Jeg har skjønt at jeg kan ringe inn til "vanlig" kundeservice for å endre CT-billetten. Stemmer egentlig dette? Sist jeg prøvde på det, spurte agenten meg om CT-kundeservice (har ikke noe annet navn på det) tillot å booke leg for leg. I tillegg skjønte hun ikke hvorfor jeg skulle endre billetten når jeg allerede hadde. Så jeg sa jeg heller ringte til noen andre. Har "vanlig" kundeservice like mye peiling? Sist jeg endret (da ringte jeg CT-nummeret) ble ikke den første bookingen tatt vare på, sa da ruta jeg byttet til ikke gikk gjennom, fikk jeg ikke tilbake den opprinnelige - og jeg jeg sto helt uten en reise. Derfor er jeg nå skeptisk til å endre billetten i frykt for å miste den jeg allerede har - som var et lite mareritt å finne. Hva tenker dere? Ringe i morgen eller vente til mandag klokken 9?
Problemet ligger i agentens kunnskap. Noen er veldig flinke mens noen har mindre peiling en deg selv når du ringer. Anbefaler deg å notere flight nr, tid, dag og flyselskap før du endrer noe. Først spør du dem om de kan finne det du fant, som regel når dem søker så finner de mye mindre ledig selv om de har hele booking systemet foran seg. Hvis de finner det du har selv funnet så ber du dem endre billetten. IKKE før. Legger du merke til agenten ikke har så mye kunnskap eller vanskelig, bare si takk for hjelpen prøver igjen en annen dag. Vent 10-20min og prøv igjen, som regel er det noen andre som tar opp telefonen. Forklar dem at du ønsker å bytte reisen og om de kan finne noe ledig, hvis de sier nei. Så sier du kan dere prøve noe av det jeg fant og som regel går det greit.
Det er forbausende hvor lite peiling gjengen på SAS kundeservice har. Hvorfor vet ofte vi som reiser mye, mye mer enn kundeservice? Mange av oss kunne glidd rett inn i kundeservice, og mer enn halvert tiden med kunden. Eventuelt kunne vi hatt opplæring...
Merk; følgende kommentar kan ansees som støtende og nedverdigende av enkelte. Må derfor tolkes som et humoristisk innslag med et visst snev av sannhet.... Kanskje vi vet fordi vi er interessert? De som jobber på kundesenteret er som regel ikke interessert i noe som helst.. Og derfor har de ingen utdanning.. og derfor må de jobbe på kundesenteret..
Litt på siden her, men sniker meg til et spørsmål siden det "passer" med topic Om jeg bruker to CT'er på en reise med 3 pers, også viser det seg senere at vi blir 5. Kan jeg da endre og "legge til" en person på den siste CT'en (gitt at det er ledige billetter) eller må jeg da avbestille og bestille på nytt?
Det er ingen grunner til at det ikke skal gå. Med 2 CT’er skal man betale halv pris for fire reisende.
Generelt får man ikke lagt til nye passasjerer på en eksisterende booking, men i dette tilfellet vil du oppnå det samme ved å be agenten frigjøre en av CT-ene fra første runde og bruke denne når du bestiller billett til resten av reisefølget.
Ja, men venter fortsatt på at billetten skal utstedes. Jeg ringte og etterlyste endringen, og agenten jeg snakket med sa den fortsatt lå i kø for utregning av skatter og avgifter. Han bedyret at alt var ok. Deretter blei jeg kort tid etter oppringt av en annen agent som ba om fødselsdatoen til oss reisende for at de skulle kunne gjennomføre endringen. Først ville hun ha passnummeret vårt, men det stilte jeg spørsmålstegn ved. Så endret hun til at hun kun trengte fødselsdato. Hun mente billetten skulle bli utstedt i dag eller i morgen. Jeg måtte selvsagt be agenten søke leg for leg.
Det er i noen tilfeller gunstig å få dette registrert med en gang. Jeg opplevd at mine Copa-segment falt ut gang på gang på gang og de hadde feilmelding om manglende passasjerinfo. Så fort jeg klarte å få lagt inn passnummer falt ikke segmentene ut igjen..
Får se hva som skjer i løpet av dagen. Billetten skulle utstedes senest i dag. Vi får legge inn passnumrene så snart billetten er på plass, så slipper vi i hvert fall noe kluss. Reisee Copa JFK-PTY, så da gir det mening at hun trengte passnumrene.
Da var endringen i boks. Selvsagt ikke uten dramatikk. Ringte inn søndag, fikk i utgangspunktet endret, men billetten måtte sendes til Eurobonus for manuell utregning av skatter og avgifter, samt godkjenning. Etter jeg oppga fødselsdatoen vår til agenten mandag, ringte agenten meg på tirsdag for å be meg om kortdetaljer. Da hun skulle bekrefte reisen, hadde returen ramlet ut. Vi hadde altså ingen hjemreise. Hun måtte sjekke tilgjengelighet, men hun sa hun skulle fikse det. Ble en kjedelig time å vente på utstedelsen. Heldigvis kom den. 4. mars TOS-OSL-LHR-BOG-PTY 10. mars PTY-JFK-WAW-OSL-TOS Returen var opprinnelig som utreisen, med overnatting i London. Nå har vi overnatting i JFK (ingen har vært i New York). Skatter og avgifter ble 200kr dyrer per person. Er det JFK eller WAW som er dyre flyplasser?