Endrede regler for håndbagasje Norwegian

Tråd i 'Nyheter' startet av Spielhaug, 07. jan 2020.

Tags:
  1. Spielhaug

    Spielhaug Veteran

    Innlegg:
    3,145
    Likes mottatt:
    7,884
    Bonuspoeng:
    183
  2. haakonks

    haakonks Veteran InsideFlyer Ambassadør

    Innlegg:
    2,324
    Likes mottatt:
    10,142
    Bonuspoeng:
    183
    Det var bare et tidsspørsmål for dette kom.

    Så er jo neste spørsmål: Hvor lang tid tar det før SAS implementerer dette på "Go Light"?
     
  3. TRD_Lars

    TRD_Lars Medlem

    Innlegg:
    151
    Likes mottatt:
    81
    Bonuspoeng:
    28
    Er kravet at bagasjen skal få plass under setet (dersom det er fullt på hattehyllen f.eks), eller at bagasjen MÅ ligge under setet selv om det er ledig kapasitet? Og hva om man sitter på nødutgang? Og skal mannskapet klare å holde styr på all bagasje som plasseres opp i hattehyllen og krysse dette mot hvem som har betalt? Dette virker jo potensielt som en kjip manøver for oss med litt benlengde.

    Har ellers merket meg en utvikling etter at innsjekket bagasje ble en "premium service" at folk bare har med seg mer og mer håndbagasje inn på flyene. Kofferter og ryggsekker som er langt større enn det reglene tillater, multiple kolli (koffert, bag og veske) osv. Det var vel bare et spørsmål om tid før det kom begrensninger.
     
  4. Are

    Are EBD - Eurobonusekspert? InsideFlyer Ambassadør

    Innlegg:
    13,340
    Likes mottatt:
    19,549
    Bonuspoeng:
    293
    Det kan de nok enkelt gjøre ved å innføre "approved handluggage" tags på alt som skal ligge i hylla der oppe.
    Synes forøvrig litt synd på de stakkars ansatte som skal håndheve disse regelen. Kan ikke gå for seg uten "litt" krangling her og der vil jeg tro...
     
    furlong liker dette
  5. TRD_Lars

    TRD_Lars Medlem

    Innlegg:
    151
    Likes mottatt:
    81
    Bonuspoeng:
    28
    Ja og ikke minst kan man se for seg hvordan det blir når hattehyllen kanskje er halvfull, men folk like vel må sitte mer ukomfortabelt enn nødvendig fordi "reglene er sånn". Det der blir bare tull.
     
  6. Are

    Are EBD - Eurobonusekspert? InsideFlyer Ambassadør

    Innlegg:
    13,340
    Likes mottatt:
    19,549
    Bonuspoeng:
    293
    Absolutt. Håpløse greier..
     
  7. phileas

    phileas «Thanks upgrade»

    Innlegg:
    647
    Likes mottatt:
    2,943
    Bonuspoeng:
    93
    Dette er regelverk som jeg regner med Norwegian må gå tilbake på. Det må jo være veldig vanskelig å håndtere i praksis og medføre mye unødvendig krangling. Det er jo heller ikke særlig gunstig i en nødsituasjon at det er en mengde bagasje under setene. Håper egentlig mest på at det blir obligatorisk å måtte kjøpe innsjekket bagasje og at dette på sikt inngår i alle billetter uavhengig av klasse slik det var i gamle dager. Er svært lei av å måtte ta ned en pc veske fra hattehyllen på grunn av kunder med ekstremt mye håndbagasje.
     
  8. BDUflyer

    BDUflyer Medlem

    Innlegg:
    134
    Likes mottatt:
    105
    Bonuspoeng:
    43
    Tipper at det blir helt greit å legge bagasje som passer under stolen i hattehylla også så lenge det er plass. Det er ikke plass til at alle passasjerer kan ha med seg trillekofferter som skal opp i hattehylla. Har flere ganger (med SAS) opplevd store forsinkelser fordi for mange hadde med seg trillekofferter. Har vært bort i at 7 kofferter måtte tagges og sendes som innsjekket bagasje, og derfor mistet flyet, som ellers lå an til å være godt i rute, slot-tiden sin på ankomstflyplassen... Dette til stor irritasjon for besetningen på flyet og alle som hadde begrenset seg til håndbagasje som passer under setene. Så for min del kan SAS gjerne innføre dette også.
     
  9. OttoL

    OttoL Veteran

    Innlegg:
    4,318
    Likes mottatt:
    12,285
    Bonuspoeng:
    183
    Wizzair klarer dette fint, og det er samme handlingagent på OSL, BGO og TRF blant annet så det går nok helt fint for Norwegian også. Spirit har holdt på med dette i USA en del år, og Easyjet slår hardt ned på om man kommer drassende med for stor kabinkoffert.

    Håper at SAS følger etter.
     
    Misterix liker dette
  10. Spielhaug

    Spielhaug Veteran

    Innlegg:
    3,145
    Likes mottatt:
    7,884
    Bonuspoeng:
    183
    Kan man ikke bare ta med seg en schwææær håndbagasje, og så slenge den ned sklia når man går igjennom tuben ut til flyet? Gratis og greit :D
     
  11. Weissen

    Weissen Medlem

    Innlegg:
    145
    Likes mottatt:
    237
    Bonuspoeng:
    43
    At Norwegian innfører disse reglene kan menes mye om. De fleste her inne flyr nok mer enn meg, så selv om jeg selv ikke irriterer meg så ekstremt over treg boarding og overfylte bagasjehyller, så kan jeg ha forståelse for at det kan være et irritasjonsmoment for de som reiser ofte.

    Det som irriterer meg her er markedsføringen av denne endringen. «Valgfrihet» er ordet som går igjen hos Norwegian. Vel og fint det, men i praksis tar man bort goder man tidligere hadde, og snakker det opp i skyene som en fantastisk forretningsmodell der man kun betaler for det man ønsker. Hadde billettprisene blitt satt ned med 50/100/200kr (alt etter hva de nå skal ha for en kabinkoffert), så hadde saken vært en helt annen. Billettprisen vil jo forbli den samme. Realiteten er: mindre produkt for samme pris.

    Jeg irriterer meg i hvertfall mye mer over angsten for å få midtsete ved innsjekk og x antall kroner i ekstra utgifter for en kabinkoffert, enn jeg irriterer meg over Ola og Kari som har med litt for mye bagasje og som gjør at jeg må vente 20 sek lenger før jeg kommer forbi i midtgangen.
     
    wilco and magnusant like this.
  12. jgroneng

    jgroneng Fastboende

    Innlegg:
    5,216
    Likes mottatt:
    17,277
    Bonuspoeng:
    293
    Hvordan klarer du å vurdere prisnedgang/oppgang for billetter på et lavprisselskap?

    Prisene endres/justeres stort sett hele tiden. Et youtube søk gir deg masse treff på lowcost airline pricing.
     
    Last edited: 08. jan 2020
  13. Weissen

    Weissen Medlem

    Innlegg:
    145
    Likes mottatt:
    237
    Bonuspoeng:
    43
    For all del, priser justeres opp og ned alt etter etterspørsel osv, det er jeg jo fullstendig klar over. Poenget mitt var bare at dersom man tar bort fordeler (setevalg ved innsjekk, og nå håndbagasjekoffert), så synes jeg ikke dette handler om valgfrihet før man eventuelt også kan se billigere billettpriser.

    Ta ungdomsbilletter på ruten mellom SVG-OSL som et eksempel. De koster som regel 349,- per vei når de er tilgjengelige. Hvis jeg nå ikke lenger får en koffert inkludert i den prisen, men kan betale f.eks 100kr for dette, så har jeg etter min mening ikke fått større valgfrihet, jeg har bare fått mindre produkt for samme pris som før.
    Derfor mener jeg at denne regelendringen ikke handler om valgfrihet dersom f.eks slike billetter også blir billigere.
     
  14. OttoL

    OttoL Veteran

    Innlegg:
    4,318
    Likes mottatt:
    12,285
    Bonuspoeng:
    183
    Vel det er ikke sånn det fungerer å drive butikk, og iallfall ikke for Norwegian.
     
    Chrisbgg liker dette
  15. Kaffen

    Kaffen Globetrotter

    Innlegg:
    2,049
    Likes mottatt:
    5,345
    Bonuspoeng:
    183
    De
    Hvis SAS gjør dette, så bør vi faktisk vurdere om det er ulovlig prissammarbeid mellom SAS og Norwegian da. Jeg ser heller på dette som en gylden anledning for SAS til å bli mer attraktivt enn Norwegian og de har store nok fortjenestesmarginer til at de bør droppe håndbagasje fordelen her.
     
  16. Gribb

    Gribb Aktivt Medlem

    Innlegg:
    449
    Likes mottatt:
    1,029
    Bonuspoeng:
    93
    Spørsmål til dere som reiser ofte, jeg reiste kun 15 ganger med sas ifjor og hele 0 ganger for meg var det kontroll på håndbagasje. Hvor ofte opplever dere at sas gjennomfører kontroll på håndbagasje?

    (Ærlig synes jeg at total maksvekt på 8 kg er ikke tilstrekkelig), for da rekker man det med bare et par sokk på trillekoffert. (Les: ikke mye)
     
  17. Upsaker

    Upsaker Fastboende

    Innlegg:
    7,735
    Likes mottatt:
    21,927
    Bonuspoeng:
    293
    Jeg har ikke opplevd det på vanlige maskiner, men det har skjedd på Cityjets CRJer.
     
    Gribb liker dette
  18. TElg78

    TElg78 TravelElg - The Moose Is Loose

    Innlegg:
    1,097
    Likes mottatt:
    1,460
    Bonuspoeng:
    113
    Ikke i Norge, men det skjedde i Heathrow e gang. Da måtte jeg fylle lommene. Helt idiotisk. Bare at vekta på bagasjen var riktig. At jeg så ut som en Michelin maskott var ikke så viktig :D

    Det sagt er 8 kilo virkelig lavt. 10 er OK...
     
    Gribb liker dette
  19. Gribb

    Gribb Aktivt Medlem

    Innlegg:
    449
    Likes mottatt:
    1,029
    Bonuspoeng:
    93
    Uh, jeg har flydd også en del med CRJer, noen ganger er det obligatorisk å legge seg fra trillekoffert til ansatte for å lagre dem like før man går på ombordstigning. Annen gang fikk jeg ta med inn trillekoffert uten noe protest fra CC og fikk satt dem inn plass uten problem.

    Problemet med dette er at regelen hos SAS er ikke tydelige nok for ansatte, som fører til at noen kan ha «laget» egen regel for håndbagasjen.


    Uff, fylle og tømme lomme like etter kontrollen :rolleyes:

    Personlig synes jeg 10 kg er alt for lite heller, KLM/AF har 12 som er tilstrekkelig nok ok.

    EasyJet og BA har uttalt seg at vekten er ikke viktig, så lenge passasjeren klarer å løfte selv uten å sjenere andre medpassasjerene. :cool:

    Håper at noen veteraner her kan fortelle historien om håndbagasjen. Så vidt vet jeg at 100 ml regelen ble innført etter 9/11 ulykke, og at i gammel dager var ikke så komplisert med innsjekket bagasjen da det er inkludert på alle billetter.
     
    TElg78 liker dette
  20. stekus

    stekus Senior Medlem

    Innlegg:
    929
    Likes mottatt:
    728
    Bonuspoeng:
    93
    Sitter (dessverre) på et norwegian fly som prøver å reise fra OSL. Nå er vi en time forsinket. Endelig er flyvertinnene ferdige meg å springe att og frem og spille bagasjetetris. Er en stund siden jeg reiste med norwegian nå, men skjønner med en gang hvorfor de nye reglene er innført.
     

Del denne siden