Endringer på AMEX kortene

Tråd i 'Kredittkort, leiebil og andre bonusprogrammer' startet av Lars J, 22. jan 2025.

Tags:
  1. Chrisljo

Chrisljo Veteran

Likes mottatt:
    2,095
    Bonuspoeng:
    113
    Er det kommunisert direkte? Butikker kan vel velge å ikke tillatte Amex via Klarna.

2. Jeanette

Jeanette Veteran

Likes mottatt:
    5,871
    Bonuspoeng:
    183
    Fikk mail fra Klarna i dag.

Chrisljo liker dette
  3. Storbaba

Storbaba Bitt av bonusbasiller..

Likes mottatt:
    2,857
    Bonuspoeng:
    113
    Betyr det at Klarna ikke vil gi sine kunder (nettbutikkene) muligheten?????
    Hittil har det vært opp til hver enkelt nettbutikk som bruker Klarna om de vil støtte Amex eller ikke (helt sikkert en kostnadsparameter)....

kaijoar liker dette
  4. Jeanette

Jeanette Veteran

Likes mottatt:
    5,871
    Bonuspoeng:
    183
    Hei!

Vi vil gi beskjed om at American Express-kort ikke lenger godtas som betalingsmetode hos Klarna.

For å holde dine åpne ordrer i gang, legg til en ny betalingsmetode i dag. Vi godtar fremdeles debetkort, tilkoblet bankkonto eller andre kredittkort fra Visa, Mastercard og Discover.

Hvis du har et American Express-kort koblet til gjentakende betalinger, deaktiverer vi kortet ditt 20. februar, og gjør din reservebetalingsmetode til din primære betalingsmetode.

Takk for at du handler med Klarna. Hvis du har spørsmål eller om noe er uklart, kan du når som helst kontakte oss på chat eller via nettsiden vår.

Vennlig hilsen

Klarna

NoLimit liker dette
  5. Storbaba

Likes mottatt:
    2,857
    Bonuspoeng:
    113
    :eek::mad:

6. Nuvolari

Nuvolari EBD / *A Gold

Likes mottatt:
    3,002
    Bonuspoeng:
    113
    Hvorfor er dette et problem? Jeg har alltid betalt med kort direkte og aldri betalt via klarna. Sikkert noe jeg ikke har fått med meg.

kaijoar liker dette
  7. holmen

holmen "Ung" og "lovende"

Likes mottatt:
    75,546
    Bonuspoeng:
    293
    Tenkte det samme. Er det noen fordel å betale via Klarna?

8. marekz

marekz Aktivt Medlem

Likes mottatt:
    456
    Bonuspoeng:
    63
    Problemet oppstår i de tilfellene butikken har outsourcet betalingsløsningen til Klarna (helt eller delvis). Da betaler man ikke "direkte", men via noe som heter Klarna Checkout (typ den dialogen hvor man skriver inn e-post og postnummer).

Dette er Klarna sin løsning, og de vil slik jeg forstår dette nå, fjerne mulighet for Amex - uavhengig om butikken har tilbudt Amex som opsjon tidligere.

Butikken kan fremdeles tilby Amex, om de tilbyr kortbetaling uavhengig av Klarna, men det er mindre og mindre vanlig at de håndterer dette selv. Som oftest er det en tredjepart involvert (PayPal, Klarna, Walley, Stripe mv.)

9. Insomnia4u

Insomnia4u Veteran

Likes mottatt:
    2,700
    Bonuspoeng:
    113
    Jeg får ofte opp to hovedalternativ: Enten Klarna (via kredittkort eller utsatt bet) eller betaling via Visa/MC/Amex. For meg ser det ut til at begge tjenestene uansett er outsourcet fra to ulike leverandører?

10. Preference

Preference EBD

Likes mottatt:
    1,907
    Bonuspoeng:
    113
    Kommer helt an på hva nettbutikken selv har valgt. Mange har nå bare Klarna som alternativ, og da er det kjipt at det uansett ikke kan brukes Amex der fremover selv om det allerede var sjeldent

MariusJS and Insomnia4u like this.
  11. Storbaba

Likes mottatt:
    2,857
    Bonuspoeng:
    113
    Er dette valget du mener så er begge Klarna. Nettbutikkene har en løsning fra Klarna hvor du bare gir din e-post og postnr som grunnlag for å identifisere deg, og du får dette ifm. betaling. Har en refusjonssak gående hos Bakeren og Kokken for en retur betalt med MC med valg 2, og hvor jeg fikk beskjed for ca. fire uker siden at jeg skulle få refusjon til kortet fra Klarna. Som jeg fortsatt ikke har fått og driver med purringer på....
    upload_2025-2-20_10-52-47.png

12. Insomnia4u

Insomnia4u Veteran

Likes mottatt:
    2,700
    Bonuspoeng:
    113
    Ja, ganske irriterende det der.
    Nei, det er noen ganger et eget alternativ utenfor Klarna. Jeg har aldri fått opp løsning om å betale med Amex via Klarna på de sidene jeg har handlet på.

13. marekz

marekz Aktivt Medlem

Likes mottatt:
    456
    Bonuspoeng:
    63
    Stemmer, XXL hadde et eget alternativt utenom Klarna. Nå har de uansett byttet til Walley, som støtter Amex (selv om ikonet mangler).

Insomnia4u and Storbaba like this.
  14. Jorge

Jorge Fastboende

Likes mottatt:
    8,716
    Bonuspoeng:
    293
    Kjenner meg igjen :D Det virket som om hverken Klarna kundeservice (med HEFTIG gatekeeping av en elendig AI-chatbot) eller nettbutikken ante at dette valget er mulig. Siden vi bonusnerder liker poengene våre og valg 1 innebærer at transaksjonen registreres som kontantuttak selv når man ikke utsetter kjøpet så blir det jo valg 2.

På den andre siden kan jeg ikke huske at Amex har vært et valg med Klarna i noen nettbutikk jeg har brukt

Insomnia4u liker dette
  15. markus

markus Senior Medlem

Likes mottatt:
    2,542
    Bonuspoeng:
    113
    Det er ikke store forandringene som har skjedd her.
    Klarna fjernet støtte for Amex på betalinger som gjøres med "Klarna pay later". Dette ble fjernet i fjor, og e-posten som er sendt ut nå er for å minne kundene på dette, og forklare at Amex kortet vil fjernes fra profilen som betalingsmetode.

Klarna Checkout, som nå er eid av et annet selskap (Kustom) har fortsatt støtte for Amex, slik at de butikkene som vil aktivere det kan gjøre det.

Flyrlavt, Storbaba, marekz and 4 others like this.
  16. Jeanette

Jeanette Veteran

Likes mottatt:
    5,871
    Bonuspoeng:
    183
    Ok, da er det jo ikke noe stort problem. Forsto det slik at alle steder der Klarna var involvert nå var slutt på bruk av Amex. Sorry for å lage en sak av ingenting :oops:

17. markus

markus Senior Medlem

Likes mottatt:
    2,542
    Bonuspoeng:
    113
    Er bare bra du tok det opp. Terskelen bør være lav for å melde om ting her på forumet, for det er slik vi alle holder oss oppdatert og lærer ting.

18. mariusberg89

mariusberg89 Senior Medlem

Likes mottatt:
    187
    Bonuspoeng:
    43
    Har aldri klart å betale amex via klarna, men kanskje bare meg tydeligvis. Har aldri sett ikonet hos de.

19. Jeanette

Jeanette Veteran

Likes mottatt:
    5,871
    Bonuspoeng:
    183
    Da var CT i boks på Amex premium, og kortet sagt opp. Med den elendige tilgjengeligheten i C vi ser nå, og uten noe estimat for når Premium economy er mulig å booke, trenger jeg ikke flere CTer enn de 4 jeg allerede har. Lurer på om jeg i det hele tatt får brukt dem til noe fornuftig. Heldigvis en siste tur med LH i sommer til LAX.

20. rgn

rgn Aktivt Medlem

Likes mottatt:
    159
    Bonuspoeng:
    43
    Har noen en vervelenke til Amex Elite de kan sende meg?

Nordlands liker dette

Del denne siden