godt at teksten også kan tolkes som 24 timer før utreise, og de fleste vil kanskje også tenke slik. Jeg har uansett foreslått for SAS å endre teksten: jeg visste at ombooking kunne bli nødvendig, og valgte å bestille t/r i stedet for to enkeltbilletter basert på formuleringen; det falt meg ikke inn at det kunne bety noe annet. Siden jeg er en fliespikker, har jeg sjekket definisjonen reise flere steder, uten at jeg kan se begrepet er klart definert.

    Pytt pytt! Jeg får heller se frem til fremtidige bonusreiser!
    :)
     
    RoadKing liker dette
  9. Sonictravel

    Sonictravel Veteran

    Innlegg:
    2,620
    Likes mottatt:
    24,727
    Bonuspoeng:
    183
    Husk at Q&A kun er kortversjonen av vilkårene, forsøkt gjort lettleselig, alltid en fare for at nyanser da blir borte :rolleyes:

    3.7 Unless otherwise stated by SAS: For a Regular ticket, paid wholly or partly with points, the rules for the Regular ticket apply as described in the fare rules provided when booking the Regular ticket. The rules for EuroBonus award tickets are described below. For EuroBonus award tickets and offers the following applies: - - Maximum ticket validity and advance booking is 330 calendar days. - If the departure and return destination are not the same, the number of points is calculated on the destination in the point table that requires most points. - Points cannot be transferred back after an activity has commenced, and a return trip cannot be rebooked or refunded. - Tickets and offers can be cancelled up to one (1) business day before they should have been used and valid points transferred back to the paying members EuroBonus account. - Rebooking of tickets and offers are, provided the points are still valid, allowed up to one (1) business day before the offer in question must be used (expired points cannot be reused). - If less than one (1) business day before the EuroBonus trip, or arrival at the hotel, the points are not transferred back to the paying member’s EuroBonus account in case of cancellation. - If a member or other person using the member’s points falls ill less than one (1) business day before a EuroBonus trip, a doctor’s certificate is required for rebooking or for a new ticket/voucher to be issued. This applies provided the points are valid. Expired points cannot be reused. In case of changes or if new documents are required SAS EuroBonus must be contacted. – If an award ticket is booked in different award classes – the number of points is calculated according to the point table that requires most points
     
    ChrisTW and RoadKing like this.
  10. zderlandsen

    zderlandsen Nytt Medlem

    Innlegg:
    4
    Likes mottatt:
    1
    Bonuspoeng:
    3
    Det var dette med å lese det som står med liten skrift, da... :oops:
     

Del denne siden